Kezdőoldal » Közlekedés » Autók, motorok » Hogy kell vissza váltani...

Hogy kell vissza váltani kanyarodáskor?

Figyelt kérdés

azt szeretném kérdezni h pontosan hogyan is kell visszafele váltani a sebességet autóban, úgy ahogy a versenyzők csinálják?

Sok videón láttam már hogy: 1.jobb láb fék

2. aztán bal láb kuplung és (közben üres sebesség)

3. aztán amikor még üresben van az autó kuplunkg kienged, egy kis gázfröccs(úgy h nyomom a féket is közben)

4. aztán megint kuplung be, sebességbe be

5. kuplunk kienged, fék kienged, gázt ad.



így elsőre nagyon bonyolultnak tűnik :S és valami tipp kéne nekem, hogy hogyan és hol tudnám ezt gyakorolni?


2009. ápr. 6. 16:25
1 2
 1/13 anonim ***** válasza:
75%

Ezt nem tudom hol nézted :) Így tényleg bonyolult...

Szóval jön a kanyar. Persze nem mindegy mekkora. Legyen egy kb 90°-os kanyar. Azt általában 3. fokozatban szokás megoldani. Előtte mész 5. vagy 4. sebességben többnyire. Tudod, hogy jön a kanyar, tehát lassítani kell. Akár jó előre, akár kicsit közelebb, leveszed a gázról a jobb lábad. Közelebb érsz a kanyarhoz, nyomod óvatosan a féket a jobb lábaddal. Aztán bal lábbal kuplung, és akárhol voltál, visszateszed 3.-ba. Közben nyomod tovább a féket a jobb lábaddal. Amikor már csak kb 50-nel mész, felengeded a kuplungot. A kanyart kb 35-40-nel lehet bevenni, szóval addig nyomod a féket amíg ennyivel mész. Bekanyarodsz, és nyomhatod a gázt, majd váltogatás felfelé. Természetesen végig az utat nézed...

Nincs gázfröccs :) Talán Trabinál kellett még, de a mai autók nem fognak lefulladni.

Csinálhatod úgy is, hogy csak úgy fékezel, hogy a kuplung be van nyomva. Gyakorolni kanyarban tudod. Sajnos erre nem olyan jó a kihalt parkoló, mert ott nem tudsz felgyorsítani. Csak úton lehet. És nem nehéz a gyakorlatban. Szerintem ne olvass és ne nézz videót róla a neten, mert abból nem lehet tanulni.

2009. ápr. 6. 17:18
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/13 anonim ***** válasza:
100%

Az előző válasz megállja a helyét. Ez is egy módszer, használható. Viszont amit a kérdező látott, az is működik. Méghozzá az alábbi módon:

Közeledik a kanyar, rálépsz a fékre, a kuplungot nem bántod. Mikor már kezdene rángatni az autó, kinyomod a kuplungot, sarokkal rálépsz a gázra és visszakapcsolsz. Utána kuplung fel, fék fel, be a kanyarba.

A versenyzők kicsit másképp csinálják, nekik ki kell venni üresbe, gázt adni, majd újra sebességbe tenni, mert a versenyautókon egyenesfogazású, szinkron nélküli váltó van, amivel csak így tudnak visszakapcsolni. Szinkronváltókon a fent leírt módszer alkalmazható. Nem kötelező (épp azért van a szinkrongyűrű, hogy ne legyen az), de gyorsabb a visszakapcsolás és nem fog a motorfék miatt megtorpanni (vagy ami még rosszabb: megcsúszni) az autó.

Az, hogy hol gyakorlod, teljesen mindegy, csak el legyen zárva a forgalom elől...

2009. ápr. 6. 18:00
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/13 A kérdező kommentje:

köszönöm a válaszokat!

na, vmi ilyesmiről beszéltem csak nem versenyautóban alkalmazva:

http://www.youtube.com/watch?v=p7zOERqJj7Q&feature=related

2009. ápr. 6. 19:08
 4/13 anonim ***** válasza:
41%

Oktatók úgy tanítják, hogy a kanyar előtt le kell fékezni annyira amennyivel bele akarsz majd menni a kanyarba és még a kanyar előtt vissza kell váltani, kanyarban váltás hibapont a vizsgán.


Azt meg azért megnézném, hogy 40-nel hogy vesz be az első válaszadó egy 90°-os kanyart :D. Körforgalomba is baromi sok a 40 nemhogy egy rendes útkereszteződésnél.


Egyébként a gázfröccsöt nem igazán értem... akkor kell adni a kocsinak ha kopott a váltója és egyébként bereccsenne, tudtommal a tolókerekes váltónál sincs szükség gázfröccsre mert ott meg duplán kell kuplungolni. Persze lehet hogy rosszul tudom... de az amúgy is már elavult szerkezet és ilyennel sehol nem találkozik már az ember max csak a fanatikus Ladásoknál.

2009. ápr. 7. 11:31
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/13 anonim ***** válasza:
88%

Nem útkereszteződésre gondoltam, hanem mondjuk kisebb úton egy kb 8m sugarú ívelt kanyar. De van olyan 90°-os kanyar is, amibe 90-nel megyek bele. Sőt... Igaz, az olyan 50m sugarú körívnek felel meg.

Gázfröccsöt abszolút nem értem... Még a sarkammal sem. Soha nem is csináltam ilyet. Ja, amúgy állítólag sportosan vezetek.

2009. ápr. 7. 11:53
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/13 anonim ***** válasza:
100%

Tegyük helyre a dolgokat!

A gázfröccs szinkronváltónál nem kötelező. Ott a szinkrogyűrű és a dob, majd azok szépen összefékezik a két fogaskereket, hogy simán kapcsolódjanak. Csak kell nekik egy kis idő. Ezt lehet lerödivíteni a gázfröccsel. A másik ok, amiért kell: mikor visszakapcsolás után ráengeded a kuplungot, a motor fordulatszámának meg kell emelkednie. Természetes dolog, ha hosszan fékezel kinyomott kuplung mellett, akkor visszaesik alapjáratra, ha pedig csak visszakapcsolsz, akkor alacsonyabb fokozatban azonos sebességhez nagyobb motorfordulat kell. A motor viszont önmagától nem akar felpörögni, épp ettől van motorfékje. Ezért aztán ahhoz, hogy felpörögjön, a motor fékezőhatását le kell küzdeni, ilyenkor a jármű megtorpan, szélsőséges esetben (könnyű, erős hátsókerekes autók) meg is csúszhat. A gázadással "beállítod" a magasabb fordulatszámot, így a kuplungot ráengedve nem kell megvárnod, míg úgymond a kerekek pörgetik fel a motort. De tény, hogy ezek nélkül is vissza lehet kapcsolni. A sarokkal gázfröccs sem kötelező, lehet azt úgy is, hogy fékezés után spiccel lépsz a gázra, csak így még gyorsabb, mert fékezés közben kapcsolsz vissza.

A tolókerekes váltónál is vissza lehet kapcsolni gáz nélkül. Recsegés kíséretében. Ugyanis ott nincs szinkronberendezés, ami a fogaskerekeket egyforma fordulatszámra hozná, tehát először ki kell venni üresbe a váltót (1. kuplungolás), utána gázfröccsöt kell adni, majd betenni alacsonyabb fokozatba (2. kuplungolás).

2009. ápr. 7. 13:25
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/13 anonim ***** válasza:
100%

A technika neve "heel and toe", ami "sarok és lábujj"-t jelent, nem tudom, mi a magyar neve, én csak háromlábas fékezésnek hívom.:))


A versenyszintű vezetéstechnikában alkalmazzák főként. Lényege abban áll, hogy versenypályán mindig a legrövidebb féktávra kell törekedni, a stabil kanyarívtartás miatt ki kell tapasztalni azt a pontot, amikor még éppen nem csúszik meg az autó, és ezen tartani. Bizonyos versenyautóknál nagy sebességnél nem elég a féktárcsák által elérhető fékerő, ugyanis a nagy ellenszél okozta leszorító erő durván odapréseli az autót (és gumikat) az aszfalthoz, hihetetlenül megnő a tapadás, és a hagyományos fék nem képes csúszáshatárig fékezni a kerekeket (értsd majdnem blokkolásig). A fékerő fokozása érdekében be kell segíteni neki motorfékből, ami viszont nagyon erős. Ezzel az a gond, hogy a versenymotorok nagyon pörgősek, pillanatok alatt változhat a fordulatszámuk (ami pl. a Forma 1-nél már annyira durva, hogy amikor a Renault egy nyílt napon lehetőséget adott újságíróknak, hogy pár kört autózzanak a Forma 1-es autójukkal, és ahogy a srácok idegesen beültek az autóba, a motor hangján hallható volt, hogy remeg a lábuk a gázpedálon). Mármost, teljesen fékez a pilóta, tudja, hogy motorféket kell adjon neki, kuplung, ezáltal egy pillanat alatt a fordulatszám leesik 3-4 ezret, visszavált, és ha ilyenkor elengedné a kuplungot, amíg a fordulatszám ismét felpörög 4 ezerről 7-8-ra túl erős motorfék jelentkezik, ami miatt az autó megcsúszna, első- és négykerékmeghajtásnál elveszítené az ívtartását, hátsó kerekesnél pedig drasztikusan kitörne az autó fara. Elméletileg megtehetnék (közutakon meg is tesszük), hogy egészen lassan engedjük el a kuplung pedált, miáltal a motorfék csak fokozatosan érkezik a kerekekre, viszont a pályán erre nincs idő, mert a féktáv csak pár másodperc, és ezalatt esetleg több fokozaton is végig kell járni. Ezért, a kuplung elengedése előtti pillanatban jobb sarokkal felpörgetik a motort a szükséges fordulatszámra, amit a kuplung kieresztése után a motor már "készen kap", nem kell felpörögnie, és elkerültük a hátrányos, pillanatnyi fékhatást. A féktáv során így végig maximulás fékerő adható, és ez végig kontrollálható is marad, ugyanis ha picit erősebb is a motorfék a vártnál, a fékpedálról ez már korrigálható.


Közúti, szekvenciális váltóval rendelkező autóknál szokott lenni ilyen, mivel ott kuplungból nem korrigálhatunk (mert nincsen rá pedál), az elektronika a váltás előtti pillanatban felpörgeti a fordulatszámot a megfelelő fokozatra.


Egy átlagos, mindennapi autóvezetőnek erre a technikára nincsen szüksége, mert ésszerű körülmények között nem kell az utolsó utáni pillanatban fékezni, és főleg nem teljes erővel. Vészfékezés esetén pedig - ha még van a sofőrnek lélekjelenléte visszaváltani - tökmindegy, hogy rángat-e az autó vagy sem, lényeg a veszély mielőbbi elkerülése. Továbbá ABS, ESP, és egyéb olyan elektronikai rendszerrel felszerelt járműnél, aminek célja, hogy különféle szituációkban kezelhetőnek és stabilnak maradjon az autó, értelmetlen ezt alkalmazni, hiszen az elektronika eleve lekezeli a legapróbb megcsúszást is.

2009. ápr. 7. 13:26
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/13 anonim ***** válasza:
39%
Igazából, az egész kicsit baromság már ami a gázfröccsöt illeti kanyarban, persze most nem a tolókerekes váltóra godolok mert ok akkor megreccsen. Azt viszont nem értem minek kell gázfröccsöt adni kanyarban illetve megugrasztani a fordulatszámot jobban mint más váltás alkalmával... oké hogy adni kell gázt hogy ne motorfék legyen, de önmagában a kerekek kipörgetésére gondolok meg driftelésre. A driftes barom állatok miatt nem vásárolok pl BMW-t vagy Mercedes-t ugyanis max használtra van pénzem, de a használtat meg széthajtják az idióta jószágok éjszaka buli után, ami meg nincs széthajtva az meg teljesítménylájt" öregemberektől de abban meg semmi élvezet nincs már...
2009. ápr. 12. 10:24
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/13 anonim ***** válasza:
89%

Nem tudom, elolvastad-e az eddigi válaszokat: sehol sem szerepelt, hogy kanyarban nagyobb gázt kellene adni, mint egyenesben, mikor például előzés előtt kapcsolsz vissza. Persze, lehet nagy gázzal közlekedni kanyarban és akkor valóban driftel az autó - de mondok egy csodát: ha gázadás nélkül kapcsolsz vissza, akkor is képes rá...

Szerintem kicsit félreértelmezted a válaszokat, de abban sajnos igazad van, hogy ritka az olyan, aki hátsókerekes autóval épeszű ember módjára közlekedik...

2009. ápr. 12. 13:38
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/13 anonim ***** válasza:
100%
ööö eggyik válaszba irták, hogy "sarokkal rá lépsz a gázra" mi az hogy sarokkal lépsz rá a gázra???
2009. máj. 26. 19:58
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!