Audi quattro tengelyelosztás milyen arányba van? (bővebben lent)
"Állandó 4x4 vagy megosztás van köztük?"
Ennek így nincs értelme. Egyenlőtől eltérő, állandó nyomatékelosztás csak állandó vagy automatikusan kapcsoló (Haldex) összkerékhajtásnál van. A kézzel kapcsolhatók 50-50%-ot tudnak, mert nincs központi differenciálmű vagy egyéb nyomatékelosztó.
A quattro eredetileg állandó összkerékhajtási rendszert jelölt, három differenciálművel. Ez volt az első quattro coupé alatt, ez örökítődött tovább nagyjából a '90-es évek közepéig a B4 80-asig. Itt a nyomaték eloszlása alapesetben 50-50% volt a tengelyek között, ezt a középső differenciálmű zárásával lehetett rögzíteni, ha ez nyitva maradt, akkor meg mikor hogyan változott, attól függően, hogyan tapadtak a tengelyek. A Torsen-differenciálos kiviteleknél ez másképp volt, ott a központi diffi az alapértelmezett 50-50% mellett képes volt akár 75-25% arányú nyomatékelosztásra az egyik tengely javára. Ez attól függött, milyen volt a középre beépített bolygómű.
Aztán jöttek a boldog '90-es évek, mikor minden felborult, amit a quattroról tudott a világ. Megjelentek a kis, keresztmotoros quattrók (A3 quattro), amik valójában Haldex-kuplungos gépek voltak. Ezeknél mindig olyan nyomatékelosztást produkált a Haldex, amilyet éppen ki lehetett préselni a technikából. Eleinte 100-0%-tól (minden nyomaték az első tengelyen) 50-50%-ig (a két tengely összezárva) tudott variálni, később, az ESP integrálásával, kerékfékezgetéssel eljutottak odáig, hogy most már hátra is mehet több nyomaték, illetve a két oldal közt is aszimmetrikusan lehet elosztani. Pontos értékeket ne kérdezz, ennyire nem másztam bele.
De a hagyományos quattro-rendszer is fejlődött, ment a nagy tili-toli az alkotóelemekkkel, végre nem kellett a hosszmotort az első tengely elé lógatni és megjelent az ötödik generációs quattro-hajtás, ahol az alapértelmezett nyomatékelosztás 40-60% a hátsó tengely javára. Mechanikusan 80-20%-ig módosítható az elosztás aránya, kerékfékezgetéssel akár a 100-0% is elérhető bármelyik tengelyen. Ennek továbbfejlesztett változata a torque vectoring rendszerrel megfejelt legújabb quattro-hajtás, aminél egy tengelyen belül a két oldal között is változik a nyomatékeloszlás.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!