Kezdőoldal » Közlekedés » Autók, motorok » A kamionozás tényleg ennyire...

A kamionozás tényleg ennyire összetett, nehéz szakma lenne?

Figyelt kérdés

Sok fórumon olvasgatom ahogy az idősebbek riogatják a fiatal kezdőket. Én sofőrként szeretnék dolgozni, úgyhogy próbaképp megálltam egy autópálya parkolóban és figyeltem őket.

A nagy részük elég szakadtan nézett ki, sok roma/fél roma is volt köztük, talán a 8 általános ha megvan. (Tisztelet persze a kivételnek, és nem leszólni akarok senkit). Szóval úgy gondolom én is meg tudnám csinálni amit ők. 2 idegen nyelven beszélek, 7 éve vezetek balesetmentesen, átlátom a dolgokat. Feltalálnám magamat.

Lehet, hogy csak rájátszanak a dologra, vagy miért állítják be ezt az egészet annyira nehéznek, szinte lehetetlennek? Magukat akarják csak fényezni?


2015. okt. 22. 15:01
1 2
 11/18 SándorÚr ***** válasza:

Igen inkább a körülményekkel van a baj, sok hellyen úgy állítják be milyen romantikus kalandos szakma, bejárod Európát és még fizetnek is érte... Pedig napi 13-15 óra a munka időd, utánna lehet 9órád van lustálkodni. Fizikailag is sokat kell dolgoznod, utánna meg szellemileg is toppon kell lenni.

Szembesülni azzal, sokan mennyire lenézik a kamionsofőröket mint pl az 1. elég xar érzés, pedig sokan még a fülkébe sem mernének felmászni, nemhogy bemenni Liverpoolban egy 6 sávos körforgalomba...

2015. okt. 22. 19:49
Hasznos számodra ez a válasz?
 12/18 anonim ***** válasza:
29%
Én egyáltalán nem nézem le, de azért nevetséges, hogy úgy állítják be, hogy ez a legnehezebb szakma a világon. Egy hét alatt bármilyen retardált meg tudja tanulni, olyan bonyolult. aztán meg el vannak szállva maguktól, hogy ők az istenek... Egy villanyszerelő, pék, szakács 100x annyit tanul mint egy kamionsofőr, és azokat sem tekintik nehéz szakmának pl. egy orvoshoz képest.
2015. okt. 22. 20:49
Hasznos számodra ez a válasz?
 13/18 anonim ***** válasza:
94%

" Egy hét alatt bármilyen retardált meg tudja tanulni,"


Persze. Egy hét alatt hegeszteni és esztergálni is meg lehet tanulni. Igaz, hogy a munkadarab látszólag jó lesz, de egy kalap sz@rt nem fog érni. Mert ugye mind a két dolog ugyanaz a hegesztés: két profilt összekendácsolni a kert végében egy 30 éves Hetra trafóval és röntgen alá hegeszteni... mindkettő hegesztés nem ? :D


A maga módján ha jobban belenézünk minden szakma bonyolult és nehéz, még ha egyszerűnek is látszik. Ez alól a kamionozás sem kivétel. Amiben másabb, mint a többi, hogy itt máshogy mérik a hibázást.

Ha Békésben a gyom mellett kikapálsz pár tő palántát, e van. Ha nem sikerül az esztergán elsőre a munkadarab akkor befogsz egy másik alapanyagot és megcsinálod újra. Ha beraksz egy 50 millás szerelvényt az árokba amin a rakomány értéke mondjuk még 50 vagy akár 100 milla, akkor az már khm... :D


Ha az ember tisztességesen megtanulja amit meg kell és odafigyelve normálisan dolgozik, akkor ez is csak egy munka. Viszont ez sem fekszik mindenkinek, mint ahogy más sem.


A jogosítvány megszerezhető, a GKI megszerezhető, a PÁV alig komolyabb a Need For Speed III-nál. Ma már nem nagy divat a betanítósdi, mint régen, meg a "ranglétra végigjárása " kezdőként is be lehet ülni egy baromi drága autóba és jöhetnek a problémák.


1, A jogosítvány megszerzésénél nem tanítanak meg vezetni ( mondjuk ez igaz B kategóriára is ). Olyan autón tanulsz meg vezetni, amit biztosan nem fogsz vezetni ugyanis az országban jó ha kettő!! darab nyerges tanulóautó van. Itt jönnek a bonyodalmak, ugyanis egy pótkocsis teherautó ott is el megy, befordul ahol egy nyerges szerelvény biztosan nem. Mivel tanul mindenki... :D Az E kategória gyakorlati része az 8 nap alatt lezavarható, valszeg egy friss C+E jogsis 8 nap alatt elsajátítja azt a tudást, amire szüksége van a munkához, phersze.. Egy bármilyen más szakmát tanulónál alap, hogy készségszinten mennek neki az alap dolgok. Egy minősített hegesztő nem a munkahelyén fog először hegesztőt látni, egy esztergályos nem ott fog először esztergát bekapcsolni, a fodrász sem akkor vág életében először hajat.


Hát úgy hidd el, hogy a kamionsofőr az első munkahelyén ponyvázik először, ott tanulja meg használni a rakományrögzítő eszközöket, ott tanulja meg az összes gyakorlati anyagot, amit a tanfolyamokon kellene , csak azokon sz art sem oktatnak.


Ez azért baromi nagy probléma, mert ha nem jó helyen kezdi a kezdő, akkor az alapokat sem sajátítja el, és törik az áru, törik a kamion, elkésik, sok plusz kilométer stb.. na ezeket a legtöbb helyen levonják. Szóval ha látsz egy olyan hirdetést, hogy "kamionosként akár nettó 400 000" az akár nettó fele ennyi is lehet olyan hülyeségek miatt, amire nem is gondolna átlag ember.


De tételezzük fel a kezdőnk ügyes pilóta, megmutatják neki az alapokat és teszi a dolgát, az első kontrollig. Mert ugye a közúti árufuvarozás az veszélyes üzem, több oldalról szabályozva, így mindennek meg kell(ene) felelni. A NAV felé a munkaügyi dolgokban, az NKH felé a műszaki előírások tekintetében és a vezetési és pihenőidőkre vonatkozó jogszabálynak, a rendőrnek mindenben, a katasztrófavédelmisnek a rakomány rögzítettségében, tűzoltókészülékek állapotában stb stb.

És itt jön az, mi van ha valami nem jó, mert általában valami nem jó. Normál esetben ha csak szabálysértést követ el a gépjárművezető, akkor 800 000Ft-ig bűntethető - szokták is. Ha felmerül a bűncselekmény gyanúja ( pl egy megbuherált tachográf, két kártyás móka stb ) akkor már 1,6 millió Ft-ig gond nélkül elmehetnek + akár 2 év letöltendő is járhat mellé. Annyiban változik a helyzet veszélyes áru szállításánál, hogy ott hatványozódnak a büntetések és a felső határ 25 000 euro pénzbüntetés és 8 év letöltendő.


Ez miért lényeges? Mert az egész fuvarozás egy rohadt nagy mocsok és mindenki arra ösztönöz/kényszerít hogy a gépkocsivezető megszegje a szabályokat. Az esetek mondjuk 60%-ában minimálbér+többi zsebbe megy a fizu. Nem úgy dolgozol ahol elvárják azon túl simán bukod a többit. Ismerek olyan sofőrt akinek 600 000Ft-ja ragadt bent, mert nem fizették ki és ihat rá hideg vizet. Ha belemegy a buliba, akkor meg ott lebeg előtte a bünti, amire írták korábban, hogy " fél lábbal a sírban".


Mondok egy egyszerű példát:

van egy raktár Pest megyében, ahol úgy raktároznak a veszélyes árukat ( lásd ADR törvény ), hogy senkinek nincs róla képesítése, holott mindenkinek kötelező lenne. Odamegy egy óvatlan fiatal sofőr, megrakják ilyen cuccal, mert a raktáros azt mondja : ááá ez nem az, és a sofőrnek nincs ADR vizsgája és bukik egy ellenőrzésen az súlyos százezrekbe kerül a helyszínen.


Pár évvel ez előtt történt egy hasonló eset Ausztriában egy magyar sofőrrel. Ő 22 tonna robbanásveszélyes árut vitt gyanútlanul, amíg egy véletlen kontrollnál meg nem bukott. 4 millió forintnak megfelelő bírságok kapott + mellé 5 év letöltendőt, mert buta volt és hallgatott a főnökére meg egy raktárosra.


Mond egy átlag melósnál akármelyik szakmában hol fordul az elő, hogy ilyen büntetésekről beszélünk, úgy hogy baleset sem történt?


Egyszerű példa: tudok olyan cégről, ahol vannak olyan szerelvények, amiknek már évek óta a kohóban lenne a helye. Felakasztasz egy előrakott pótkocsit, elindulsz a világvégére, autópályán mész semmi extrát nem veszel észre. Átérsz Ausztriába, kivesz a rendőr elvisznek "műszakiztatni" és kiderül, hogy a pótkocsin gyakorlatilag semmi fék nincs. Nem kellett akkorát fékezni te észre sem vetted.. Úgy megbüntetnek, hogy megzavarodsz. Ha ugyanez egy baleset után derül ki, akkor néhány nyugati ország ezt úgy könyveli el, hogy a közúti közlekedés szándékos veszélyeztetése, közveszély okozása és egy-két letöltendő a jutalom.


Ennél a munkánál is megvan az a faktor, amire azt szokták mondani: te választottad. A hegesztőnek a látása megy rá adott esetben, a körzeti megbízott a cigányokkal küszködik, a kamionsofőr 2-3-4-6 hetet távol van, egy 2,5x1,5x2 méteres kockában. Út szélén alszik, benzinkúton zuhanyzik stb... Mint írták, világot már nem lát, csak autópályát..


Kérdező:

" éve vezetek balesetmentesen, átlátom a dolgokat."

Mit vezetsz 7 éve? Lentről átlátni és fentről átlátni nem egészen ugyanaz. Van sok ismerősöm, akik 20+ éve vezetnek baleset mentesen és úgy összetetten a közlekedésről fogalmuk sincs.


"Lehet, hogy csak rájátszanak a dologra, vagy miért állítják be ezt az egészet annyira nehéznek, szinte lehetetlennek?"

Ez sem lehetetlenebb vagy nehezebb, mint bármilyen más szakmát megtanulni. Ennek is megvannak a maga sajátosságai, a maga előnyei és hátrányai. Én azt mondom, Magyarországon a fuvarozás az egy gusztustalan szeméthalmaz, Nyugaton picit másabb. Ott sem olyan, mint a Convoy-ban ( sőt az amcsiknál sem ). Sok lemondással jár és állítólag jól fizetnek. Persze mihez képest. Egy normális CNC esztergályos/CNC gépkezelő is megkeres annyit napi 8 órában egy kis túlórával, mint egy kamionsofőr.

Ja és ha már fizetés. Szokták reklámozni ezt a kereshetsz akár nettó 400 000-ret dolgot. Na ez úgy néz ki, hogy minimálbér + külszolgálati napidíj ( ami adómentesen adható ) + üzemanyag megtakarítás ( havi 100 000-ig adómentesen adható) + cafeteria. Persze ez csak normálisabb cégeknél van így, sok helyen még minimál+ a többi zsebbe azt jónapot.

Az előbbivel az a gond, hogy csak a minimálbér után történik adó és járulék befizetés. Napidíjjal, megtakarítással kereshetsz te nettó 450 000-res is, a rendszerben akkor is csak minimálbéres leszel. Ez akkor cink, amikor az ember eljut a nyugdíjig és a korábbi relatív tényleg jó fizetés után rászaladsz egy minimálos nyugdíjra, na az maga az éhenhalás :D


Ha úgy gondolod, hogy belevágsz, hát hajrá. A lényeg, hogy ne légy lusta, minden alaposan normálisan tanulj meg, készülj fel több helyről ezzel magadat segíted. Ha ügyes vagy akkor baleset és büntetés mentes évek várnak rád.

2015. okt. 23. 04:43
Hasznos számodra ez a válasz?
 14/18 anonim ***** válasza:

Nem vezetni nehéz, az úgyszólván a legkönnyebb az egészben. A sok távollét, egyedüllét, gondoskodni kell magadról hetekig. Az öregek sokat "mesélnek", ámbár azt elhiszem, hogy nem lehetett veszélytelen Keletre járni a 70' - es, 80' - as években. Akkor az volt, ha most kellene arra menni, mi is megcsinálnánk. Az orosz pályáról is mondtak sok rémisztőt, aztán amikor én is eljutottam párszor, nekem - a mai világban már persze - nem tűnt olyan keménynek.


A kamionost ezt jellemzi, hogy bármilyen helyzetben feltalálja magát, megtalálja a kiutat, ha szabályosan nem, akkor "okosban".


A nyelvtudás nagyon jó, de sok kolléga nem tartja fontosnak. Én egy nyelven jól tudok, kettőn másikon megértettem magam, nekem már rengeteg előnyöm származott belőle. Eleve másként állnak hozzád, cégeknél, határon, rendőrök stb.


Ha tudsz nyelveket érdemes külföldi cégeknél próbálkozni, ott jobb a lóvé. Pl. mi napi 75 - 80 euró körül kapunk, ha állunk, ha megyünk, és mégis folyamatos felvétel van. Nincs ember.

2015. okt. 23. 14:13
Hasznos számodra ez a válasz?
 15/18 A kérdező kommentje:

Akkor azt hiszem belevágok. :)

Érdemes lenne külföldi cégeket teljesen kezdőként is megpróbálni?

2015. okt. 23. 17:04
 16/18 szántóvető ***** válasza:
jobb ha lehúzol egy évet itthon,legalább megtanulod az alapokat.
2015. okt. 23. 17:46
Hasznos számodra ez a válasz?
 17/18 A kérdező kommentje:
Adtam a pluszokat, köszi.
2015. okt. 25. 22:02
 18/18 anonim ***** válasza:

Ha még aktuális a kérdés, ajánlanék neked egy YouTube csatornát: https://www.youtube.com/channel/UCzGOSLOfec9FpSfBuJGwWkg


Ez a srác sok órányi videót tett fel az útjairól, külön csinált oktató videókat és ezekben nagyon sokat mesél a kamionozás nehézségeiről, buktatóiról, lehetőségekről stb.

Meg egy jó példa arra, hogy lehet ezt így is. Attól mert valaki kamionozik, még nem kell igénytelennek lennie, ahogy ez a srác sem az.

2016. febr. 28. 11:05
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!