Kezdőoldal » Közlekedés » Autók, motorok » Hogy képzeljem el az olyan...

Hogy képzeljem el az olyan összkerék hajtást, ahol a hajtás nem 50-50%?

Figyelt kérdés

A mai világban vannak olyan összkerék meghajtású autók, amik nem 50-50%-ban hajtanak elől és hátul, hanem valami más arányban. Erre jellemző, hogy hátra sokkal több százalék jut, előre meg kevesebb (Most pontos arányokat nem tudok, de nem is ez a lényeg). Gondolok itt a BMW xDrive rendszerére, és egyes Porsche modellekre. Ha jól emlékszem akkor ez utóbbi meg minimálisat, 5% körül hajt elől, ami nem tűnik soknak. Ezt hogy kell elképzeli? Nálam ez nem fér össze. Ha van két darab ló, az egyik lassabb, a másik gyorsabb, akkor a gyorsabbnak tolnia kell a lassabb lovat, ami veszteség neki, így nem tud annyi teljesítményt leadni. Nem hasonló a helyzet az ilyen változó arányú összkerékhajtásoknál?

Pár napja láttam egy videót, amelyben olyan autók szerepeltek, amelyekben két motor is volt:

https://www.youtube.com/watch?v=jd0YnWBnUGM

Ezt is így tudom elképzelni, hogyha az egyik motor egy kicsit is gyengébb, az visszahúzza a másik motort. Mint amikor nem indul az autónk, betoljuk. Csak itt egy erősebb motor tolja (húzza) a gyengébbet. Vagy ez egyáltalán nem probléma?



2019. jan. 22. 22:53
 1/10 anonim ***** válasza:
az általad felsorolt hajtások nem is minden esetben állandóak. Akkor kapcsol a hajtás össze, amikor az szükséges. Azért ne úgy képzeld, hogy a hátsó hatás tolja az elsőt, gyorsabban, mint az első forogna..elektronika szabályozza. A lovakat meg nem.
2019. jan. 22. 23:27
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/10 anonim ***** válasza:
100%

Egyáltalán tudod mit jelentenek azok a "százalékok"? Már nem bántásból kérdem. Ezek az arányok a forgatónyomaték elosztását jelölik a tengelyek között. A kézzel kapcsolható összkerekesek csak 50-50-et tudnak, de egy mai, komolyabb technológia (pl: Quattro), mindig úgy osztja el a nyomatékot, hogy a legjobb legyen a tapadás. Ez mindig az adott szituációtól függ, hogy melyik tengelyre kell több nyomaték.


Amit leírtál hogy két ló.. felejtsd el, mert itt ez nem jó hasonlat :D

2019. jan. 22. 23:44
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/10 anonim ***** válasza:
A nyomatékot osztja szét a kerekek között az osztómű, tehát a nyomatéknak megy mondjuk hátra a 60%-a, és 40%-a előre. Ezt különböző méretű, bonyolult fogaskerekekkel tudják megoldani. Hogy tovább bonyolítsuk, az Audinak a quattró (koronakerekes) rendszere teljesen mechanikusan tudja osztogatni a kerekek között a nyomatékot folyamatosan változtatva az arányt a tapadástól függően.
2019. jan. 23. 00:58
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/10 anonim ***** válasza:
Hogyha egy lejtőn gázt adsz, akkor sem fogja a motor akadályozni a lejtő gyorsító hatását, sőt hozzá fog adódni. Ez ugyanez a helyzet.
2019. jan. 23. 06:57
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/10 anonim ***** válasza:
A lovas példa nagyon rossz. Nem az lesz a következménye, hogy az egyik tengely gyorsabban akar menni, mint a másik. Hanem mindkét tengelyen a nyomaték az optimális tapadási tartományban jelentkezik. Tehát nem pörögnek ki pl. a hátsó kereket, amikor elől még nagyobb nyomaték mellett is megmarad a tapadás
2019. jan. 23. 08:48
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/10 Majatom ***** válasza:
Az előttem lévők leírták a lényeget. Szemléletesebb példa, ha mondjuk egy kétkezes súlyzórudat emelsz, aminek a jobb oldalára 20 kg-os súly, a bal oldalára pedig 10 kg-os súly van téve. Emelés közben a jobb karodnak nagyobb erőt kell kifejteni, de ugyan olyan sebességgel emeli mindkét karod a súlyzót.
2019. jan. 23. 11:28
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/10 A kérdező kommentje:

Köszönöm szépen a válaszokat!

Tudom mit jelentenek a százalékok, csak azt nem tudtam elképzelni, hogy ez hogy oldható meg olyan arányban, ami nem 50-50%. De a 3. válaszoló adott egy kis segítséget.

2019. jan. 23. 21:34
 8/10 A kérdező kommentje:
Amúgy pont a nyomaték zavart meg. Mert fordulatszám könnyen módosítható pár áttétellel, de ennek meg kell egyeznie az első és a hátsó tengelyen. De hogy a nyomaték hogyan módosítható, annak utána kell még néznem.
2019. jan. 23. 21:39
 9/10 anonim ***** válasza:
A nyomaték módosítását a fordulatszám/szögsebesség módosításából vezetik le, érdekes, hogy az egyiket ismered, másikat nem. Általában egyben szokták tanítani
2019. jan. 23. 21:51
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/10 A kérdező kommentje:
Igen, pont ezt nem értem. Ha változik a fordulatszám áttételen keresztül, akkor változik a nyomaték is. De ha ezt ezeknél a hajtásoknál így érnék el, akkor a két tengely fordulatszáma nem egyezne meg. Amit az első és a hátsó difiben a megfelelő áttétellel ki tudnának küszöbölni, de akkor visszaállítod az eredeti állapotot. (Bár ha az egyik az simán megy a difibe a váltótól, a másikon elvégzed a változtatásokat, akkor a sok áttételen annyi veszteség lesz, hogy simán kijöhet ez a nyomatékkülönbség. De már nagyon este van, ilyenkor ilyen elvetemült ötletek jutnak eszembe. Lehet ez is rossz mint a kérdésben a példám)
2019. jan. 23. 22:32

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!