Kezdőoldal » Közlekedés » Egyéb kérdések » A helikopterbe vagy egyéb...

A helikopterbe vagy egyéb turbinával hajtott járműbe, miért kell erős motor, ha a fordulat a lényeg?

Figyelt kérdés
pl. jetskibe is erős motor kell, de minek ha azt a kis hajócsavart akármi megtekeri?! nem az a lényeg, hogy erővel forgassa valami, hanem hogy minnél gyorsabban forogjon...
2011. júl. 17. 00:54
1 2
 1/14 anonim ***** válasza:

Mert a teljesítmény a nyomaték és a fordulatszám(szögsebesség) szorzata.

Ha nagy a fordulat akkor nayg teljesítmény is kell azonos nyomaték leadása mellett.

2011. júl. 17. 02:27
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/14 A kérdező kommentje:
Az addig oké, viszont ha ugye nagy az erő, akkor a hajtómű is gyorsabban pörög fel, ha kisebb akkor lassabbanm ez eddig logikus. Viszont, miért nem csinálják úgy az áttételt pl. egy robbanómotoros helikopternél, hogy az utazósebesség amivel már a levegőben van a jármű, és halad, a motor ford. száma ne ilyen 7-8000RPM legyen hanem csak 2000pl.
2011. júl. 17. 03:28
 3/14 anonim ***** válasza:

Hát ez az, ha nem elég erős a motor, akkor nem tudja kellő fordulatra gyorsítani a turbinát. Nem ahhoz kell nagy erő, hogy a turbinát/rotort/hajócsavart megforgasd, hanem az hogy olyan sebességgel forogjon, amivel haladni is lehet.


Próbálj ki egy váltós biciklit. Sík úton simán lehet menni 40-nel, átrakod legnagyobb fokozatba a váltót.

Próbálj meg felmenni egy meredekebb dombra. Ez is simán megy, berakod legkisebb fokozatba, és szép lassan felmész.

Aztán próbálj meg 40-nel fölmenni. Na itt már problémák lesznek, mert legkisebb fokozatban nem fogod tudni elég gyorsan tekerni, legnagyobb fokozatban meg valószínűleg még elindulni sem fogsz tudni.


Jó, persze létezik egy olyan fogalom is hogy legnagyobb fordulatszám, de ha mondjuk olyan fokozatba teszed, ahol már el tudsz indulni az emelkedőn, akkor is rájössz hogy nem fogod tudni elég gyorsan tekerni. Mert nincs erő. A repülőgép motorja is ha nem elég erős, akkor nem fog elég gyorsan forogni a turbina.

2011. júl. 17. 03:32
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/14 anonim ***** válasza:

„Az addig oké, viszont ha ugye nagy az erő, akkor a hajtómű is gyorsabban pörög fel, ha kisebb akkor lassabbanm ez eddig logikus.”

Meg az is logikus hogy ha kicsi az erős, akkor nem hogy lassan pörög fel, hanem el sem éri a szükséges fordulatszámot.


„Viszont, miért nem csinálják úgy az áttételt pl. egy robbanómotoros helikopternél, hogy az utazósebesség amivel már a levegőben van a jármű, és halad, a motor ford. száma ne ilyen 7-8000RPM legyen hanem csak 2000pl.”


Meg lehetne csinálni, csak akkor nagyobb motor kéne, ami alacsonyabb fordulatszámon tudja ugyanazt a teljesítményt.

Ez kb. olyan dolog hogy egy 50 lóerős régi Swift 130-nál pörög mondjuk 4000-et, egy 300 lóerős 5-ös BMW meg 1500-at. A különbség az áttételezés, meg az hogy a BMW-ben háromszor akkora motor van. Meg az hogy a Swift megy mondjuk 150-et, a BMW meg 250 fölött (menne, ha nem lenne korlátozva).


Ha a Swiftbe tennél hasonló áttételezést, annak az lenne az eredménye hogy hiába nyomnád a gázt, ötösben biztos nem tudna gyorsulni a kocsi, valószínűleg le is fulladna. Úgy ahogy te a biciklivel emelkedőn a legnagyobb fokozatban.

2011. júl. 17. 03:47
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/14 anonim ***** válasza:

„Meg az is logikus hogy ha kicsi az erős, akkor nem hogy lassan pörög fel, hanem el sem éri a szükséges fordulatszámot.”


Hoppá, elírtam.

Tehát:


Ha túl kicsi az erő (fogalmazzunk inkább úgy hogy a teljesítmény), akkor nem hogy lassan pörög fel, hanem el sem éri a szükséges fordulatszámot.

2011. júl. 17. 03:53
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/14 A kérdező kommentje:

Köszi, a válaszokat!

Igen látok benne fantáziát amit irtok :) és ha úgy fogalmazok, hogy olyan motor lenne beépitve ami nyomatékra dolgozik, és pl. a motor és a rotor között van egy kuplung, hogy szépen, rá lehessen csusztatva kapcsolni az egészet.

Meg annak a 2 vagy 4 lapátnak nincs annyira nagy súlya, inkább csak a tehetetlenségi erejét kell leküzdenie a motornak.

Ahogy a rotor felpörög úgy pörögne fel a blokk is egy kényelmes 1500-as fordulatra, én ha kell, tudnék egy ilyen szerkezetet épiteni, kérdés, h miért nem teszik ezt a gyárakban is ?! nyilván az üzemanyagok kötelező szerviz stb miatt...

2011. júl. 17. 04:06
 7/14 anonim ***** válasza:

Az erőforrásoknak van egy ún. jelleggörbéjük. Ez megadja, hogy adott fordulat mellett mekkora nyomatékot és teljesítményt ad le. Ahhoz, hogy egy jetski hajócsavarja vagy a helikopter forgószárnya adott fordulattal forogjon, kell valamekkora teljesítmény. Ezt a teljesítményt a motor egy adott fordulatszámánál lehet "levenni" a főtengelyről. Ha neked 80 kW kell és a motor azt a maximális fordulatánál adja le, akkor kénytelen leszel ott pörgetni. Lejjebb nem lesz akkora a teljesítménye. A hajtómű áttételét kell úgy kialakítanod, hogy a szükséges mondjuk 80 kW a megfelelő fordulatszámon legyen meg.

Nem az a lényeg, hogy erővel forgassa a motor? Hát, sajnos az is lényeg... Belenyúlsz a vízbe, kinyitod a tenyeredet, oszt' megpróbálsz evezni. El fogsz fáradni, mert a víznek van közegellenállása. A hajócsavarra is hat ez az ellenállás, ott is meg kell indítani az egyébként békésen lebegő vízmolekulákat maga körül, akiknek ehhez semmi kedvük. Tehát hiába pörgeted éktelen fordulaton, nyomatékot kell rá átadni - ehhez pedig teljesítmény is kell, ahogy feljebb írták.

2011. júl. 17. 10:00
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/14 anonim ***** válasza:

„Meg annak a 2 vagy 4 lapátnak nincs annyira nagy súlya, inkább csak a tehetetlenségi erejét kell leküzdenie a motornak.”


Ahogy az előző írja.

Tehát az igaz hogy a tehetetlenségi nyomaték ellen kell dolgozni, de csak addig, amíg szinte áll.

A forgó lapátok már közegellenállásba ütköznek, tehát ez ellen kell dolgoznia a motornak.


A biciklis hasonlatban az úgy néz ki, hogy erős szembe szélben megszenvedsz, nem fogsz 40-nel repeszteni.

2011. júl. 17. 16:26
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/14 anonim ***** válasza:

Mindent összefoglalok neked, hogy örülj.

Nem csak a rotor tehetetlenségi erejét kell legyőznie a motornak hanem a levegő szállításást lefelé fújását is. Azaz a levegő közegellenállását kell legyőzni. Itt nagyon fontos a közegellenállás, mert csak úgy tud felemelkedni a gép.


És mivel a közegellenbállás a közeg sebességével négyzetesen arányos, így cél a minél nagyobb lapátsebesség.

És mivel nagy lapátsebesség kell ezért nagyon alkalmas a gázturbina mert nagyon magas fordulatra képes.

Amúgy egy gázturbina is tudna nagyoin kis fordulaton azonos teljesítményt leadni de akkor a turbina átmérője nagyon nagy lenne. A dugattúy motor is sokkal nagyobb kellene hogy legyen ha kis fordulaton kelle leadnia a teljesítményt.

Áttételt felejts el, szar hatásfok és nagy súly miatt.

Nem is értem miért kellene kis fordulaton üzemeltetni.


Amit meg az elején írtál hogy nagyobb erő gyorsabbra pörgeti a turbinát....Hát az dedó.

Arra nem gondolsz, hogy ha le van terhelve a turbina akkor a nagy erő nem pörgeti fel a turbinát....


Na de ne vedd csesztetésnek csak hajtod itt a hülyeséged. Kérdezz nyugodtan

2011. júl. 24. 14:48
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/14 A kérdező kommentje:

No comment, köszi a hsz-t, de nem egyetemi hallgató válaszára lettem volna kiváncsi, hanem aki kb benne van a szakmában. a közegellenállás annyira minimális, nem vizbe vagy mézbe kel lforgatni a lapátokat.

Nem hülyeség az amit beszélek...

A másik meg, h nem forog kifejezetten túl gyorsan egy helikopter rotorja, soxor szemmel kivehető a lapát egy videófeltvétel gyengébb lassitásán is már szemmel követhető a lapátok forgása.

Pl. azért ne kelljen pörgetni egy motort, hgy ne legyen üzemórás, ne ragadjon meg a dugó, a szelepek ne égjenek be stb...

2011. júl. 28. 23:12
1 2

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!