Kezdőoldal » Közlekedés » Közlekedésbiztonság » Mit jelent, hogy beszűkül a...

Mit jelent, hogy beszűkül a kanyar?

Figyelt kérdés
Van a mai videó a Telexen (Attila 200-zal motorozott...), de nem értem, hogy miért sodródnak a másik sávba a motorosok? Miért lesz a baleset? Túl nehéz a motor neki? Vagy érdemes lenne ott nagyobb sebességkorlátozást meghatározni? Kösz
2022. nov. 26. 21:25
1 2
 1/11 A kérdező kommentje:
változik a kanyar íve, vagy az út szélessége csökken? Miért nem tud a sávjában maradni?
2022. nov. 26. 21:26
 2/11 anonim ***** válasza:
2022. nov. 26. 22:08
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/11 anonim ***** válasza:
100%

Van egy sebesség és adott útviszonyok mellett tartozik ehhez egy kanyarív, amelyet a lehetséges maximális bedöntéssel be lehet venni.

Ha ennél gyorsabban mégy, akkor nagyobb bedöntés kellene, de az már kicsúszáshoz vezet.

Jobbik esetben a szemközti árokban kötsz ki, rosszabb esetben a szemközti sávban jön egy autó..

A fizikát nem lehet meghazudtolni..

2022. nov. 26. 22:17
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/11 anonim ***** válasza:
100%

Beszűkül a kanyar = változik az íve, legalábbis ebben a kontextusban. Elég veszélyes megoldás még autóval is, meglepi az óvatlan sofőröket.


De szélesebb útpálya esetén lehet olyan is, hogy a kanyar közepén szűkül be az útpálya, bár őszintén ilyen helyet felidézni sem tudok.

2022. nov. 27. 03:12
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/11 anonim ***** válasza:
100%

Igen, csökken az íve, az a szűkülő kanyar. Az elején még lájtosabbnak tűnik, aztán mikor benne vagy, azt tapasztalod, hogy jobb lett volna korábban elkezdeni a fékezést.

A kanyarban azt látod, hogy az út két széle összeér, az út eltűnik. Ha a szemed ezen az összeérési ponton tartod, akkor szűkülő kanyar esetén ez a pont haladás közben egyre közelebb kerül hozzád, és olyan érzetet ad, mintha az út szűkülne, innen az elnevezés. Táguló kanyar esetén pedig egyre távolabbinak látod az út két szélének összeérését.

A #2-ben linkelt felvételen a 2. kisodródási okot nem értem.

[link]

Nem motorozok, és lehet, hogy ebből adódik az értetlenségem. Vagy abból, hogy hülyeséget beszél. A fizika törvényei elvileg minden járműre érvényesek.

Alapból annál kisebb a kisodródás veszélye - azonos sebesség mellett -, minél nagyobb rádiuszon kanyarodunk. Ő meg itt azt magyarázza, hogy csökkentsük a rádiuszt azzal, hogy - jobb kanyarban - végig a felező közelében haladunk. Holott, a rádiusz úgy csökkenthető, hogy a felezőtől indulunk, a kanyar közepén behúzódunk az útpadkáig, aztán a kanyar végén megint visszamegyünk a felezőhöz. (Ismétlem: azonos sebességek esetén. Feltételezve, vagy elvonatkoztatva attól, hogy minden esetben belátjuk a féktávolságot.)

Amit ő magyaráz, annak kb. az a lényege, hogy jobban le kell lassítani, hogy a felező mellett a kisebb rádiuszon is biztonságosan tudjunk kanyarodni. De ha ennyire lelassítunk, akkor még mindig ott van a lehetőség, hogy ezzel a sebességgel egy biztonságosabb íven, az általam leírt módon kanyarodjunk. (Az esetek többségében azért nem tart az útpadkáig az út menti bozótos, tehát belátunk egy részt a kanyarból. Ha mégsem, akkor nyilván érdemes még jobban lassítani.)

2022. nov. 27. 08:04
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/11 A kérdező kommentje:
Nagyon köszönöm! A kanyarszűkülés jelzésére viszont nincs figyelmeztető tábla, igaz?
2022. nov. 27. 09:05
 7/11 anonim ***** válasza:
Ha csökken a kanyar ívének sugara, az ún. parabolikus kanyar. Autóval is meg tudja viccelni az embert. Ha az M6-ról kanyarodunk rá az M0-ra az M1 irányába, ott van egy ilyen pl.
2022. nov. 27. 09:16
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/11 A kérdező kommentje:
De itt akkor nem lenne érdemes a sebességkorlátot úgy beállítani, hogy az a szűk résznél is biztosítsa a biztonságosa áthaladást?
2022. nov. 27. 11:28
 9/11 anonim ***** válasza:

A sebességkorlátozást nyilván mindenhol úgy kell megszabni, hogy a tábla utáni rész abszolválható legyen vele. Ahol van tábla.

Kanyargós hegyi utakon nyilván nem raknak ki minden egyes kanyar elé táblát, mert a sok táblától nem látnánk az erdőt. Ilyen helyen a normálisabb ember tisztában van vele, hogy ott kanyarokkal fog találkozni, és úgy megy, ahogy elő van írva: hogy ne csak a kanyart tudja bevenni, hanem egy bármilyen felbukkanó akadály (pl. kerékpáros, szarvas) esetén meg tudjon állni, vagy legalábbis hárítani tudjon. A kevésbé értelmesek kedvéért azért kiraknak ilyesmi táblákat:

[link]

Egyenesebb utakon a komolyabb kanyarokat elő szokták jelezni, ilyen helyeken a vezetőnek kell dönteni, hogy milyen sebességgel halad. (Ha lenne is kint sebességkorlátozás tábla, a többség úgyis felülbírálná, és úgy menne, ahogy jónak látja...) Ha valaki nem hajlamos bevágódni nagy sebességgel olyan kanyarba, amit nem lát be, azzal csak kisebb eséllyel történik valami. Motorosok közül is azok halnak meg általában, akik úgy gondolják, lezárt úton mennek, és se kamionnal, se szarvassal nem fognak találkozni, tehát elég arra az egyetlen dologra figyelni, hogy közvetlenül a kisodródási sebesség alatt menjenek egy fél km/h-val. Őszintén szólva, az ilyeneket nem is szoktam annyira sajnálni. Csak a hozzátartozókat, meg akik kiskanállal összegyűjtik a maradványaikat. Baleset azt is érheti, aki óvatos és nem hibázik, hát minek kísérti bárki is a sorsot.

2022. nov. 27. 15:40
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/11 A kérdező kommentje:
Köszi a kifejtéseket!
2022. nov. 27. 16:10
1 2

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!