Kezdőoldal » Közlekedés » Tömegközlekedés » Ha egy vonat egyenes pályán...

Ha egy vonat egyenes pályán (ahol 120 km/óra a határ) fokozatosan gyorsulna, milyen sebességnél és miért siklana ki?

Figyelt kérdés
2013. ápr. 12. 22:42
 1/4 anonim ***** válasza:

Ha feltételezzük, hogy a pálya tökéletesen sík, nincsen benne tortulás, fekszint és irányhiba, valamint a rajta közlekedő tesztjárművek is mindig tökéletes állapotban vannak, és végtelenségig terhelhetőek, akkor egyáltalán nem siklana ki.


Ha valódi kisérletet végeznénk, ott nem lenne tökéletesen egyenes pálya, nem tudna végtelenségig gyorsulni és nem lehetne a járműveket végtelenségig terhelni. Ebben az összeállításban már túl sok változó szerepelne, így blikkre megmondani, hogy mi adná meg elsőként magát? (Pl: a kerékabroncs szakadna le, a túlterheléstől és azért siklana, vagy egy amúgy kismértékű pályahibán siklana a jelentős túlsebességtől.

2013. ápr. 13. 10:27
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/4 anonim ***** válasza:
Ha 125 km/h val közlekedne akkor még nem siklana ki,de,ha már 140-el menne valószínű,hogy kiugrana a vonat.
2013. ápr. 13. 16:39
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/4 anonim ***** válasza:
100%
+10%-ot még mindenképpen el kell viselnie (járműnek és pályának is), tehát 120-as vonalon 132-ig nem szabad, hogy baj legyen). Utána az előttem leírtak igazak (tökéletesen sík pálya, tökéletes vonat, ...)
2013. ápr. 13. 17:36
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/4 anonim ***** válasza:

Németországban 1998-ban volt is egy kerékabroncs leszakadásos baleset.

Az ok az volt, hogy a nagy sebességgel haladt a vonat, a kerekek felmelegedtek - állítják a németek - aminek következtében szétesett a kerék a terhelés, a meleg, és az axiális mozgás miatt. 200 felett elszállt egy kerék, amely a nagysebességű ikerkerékbe is belecsapott, amely kettétört - ezt se értem, de jobban megértem, mint a melegedéses sztorit- és a wkerék egyik eleme átszakította a padlólemezt és az utastérben kötött ki, egészen pontosan egy ülésben, melyben senki nem ült szerencsére.

A vonat elvesztette 2 kerekét 200 felett, így megbillent, és a kocsik közötti csukló szétszakadt, ergo leválltak a kocsik, majd a vagon, amely a kerekét elhagyta, 90 fokot fordult és a hátsó vagonok tolták...majd egy felüljáró betonpillére állította meg a kocsikat. Több, mint 100-an meghalltak.

Ezután rájöttek, hogy a meleg-hideg dolognak helyet kell hagyni. Így már úgy csinálják a vonatkerekeket, hogy van a korong, ami a tengelyhez kapcsolódik, majd a korong szélén egy gumiborítás, ami igen vékony, és azon egy valamilyen fém ötvözött-edzett gyűrű, és ez össze van préselve. Ezálltal ha melegedik, akkor zsugorodik, ám a gumi megakadályozza a szétesést, és a feszültségek (erő) nem halad át a gyűrűre, így nem eshet szét.

Hosszú és lehet érthetetlen, de én se értettem, amig egy ábrát nem mutattak. A sín és a vasúti kerék kapcsolata néha nagyobb fejtörést okoz a mérnököknek, mint az aszfalt-autógumiabroncs kapcsolata.

Egyébként kopáshoz is kötik a kerekeket. HA kopnak egy bizonyos méretben (pár mm-t), akkor csere.

Belegondolunk...itthon is a Budapest - Győr pálya engedi a 160-at.

Bár a hazai vonatok többsége a 120-at tudja, vannak teherszállítók, nemzetközi vonatok (Railjet) melyek 250-et de nem ritka a 285-300 sem.


Ausztriában megdöntötték a leggyorsabb 8 tengelyes mozdony sebességét. 357km/h lett, ott szerintem valami brutálpálya lehetett a résztvevő.

2013. ápr. 17. 23:14
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!