Kezdőoldal » Közoktatás, tanfolyamok » Házifeladat kérdések » Valaki segítene? Matekról van...

Valaki segítene? Matekról van szó.

Figyelt kérdés

Először is le szeretném szögezni:

Nem a megoldás érdekel, hanem az oda vezető út.

Szóval azt írjátok le, hogy milyen gondolatmenet mentén kéne haladni.

Íme:


1.

Egy matematika olimpián 100 gyerek indul, és négy feladatot kaptak. Az elsőt 90-en, a másodikat 80-an, a harmadaikat 70-en még a negyediket csak 60-an tudták megoldani. Egyetlen résztvevő sem oldotta meg mind a négyet. Aki a harmadig és a negyedik feladatott megoldotta díjat nyert. Hányan nyertek díjat?


2.

Osztályunk 20 tanulója közül 14 barnaszemű, 15 sötéthajú, 16 60kg-nál nehezebb, 18 pedig 160 cm-nél magasabb.

Bizonyítsuk, be, hogy legalább négy gyerek mind a négy tulajdonsággal rendelkezik!

Na, ezzel vok én gondba. Ugyanis csak annyit sikerült bebizonyítanom, hogy van olyan kombináció, amikor 4 gyerek rendelkezik mind a 4 tulajdonsággal. Szóval valamit eltoltam.


3.

Egy 1000 párból álló társaságban a feleségüknél magasabb férjek 2/3-a nehezebb is annál. A feleségüknél nehezebb férjek 3/4-e magasabb is a feleségénél. Ha 120 feleség van, aki magasabb és nehezebb is férjénél, akkor hány férj magasabb és nehezebb a feleségénél?


2010. júl. 6. 09:41
 1/8 anonim ***** válasza:

Mivel nem ismerem azt az elméletet, amivel ezeket a kérdéseket meg lehetne oldani, ezért kénytelen voltam visszamenni a gyökerekig: azokig az időkig, amikor a matematika még nem ,,könyvben megnézhető'' levezetések rendszere volt, hanem még csak a kísérleti tapasztalatok lassú legtisztulása, a természeti jelenségek elméletté való fokozatos átszűrődése.


Szóval a feladatot most afféle ,,természeti jelenségnek'' tekintettem, amit egyelőre csak ,,alázattal'' megfigyelni lehet, még anélkül, hogy közvetlenül valami eleve meglévő elmélethez próbáltam volna hozzákötni. Elvégre mindaz, ami ma a könyvben van, valaha valamikor szintén átment ezen a szakaszon, végtére is a matematika végső soron a megfigyelésből ered (amit persze később elvonatkoztatás és elméletgyártás követ).


Szóval egyelőre csak kísérletezgettem és babrálgattam, anélkül, hogy egyelőre prontos elméletet és levezetéseket tudnék mondani.


,,Műszert'' is építettem a vizsgálatokra. Ez volt a legfontosabbb: hogy egyáltalán ábrázolni tudjam a feladatot, hogy egyáltalán legyen MIVEL kísérletezni.


[link]


Ezt a négyhalmazos Venn diagrammot lemásoltam egy kockás füzetbe, jó nagy ábrával, elővettem tíz lencseszemet (minden egyes lencseszem 10-10 gyereket képviselt), és megindulhatott a kísérletezés: a lecseszemek ,,szétosztása'' az egyes halmazok között, úgy, hogy minden egyes halmazba az őt megillető számú ,,létszám'' kerüljön. (Persze ha nem pont tízesével oszlanak meg a gyerekek, az pech, de hát optimista voltam.)


Most leírok mindent jelekkel. Ugyebár a feladat az, hogy


|F₁ ∪ F₂ ∪ F₃ ∪ F₄| = 100


|F₁| = 90

|F₂| = 80

|F₃| = 70

|F₄| = 60


F₁ ∩ F₂ ∩ F₃ ∩ F₄ = ∅


|F₃ ∪ F₄| = ?


Hát ezt a feltételrendszert ábrázoltam a Venn-digrammal és a lencsékkel. Úgy fogtam fel az egészet, mint egy fizikai kísérletet. Sokféle elrendezésbe belekezdtem, ide-oda tologattam az egyes lencseszemeket a halmazok (illetve azok egymással alkotott metszetei) között. És persze a szabályok átnézése során a legtöbb elrendezési próbálkozásom végül ,,szabályellenesnek'' bizonyult. Megpróbáltam megfigyelni, milyen ,,lépések'' vezethetnek a ,,nagyon rossz'' elrendezésektől a ,,kevésbé rossznak'' tűnő elrendezésekig, és megpróbáltam végül ,,jó'' elrendezéshez eljutni. A munka során átélt élményeimet, a sikerek és kudarcok tapasztalatait megpróbáltam szabályokba önteni.


Sajnos világosan megfogalmazható törvényszerűsűgek kikristályosításáig nem tudtam még eljutni. Azonban egy-két érzésem mégiscsak támadt, ezt próbálom most afféle fzikai hasonlatokkal elmondani.


Már maga az első feladat (90 fő) és a második feladat (80 fő) is olyan, hogy szinte önmagukban is felölelik majdnem az összes gyereket. A a másik két feladat is az összlétszám több mint felét képviseli, külön.külön önmagában is (70 fő, 60 fő). Láthatjuk tehát, hogy az eloszlás igencsak ,,feszített''. Ha nem tesszük a lencséket lehetőleg olyan ,,kereszteződésekbe'', metszetekbe, ahol lehetőleg minél több halmaz metszi egymást, akkor nem tudjuk ,,kiosztani'' lencséket : egész egyszerűen ,,kifutunk a létszámból''.


A kísérletezés során az derült ki, hogy a lencsék ,,oda szeretnek menni'', ahol ,,sok halmaz'' ,,metszi egymást''. Sőt, egyelőre csak olyan megoldást találtam, ahol minden lencse végül olyan csupa helyekre vándorolt, ahol egyszerre három halmaz is metszette egymást.


Mintha a halmazok valmiféle mágneses vagy elektromos vonzerővel töltott lemezek lettek volna, a lencsék pedig vasdarabok (vagy bodzabélgolyók), amiket az egyes lemezek mágneses (elektromos) ereje vonz. És azokon a pontokon, ahol ,,átfedik'' egymást ezek az ,,elektromosan töltött'' ,,lemezek'', ott a ,,vonzerő'' ,, fokozottan'' érvényesül, és több lencsét ,,húz magához''.


Az egyik megoldás, (az egyetlen, ami egyelőre kijött nekem), alább látható. Szóval a kísérletezgetés során egyetlenegyszer sikerült találnom olyan elrendezést, ami minden feltételnek megfelelt. Íme:


|F₁ ∩ F₂ ∩ F₃| = 40

|F₁ ∩ F₂ ∩ F₄| = 30

|F₁ ∩ F₃ ∩ F₄| = 20

|F₂ ∩ F₃ ∩ F₄| = 10


A többi lehetséges ,,metszet'' üresen maradt. Tehát kizárólag a ,,háromszoros'' metszetek voltak képesek magukhoz vonzani egynél több lencseszemet. Az is érdekes, hogy a háromszoros metszetek közül épp ,,legnagyobb súlyú'' halmazokból összeválogatott F₁ ∩ F₂ ∩ F₃ metszet ,,vonzotta magához'' a legtöbb lencseszemet (4-et), és épp a ,,legkisebb súlyú'' halmazokból összeválogatott F₁ ∩ F₂ ∩ F₃ metszet ,,vonzotta magához'' a legkevesebb lencseszemet (1-et).


Tehát olyan, mintha a halmazok afféle elektromos töltéssel rendeljekező lemezek lennének, az ,,egymás fölé'' érő lemezrészek töltése egymást erősítően hantna, és ebben a ,,kötélhúzásban'' a legnagyobb ,,,töltésű'' részek ,,vonzanák magukhoz'' a legtöbb lencseszemet. A kis ,,össztöltésű'' háromszoros metszetek kevesebbet húztak magukhoz, a ,,csupán'' kétszeres meg egyszeres metszetekre pedig már seemi nem jutott.


Persze, mivel a szabályokat nem tudtam még kikristályosítani, így nem mondhatom, hogy ez lenne az egyelten megodás. Ha esetleg mégiscsak vannak valami sabályok, és az összes lehetséges megoldás ez, vagy legalábis ehhez hasolnó, akkor valószínűleg elmondhatjuk, hogy


|F₃ ∪ F₄| = 100


vagyis hogy minden gyerek nyer díjat. Azonban még nem tudom ezt bizonyítani (mégis úgy sejtem, mégis igaz, mert valahogy nagyon ,,feszítetten'' oszlanak meg a lencsék).

2010. júl. 7. 11:18
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/8 anonim ***** válasza:
Persze amit az előbb írtam, az arra a kérdésre vonatkozott, hogy egy matematika olimpián 100 gyerek indul, és négy feladatot kaptak...
2010. júl. 7. 11:20
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/8 A kérdező kommentje:

Közben én is foglalkoztam a feladattal…

Viszont én máshonnan indultam ki. Íme, a gondolatmenetem:


[link]

(Közben lehet nézni az ábrát)


Tudjuk, hogy |F₁ U F₂|=<100 (ez minden másra, metszetre is igaz)

Na, mármost, 90+80=170. Vagyis nem lehetséges, hogy nincsen olyan gyerek, aki csak az egyiket oldotta volna meg. Minimum 70 gyerek megoldotta mind a kettőt. Hiszen 20+10+70=100. Ezt elvégezzük a többi metszet esetében is.

|F₁ ∩ F₂|= 70

|F₁ ∩ F₃|= 60

|F₁ ∩ F₄|= 50

|F₂ ∩ F₃|= 50

|F₂ ∩ F₄|= 40

|F₃ ∩ F₄|= 30


Ezek után jönnek a hármas metszetek.

Nem nagyon tudom elmondani, hogy hogyan számoltam ki… de talán átjön

|F₁ ∩ F₂ ∩ F₃| =

|F₁ ∩ F₂|+|F₁ ∩ F₃|+|F₂ ∩ F₃|=180. Ekkor megkeressük azt a számot, amit háromszor levonva és egyszer hozzá adva 100-at kapunk (vagyis kétszer levonva). Ugye háromszor azért vonjuk le, mert már nem oda tartozik, hanem a metszetbe, egyszer meg azért adjuk hozzá, mert ott van a metszetben. Ezt elvégzem a többi esetében is.

|F₁ ∩ F₂ ∩ F₃| = 40

|F₁ ∩ F₂ ∩ F₄| = 30

|F₁ ∩ F₃ ∩ F₄| = 20

|F₂ ∩ F₃ ∩ F₄| = 10

Érdekes, hogy itt ugyanazon eredményre jutottunk.


Itt látható, hogy az utolsó kettőt 30-an oldották meg (minimum)

|F₃ ∩ F₄|= 30


Ez szép és jó, de ekkor csak a minimumról beszéltünk.

De maximum hányan oldhatták meg?


Itt nyilvánvalóan a kisebbik halmaz lesz a mérvadó.

|F₁ ∩ F₂|= 70

|F₁ ∩ F₃|= 70

|F₁ ∩ F₄|= 60

|F₂ ∩ F₃|= 70

|F₂ ∩ F₄|= 60

|F₃ ∩ F₄|= 60


És ekkor jönnek a hármas halmazok. (és itt jegyzem meg, hogy ezeket teljesen fölösleges leírni, mert a kérdés csupán az utolsó kettőre irányult :D)

|F₁ ∩ F₂ ∩ F₃| = 70

|F₁ ∩ F₂ ∩ F₄| = 60

|F₁ ∩ F₃ ∩ F₄| = 60

|F₂ ∩ F₃ ∩ F₄| = 60


Vagyis minimum 30-an, maximum 60-an oldották meg az utolsó két feladatot.


Persze távolról sem biztos, hogy igazam van.

Hol van ilyenkor egy gimnáziumi matektanár?!

2010. júl. 7. 12:27
 4/8 anonim ***** válasza:

Egy félreértésemet mindenesetre kijavítom:


,,Aki a harmadig és a negyedik feladatott megoldotta díjat nyert. Hányan nyertek díjat? ''



Én ezt úgy értelmeztem:


|F₃ ∪ F₄| = ?


Bár a köznyelvben néha tényleg így értjük az ,,és'' szót, de Te azt írtad az előbb,


,,|F₃ ∩ F₄|= 60

És ekkor jönnek a hármas halmazok. (és itt jegyzem meg, hogy ezeket teljesen fölösleges leírni, mert a kérdés csupán az utolsó kettőre irányult :D)''


Ebből azt szűröm le, hogy Te a feladatot úgy értelmezted, hogy a nyertesek halmazát a

F₃ ∩ F₄

adja, nem pedig a

F₃ ∪ F₄.


Elfogadom, a Te változatod az életszerűbb (bár a köznyelvi ,,és'' szócska nem mindig azonos a halmazelméleti metszettel, de itt talán mégiscsak). Remélem, nem volt zavaró.


A megoldás logikai szabályaira még nem jöttem rá. Egyébként honnan van ez a feladat? Mi a gimiben az alapdolgokon kívül egyetlen dolgot tanultunk halmazelméletből: a logikai szitát. Látom, Te is a logikai szita formuláját használtad.


Ez valami KöMál feladat, vagy valami verseny? Volt már halmazos példa itt a Gyakorikérdések.hu-n, de azt egyszerű háromhalmazos Venn diagrammal, és a ,,tapéta alá szorult buborék'' módszerével gyorsan meg tudtam oldani.


Itt viszont egyelőre ez a módszer sem jött be.


http://www.gyakorikerdesek.hu/kozoktatas-tanfolyamok__hazife..

2010. júl. 7. 18:26
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/8 A kérdező kommentje:

Közben még gondolkodtam.

Nem 30 és 60 között van azon gyerekek száma akik megoldották. 30 a válasz. Mert ugya 10+20+30+40=100. Azt már levezettem, hogy minimum ennyi. De maximum is, hiszen nem lehet több 100-nál, mivel akkor kéne, hogy legyen olyan gyerek aki megoldja mind a négyet. Szóval így az elsőre meg van a megoldás.

Köfi a segítséget. Most rátérhetünk a kettesre :D


A feladatott kérlekszépen a Sokszínű matematika 9. cimű tankönyvből szedtem (mozaik kiadó). Kombinatórika-->halmazok elemszáma, logikai szita. (első témakör, 4-ik fejezet). Ez egy csillagozott feladat volt, vagyis az emelt szintű éretségire való felkészülést szolgálják.

2010. júl. 8. 06:57
 6/8 anonim ***** válasza:

Nagyon tetszett a megoldásod. Sikerült formalizáltan is leírnom, igyekeztem minél részletesebben kidolgozni, hogy tanuljak belőle.


Sajnos a másodikra még nem tudok mit mondani. Próbálkoztam az előző megoldás átemelésével is, egyelőre még nem látom.


Annyit könnyítettem a példán, hogy kivettem négy gyereket (lencsét) a négy halmaz metszetéből, és egyben csökkentettem mind a négy halmaz létszámelőírását is, mindegyiket épp 4-gyel. A feladat így át lett fogalmazva egy másikká, de még sok mindent nem látok.


Mindenesetre ma is sokat használtam a korábban leírt ,,lencsealapú számítógépet'', próbáltam kísérletekkel is felfedezni a feladat mögött álló elméletet.

2010. júl. 9. 20:11
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/8 anonim ***** válasza:

Az előző példában leírt megoldási ötleted


,,Ekkor megkeressük azt a számot, amit háromszor levonva és egyszer hozzá adva 100-at kapunk (vagyis kétszer levonva). Ugye háromszor azért vonjuk le, mert már nem oda tartozik, hanem a metszetbe, egyszer meg azért adjuk hozzá, mert ott van a metszetben''


Ez azt használja ki, hogy a kettős metszetek uniójára felírt szitaformulánál a kettősmetszetek ,,további'' kettősmetszetei pont egybeesnek a kettősmetszetek ,,további'' hármasmetszetével, szóval afféle ,,virágsziromszerű'' elrendezést tudtál itt nagyon zseniálisan kihasználni.


Leírom jelekkel:


X := F₁ ∩ F₂

Y := F₂ ∩ F₃

Z := F₃ ∩ F₁


X ∩ Y = Y ∩ Z = Z ∩ X

=

X ∩ Y ∩ Z



Szóval azt használtad ki, hogy X, Y, Z amolyan ,virágszromszerűen'' viszonyul egymáshoz, és a közös metszeteikhez.


Ez teszi lehetővé, hogy a szitaformulát itt igen egyszerű formában használhassuk, ahol kevés az ismeretlen, mert sok dolog pont egybeesik:


|X ∪ Y ∪ Z| = |X| + |Y| + |Z| - (|X ∩ Y| + |Y ∩ Z| + |Z ∩ X|) + |X ∩ Y ∩ Z| = |X| + |Y| + |Z| - 3⋅|X ∩ Y ∩ Z| + |X ∩ Y ∩ Z| = |X| + |Y| + |Z| + 2⋅|X ∩ Y ∩ Z|


Ezt az ötletet esetleg át lehet vinni a 2. példára is, csak itt meg eggyel mélyebb szintre:


Szóval azt próbáljuk meg kihasználni, hogy a hármasmetszetek uniójára felírt szitaformulánál a hármasmetszetek ,,további'' kettősmetszetei pont egybeesnek a hármasmetszetekmetszetek ,,további'' négyesmetszetével, szóval itt is hasonló ,,virágsziromszerű'' elrendezést tudnánk kihasználni kihasználni. De ezt még át kell gondolnom.

2010. júl. 9. 21:44
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/8 anonim ***** válasza:
Sajnos ezen a módon csak annyit sikerült bizonyítanom, hogy a négy halmaz metszete legalább kételemű (vagy több).
2010. júl. 10. 01:22
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!