Kezdőoldal » Közoktatás, tanfolyamok » Nyelvtanulás » Mennyire irreális cél egy...

Mennyire irreális cél egy felsőfokú nyelvvizsga (angol)?

Figyelt kérdés

Még nem csináltam meg a középfokút, úgyhogy nem nagyon kellene még ezen gondolkodnom :) de nagyon érdekel.


Felsőfokút csak az tud teljesíteni, aki éveket élt külföldön? Esélytelen annak aki max nyaralni megy ki?


Azt tudom h nagy szókincs kell és komolyabb témákban is képben kell lenni.


Mennyire irreális cél a felsőfokú annak, aki Magyarországon él és lényegében a szobájában tanulja az angolt?


2019. dec. 14. 10:38
1 2 3 4
 21/31 anonim ***** válasza:

#12-es vagyok


"Szerinted, mert te könnyen tanulsz hallás után. Más meg máshogyan. És egy iskolai csoportban mindenféle emberek vannak vegyesen. A hallás utáni szövegértés meg amúgy is csak passzív nyelvbefogadás. "


Nemcsak szerintem, hanem a komolyabb tanárok szerint is. Egy kisgyerek hogy kezdi el tanulni az anyanyelvét? Úgy, hogy beszélnek hozzá. Hallja, ahogy beszélnek hozzá. Szép is volna, ha egyből nyelvtani szabályokat kezdene el taníttatni vele az anyja és szavakat magoltat. Oké, nyilván egy idegennyelv tanulását nem lehet 100%-ban összevetni az anyanyelvvel, de vannak átfedések, és elvek, amiket érdemes alkalmazni a hatékony tanulás végett. A hallás utáni feladat van olyan fontos, mint a szavak tanulása és a nyelvtani alapok. Az elejétől kezdve alkalmazni kellene folyamatosan, párhuzamosan a többi feladattípussal, és bármennyire hihetetlen, mi is a gimnáziumi év alatt összesen max 3-szor csináltunk hallás utáni szövegértés feladatokat, hiába is tartottad furcsának ezt az egyik válaszoló hozzászólása alapján. Megerősítem én is ezt a tényt, és 2014-ben érettségiztem.


"miért olyan nehéz azt elfogadni, hogy a nyelvvizsga is olyan, mint bármilyen iskolai vizsga, feleltetés vagy dolgozat? Bizonyos stílusban kell előadni magadat, és igen, úgy kell tenni, mintha szakértő lennél - másképp megbuksz matekból is, földrajzból is, mindenből."


Erre azt tudom válaszolni, hogyha Petőfiről történelem órán tanulok, akkor ott a forradalmi eseménysorozatokban való részvételét tanítják, és történelemből nem kell tudnom kielemezni a Nemzeti dalt, csak annyit kell tudnom róla, hogy köze volt március 15-höz, és elszavalták.

Irodalomból pedig nem kell tudnom a történelemhez kapcsolódó cselekedeteit, mert ott az irodalmi munkásságára kíváncsiak, és a főbb műveit kell tudni értelmezni.

Ha az angol nyelvtudásomra kíváncsiak, akkor ne egy történelmi szöveget akarjanak bemagoltatni velem angolul, hanem az legyen az elvárás, hogy angol nyelven kifejezem magam, és angolul elmondom azt egy adott témáról, amit egyébként magyarul is mondanék. Nem az méri a nyelvtudásomat, ha a történelmet elmondom betanult módon angolul.


"És az mennyire történelemtudás, ha a törikönyv megfelelő oldalát megtanulod és visszamondod? Valamire mégis jó."


De a történelem egy tudomány, az idegennyelv pedig egy nyelv, amit beszélnek, legyen az angol, német, francia, spanyol, olasz, orosz, vagy akármilyen. Tekinthetjük a nyelvet is tudománynak, mint bölcsészettudomány, csak az megint egy egész más szakterület. Jelen esetben a nyelvtanulásnak azt a célt kellene szolgálnia, hogy ténylegesen beszélni tudja az illető az adott nyelvet, ha esetleg elmegy az adott országba. Szóval ilyen téren kár a történelem tanulással összevetni, mert az egy olyan tudomány, amelyik összegyűjti az eddigi múltbeli ismereteket, és azt tényleg csak a könyvben leírt módon tudod tanulni.


"Úgy nem lehet eldönteni, hogy egy kisgyerek elég jól tud-e már magyarul, hogy megkérjük, mondja el a Piroska és a farkast?"


Nem teljesen, mert, amit sokat hall, azt vissza fogja tudni mondani, de ez még nem jelenti azt, hogy a gyerek önállóan tud bármilyen mondatot alkotni. Ezért kell hozzá sokat beszélni mindenféle témában, ezért jó, ha sok mindent hall, mert így tanul meg gyorsan hatékonyabban beszélni. Ezért kellene idegennyelv órán is többet beszélni az adott nyelven, és több hallás utáni feladatot megoldani, mert szép dolog a nyelvtani szabályok ismerete, és a szavak magolása, mert ezek is kellenek a nyelvhez, de pusztán nyelvtani szabályok ismeretével, és szavakkal nem fogsz tudni határozottan, folyékonyan beszélni, csak, ha rá vagy utalva, és a gyakorlatban is alkalmazod a tanultakat, vagyis hallod a beszédet, és te is beszélsz.


"Nem szakértő dumát várnak felsőfokon sem. Aki ezt hiszi, az nem is nézett utána az elvárásoknak."


Áhhh véletlenül sem. Csak az 1000 kérdés 1000 válasz felsőfokú kiadványában az első (család) témakörben kapásból olyan kérdések vannak, mint pl.: "Hogyan változtak a családon belüli szerepek az elmúlt századok során?" és "Hogyan alakult ki a női emancipáció?" aztán később beszélj a különböző orvostudományi fejlesztésekről, vallásról stb. Ezek mind szép és jó, de én az orvostdományról akkor fogok tudni szakszerűen beszélni, ha orvostudományi területen tanulok tovább. Még biológia órán sem követelnek ilyen szinten ilyen témát. Hiába állítod, hogy nem, valamilyen szintű szakszerű választ elvárnak ilyen témákban egy felsőfokú nyelvvizsgán, és akkor megint ott tartunk, hogy tényleg ez mérné a valódi nyelvtudást? Még egyszer hangsúlyozom: nyelvtanulásról, és nyelvtudás méréséről van szó. Itt nem kell most azzal jönni, hogy ezeket itt meg ott tanulnom kellett, mert azt itt meg ott kell számon kérni, (ha egyáltalán azt a témát olyan mélységében tanítják). Nyelvvizsgán azt kellene bebizonyítani, hogy általánosan el tudsz beszélgetni valakivel egy adott nyelven.

2019. dec. 15. 20:42
Hasznos számodra ez a válasz?
 22/31 anonim ***** válasza:
100%
A mai világban egy másodpercet sem kell anyanyelvi környezetben elned a nyelvvizsgahoz.
2019. dec. 16. 19:32
Hasznos számodra ez a válasz?
 23/31 anonim ***** válasza:
88%

"mi is a gimnáziumi év alatt összesen max 3-szor csináltunk hallás utáni szövegértés feladatokat, hiába is tartottad furcsának ezt az egyik válaszoló hozzászólása alapján. Megerősítem én is ezt a tényt, és 2014-ben érettségiztem."

Olyan könyvből tanultatok, amelyiknek a munkafüzetéhez nem volt hanganyagotok, hogy magatoktól is gyakorolhassátok? Mikor jöttetek rá, hogy milyen hasznos a hallott szövegértés gyakorlása? És miért nem kezdtetek el legkésőbb akkor vadul gyakorolni magatoktól mindenfélét a youtube-ról meg innen-onnan?

2019. dec. 16. 20:37
Hasznos számodra ez a válasz?
 24/31 A kérdező kommentje:

Egy diáknak nem feltétlenül az angol a legfontosabb az életében, ugyanolyan tantárgy, mint bármelyik más. Ugyanúgy nem érdekli. 16 évesen pont nem azzal foglalkoztam, hogy én megszerezzem a tankönyvhöz a hanganyagot (merthogy nem mellélektek cd-t), és nem is kerestem semmit otthon önszorgalomból. Egy tinédzser iskolás nem így működik (-általában, persze biztos van sok kivétel).

Ahogy irodalom órára sem olvastam szorgalmiból az adott költő verseit szabad óráimban, úgy az angollal sem foglalkoztam többet.


Az angol tanulást jól megutáltatják a diákokkal, hogy eszébe se jusson otthon magától bármit foglalkozni vele a kötelezőn kívül.


A nyelvtani magyarázatokon és szódolgozatokon kívül amúgy kb. tényleg nem szól másról az iksolás angoltanulás.

2019. dec. 16. 20:50
 25/31 anonim ***** válasza:

""Nem szakértő dumát várnak felsőfokon sem. Aki ezt hiszi, az nem is nézett utána az elvárásoknak."

Áhhh véletlenül sem. Csak az 1000 kérdés 1000 válasz felsőfokú kiadványában az első (család) témakörben kapásból olyan kérdések vannak, mint pl."

Nem annak kell utánanézni, hogy mi van az 1000 kérdésben, hanem hogy mi az elvárás a nyelvvizsgán.

2019. dec. 16. 20:57
Hasznos számodra ez a válasz?
 26/31 anonim ***** válasza:

"irodalom órára sem olvastam szorgalmiból az adott költő verseit szabad óráimban, úgy az angollal sem foglalkoztam többet.

Az angol tanulást jól megutáltatják a diákokkal, hogy eszébe se jusson otthon magától bármit foglalkozni vele a kötelezőn kívül."

Na de akkor itt nem az angoltanításról van szó, hanem az egész iskolarendszerről, hiszen az irodalomtól meg a többitől is ugyanúgy elveszik a kedvét.


"A nyelvtani magyarázatokon és szódolgozatokon kívül amúgy kb. tényleg nem szól másról az iksolás angoltanulás."

Tanára válogatja. Egyébként meg ha úgy vesszük, az egész nyelv semmi más, mint szavak, nyelvtani szabályok alapján egymás után rendezve, úgyhogy végülis... :)

De az is benne van nagyon, hogy - főleg kamaszkorban - túlteng az ifjúságban az igazságérzet, ezért még mindig jobban elfogadják, ha egy szódogára kapnak valami gyengébb jegyet, mint azt, ha feleletre, pedig igenis van gyengébb felelet, nem? Vagy szerinted ugyanolyan jó jegyek kéne kapnia annak is, aki részletesen, készségesen, információdúsan beszél pl. a családfájáról 3 percen át, mindenféle ehhez tartozó szókincset és változatos mondatszerkezeteket felmutatva meg az is, aki pl. azt mondja, hogy neki nincsenek rokonai, meg akik mégis vannak, azokról se tud semmit, meg nem is érdeklik őt, stb.? Pedig lehet, hogy ez az igazság, oké. És lehet, hogy ez kb. ugyanolyan jó nyelvtudással adja elő, mint az előző felelő. Na de azért mégis... Ezzel az erővel bármiről mondhatja a következő két évben, hogy ő nem tud róla semmit, meg nem is érdekli - és akkor éveken át kapjon mindig ötöst? Erre? Hogy nem tudom, meg nem is érdekel? Ezt minden témára rá lehet mondani. De akkor felmutatott valami szókincset? Nyelvtani szerkezeteket? Stb. Vagy mire kapja az ötöst? És legközelebb majd mire? Hogy fogod tudni így lemérni, hogy fejlődik-e a nyelvtudása, vagy megrekedt a nem-tudom-és-nem-is-érdekel szinten? Ennek így mi értelme van?

2019. dec. 16. 21:23
Hasznos számodra ez a válasz?
 27/31 A kérdező kommentje:

Az szerencsére már nem újdonság, hogy az oktatási rendszer nem jó (azaz benne van a köztudatban, tudunk róla).

A sajnos az, hogy nem igazán akarnak jó irányba menni azok, akiken múlik.


Azt a kérdést passzolom, hogy hogyan lehetne jobban mérni egy diák angol tudását, mint a szódolgozat (amúgy szóbeli felelések se nagyon vannak).

De nem is nekem kellene ezt tudni, hanem azoknak, akik az egész rendszert irányítják, fejlesztik.


Amíg nem rajtunk múlik h mi megy az iskolákban, addig csak filozófiai kérdés marad.


Vannak persze jó tanárok, de nekik sem egyszerű egy ilyen rendszerben, 20 diákkal egyszerre.


Amúgy ha valami nem érdekel és nem tudsz konkrétan beszélni róla, arról is lehet beszélni. Pl. ki lehet fejteni h miért nem értem azokat az embereket, akik tv-n nézik a sportot, kivülről tudják a sportolók nevét, de soha nem futottak 5 méternél többet egyszerre és sokkal több értelme lenne a sportok nézése helyett inkább csinálni valamit, pl.... és itt lehet fejtegetni a jógát, a zumbát a bármit. Szóval a legtöbb alap témáról azért lehet beszélni anélkül is, hogy engem érdekelne.


Nemzetközi politika. Miért nem érdekel, a mai fiatalokat miért nem érdekli, nem nézek hiradót, miért nem, de a nyelvtanulásban pl. pont hasznos híreket hallgatni, mert szépen beszélnek benne, így lehet tágítani a látókört stb stb.


Szóval ha dunsztom sincs a nemzetközi politikáról, akkor is tudok beszélni azzal kapcsolatban akármennyit amivel le lehet mérni a tudásom. Persze a politikával kapcsolatos szavakat nem fogom feltétlen tudni, de felesleges is lenne, ha az életben nem fogom senkivel beszélni róla.

2019. dec. 16. 22:29
 28/31 A kérdező kommentje:
Mondjuk én egyetemet végeztem én minden témáról tudok mellébeszélni XD
2019. dec. 16. 22:33
 29/31 anonim ***** válasza:
91%

"ha valami nem érdekel és nem tudsz konkrétan beszélni róla, arról is lehet beszélni. Pl. ki lehet fejteni h miért nem értem azokat az embereket, akik tv-n nézik a sportot, kivülről tudják a sportolók nevét, de soha nem futottak 5 méternél többet egyszerre és sokkal több értelme lenne a sportok nézése helyett inkább csinálni valamit, pl.... és itt lehet fejtegetni a jógát, a zumbát a bármit. Szóval a legtöbb alap témáról azért lehet beszélni anélkül is, hogy engem érdekelne.

Nemzetközi politika. Miért nem érdekel, a mai fiatalokat miért nem érdekli, nem nézek hiradót, miért nem, de a nyelvtanulásban pl. pont hasznos híreket hallgatni, mert szépen beszélnek benne, így lehet tágítani a látókört stb stb.

Szóval ha dunsztom sincs a nemzetközi politikáról, akkor is tudok beszélni azzal kapcsolatban akármennyit amivel le lehet mérni a tudásom. Persze a politikával kapcsolatos szavakat nem fogom feltétlen tudni

...

Mondjuk én egyetemet végeztem én minden témáról tudok mellébeszélni XD"


Erről beszélek: ez az elvárás a nyelvvizsgán, nem pedig az, ami az 1000 kérdésben van.

2019. dec. 17. 07:15
Hasznos számodra ez a válasz?
 30/31 anonim ***** válasza:
Egy nyelv elsajátítása tudatalatti dolog, az evolúció során így alakult ki az agyunk, valós nyelvtudást iskolapad mögött nem lehet elérni (hacsak nem napi 6-8 óra angol van). Mivel valós nyelvtudást oktatni lehetetlen, így számonkérni se fognak.
2019. dec. 17. 16:47
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2 3 4

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!