Kezdőoldal » Kultúra és közösség » Vallás » Hìvô katolikus testv&eg...

Hìvô katolikus testvèrek! Benneteket nem zavar, hogy a bibliai 10 parancsolat eltèr attòl, amit a katekizmusban talàlunk?

Figyelt kérdés
2012. nov. 16. 21:58
1 2 3 4 5
 21/41 anonim ***** válasza:
15%

"Öntsünk most már tisztább vizet ebbe a pohárba! Nem az a gond, hogy hogyan tagolod, ha nem változtatsz a szövegen, hanem az a gond, méghozzá a kisebbik, ha többfelé osszák, mivel a Biblia világosan elénk tárja, hogy ez tíz darab parancsolat."


Senki nem osztja többfelé. Mindenhol tíz parancsolat van.


"Aha! Tehát ha összevonok két részt, és az egyiket azután eltörlöm, az biztos, hogy összevonás? Ember, nincs ott a faragott képekről szóló, mert a katolikus hitben megengedett egy női alakot ábrázoló szobor előtt lévő térdeplőn imádkozni az egyetlen (!) közbenjáró halott anyjához. Ez bálványimádás."


Egy frászt, fogalmad sincs a katolikus hozzáállásról. Senki nem helyezi sem Máriát, sem a szenteket, semmi képet vagy tárgyat Isten fölé, vagy éppen mellé. Mi nem hisszük, hogy Mária halott lenne. Ha bárki egyébként figyelemmel elolvassa a katolikusok Istenhez címzett imáit, és a szentekhez szóló imákat, végig következetes szóhasználatot vehet észre, és sosem kapnak ez utóbbiak olyan nexust, mint Isten. Egészen más a szellemiség.


"Hiába magyarázol meg egy gyilkos cselekedetét, hogy szegénynek sanyarú sorsa volt, hirtelen kellett döntenie, stb., attól még gyilkos. Nem elég, hogy valaki vétkezik, rosszabb, ha el is akarja azt fedeztetni. Ha feleségem gyermeket szül és hetekig nem érinthetem úgy, ahogy egy férj érinti a feleségét, akkor megcsalhatom, hiszen a férfinak vannak szükségletei… Fenét. Nem kell megmagyarázni. Nem állítom, hogy a vétkeim kisebbek lennének egy bálványimádó vallás vétkeinél, de attól, hogy megmagyarázom, még nincsenek elfedeztetve."


A te szempontod szerint én mentegetek, az én szempontom szerint viszont te rágalmazol.


"


A szombat nap soha nem volt más nap. Olyanra volt példa, hogy két héttel csúszott a naptár, például november 7-e után október 25-e jött, de olyan soha nem volt, hogy vasárnap után csütörtök lett volna."


Vágyvezérelt gondolkodás. Az emberek döntötték el, mikor volt az első szombat. Nincs beleírva a Bibliába, hogy mikor van szombat, csak az, hogy van. Ha mégis azt állítod, akkor Te is egy Biblián kívüli hagyományra hivatkozol, amennyit annyira szeretsz gyűlölni a katolikusokban.


"Nem az van a törvényben, hogy ünnepelj meg a hétből egy napot nyugalommal, árvák megsegítésével, özvegyek meglátogatásával, hanem egy konkrét nap szerepel benne."


Az van benne, hogy emlékezz meg a nyugalom napjáról. Ennyi, és nem több. Ez aligha ad támpontot abban, hogy az mikor is van.


"Évtizedekig katolikus voltam, valljuk be, a katolikus tanítás alapja nem a Biblia, hanem a katekizmus és a hagyományok. Amazok alapja a Biblia, de átcsűrve, átcsavarva tették mássá, amiből tanítanak."


Megint nem igaz. A katolikus tanítás alapja a Kinyilatkoztatás, aminek két része van, a leírt, azaz a Szentírás, és a szóbeli, azaz a Szenthagyomány. Ezek közül az egyik sem áll a másik felett. Nem hisszük, hogy Isten az embereknek szánt üzenetét pusztán leírt szavakban hagyományozta volna ránk. A leírt szó élettelen, a Szellem által válik csak igazsággá. Az apostolok szóban is hirdettek, és nem csak azt, amit később leírtak (akkor elég repetitív prédikáció lett volna, mert az apostoli levelek nem olyan hosszúak).

Szerintem a Biblia, mint az igazság kizárólagos forrásának hangoztatása közelebb áll a bálványimádáshoz, mint a katolikusok sokat hangoztatott ceremoniális viselkedése. Nem egy könyv az ember megmenekülésének kulcsa.


"Elnézést, hogy nem másoltam be bibliai szöveget, pusztán hivatkoztam rá. Nem gondoltam volna, hogy egy katolikusnak derogál a Bibliából kikeresni valamit."


Nem erről van szó, magam is számtalanszor lapozgatom, online formában is. De a vitakultúrához hozzátartozik, hogy nem a másiktól várjuk, hogy helyettünk érveljen. Ha valamire hivatkozunk, akkor mondjuk meg, idézzünk, a hivatkozás feltüntetésével. Elég lett volna annyit mondanod, hogy "Vegyük példának a megtérő latort", és meg sem mukkanok. De van annál jobb dolgom, hogy mások hivatkozásait próbáljam nyomozgatni, hogy ő miről is akar beszélni. Ez nem a szemben álló feladata, hanem aki felhozza. Nem fogok senki helyett dolgozni.


"Nyugodjál meg, és ne idegeskedj. Borzasztó, mikor zúzzák a hited hamis alapjaid, de az igazságnál csodálatosabb érzést keresve sem lehet találni."


Nem félek szenvedélyes lenni egy vitában, de ezt nem a félelem szüli, hanem hogy nem állom a manipulációt. Mindazonáltal úgy tűnik, kettőnk közül neked van szükséged a fölényed bizonygatására. Az ilyesfajta mondatok akkor szoktak előbukkanni, mikor az ember sarokba szorul, meginog. Ha a hited rendíthetetlenségét akartad ezzel kimutatni felém, hát ez volt a legrosszabb eszköz rá.


"Én a részemről befejezettnek tekintem a témát, mert innentől csupán balga vitatkozásokba torkollana. Egy hithű katolikus hosszas magyarázkodás közepette erőlködik, hogy a bálványimádása nem bálványimádás, a törvény megváltoztatása nem megváltoztatás, de erről egy gondolat eszembe jut: Az igenetek legyen igen, a nemetek nem. Ami ezen felül van, a gonosztól van."


ÉS megint. Miért ég benned ennyire a felsőbbrendűség bizonyítása iránti vágy? Kihátrálhattál volna a vitából úgy is, hogy nem próbálsz a személyem ellen érvelni, de te mégis fontosnak tartottad, hogy engem megpróbálj megalázni. Kinek akarsz bizonyítani?

Ami pedig a végét illeti, attól még, hogy Jézust idézed, adott helyzetre még nem lesz igaz, mivel ő nem erről beszélt. De azért szép próbálkozás a meggyőződésed demonstrálására.

2012. nov. 18. 13:34
Hasznos számodra ez a válasz?
 22/41 anonim ***** válasza:
11%

"Te belinkeltél egy katolikus honlapot, mely magyarázza (félremagyarázza) pontról pontra a IIMóz-ben lévő Bibliai szöveget."


Igen, mert egy katolikus már kapásból csak hülyeségeket beszélhet.. Végül is érthető..

Amit linkeltem, az a Katolikus Egyház Katekizmusa, a Szentszék által hivatalosan elfogadott latin szöveg magyar fordítása. Amiből meg idézgettem oldalszámmal, az meg ennek a könyv verziója.

Valószínűleg egyáltalán nem ismered a katolikus tanítás álláspontját, azért próbáltam megadni hivatalos forrásból. De úgy látom, nem elég meggyőző, mást ezen kívül nem tudok nyújtani. Felőlem nem kell elhinni, de azért hülyeségeket ne beszéljünk már olyan dolgokról, amit nem ismerünk.

Fentebb már leírták, kár ehhez többet hozzátenni, a Katolikus Egyház semmit nem vett el a 10 parancsolatból, aki nem hiszi, az vegye már a fáradtságot és üssön már fel egy katolikus Bibliát és nézze meg a vonatkozó részeket. Itt csupán annyiról van szó, hogy más a számozás, nálunk az első parancs így hangzik röviden:

"Uradat, Istenedet imádd és csak neki szolgálj!" Ebben beletartozik az is, hogy ne csinálj bálványokat, meg ne imádd azokat. Ezt több zsinat is megerősíti, pont a bibliai szövegre támaszkodva, tehát nem tudom, miről beszélünk.

Szerintem csak szavakon lovagolunk, akkor lenne gond, ha kihagynánk a felét, de nem erről van szó.

2012. nov. 18. 14:34
Hasznos számodra ez a válasz?
 23/41 anonim ***** válasza:
0%

Idézet a katekizmusból



Hogyan szól Isten tízparancsolata?

Isten tízparancsolata így szól:

1. Uradat, Istenedet imádd, és csak neki szolgálj!

2. Isten nevét hiába ne vedd!

3. Az Úr napját szenteld meg!

4. Atyádat és anyádat tiszteld!

5. Ne ölj!

6. Ne paráználkodj!

7. Ne lopj!

8. Ne hazudj, mások becsületében kárt ne tégy!

9. Felebarátod házastársát ne kívánd!

10. Mások tulajdonát ne kívánd!

Az 1. parancsolat

123. Mit parancsol Isten az első parancsolattal?

Isten az első parancsolattal azt parancsolja, hogy őt megismerjük, egyedül őt imádjuk, és neki szolgáljunk.


124. Mikor imádjuk Istent?

Akkor imádjuk Istent, ha őt legfőbb Urunknak elismerjük.


125. Mikor szolgálunk Istennek?

Akkor szolgálunk Istennek, ha az ő szándékai szerint teljesítjük kötelességeinket.


126. Ki vétkezik Isten imádása ellen?

Isten imádása ellen az vétkezik:

1. aki nem törekszik Isten megismerésére;

2. aki megtagadja Istent és vallási kötelességeit;

3. aki nem imádkozik.


127. Ki vétkezik babonával?

Babonával az vétkezik, aki valamely dolognak olyan erőt tulajdonít, amilyet Isten nem adott neki.


128. Kit nevezünk bálványimádónak?

Bálványimádónak azt nevezzük, aki valamely teremtményt Isten gyanánt imád.


129. Kik a szentek?

A szentek (Isten barátai) azok az üdvözültek, akiket az Anyaszentegyház példaként állít elénk, és közbenjárásukat kéri.


130. Kit tisztelünk a szentek közül leginkább?

A szentek közül leginkább a Boldogságos Szűz Máriát tiszteljük.


131. Miért tartjuk tiszteletben a szentképeket és ereklyéket?

Azért tartjuk tiszteletben a szentképeket és ereklyéket, mert azok Istenre, Jézusra vagy a szentekre emlékeztetnek minket.

A 2. parancsolat

132. Mire kötelez minket Isten második parancsolata?

Isten második parancsolata arra kötelez minket, hogy Isten és a szentek nevét és a szent dolgokat becsüljük meg.


133. Ki vétkezik Isten második parancsolata ellen?

Az vétkezik Isten második parancsolata ellen, aki káromkodik, átkozódik és vétkesen esküszik.


134. Ki káromkodik?

Az káromkodik, aki Istent, a szenteket, a szent dolgokat gyalázza.


135. Ki átkozódik?

Az átkozódik, aki Istentől magának vagy másoknak rosszat kíván.


136. Ki esküszik?

Az esküszik, aki Istent bizonyságul hívja.


137. Ki esküszik vétkesen?

Vétkesen az esküszik, aki szükségtelenül, hamisan vagy rosszra esküszik.

A 3. parancsolat

138. Mit parancsol Isten a harmadik parancsolattal?

Isten a harmadik parancsolattal azt parancsolja, hogy az Úr napját, vagyis a vasárnapot szenteljük meg.


139. Hogyan kell a vasárnapot megszentelnünk?

A vasárnapot szentmisén való részvétellel, pihenéssel és a családi közösség ápolásával

szenteljük meg.


140. Ki vétkezik Isten harmadik parancsolata ellen?

Az vétkezik Isten harmadik parancsolata ellen, aki elhanyagolja a szentmisét és fizikai vagy szellemi munkát tartósan végez.


141. Mikor szabad vasárnap is dolgozni?

Akkor szabad vasárnap is dolgozni, ha a felebaráti szeretet vagy a közösség szolgálata

megkívánja.

A 4. parancsolat

142. Mit parancsol Isten a negyedik parancsolattal?

Isten a negyedik parancsolattal azt parancsolja, hogy szüleinket tiszteljük, szeressük, nekik engedelmeskedjünk, felnőttként pedig róluk gondoskodjunk.


143. Miért kell szüleinket tisztelnünk és szeretnünk?

Szüleinket azért kell tisztelnünk és szeretnünk, mert Isten után az életet és a gondoskodást nekik köszönhetjük.


144. Szüleinken kívül még kiknek kell engedelmeskednünk?

Szüleinken kívül még egyházi és világi elöljáróinknak kell engedelmeskednünk, kivéve, ha olyasmit kívánnak tőlünk, ami Isten akaratával ellenkezik.


145. Mi a szülők és elöljárók kötelessége?

A szülők és elöljárók kötelessége, hogy gondoskodjanak a rájuk bízottak testi-lelki javáról.

Az 5. parancsolat

146. Mire kötelez Isten ötödik parancsolata?

Isten ötödik parancsolata az ember testi-lelki életének tiszteletére, fenntartására és védelmére kötelez.


147. Melyek a testi élet ellen elkövetett leggyakoribb bűnök?

1. Gyilkosság, öngyilkosság;

2. abortusz, eutanázia;

3. verekedés, testi sértés;

4. az élet és az egészség veszélyeztetése;

5. a káros szenvedélyek;

6. a gyógyítás és segítségnyújtás elmulasztása.


148. Melyek a lelki élet ellen elkövetett leggyakoribb bűnök?

1. Mások bűnre tanítása és csábítása;

2. a vallásos nevelés és önnevelés elhanyagolása;

3. a bűnre vezető alkalom keresése;

4. a lelkiismereti szabadság megsértése.


149. Szabad-e életünket kockáztatni vagy feláldozni?

Életünket csak súlyos okból szabad kockáztatni vagy feláldozni.

A 6. parancsolat

150. Mire kötelez minket Isten a hatodik parancsolattal?

Isten a hatodik parancsolattal tiszta életre, a nemiségnek a természet rendjében megnyilvánuló Isten akarata szerinti használatára kötelez minket.


151. Mit jelent a tiszta élet?

A tiszta élet a férfi és a nő helyes kapcsolatát jelenti a házasságban és az arra való felkészülésben.


152. Miért nagyon fontos a tiszta élet?

Azért nagyon fontos a tiszta élet, mert a paráznaság bűnei megrontják az egyén, a család és a nemzet életét.


153. Ki vétkezik Isten hatodik parancsolata ellen?

Isten hatodik parancsolata ellen az vétkezik, aki bűnös akarattal gondol, néz, beszél vagy cselekszik szemérmetlen dolgot, vagyis paráználkodik.


154. Mi Isten elgondolása a szerelemről és a házaséletről?

A szerelem és a házasélet Isten elgondolása szerint a legszentebb emberi értékek közé tartozik.


155. Miért érték az Egyházban az önként vállalt szüzesség?

Az önként vállalt szüzesség azért érték, mert Istenért és az emberek szolgálatáért szeretetből vállalt áldozat, Isten ajándéka népe javára.

A 7. parancsolat

156. Mire kötelez Isten hetedik parancsolata?

Isten hetedik parancsolata arra kötelez, hogy az anyagi javakat becsületesen szerezzük meg, tartsuk tiszteletben és helyesen használjuk fel.


157. Hogyan szerezzük meg becsületesen az anyagi javakat?

Az anyagi javakat becsületes munkával szerezzük meg, vagy ajándékba kapjuk.


158. Köteles-e az ember dolgozni?

Minden ember köteles legjobb képességei szerint dolgozni, mert a teremtő Istentől erre meghívást kapott.


159. Milyen kötelességei vannak a munkaadónak?

A munkaadó kötelessége a munkás és családja megélhetéséhez tisztességes bért, emberséges munkakörülményeket és szociális ellátást biztosítani.


160. Ki vétkezik Isten hetedik parancsolata ellen?

Az vétkezik Isten hetedik parancsolata ellen, aki nem dolgozik becsületesen, aki megkárosítja felebarátját és a köztulajdont, és aki nem gondoskodik a rábízottakról.


161. Ki károsítja meg felebarátját?

Az károsítja meg felebarátját, aki lop, csal és kárt okoz.

A 8. parancsolat

162. Mire kötelez Isten nyolcadik parancsolata?

Isten nyolcadik parancsolata arra kötelez, hogy igazat mondjunk, mindenkiről tisztelettel és szeretettel beszéljünk.


163. Ki vétkezik Isten nyolcadik parancsolata ellen?

Isten nyolcadik parancsolata ellen az vétkezik, aki hazudik, vagy önmaga és felebarátja becsületében kárt tesz.


164. Ki vétkezik hazugsággal?

Az vétkezik hazugsággal, aki nem mond igazat, hogy mást tévedésbe ejtsen.


165. Ki tesz kárt felebarátja becsületében?

Felebarátja becsületében az tesz kárt, aki csúfol, megszól, rágalmaz, vagy ok nélkül gyanúsít másokat.


166. Mi a különbség a megszólás és a rágalom között?

A megszólás valós, a rágalom valótlan rosszat állít másról.


167. Ki köteles kártérítésre?

Az köteles kártérítésre, aki másnak életében, anyagi javaiban vagy becsületében kárt tett.


168. Mi a kötelességünk a ránk bízott titokkal kapcsolatban?

A ránk bízott titkot meg kell őrizni.

A 9. parancsolat

169. Mire kötelez minket Isten kilencedik parancsolata?

Isten kilencedik parancsolata a házastársi hűségre kötelez, amit szívünkben sem szabad megsérteni.


170. Ki vétkezik Isten kilencedik parancsolata ellen?

Az vétkezik Isten kilencedik parancsolata ellen, aki gondolatban, szóban vagy tettben házasságot tör vagy erre csábít.

A 10. parancsolat

171. Mire kötelez Isten tizedik parancsolata?

Isten tizedik parancsolata arra kötelez, hogy ne irigyeljük mások anyagi és szellemi értékeit, és ne legyünk elégedetlenek.

2012. nov. 18. 15:39
Hasznos számodra ez a válasz?
 24/41 anonim ***** válasza:
16%

Idézet a bibliai tízparancsolatból


2Móz 20:1 És szólá Isten mindezeket az igéket, mondván:

2Móz 20:2 Én, az Úr, vagyok a te Istened, aki kihoztalak téged Egyiptomnak földéről, a szolgálat házából.

2Móz 20:3 Ne legyenek neked idegen isteneid én előttem.

2Móz 20:4 Ne csinálj magadnak faragott képet, és semmi hasonlót azokhoz, amelyek fenn az égben, vagy amelyek alant a földön, vagy amelyek a vizekben a föld alatt vannak.

2Móz 20:5 Ne imádd és ne tiszteld azokat; mert én, az Úr a te Istened, féltőn-szerető Isten vagyok, aki megbüntetem az atyák vétkét a fiakban, harmad és negyedíziglen, akik engem gyűlölnek.

2Móz 20:6 De irgalmasságot cselekszem ezeríziglen azokkal, akik engem szeretnek, és az én parancsolataimat megtartják.

2Móz 20:7 Az Úrnak a te Istenednek nevét hiába fel ne vedd; mert nem hagyja azt az Úr büntetés nélkül, aki az ő nevét hiába felveszi.

2Móz 20:8 Megemlékezzél a szombatnapról, hogy megszenteljed azt.

2Móz 20:9 Hat napon át munkálkodjál, és végezd minden dolgodat;

2Móz 20:10 De a hetedik nap az Úrnak a te Istenednek szombatja: semmi dolgot se tégy azon se magad, se fiad, se leányod, [se] szolgád, se szolgálóleányod, se barmod, se jövevényed, aki a te kapuidon belül van;

2Móz 20:11 Mert hat napon teremté az Úr az eget és a földet, a tengert és mindent, ami azokban van, a hetedik napon pedig megnyugovék. Azért megáldá az Úr a szombat napját, és megszentelé azt.

2Móz 20:12 Tiszteld atyádat és anyádat, hogy hosszú ideig élj azon a földön, amelyet az Úr a te Istened ad te neked.

2Móz 20:13 Ne ölj.

2Móz 20:14 Ne paráználkodjál.

2Móz 20:15 Ne lopj.

2Móz 20:16 Ne tégy a te felebarátod ellen hamis tanúbizonyságot.

2Móz 20:17 Ne kívánd a te felebarátodnak házát. Ne kívánd a te felebarátodnak feleségét, se szolgáját, se szolgálóleányát, se ökrét, se szamarát, és semmit, ami a te felebarátodé.

2012. nov. 18. 15:42
Hasznos számodra ez a válasz?
 25/41 anonim ***** válasza:
0%
És a 23-24-es válaszom összefüzése után mindenki döntsön belátása szerint. Sziasztok
2012. nov. 18. 15:44
Hasznos számodra ez a válasz?
 26/41 A kérdező kommentje:

Kedves testvèrek!


Nem az volt a szàndèkom a feltett kèrdèssel, hogy egymàs torkànak essetek. Egyszerûen szerettem volna katolikus testvèrekkel beszèlgetni errôl a tèmàròl, de valòszinû nem ezen a forumon kell ezt megtennem.

Isten àldjon mindenkit, ès köszönöm a hozzàszolàsokat.

2012. nov. 18. 16:59
 27/41 anonim ***** válasza:
77%

Egyébként szerintem nem sok katolikust zavar, mert sokuknak fontosabb a hagyomány meg a katekizmusuk, meg a misére járás (vallásos máz), mint az Isten Igéje. Az Istennel való élő kapcsolat helyett ott vannak a szobrok és a gyönyörű képek. Akár zsebben is hordhat több istent is. Simogathatja, puszilgathatja a bálványokat.

Ez kiöli az élő Isten iránti vágyat, és Isten kiszolgáltatja az ilyeneket a saját romlott vágyaiknak, hogy a tévelygésükért járó méltó jutalmat elvegyék önmagukban. Egy bálványimádó ember, hiába játsza meg hogy ő szent, a Biblia szerint ez képtelenség. Ha pedig azt mondja hogy ő nem imádja az ostyát/szobrot/képet/Máriát, de közösségben van olyanokkal akik ezt teszik, akkor is hordozza a bálványimádás bűnének a terhét, ami ugyanolyan teher a bűnrészesnek mint aki meg is csinálja. Dániel nem hajtott térdet még királyi parancsra sem az állókép előtt. Sok katolikust meg királyi parancsra sem lehetne eltiltani a bálványimádástól. Ha Isten parancsát figyelmen kívül hagyják, akkor az emberi intésre miért hajtanák oda a fülüket? Hasonlók lesznek a Biblia szerint a szobraikhoz amiket tisztelnek. Fuss ki Babilonból!

2012. nov. 18. 19:30
Hasznos számodra ez a válasz?
 28/41 anonim ***** válasza:
24%

Kérdező:

én válaszoltam a felvetéseidre (bár nem közvetlenül hozzád szóltam), de nem reagáltál. Ettől még kérdezz nyugodtan. Bár ezen az oldalon megszokott, hogy olyanok is folyton beleszólnak, akikhez nem szólt a kérdés (lásd 59%-os és 73%-os az előbb), de róluk nem kötelességed tudomást venni. Én azért szoktam, csak a miheztartás végett.


#27-es válaszoló:

Ez úgy hangzik, mint a farizeus, aki hálát adott Istennek, hogy nem olyan, mint a vámszedő.

Nem kell senki előtt bizonygatnod a kiemelkedettséged, Isten anélkül tudja rólad, hogy mennyivel állsz a többi ember felett.

http://www.youtube.com/watch?v=-9J71Cl8VvM

2012. nov. 18. 21:21
Hasznos számodra ez a válasz?
 29/41 A kérdező kommentje:

Kedves Titus Pullo


bocsi, hogy nem reagàltam a vàlaszaidra, ez csupán az èn figyelmetlensègem.

Az igazsàg az, hogy èn is minden katekizmust, amihez hozzàfèrtem, àttanulmànyoztam, de sajnos nem tudok megelègedni a magyaràzattal.

Ha a Bibliàt Isten sugalmazott könyvènek tartjuk, Meg a tízparancsolatot örökèrvènyûnek, akkor csak így kellene tanítani, ahogy az le van írva nem?

Az is èrdekelne, hogy mièrt kellett az elsõ ès a màsodik parancsolatot egybevenni? Ki ès mikor tette ezt, ès legfõkèppen mièrt?

2012. nov. 19. 03:21
 30/41 anonim ***** válasza:
13%

Üdv!


"Ha a Bibliàt Isten sugalmazott könyvènek tartjuk, Meg a tízparancsolatot örökèrvènyûnek, akkor csak így kellene tanítani, ahogy az le van írva nem?"


Tanítja az egyház ebben a formájában IS ( [link] hisz a katolikus fordítású Bibliákban így szerepel. Egészen a XV. századig csak ebben a formában tanították, és soha nem állította senki, hogy bármiféleképp érvényét vesztette volna.


Másrészt éppen az első parancsolat átfogalmazása megkérdőjelezhetetlenül bibliai eredetű, Jézus maga fogalmazta meg így egyszer:


Máté 4:10

>>Jézus elutasította: "Távozz sátán! Meg van írva: Uradat, Istenedet imádd, s csak neki szolgálj!"<<


(Nem is tudom, hogy nem jutott előbb eszembe a vitánál)


Maga Jézus adott példát arra, hogy a Szentírást értelmezés szerint taníthatjuk, nem csak szóról szóra.


"Az is èrdekelne, hogy mièrt kellett az elsõ ès a màsodik parancsolatot egybevenni? Ki ès mikor tette ezt, ès legfõkèppen mièrt?"


A ma is ismert katolikus (és evangélikus) felosztás IV. században élt Hippói Szent Ágoston nevéhez fűzhető, az ő értelmezésében maradt fenn először az, hogy az első két parancs jelentésében összekapcsolódik, illetve egymásból következik.

Továbbra is fenntartom, hogy maga a Szentírás nem rendelkezik arról, hogy hogy is kell felosztani a tíz parancsolatot. Az első két állítás külön parancsolatként való értelmezése a zsidóknál ugyanúgy hagyomány kérdése, nem levezethető az Írásból. Semmi okunk azt feltételezni, hogy a hagyományos zsidó felosztás "ihletett" lenne a katolikus felosztáshoz képest.


Tehát az első parancsolat jelenlegi katolikus értelmezésének rövid története:


- Jézus átfogalmazva idézi az parancsolatot, mikor a Sátán megkísérti a pusztában,


- Szent Ágoston felismeri (valószínűleg a rabbinikus hagyomány ismeretében), hogy az első két parancsolat valójában ugyanúgy két része egy adott felszólításnak, ahogyan a szombatra vonatkozó parancsolatnál is több mondatban részletezi a parancsolatot.


Ugyanis az ágostoni felosztás értelemben a zsidó felosztást követi ( [link] második és harmadik oszlop a táblázatban). A különbség nem a parancs felbontásában van, hanem hogy az "ágostoni" első parancs a "rabbinikus" másodiknak felel meg, mivel ott az első parancsolat az azt megelőző sor: "Én vagyok az Úr, a te Istened, én hoztalak ki Egyiptom földjéről, a szolgaság házából."

Szent Ágoston szerint ez a mondat nem tekinthető igazából parancsolatnak, inkább egyszerű kijelentés, vagy közvetlenül az utána lévő sor felvezetése, vagyis akkor annak szerves része, nem különálló értelemben.

2012. nov. 21. 13:23
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2 3 4 5

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!