Kezdőoldal » Kultúra és közösség » Vallás » Jól értelmezem? (Biblia és...

Jól értelmezem? (Biblia és történelem)

Figyelt kérdés

A Bibliában említett Kánaán nagyjából Paletsztinának felel meg. Ezt a területet (a Kánaánt) ígérte Isten először Ábrahámnak, majd Izsáknak, Jákobnak, Mózesnek.

De Ábrahámot amikor útnak indítja, végül elvezeti a Kánaánba, azaz Palesztinába:

"Ábrám lakozik vala a Kánaán földén..."

Ezután Isten ismételt ígéretet tesz Ábrahámnak:

"Mert mind az egész földet, amelyet látsz, néked adom, és a te magodnak örökre"

Tehát ekkor az történt, hogy Isten elvezette Ábrahámot a Kánaánba, és neki adta azt a földet (Palesztinát).

Ez nagyjából megfeleltethető annak a történelmi adatnak, hogy i.e. 1500-ban a héber törzsek bevonulnak Palesztinába?

Ezután ugye egészen Jákobig itt maradnak. És Jákob és népe József hívására megy le Egyiptomba.

Itt József halála után lesz az egyiptomi fogság, ahonnan majd Mózes vezeti ki őket a Kánaán felé (jó nagy kerülővel), de végül is Józsué vezeti be ide Izráel népét.

Helyesen értelmezek mindent?


2010. febr. 7. 13:25
1 2
 11/14 A kérdező kommentje:

Köszönöm a válaszod, igazán érdekes volt.

Azonban én úgy gondolom, a Bibliát nem Isten írta, hanem emberek. És mint olyan, az emberek tévedhetnek. És ha ebből indulok ki, akkor mindegy, hogy mennyire erős a hitem, nem ez határoz meg dolgokat.

2010. febr. 9. 17:24
 12/14 anonim ***** válasza:

"...a Bibliai adatok mennyire valóságosak, egyeztethetők össze a történelemmel."


Szerintem teljes az összhang.

Az alábbi érvek szólnak a hükszosz kor mellett:

1. Annak külön említése, hogy ez a királyi főtisztviselő "egyiptomi" volt (1Móz 39,1).

2. "Palesztina éghajlati viszonyaiból könnyen megérthető, ha egy-egy ínséges esztendő vagy ilyen évek sora Egyiptomba kényszerítette őket. Az oda való átköltözés történelmileg alkalmas pillanata

pedig lehetett a hikszoszok uralma; az ő idejükben képzelhető el, hogy egy ázsiai idegen, József, fontos állami pozícióba kerüljön. A hikszoszok kiűzése után viszont épp ellenkező lett a 'jövevények' sorsa." (Dr. Tóth Kálmán: A régészet és a Biblia, Bp., 1982, 62. l.)

3. Gósen földjéhez (1Móz 45,10) csak Avarisz volt közel a különböző korok egyiptomi fővárosai közül, és ez a város pedig csak a hükszoszok korában volt főváros.

4. A lovakat a hükszoszok honosították meg Egyiptomban (1Móz 46,29; 50,9).

5. Valószínűleg az új – immár egyiptomi – dinasztia, a XVII. dinasztia hatalomra jutására utal. A zsidókat minden valószínűség szerint, mint a hükszoszok kegyeltjeit, gyűlölték. (2Móz 1,8, lásd később, Mózes kora). József halála után néhány évvel korszakváltás következett be Egyiptomban. Addig az országot korábban

leigázó hikszoszok (l. az előző fejezet) gyakorolták a hatalmat, az egyiptomiaknak azonban sikerült elűzni az idegen uralkodókat, és ezzel új korszak kezdődött az ország életében. Minden bizonnyal erre a váltásra utal a Bibliának az a megfogalmazása, hogy "új király támadt

Egyiptomban, aki Józsefet nem ismerte" (2Móz 1,8). Elképzelhetetlen, hogy röviddel a halála után elfelejtették volna szolgálatait, az éhínség elkerülésében szerzett érdemeit. Sokkal valószínűbb,hogy nem szívesen emlékeztek rá, mint a gyűlöletes emlékű idegen elnyomók ugyancsak idegen főemberére és kiszolgálójára, aki népével együtt haszonélvezője volt a korábbi állapotoknak. Az Egyiptom életében bekövetkezett változások alapjaiban változtatták meg Izráel helyzetét is: Kényszermunkára fogták őket, és minden lehető módon sanyargatták, hogy ne szaporodjanak, számuk ne növekedjen. (2Móz 1,10−16,22).

Mózes, aki az isteni szabadítás emberi eszköze volt, éppen a legsúlyosabb, a fiúgyermekek kiirtását kötelezővé tevő rendelet idején született. Szülei hite (Zsid 11,23) és Isten gondviselése révén azonban megmenekült. Előbb a fáraó udvarában nevelkedett, majd 40 éves korában menekülni kényszerült, és 40 évet töltött Mídián pusztájában pásztorkodással. Ekkor, tehát 80 esztendős korában küldte el Isten, hogy vezesse ki a népét Egyiptomból. (Mózes tehát i. e. 1525-ben születhetett).

6. Merneptah sztéléje egy nevezetes írásos dokumentum az ókori Egyiptomból. Arról tanúskodik, hogy i. e. 1229-ben Izráel már mint nemzet lakott Palesztinában a hettiták, kánaániták és a filiszteusok között. A kivonulás tehát semmiképpen sem történhetett az ő idejében, figyelembe véve a 40 éves pusztai vándorlást, hanem azt a benyomást kelti a felirat, hogy annak jóval előbb kellett

megtörténnie.

Vgül: Ha II. Ramszesz vagy pedig Merneptah idejére tesszük a kivonulást, a történeti körülmények és a bibliai leírás között rengeteg az ütközés, az összeegyeztethetetlenség. Ha viszont a bibliai időpontra

tesszük, meglepő a történeti háttér és a bibliai események egymásnak való megfelelése. Egészen

kevés tisztázatlan pont van, ami ekkora időtávolságból, a hiányos történeti dokumentumok mellett minimálisnak és a sok egyezés mellett szinte elhanyagolhatónak tekinthető.


Üdv. Péter

2010. febr. 9. 18:04
Hasznos számodra ez a válasz?
 13/14 A kérdező kommentje:
Köszönöm a válaszod, nagyon hasznos volt:)
2010. febr. 9. 19:22
 14/14 anonim ***** válasza:
2010. szept. 15. 02:11
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!