Kezdőoldal » Kultúra és közösség » Vallás » Sola Scriptura: mi a helyesebb...

Sola Scriptura: mi a helyesebb? (lent a részletek)

Figyelt kérdés
Mindent betiltani amire a biblia nem ad nyílt utasítást, vagy csak azt amire tiltást ad? Mi a helyzet azokkal a szokásokkal amikről a bibliában nem, vagy csak homályos utalásként lehet olvasni, de a történelemtudomány világosan bizonyítja, hogy már az első keresztények is gyakorolták?
2015. szept. 28. 23:14
1 2
 1/15 anonim ***** válasza:
100%

"Mindent betiltani amire a biblia nem ad nyílt

utasítást,"


Ez szerintem már önmagában szembe megy az írással.

Mert azt, mondja, hogy mindent vizsgáljunk meg, és csak ami gonosznak látszik attól tartsuk távol magunkat.

2015. szept. 28. 23:50
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/15 anonim ***** válasza:
Milyen ókeresztény szokásra gondolsz?
2015. szept. 28. 23:52
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/15 Clark Kent.. ***** válasza:

Először is:


A Biblia egy ókorban keletkezett mű, ezért értelemszerűen sok olyan dolog hiányzik belőle, ami ma jelen van. Ebben az esetben azt kell eldönteni, hogy valami összeegyeztethető-e a Biblia szellemiségével, illetve, hogy a te lelkiismereteddel összhangba hozható-e. És természetesen azt is érdemes figyelembe venni, hogy a viszonyok megváltoztak, éppen ezért ma parancsok már elavulttá lettek.


Másodszor, az első keresztények nem gondolkodtak Sola Scripturában. A Szentírást a püspökök értelmezték az Egyház hagyományának fényében, aminek csupán egy része volt a Biblia.

2015. szept. 29. 03:05
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/15 anonim ***** válasza:
minden lelkiismereti kérdés, amiről nem beszél nyíltan a biblia.
2015. szept. 29. 07:04
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/15 anonim ***** válasza:
Én úgy értelmezem Jézus tanait, hogy minden lelkiismereti kérdés, a Bibliától függetlenül.
2015. szept. 29. 08:51
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/15 anonim ***** válasza:

Sziasztok!


Először is Clark Kent.. hozzászólására reagálok:

Kérdés: mit értünk "első keresztényeken"? Meggyőződésem szerint azokat, akikről az evangéliumokban, és az apostolok cselekedeteiben olvasunk. Itt pedig éppen arról szól a leírás, hogy: "ezek pedig nemesb lelkűek voltak a Thessalonikabelieknél, úgymint akik bevették az igét teljes készséggel, naponként tudakozva az írásokat, ha úgy vannak-é ezek." (Ap.Csel. 17:11). Jézus Krisztus nagyon sokszor kérdezi így a tanítványait: "Nem olvastátok-é?"


Isten személyes meggyőződést vár el minden gyermekétől, az pedig nem lehetséges másként, mint a Szentírás tanulmányozása által. A Szentírás értelmezése tehát mindenkinek egyéni feladata, nem csak a püspököké, ahogy írod. Ráadásul a püspököket - episzkoposz - a gyülekezetek tagjai választották (I.Tim. 3. fejezet) - és elsősorban igazgatási szerepük volt, nem tanítói (4-5. versek).


Én azt gondolom, ha tanulmányozzuk az első keresztények gyakorlatát, akkor az apostolok cselekedeteiből és az apostoli levelekből nyilvánvalóvá válik, hogy soha nem alkalmaztak kényszert, tiltást, sokkal inkább saját életpéldával, és Jézus Krisztus tanításaival igyekeztek a helytelen gyakorlatokat és szokásokat legyőzni, és a helyes gyakorlatokat és szokásokat bevezetni, és megerősíteni az egyházban.


A parancsolatokhoz még néhány gondolat: vannak olyan parancsolatok, melyek örök érvényűek: ilyen például a tízparancsolat (Lásd Jakab levele), vagy a szeretet parancsa (János első levele), és vannak olyanok, melyek egy adott korra adattak: ilyenek a ceremoniális parancsolatok (körülmetélkedés, ünnepek), melyek Jézus eljövetelével értelmüket vesztették...


Üdv. Péter

2015. szept. 29. 10:20
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/15 Clark Kent.. ***** válasza:
32%

Tisztelt Péter!


Az "első keresztények" szűkebb értelemben az apostolok és Jézus egyéb - követői voltak. Kicsit tágabb értelemben az a 3000 ember, akik Szent Péter prédikációjára megkeresztelkedtek. Én mindenesetre kitolom az "első keresztény" korszakot a 2. századig is, mivel abban az időszakban még éltek olyan emberek akik az apostolokat, vagy közvetlen tanítványaikat hallgatták. (Szent Polikárp például Szent János apostol tanítványa volt).


Mindenesetre az idézett Ap.Csel. szakaszan a Béreabeliekről van szó. Ez egy klasszikus protestáns érv a Sola Scriptura mellett, azonban figyelembe kellene venni egyrészt azt, hogy azok nem keresztények, hanem görög zsidók voltak. A katolikus hitvédelmi oldal külön foglalkozott ezzel a témával, de nem másolom be, aki akarja, megtalálja ott.


Még valami: Ha már az Ap.Csel., akkor érdemes lenne figyelembe venni azokat a szakaszokat benne, amelyek azt tanítják, hogy a Szentírás megértéséhez egyrészt magyarázat szükséges, ez a magyarázó pedig csak az Egyház lehet, akinek a tekintélyét nem lehet megkérdőjelezni. Lásd ezzel kapcsolatban a 8. fejezet, Filep és a komornyik esetét, vagy a 15. fejezetet, ahol amit kimondtak az apostoli zsinaton, azt az egész Egyházra kötelező érvénnyel volt, és vitának nem volt helye.

2015. szept. 29. 16:59
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/15 Clark Kent.. ***** válasza:
32%

Még valami: Jézus valóban mondta, hogy "nem olvastátok-e az Írásban?", de biztos, hogy a tanítványainak mondta? Lássunk pár igét: (Mt 12,1-3)-ban a farizeusoknak mondja, (Mt 19,3-4)-ben szintén a farizeusoknak, (Mt 22,23-31)-ben a szadduceusoknak.


Bár igaz, hogy Jézus hivatkozott a (Mt 26,31-)-ben egy messiási próféciára a tanítványoknak, de ott nem teszi hozzá, hogy "nem olvastátok-e?". Viszont a vallási vezetőknek miért ez az újból visszatérő refrén? Mert ők voltak a nép vezetői és a zsidó vallás szerint a Szentírást a papoknak kellett magyarázni. Ezt akkor mindenki nagyon jól tudta.

2015. szept. 29. 17:08
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/15 Clark Kent.. ***** válasza:
32%
Bocs, még lehagytam valamit xD. Szóval a püspökökkel kapcsolatban, a 2. századról beszélek, nem az elsőről, bár már ott is megvolt az, hogy nincs helye egyéni értelmezéseknek.
2015. szept. 29. 17:11
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/15 anonim ***** válasza:
29%

Clarknak teljesen igaza van. Maga a Szentírás is több helyen a sola scriptura ellen foglal állást:


"Mindenekelőtt azt kell megértenetek, hogy az Írás egyetlen prófétai beszéde sem egyéni értelmezés dolga." (2Pét 1,20) és még lehet sorolni az igehelyeket...

2015. szept. 29. 17:26
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!