Kezdőoldal » Kultúra és közösség » Vallás » Jézus emberi természete...

Jézus emberi természete szenvedett csak vagy valami módon vele együtt állva az Isteni is? (csak ortodox, katolikus, evengélikus, református és esetleg baptista nézőpont érdekel)

Figyelt kérdés
2016. okt. 29. 20:58
1 2
 1/16 anonim ***** válasza:
61%

A teljes Jézus szenvedett, mivel az isteni lényeg nem avatkozhatott bele a történésekbe, pedig tudott volna.


Leborulva áldlak, láthatatlan Istenség,

Kenyér- és borszínben elrejtezett emberség,

Noha itt nem láthat, meg nem tapasztalhat

Az emberi gyöngeség.


Isteni erődet elrejtéd a keresztfán,

Testi gyarlóságnak homályával takarván.

Itt emberi tested előlünk elrejted,

Színek alatt titkolván.


Noha szent Tamással sebed helyét nem látom,

Uram, igaz hittel jelenléted megvallom.

E vallásban tarts meg, szent színedet add meg

Égben egykor meglátnom.


Váltságomnak ára, száradt szívem ereje,

Szegény bűnös lelkem megtisztító fürdője,

Szomjú, fáradt lelkem megvigasztalója,

Üdvösségem záloga.

2016. okt. 29. 21:19
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/16 anonim ***** válasza:
95%

A teljes Jézus szenvedett, ebben igaza van az első válaszolónak.


Azonban fontos tudni, hogy a "teljes Jézus" személyében (=hiposztázisz) kettő (=di) természet (=fizisz) egyesül (=unió): egy isteni természet és egy emberi természet. Teológia ezt nevezi "hiposztatikus uniónak", hogy egész precízen fogalmazzunk "diofizita hiposztatikus uniónak".


Ez a tanítás a kezdetektől fogva jelen volt az Egyházban, le van írva az Újszövetségben is, de a khalkedoni egyetemes zsinaton fogalmazzák meg ezekkel a teológiai szakszavakkal, ezért "khalkedoni krisztológiai dogmaként" szoktak rá sokszor hivatkozni.


- Jézus Krisztus az emberi természetével szenved és az emberi természete hal meg a kereszten.

- Jézus Krisztus isteni természete viszont nem szenved és nem hal mag, hiszen Jézus Krisztus, mint Isten halhatatlan.


Jézus Krisztus úgy támad fel saját maga által (tehát nem az Atya támasztja fel, hanem magától támad fel, lásd Jn 10,17-18) hogy a Jézus Krisztusban lévő halhatatlan isteni természet támasztja fel a kereszten meghalt emberi természetet.


(andrás)

2016. okt. 29. 21:46
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/16 anonim ***** válasza:
23%
Jézusnak a teljes lénye szenvedett. Ráadásul nem volt biztos abban hogy feltámad, mivel hinni kellett benne, abban amit Isten neki megígért. Mindent hitből tett.
2016. okt. 29. 22:13
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/16 A kérdező kommentje:

András, nem félő itt ,hogy igaza van azoknak akik kalkedónt azzal vádolták hogy "megkereszteli a nestorianizmust" ? Hisz ott az a a legfőbb baj, hogy Isten nem lesz emberré, hanem csak beleköltözik az emberbe, aki szenved, még Isten szépen csücsül, és elvan, ezzel szemben a zsinat megvédte az ortodox keresztény tanítást, miszerint valóban Isten lett emberré, szenvedett és egyebek, nem ezt a csodálatos üzenetét zúza szét a kereszténységnek ha azt állítjuk ,hogy az Isteni természet, bár unióban van mégsem szenvedhetett? (tudtommal a miafiziták ezzel vádolták kalkedónt, és a későbbi zsinatok is igyekezetek az ilyesmit kizárni)


a róma 8, 11 hogyan értelmezendő ennek tünkrében?


kifejezetten kértem hogy az ilyen szektás véleményeket mint a 11%-os véleménye most hanyagoljuk, mindenkinek joga van a véleményéhez mindenkinek joga van neki tetsző módon gondolkozni, a gondolkodásmódját megvédeni és hirdetni, de csak addig amég valaki el nem utasíthatja, ha a kedvenced a csokifagyi sem mehetsz be valaki házába hogy győzködd, hogy egyen csokifagyit, ugyan így ha kifejezetten megkérlek hogy ne itt hangoztasd a véleményedet akkor ne itt hangoztasd!

2016. okt. 29. 22:35
 5/16 anonim ***** válasza:
90%

"megkereszteli a nesztorianizmust"


Érdekes felvetés, még nem futottam ebbe így bele. :) De valójában Nesztoriosz nem mond mást, mint amit később a khalkedoni zsinat is kimondott, csak más fogalomkészlettel írja le ugyanazt.


Az nem igaz a nesztorianizmusról, hogy szerintük "Isten nem lesz emberré", mert őszerintük is Isten lesz emberré. A másik kardinális tévedés, hogy azt szokták állítani, hogy a nesztoriánusok szerint Jézus nem csak két természet, de két személy is. De ez sem igaz, a nesztoriánusok ilyent soha sem tanítottak, ők ugyanúgy azt vallják, hogy Krisztus egy személy, és ebben az egy személyben van kettő természet.


A nesztoriánus szakadást semmi más, mint a Nesztoriosz és Alexandriai Cirill közti félreértés és talán egy köztük lévő személyes konfliktus okozta. Ma már mindkét fél részéről eljutottak odáig, hogy félhivatalosan már elismerték nesztoriánus (diAfizita) és ortodox (diOfizita) tanítás tartalmában azonos, csak szóhasználatában tér el. Ez már félhivatalos, de még nem hivatalos megállapodás.


Érdemes megemlíteni, hogy az "antikhalkedoni" (miafizita) és a khalledoni (diofizita) ortodox egyházak viszont már hivatalos formában is deklarálták, hogy a miafizita és a diofizita tanítás ugyanaz.


A három keleti egyház tehát de facto egy tanítást vall, csak de jure a kommunio még nem állt helyre.


Róm 8,11 megértéséhez: Az Atya a Fiú és a Lélek ugyanabban az egyetlen isteni természetben részesül, és ez az isteni természet az, ami Jézus emberi természetét feltámasztja.

Én kicsit sarkítva fogalmaztam fentebb (elkerülendő az olyan félreértéseket/félremagyarázásokat, amit a 3. válaszban is látunk), azonban természetesen minden isteni műben, minden isteni beavatkozásban a Szentháromság mindhárom személye részt vesz valamilyen titokzatos módon, így a feltámadásban is.


Ezek azonban inkább a hittitkok, mint a teológiailag megfogalmazható hitigazságok körébe tartoznak. Ezért is tűnhet úgy, nem csak itt, máshol is, mintha Szent Pál kicsit homályosan fogalmazna, holott nem, csak egy hittitkot próbál meg körülírni, több szempontból megvilágítani.


(andrás)

2016. okt. 29. 23:17
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/16 anonim ***** válasza:
48%

4.Hsz.


A bökkenő csak az,hogy ez a weboldal nem a te házad,és a csokifagyiját bárki kínálgathatja szabadon.

2016. okt. 29. 23:44
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/16 anonim ***** válasza:
Jézus Krisztus,és az Atya egylényegűsége révén az Atya éppúgy szenvedett,mint lénye földi emberré lett része.
2016. okt. 29. 23:50
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/16 A kérdező kommentje:

ne érts félre, mind a két válaszodra kaptál zöld kezet, de elég furcsán hangzik ,hogy a nestorianizmus félig medig kiegyezett az ortodoxiával, különösen ,hogy a kalkedoni szakadást pont az idézte elő ,hogy a ma nem kalkedoniakként ismertek attól féltek hogy a nestorianizmus kerül be csak kicsit másképp(a másik oldal pedig eutukhes-től, holott a nem kalkedoniak is elítélték a tévedéseit)


ráadásul mikor a kalkedoni és nem kalkedoni egyházak megeggyeztek, a nestorianizmust közösen tévesnek nyilvánították, sőt sokak szerint azért szóltak ki ezúttal is annyira erősen ellene mert ugye ez volt a szakadás sarokköve is


esetleg ha azóta a nestorianusok változtattak az már egy más kérdés, de az eredeti, még ma is olvasható nestoriánus gondolatok egyértelműen durván elütnek a ma szinte minden keresztény szerint helyesnek vélt krisztologiától


a tévedés lehetőségét persze fenntartom, majd remélem a közeljövőben lesz alkalmam patrisztikus szakértőket is megkérdezni (Perczel István, Tóth Péter stb )

2016. okt. 29. 23:58
 9/16 anonim ***** válasza:

# 6


De ha világosan oda van írva, hogy a kérdés a vaníliafagyiról szól, akkor ne kínálgasson senki csokifagyit. Az off topic válaszokat az oldal szabályzata is tiltja.


# 7


Ez soha nem volt keresztény tanítás.

Mondhatnám úgy is, hogy ez bármennyire érdekes magánvélemény a részedről, de nem válasz a kérdésre. Magyarul ez is egy off-os hozzászólás. :)


(andrás)

2016. okt. 30. 00:11
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/16 anonim ***** válasza:

Kérdezőnek 8-ra


Sok mindent hasonlóan gondoltam én is, amíg csak a szakértők műveit olvastam a témáról.


Aztán jött az internet, és angol nyelven már közvetlenül az eredeti forrásból lehetett tájékozódni arról, hogy ők mit is tanítanak. Hát nagyon sok esetben messze nem azt, amit a "szakértők" róluk állítanak.


Erősen kétlem, hogy magyar nyelvterületen lenne egyáltalán a nesztorianizmusnak szakértője. Még az egyetemes zsinatok dokumentumai sincsenek lefordítva magyarra.


Vagy kedvenc példám, hogy a Katolikus Lexikon is az összes vonatkozó szócikkében az összes miafizita egyházat következetesen monofizitának titulálja, holott nem azok, és sosem voltak azok. Pedig a Katolikus Lexikont is szakemberek írták.


Szóval én a szakemberekkel azóta úgy vagyok, hogy amíg nem látom eredeti (tehát az adott felekezethez tartozó és azon belül hozzáértő) forrással megerősítve a szakértő állítását, addig inkább óvatoskodom. :)


(andrás)

2016. okt. 30. 00:37
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!