Kezdőoldal » Kultúra és közösség » Valláskritika » Kedves katolikusok hívők! Mi...

Roland G. kérdése:

Kedves katolikusok hívők! Mi a bibliai bizonyíték a Mária dogmákra?

Figyelt kérdés

4.fő Mária dogma


1.Isten-szülő - 431.efeszoszi zsinat

2.Örök szüzesség -konstantinápolyi zsinat

3.Szeplőtelen fogantatás (Vagyis hogy Mária is az eredendő bűn nélkül született. -19.század közepén. IX. Pius pápa

4.Mária testben való Mennybemenetele -Múlt század közepétől dogma.


A dogma kötelező hittételt jelent,s amelyet ha nem fogad el egy katolikus hívő,az nem tagja már az anyaszentegyháznak,vagyis nem keresztény a katolicizmus szerint.A Magyar Katolikus Lexikon szerint:"olyan tétel, amelyet az egyházi tanítóhivatal mint Istentől kinyilatkoztatott igazságot közöl és hirdet (D 1792), ezért annak tudatos tagadása v. visszautasítása eretnekségnek számít. Egy tételnek ez a legmagasabb teológiai minősítése, mert jelzi, hogy azt isteni és egyh. hittel kell elfogadni, azaz isteni és egyh. tekintély kezeskedik az igazságáról."


Bibliai válaszokat kérek,főleg hozzáértő katolikusoktól!


2015. júl. 3. 09:42
1 2 3
 1/29 anonim ***** válasza:
100%
Te is nagyon jól tudod, hogy ezeket a dogmákat nem fogod így explicit megtalálni a bibliában. Implicit már igen, de abba is bele lehet kötni, én inkább nem vállalkozok a kifejtésére.
2015. júl. 3. 11:44
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/29 anonim ***** válasza:
100%
Rolandom, én protestáns vagyok, olvastam pár "máriacáfolatot" érdemes tudnod, hogy az Istenszülő kifejezés a történelmi protestáns egyházakban is megállja a helyét, hitelvi alapjaival, kihirdetésének okával a protestáns egyházak maximálisan egyet értenek, elvben még hazsnálható is lenne a kifejezés, de nem szokás mert egyrészt félreérthető (magyar fordítása meg pláne), másrészt mert mert a bibliában is inkáb mint jézus anyjára hivatkoznak rá, annak ellenére, hogy valószínűleg a szerzők is tisztában voltak vele, hogy ő valóban "istenszülő"
2015. júl. 3. 12:11
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/29 A kérdező kommentje:

1#


Igen tudom,de hátha néhány katolikus szeretett felebarátunk rájön,hogy nem állja meg a helyét,és elkezd a bibliával foglalkozni a dogmák helyett,amelyeket implicit módon is csak nagyon kicsavarva lehet bizonyítani,legalábbis ha az Írás szövegét vizsgáljuk.A 4-iket pedig semmiképpen,mert egy árva utalás sincs rá!

2015. júl. 3. 12:19
 4/29 anonim ***** válasza:
69%

azért vigyázz mert nagyon durván nyakon tud csapni egy-egy tájékozottabb katolikus


én mind a két oldal véleményét elolvastam, és arra jutottam, hogy Mária szinte biztosan örökszűz volt, vagy legalábbis Jézus után nem szült


és erősen nyitott vagyok rá, hogy legalábbis a holtteste eltűnt, talán mennybe vették? Egyébként az eredeti hagyomány az volt, hogy az üres testet vitte magával Jézus, tehát Mária már elhunyt kicsit korábban


a szeplőtlen fogantatással sok katolikus sme ért egyet, a történelem folyamán már sokan igyekeztek valami lyogi kiskaput találni, hogy a dogmát érvényteleníthessék, ugyanis egy dogmát, olyan alapon ,hogy "bocs tévedtünk" a pápa sem érvényteleníthet, már csak azért is bírálják a dolgot sokan mert szembe ment a hagyományokkal, de ugye a pápa amit ex catedra mond az úgy is van...


de az igazság az, hogy ezek a kérdések se nem szükségesek az üdvösséghez, se a helyes keresztény élethez, szóval innentől fogva nem foglalkozom vele komolyabban

2015. júl. 3. 13:24
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/29 anonim ***** válasza:
"lyogi"... felpofoztam magam, és nem csak ezért... elnézést
2015. júl. 3. 13:26
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/29 anonim ***** válasza:
38%
Jézus többi testvére is szeplőtelenűl fogantatott? császármetszéssel jött a világra Jézus? mert ha nem, akkor biza oda a szűzhártya...
2015. júl. 3. 13:58
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/29 anonim ***** válasza:

első vagyok:

valóban utalás sincs a negyedikre az írásban, de az előzőekből következik, meg az egész történet szerintem logikus:

Jézus megváltó műve időben előre és hátra is hat, nem csak azokat a bűnöket váltotta meg, amiket épp a halála pillanatában követtek el. Mária esete speciális: a megváltásban nem úgy részesült, hogy elesett és az Úr felemelte, hanem hogy nem engedte elesni: ergo a katolikusok nem hiszik, hogy Mária nem szorult megváltásra. Szükség volt egy tiszta "edényre" Jézus kihordására és felnevelésére, Jézus nem születhetett egy mondjuk káromkodó vagy parázna családba, nem vihette emberségében a generációs bűnöket, átkokat, amiket mi sajnos öröklünk (de megszabadulhatunk), de az ószöv. frigyláda motívummal is lehet analogizálni. És ha Mária nem volt az eredeti bűn alatt, akkor ergo a mi halálunkban se kellett részesülnie, amit Ádám hozott ránk, ezért "speciális" a halála is, úgy halt meg, mint ahogy Ádám halt volna, ha nem vétkeznek.

Jézusnak nem lehettek testvérei, mert az akkori jog szerint ha az idősebbik fiú meghal, az utána következő testvérnek kellett gondoskodnia az anyáról. Ha lettek volna, akkor nem kellett volna Jánosra bíznia a kereszten.

2015. júl. 3. 14:20
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/29 anonim ***** válasza:

az alábbi történet 3 evangéliumban is benne van:



46 Még beszélt a sokasághoz, amikor íme, az anyja és a testvérei megálltak odakint, és beszélni akartak vele. 47 Valaki azért ezt mondta neki: „Íme! Anyád és testvéreid odakint állnak, és beszélni akarnak veled.” 48 Ő így válaszolt annak, aki szólt neki: „Ki az én anyám, és kik az én testvéreim?” 49 És kinyújtva a kezét tanítványai felé, ezt mondta: „Íme! Az én anyám és az én testvéreim! 50 Mert aki cselekszi égi Atyám akaratát, az az én fivérem, nővérem és anyám.”


nehogy azzal gyere, hogy az unokatestvérei voltak. jakab konkrétan Jézus testvére volt, nem?

2015. júl. 3. 14:30
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/29 anonim ***** válasza:
"Jézus nem születhetett egy mondjuk káromkodó vagy parázna családba," ismered Jézus leszármazási vonalát? hény prostituált, gyilkos volt köztük? ami mit sem von le Jézus értékéből, csak a történelmi hűség miatt kérdezem. ráháb, például?
2015. júl. 3. 14:32
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/29 szp72 ***** válasza:
68%

Ha Jézus Isten volt, Mária pedig Jézus szülő, akkor logikusan következik, hogy istenszülő. Persze ez nem úgy értendő, hogy Jézus istensége tőle származik, hanem úgy, hogy anyja volt Jézusnak, az emberré lett Istennek.


A többi dogma valóban nem igazolható bizonyító erővel a Szentírásból. Csak a Biblián kívüli hagyomány őrizte meg, s viszonylag csak későn dogmatizálták. A katolikus hit szerint azonban ahogy a Biblia nem mondhat ellent önmagának, úgy a dogmatizált hagyománynak sem.

Akik azt mondják, hogy nekik a hagyomány semmit sem számít csak a Biblia, azok persze nem tudják mit beszélnek. Minden felekezetnek van értelmezési hagyománya, a Biblia ugyanis önmagában elég tágan értelmezhető, amit a sok ezer felekezet puszta léte is bizonyít.


A Mária dogmák értelme és fontossága azon alapszik, hogy Mária és az Egyház között egy mélységes párhuzam van. Mária ugyanis Krisztus teste biológiai értelemben, hiszen ő adott neki testet. Az Egyház pedig szintén Krisztus teste, de titokzatos értelemben. Vagyis Mária az Egyház kezdete és előképe. Mindaz amit az Egyház Máriáról tanít, azt egy másik síkon, az Egyházról ugyanúgy állítja, azaz a katolikus hit szerint Isten Márián keresztül mutatta meg, hogy miként tekint Isten az Egyházra és mit szán neki.


Mária örök szüzessége:

Mivel az Egyház Krisztus szűzi menyasszonya, ezért szűz Mária, az Egyház előképe.

A házasság és a szexualitás ugyan Istentől rendelt szent dolog, de végső soron megszűnik, mert az az egyesülés, az a mélység, az az intimitás, az az extázis, az a boldogság Krisztus által fog sokkal inkább létre jönni, nem lesz szükség házasságra.

Ennek élménye többé-kevésbé már a földi életünk során megadathat, s akiket ez intenzíven megérint, azok már itt a földön inkább lemondanak a házasságról, hogy több idejük legyen Istenre.

A hagyomány szerint Mária és József szűzi házasságban élt. Mária test szerint anyja volt ugyan Jézusnak, de a szellem szerint ugyanúgy lehet Jézus menyasszonya, ahogy például a korintusiak:


"Mert Isten féltő szeretetével féltelek titeket: mivel eljegyeztelek titeket egy férfiúnak, hogy tiszta szűzként állítsalak benneteket a Krisztus elé." (2Kor 11,2)


Azok a Bibliai érvek, amelyek ellentmondani látszanak Mária szűzességének, jól cáfolhatók a Bibliából.


Mária mennybe vitele:

Ahogy Krisztus majd magához emeli az Egyházat a mennyei dicsőségbe, úgy kerül Mária is előkép gyanánt testestül-lelkestül Krisztushoz. A Jelenések könyve úgy ír Máriáról, mint királynőről. Krisztus ugyanis királyi hatalmában is részesíteni fogja az Egyházat:


"Az égen nagy jel tűnt fel: egy asszony; öltözete a Nap, lába alatt a Hold, fején tizenkét csillagból korona. Áldott állapotban volt, gyötrelmében és szülési fájdalmában kiáltozott. ... Fiút szült, fiúgyermeket, aki majd vaspálcával kormányozza mind a nemzeteket. Gyermekét elragadták Istenhez és az ő trónjához." (Jel 12,1-5)


"A győztest magam mellé ültetem a trónra, ahogy én is győztem, és együtt ülök Atyámmal a trónon." (Jel 3,21)


Ha Isten kivételt tett Illéssel és Hénokkak, miért ne tehetett kivételt Máriával, az egyetemes halált illetően.


Mária szeplőtelen fogantatása és bűntelensége:

"Ragyogóvá akarta tenni az Egyházat, amelyen sem szeplő, sem ránc, sem egyéb efféle nincsen, hanem szent és szeplőtelen." (Ef 5,27)

Mária azért bűntelen, mert az Egyház is olyan lesz. Mária bűntelensége is Krisztus megváltói tettéből származik, csak ő előre megkapta.

Az írás kegyelemmel teljesnek (Lk 1,28) mondja Máriát, ami a bűntelenségét alá támasztani látszik.

2015. júl. 3. 15:09
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2 3

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!