Kezdőoldal » Kultúra és közösség » Valláskritika » Reformátusok, nálatok ez hogy...

Reformátusok, nálatok ez hogy működik?

Figyelt kérdés

Mindig szapuljátok a katolikusokat, hogy a Bibliába ez meg az le van írva, és mi mégse úgy csináljuk( vagyük például a "ne csinálj faragott képet a föld dolgairól" című örök vitákat okozó részt, ami egyébként szerintem annyira szőrszálhasogatás...).

De szerintem van egy sokkal lényegesebb dolog, ami felett viszont ti siklotok át tök könnyen: a házasság kérdése. Jézus a házasságról azt tanította, hogy házasságtörést követ el az, aki elválik házastársától-kivéve házasságtörés miatt- és elválik férjétől/feleségétől. Pontosan:

Hallottátok a parancsot: Ne törj házasságot.

Mt 5.28

Én pedig azt mondom nektek, hogy aki bűnös vággyal asszonyra néz, szívében már házasságtörést követett el vele.

Mt 5.29

Ezért ha jobb szemed megbotránkoztat, vájd ki és dobd el! Inkább egy tagod vesszen oda, mintsem az egész tested a kárhozatra jusson.

Mt 5.30

Ha jobb kezed visz bűnbe, vágd le és dobd el! Inkább egy tagod vesszen oda, mintsem az egész tested pokolba kerüljön.

Mt 5.31

Ezt is előírták: Aki elbocsátja feleségét, adjon neki válólevelet.

Mt 5.32

Én pedig azt mondom nektek, hogy aki elbocsátja feleségét - hacsak nem paráznasága miatt -, okot ad neki a házasságtörésre. S aki elbocsátottat vesz feleségül, házasságot tör.


(Ennek ellenére csak úgy megjegyezném, hogy én /pillanat egy refi gimibe járk, ahol a suli vallási vezetője 4 éva alatt háromszor ment férjhez-mindig máshoz:)


Szüval hogy is van ez?

17/L


2010. ápr. 10. 13:02
1 2 3
 11/21 anonim ***** válasza:

kedves ma 14:07

amit nem értesz, abba nem érdemes beleszólni :)


akinek írtam, biztosan érti

2010. ápr. 10. 14:49
Hasznos számodra ez a válasz?
 12/21 A kérdező kommentje:
Kedves 14:01-es! Ne haragudj, nem akartam általánosítani. Tudom, hogy nem minden református ilyen:) Úgyhogy akinek nem inge ne vegye magára, azoknak szólt, akik így gondolkodnak:) Például a refi hittantanár a suliban, aki "szoborimádónak" meg "tömjénszagúnak" nevezi a katolikusokat, mert Kálvin az isten... Nem akartam senkit megbántani:)
2010. ápr. 10. 15:01
 13/21 anonim ***** válasza:
melyik suliba jársz? (melyik város)
2010. ápr. 10. 15:14
Hasznos számodra ez a válasz?
 14/21 Szesze ***** válasza:

Nagyon érdekes kérdés...


Annyi biztos, hogy én is gyakran kerülök ellentmondásokba a Bibliával kapcsolatban, mert sokan sok féleképpen magyarázzák a Bibliát. Annyit elhiszek, hogy nem lehet mindent szó szerint venni. Szerintem...


Ez a házasság kérdés érdekes. Maradjunk annyiba, hogy mindkét vallásban vannak "hibák". Az biztos, hogy ha egyszer én férjhez megyek és a házasságom megromlik, nem fogom a életem tönkre tenni el fogok válni, ha bűn ha nem. Sajnos a mai világban szinte lehetetlen az, hogy házasságig szűzön maradj, mert senkit fog várni. manapság, ha 2 hónap alatt nem bújsz ágyba az illetővel, akkor eleve hallott a kapcsolat.


Sajnos mindenki bűnös bármilyen vallású legyen, mindenkinek vannak bűnei. Az, hogy valaki, hívő nem azt jelenti, hogy nincsen bűne. Mindössze annyit jelent, hogy a gondolkozásában valami más, és másképp éli mindennapjait. Egy az Isten vallástól függetlenül. 18L

2010. ápr. 10. 16:52
Hasznos számodra ez a válasz?
 15/21 Szesze ***** válasza:
ja és református vagyok
2010. ápr. 10. 16:55
Hasznos számodra ez a válasz?
 16/21 anonim ***** válasza:

Olvassátok ezt el: [link]


Az Isten törvénye nem azt mondja, hogy faragott képet ne csináljunk, hanem: faragott képet ne csináljunk abból a célból, hogy azt imádjuk. Jellemző példája ez a Szentírás önkényes és megcsonkított értelmezésének, ami különben állandó jelenség a katolikusellenes hitvitákban. Hajánál fogva kirántanak valahonnan egy szentírási idézetet, kiemelik az összefüggésből, elhallgatják a helyes értelmezéshez szükséges körülményeket, vagy a tételükkel ellentétben álló egyéb, világosabb szentírási helyeket - s ezzel kész az érvelésük. Így csakugyan mindent be lehet "bizonyítani" a Szentírásból.


A különbség bálványozás és keresztény képtisztelet között ott van, hogy a bálványimádó imádja az istenszobrot vagy a fétist, vagyis: istennek tartja s isteni erőkkel ruházza fel; a keresztény katolikus ember viszont a szentképeket, szobrokat s a feszületet semmiképp sem imádja, nem tekinti isteni lényeknek, hanem csak mint Istenre s az Ő szentjeire emlékeztető jelet, becsben tartja azokat. Ha letérdelünk a feszület előtt, nem a fa vagy a kő az, amit tisztelünk, hanem az, akit az a feszület ábrázol: Jézus Krisztus. Ezt nálunk minden gyermek tudja s tudják a protestánsok is, de azért ügyes, túlbuzgó embereik váltig felmelegítik ezt a rosszhiszemű mesebeszédet.


Egyébként keresztet, szobrot, szentképet a lutheránusok templomaiban is találunk: hogyan van akkor, hogy ez ellen a kálvinisták sohasem dörögnek, csak a katolikusoknál botránkoznak meg rajta szörnyen? Világos jele tehát ez annak, hogy itt nem a józan ész vagy a vallásos buzgóság beszél, hanem a szenvedély és gyűlölködés.


Vajon, ha valaki szobájában a meghalt édesanyja képét, hivatalában az államfő képét tisztelete jeléül kifüggeszti, ezzel bálványimádást követ el?


A szent kép, a liturgikus ikon elsősorban Krisztust jeleníti meg. A szent kép nem képes megjeleníteni a láthatatlan és fölfoghatatlan Istent. Isten Fiának megtestesülése képek új "rendjét" nyitotta meg: "Egykor, mivel sem teste, sem alakja nincsen, Istent egyáltalán nem lehetett ábrázolni. Most azonban, miután testben láthatóvá vált és az emberekkel együtt élt, arról, amit Istenből láttam, készíthetek képet. (...) Mi pedig fedetlen arccal szemléljük az Úr dicsőségét." A keresztény ikonográfia képbe írja át azt az evangéliumi üzenetet, amit a Szentírás szóval közvetít. A kép és a szó kölcsönösen megvilágítják egymást: "Összefoglalva: mi őrzünk minden egyházi hagyományt, akár írásban, akár szóban hagyták ránk, anélkül hogy újításokkal helyettesítenénk azokat. E hagyományok egyike az ikonfestészet. Ez, mivel összhangban van az evangélium üzenetével, alkalmas arra, hogy megerősítse hitünket Isten Igéjének valóságos és nem elképzelt megtestesülésében, és nagy gyarapodást hozzon számunkra. Azok a dolgok ugyanis , amelyek kölcsönösen megvilágítják egymást, nyilvánvalóan azonos jelentést hordoznak." A liturgikus ünneplés minden jele Krisztusra irányul, így az Istenanya és a szentek képei is: Krisztusról tanúskodó jelek, aki megdicsőül bennük. Őbennük látjuk "a tanúk felhőjét" (Zsid 12,1), akik továbbra is törődnek a világ üdvösségével, s akikkel -- mindenekelőtt a szentségek ünneplésében -- mi egyek vagyunk. Képeik megmutatják hitünknek az "Isten képmására teremtett" és az Ő "hasonlatosságára" [Vö. Róm 8,29; 1Jn 3,2.] átalakult embert, és az angyalokat is, akik Krisztusban szintén újra egybe vannak foglalva: "Szent Atyáink Istentől sugalmazott Tanítóhivatalát és a katolikus Egyház hagyományát követve (mert tudjuk, hogy ez a hagyomány a Szentléleké, aki az Egyházban lakik), teljes bizonyossággal és gondossággal elhatározzuk, hogy mind a drága és elevenítő keresztet, mind a tiszteletreméltó és szent -- akár festett, akár mozaikból vagy bármely más megfelelő anyagból készült -- képeket Isten szent egyházaiban alkalmazni kell szent edényeken és ruhákon, falakon és táblákon, magánházakban és utak mentén: mind Istenünknek és Üdvözítőnk, Jézus Krisztusnak, mind Asszonyunknak, az egészen tiszta és szent Istenszülőnek, a tisztelendő angyaloknak és az összes szenteknek és igazaknak képeit." "A képek szépsége és színe serkenti imádságomat. E képek, mint a mező képe, Isten dicsőítésére serkenti a szívemet." A szent képek szemlélése, az Isten igéjén való elgondolkodással és az egyházi himnuszok éneklésével együtt beleszövődik a liturgikus jelek harmóniájába azért, hogy az ünnepelt misztérium bevésődjék a szív emlékezetébe, majd a hívők új életében mutatkozzék meg. A templomainkban és lakásainkban lévő szentképek arra valók, hogy ébresszék és táplálják a Krisztus misztériumába vetett hitünket. Krisztus és az Ő üdvözítő művének képei által Őt magát imádjuk. A szent Istenszülő, az angyalok és szentek képei által az ábrázolt személyeket tiszteljük.


"Ne csinálj magadnak faragott képet ..." Az isteni parancs megtiltja Isten minden ábrázolását emberi kéz által. Ezt a Második Törvénykönyv így magyarázza: "Amikor az Úr a Hóreben a lángok közül szólt hozzátok, semmiféle alakot nem láttatok. Ne vetemedjetek hát arra, hogy bármiféle alakban képmást csináljatok magatoknak Istenről..." (4,15--16). Izraelnek az abszolút transzcendens Isten nyilatkoztatta ki magát. "Ő minden", de ugyanakkor "minden műve fölött áll" (Sir 43,27--28). Ő "a szépség alkotója" (Bölcs 13,3). Mindazonáltal Isten az ó Szövetségben parancsolta vagy megengedte olyan képmások készítését, amelyek szimbolikusan elvezetnek a megtestesült Ige által végrehajtott üdvösséghez: ilyenek a rézkígyó, [Vö. Szám 21,4--9; Bölcs 16,5--14; Jn 3,14--15.] a frigyláda és a kerubok. [Vö. Kiv 25,10--22; 1Kir 6,23--28; 7,23--26.] A megtestesült Ige misztériumára támaszkodva 787-ben a hetedik egyetemes zsinat Niceában igazolta a képrombolókkal szemben az ikonok tiszteletét: és nemcsak Krisztusét, hanem Isten Anyjáét, az angyalokét és a szentekét is. Isten Fia a megtestesülésével a képek új "üdvrendjét" indította el. A képek keresztény tisztelete nem áll ellentétben az első parancsolattal, mely megtiltja a bálványok faragását. "A kép előtt nyilvánított tisztelet az eredetinek szól" és "aki a képet tiszteli, valójában azt a személyt tiszteli, aki rá van festve". A szent képek tisztelete "tiszteletteljes megbecsülés", és nem imádás, ami egyedül csak Istent illeti: "A vallásos kultusz nem önmagukért tiszteli a képeket, hanem amennyiben megjelenítik a megtestesült Istent. Az ilyen megközelítés pedig nem áll meg magánál a képnél, hanem a valóság fölé tör, amit ábrázol."

Tehát a szent képek kultusza Isten Igéje megtestesülésének misztériumára alapul. Nem ellenkezik az első parancsolattal.


Isten e parancsa: „Ne csinálj magadnak faragott képet!” (Kiv 20,3), tiltja-e a képek tiszteletét?

Az Ószövetségben ez a parancsolat tiltotta az abszolút transzcendens Isten ábrázolását. Isten Fiának megtestesüléséből kiindulva azonban (amint ezt a II. Niceai Zsinat 787-ben: megfogalmazta) a szentképek keresztény tisztelete jogos, mert Isten emberré lett Fiának misztériumára alapszik, akiben a transzcendens Isten láthatóvá tette magát. A képeket nem imádjuk, hanem tiszteljük azt, akit ábrázolnak: Krisztust, a Szűzanyát, az angyalokat és a szenteket.

2010. ápr. 10. 21:22
Hasznos számodra ez a válasz?
 17/21 A kérdező kommentje:

nyuginyuginyugixD nem is ez volt a kérdésxD az csak egy példa, hogy a mi osztályunk hittantanára(merhogy ugye katolikus vagyok de muszáj benn ülnöm amkior lyukasom leenne:@) szokott például ilyet mondani, miközben igazából tképpen a katolikusok nem imádják a szenteket, hanem a közbenjárásukat kérik, és ez nem ugyanaz.

A másik, akit írtam, a vallási vezető, még rosszabb. utálja a katolikusokat, és mindig ilyeneket mond a hülyeliba... nna ő az pölö, aki eközben már 3x elvált amióta odajárok, előtte meg kitudja:D


Amúgy. Szerintem egyáltalán nem lehetetlen megtartani a szüzességed, ezt csak te látod így, szerintem meg szubjektív. én például(és nem vagyok egyedül) el tudom képzelni, az fix, hogy nem könnyű. A válást, hát nemtudom. A szüleim élő példák, hogy milyen egy rémrossz házasság:S ennek ellenére én el tudom képzelni, hogy válás nélkül meg lehssen úszni a dolgot. ha nem akkor, a két ember szerintem nem is szereti igazán egmást, mer az azt jelenti, hogy nem tudnak kompromissumot kötni. pedig szerintem mindig van megoldás, leszámítva az extrém eseteket. Nemtudom. én azért hiszek a holtomiglan holtodiglanba, még ha tudom, hogy néha nagyon nagyon nem egyszerű is:)

2010. ápr. 10. 22:37
 18/21 A kérdező kommentje:
ja, és a suli helyét nem írom meg:) nem akarok senkit se bajba keverni, még a végén rájönnél, hogy melyik suliról is van szó pontosan:D de azért Magyarországon van, annyit elmondok. ezzel már le is szűkítettem a kört:P
2010. ápr. 10. 22:40
 19/21 anonim ***** válasza:

"nincs örök megsemmisülés"


De bizony!

2010. ápr. 11. 02:53
Hasznos számodra ez a válasz?
 20/21 Szesze ***** válasza:

16.52 vagyok


Ne érts félre, én is szűz vagyok még és eszem ágába sincs lefeküdni valakivel csak úgy. Csak nem tudom, hogy menyire lehet megtartani szüzességet a mai világban. Oké, hogy nem akárkivel, de ha már valakit szeretsz akkor abból csak a gond lehet ha nem feküsztök le, és vártok a házasságig, mert lehet, hogy addig megromlik a kapcsolta.


Másképp meg, lehet, hogy jobb házasság előtt kipróbálni, mert ki tudja, hogy egyáltalán jó-e együtt, vagy esetleg felmerülhetnek perverziók és ez megint csak megronthassa a házzaságot.

2010. ápr. 11. 11:17
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2 3

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!