Kezdőoldal » Kultúra és közösség » Valláskritika » Nagyon nehéz lett volna...

Nagyon nehéz lett volna Istennek rögtön a végítélet utáni állapotokkal kezdeni a teremtést?

Figyelt kérdés
Isten útjai kifürkészhetetlenek, rendicsek, de azért gondolkodni szabad?

2018. jún. 13. 10:46
 61/115 anonim ***** válasza:

„Most kérdezzek vissza?


Másfél évezrede létezik az Iszlám és ma is kétmilliárd híve van, de gondolom ezt te nem akceptálod. Miért is nem?”


Nem követem az Iszlámot (a mérleg nálam a kereszténység felé billen), és tisztában vagyok a muzulmán kultúra visszásságaival, de ez nem egyenlő azzal, hogy értelmetlenségnek vagy károsnak deklaráljak egy olyan kultúrát, ami ennyire régi és ilyen sok követője van. A történelem bizonyos szakaszaiban az Iszlám kultúra képviselte a haladó szellemiséget, és sok megalapozó tudományos eredmény fűződik hozzá (matematika, csillagászat, kémia). Nem érzem magam olyan erkölcsi magaslaton, hogy ilyen ítéletet hozzak.



„Nagyon tévedsz, ha azt gondolod, jobbá tette a vallás.


A történelem hemzseg a kereszténység bűneitől. Szinte állandó háborúk, keresztény keresztény ellen és nem keresztény ellen, a pápa politikai hatalma érdekében lépten, nyomon beavatkozott birodalmak ügyeibe, amit koronás fők nehezen viseltek, ha megvolt a katonai ereje, a kiátkozások ellenére is szembeszállt a világi hatalom az egész agyházzal is akár bármelyik uralkodó és az országa. Így alakult ki az anglikán egyház és kis híján a gallikán is, mert még ellenpápát is választottak Avignonban. Mindezt állandó vérontás és nyomor kísérte.


A római birodalomban az államvallássá tett kereszténység még a rabszolgaság eltörlését sem tudta elérni és a pestisjárványok idején a vallási hisztéria, hogy a betegség Isten büntetése, csak növelte a nyomort, a pusztulást.”


Gondolod, hogy nem ismerem a történelmet? Nem kell leckét tartanod belőle. Tisztában vagyok a keresztény Európa bűneivel, és nem, nem keresek rá felmentést. Csak szerintem egyedül ezt figyelembe venni nagyon hibás szemlélet.



„Világosan gondolkodó világi embereknek köszönhető, hogy felismerték, hogy fertőző betegségről van szó és beléptették a karantént.


A vallási babonák mindig a nyomort konzerválják, ahogy manapság az Iszlám, úgy régen a kereszténység, a nyomort és a tömegek butaságát. Sorolhatnám a példákat a végtelenségig, a vallásháborúk értelmetlensége és évszázados borzalmai, amiből mind a katolikusok, mind a reformátusok kivették a részüket, példaként itt egy link, a lángeszű orvost, aki az orvostudomány fejlődésének mérföldköve, de mindkét felekezet üldözte, végül elégették ostoba vallási vita miatt.”


De még mindig nem válaszoltál arra, hogy ha ennyire nyilvánvalóan, magától értetődően rossz volt, akkor miért követték két évezreden át milliók? Miért érte meg? Miért kezdték el a rabszolgák, miért vállaltak vértanúságot érte, pedig csak annyit kellett volna tenniük, hogy megtagadják. Mi volt ebben a jó üzlet?


Ha ez az egész csak a befolyásos vezető réteg ármánya volt az emberek befolyásolására és irányíthatóságára (most tekintsünk el attól, hogy ez az összeesküvés-elmélet mennyire valószerűtlen), akkor viszont azt kell mondjam, hogy hatalmas következetlenség azt gondolni, hogy az emberiség egyáltalán felvilágosítható. Ha az ember egyszerűen ekkora barom, hogy ezt minden további nélkül meg lehet vele csinálni, évezredeken át ekkora tömeget teljesen hazugságban tartani és manipulálni, akkor mégis mi vezet arra a következtetésre, hogy a vallás eltörlésével majd hirtelen egy felvilágosult, racionális ember veszi át a vallásos tömegek helyét? Honnan jön elő ez az ember? Mi akadályozza meg, hogy vallás helyett nem egy újabb hazugságban kezd el hinni? Hogyan fog felemelkedni ebből az állapotból?



„Egy a rengetegből, de értelmetlen folytatni úgy sem törődsz te ilyesmivel.


A babonák és a vallás dogmái között semmi különbség nincs és még ma is megosztja még a családokat is, tipikus példája a fanatikus JT felfogás, amely a gyermekeit is kitagadja, ha annak kétségei támadnak.


Ugyanerről a tőről fakad az Iszlám terrorizmus, amikor a saját gyermekeiket is felrobbantják a vallási őrültek, ez a vallási doxazma azon stádiuma, ami már szerintem is betegség, de ezt könnyen elérheti, vagy megközelítheti keresztény is, ahogy a történelem tanúsága szerint számtalanszor megtették.


Olvasd csak el a 38. válaszom ezen részét, amely az általános doxazma diagnosztizálásáról szól, a vallás ennek egy fajtája.


Azt mered rá mondani, hogy az jó?”


Nem látom be, hogy ez miért érv a vallás ellen. A vallás egy összetett jelenség és tevékenység, és nyilván, mint minden ilyen komplex rendszer, ha az egyik komponensére elbillented, akkor patologikussá válik. Ez nagyjából mindenre igaz.


A racionalitást is el lehet vinni destruktív végletekbe, meg a technológiai progressziót is. Ettől még egyiket sem tartom károsnak.


Minden komplex rendszer szükségszerűen hierarchikus, így az emberi társadalom is. És a hierarchia bizony hajlamos a korrupcióra, ezért minden emberi társadalomnak folyamatos önellenőrzést kell tartania, mert épp emiatt nincs tökéletes társadalmi rend. Ehhez a racionalitás messze nem elég, és kizárólagosan rá támaszkodni garantált katasztrófát jelent (mert akkor megint ugyanúgy megbillentjük a rendszert).


Erről eszembe jut Milton: Elveszett Paradicsom című költeménye, ahol Lucifer (a Fényhozó) a legmagasabb rangú angyal, a racionalítás megtestesítője.


Ez szerintem kiváló kép. A racionalitás az ember egyik legerősebb eszköze, amivel a legközelebb viheti a tökéletességhez. De van egy hatalmas veszélye, ez pedig az, hogy hajlamos beleszeretni az alkotásaiba, a saját zárt, tökéletesnek vélt gondolataiba. És Luciferrel is ez történt, és a legmagasabb szintről zuhant alá és bukott el, mert tökéletesebbnek gondolta a saját gondolatait Istenénél.


Amúgy ennek a történetnek előképe Bábel tornya is, illetve Ikarosz a görög mítoszokból.


Nagyszerű kritikája a modernizmusnak még olyan korból, amikor nem is volt modern gondolkodás. Szinte profetikus, ahogy előrevetiti a totalitárius rendszerek kialakulását és működését (Pandemonium), ahol a tökéletesnek vélt racionális eszme (marxizmus, szociáldarwinizmus) az emberiség legnagyobb önnön keze által alkotott katasztrófáihoz vezet.


Mégegyszer, ez nem azt jelenti, hogy a racionalitás eleve rossz, vessük el, egyáltalán nem. Ahogy Milton történetében is látszik, ez a fény áll legközelebb a tökéletességhez, az emberi elme leghatalmasabb eszköze. Viszont épp ezért, ha nem figyelünk, és tévedhetetlen és hiánytalan igazságként kezdjük forgatni a racionalitás termékeit, akkor bukásra vagyunk ítélve.

2018. jún. 17. 10:23
Hasznos számodra ez a válasz?
 62/115 A kérdező kommentje:

A kifürkészhetetlen számomra érthetetlent jelent és egy pillanatnyi állapotból csak akkor érdemes folyamatra gondolni, ha annak van valami konkrét alapja. Természetesen nem elég azt felvázolni, valamilyen módon igazolni is kell, mielőtt elfogadjuk.


A villámdobáló Zeusz egy példa az ősi igényre, hogy megértsük a körülöttünk lévő világot, idetartoznak a különféle elképzelések, hogyan keletkezett a világ és a szerteágazó elképzeléseket a népmesék is mutatják, amik akár hasonló teóriák is lehettek volna, vagy azoknak kissé humoros, vagy szórakoztató változatai.


Ne gondold, hogy az ateistáknak nincsenek olyan gondolatai, hogy van e valami a halál után, az életen túl.

Engem anyám halálakor kerülgettek ilyen gondolatok, de mindenkinek vannak, vagy voltak szeretteik, akit nem szívesen engednek el, ősidőktől fogva szerették azt gondolni, hogy léteznek az örök vadászmezők, ahol tovább élhetjük az életünket. Aki azt mondja erre, hogy alaptalan, mert sajnos az, az is szeretné, ha így lenne, de attól még nem lesz így.


A görög hitrendszer vallási toleranciából alakult ki, hogy a hódítások során különböző népek elképzeléseit összegyúrták, majd a rómaiak egy az egyben átvették és a kialakult szokások miatt még akkor is szörnyű halállal büntették a szentségtörést, amikor már senki nem hit benne.

Szívesen kérdőjelezném a vallásos tudósok vallásosságát, de ezt bizonyítani úgy sem tudnám, ezért csak az egyház erősen fékező magatartását említem, hogy mindig annyira konzervatív volt, sosem örült a kialakult helyzet megváltozásának és mindig fékezte a haladást, még ha egyes egyházi személyekben is megvolt esetenként az olthatatlan emberi kíváncsiság és óvatosan manőverezve a kőkemény egyházi dogmák között, néha sikerült semleges téren valami tudományos eredményt felmutatni.


A közös pont az ateisták és a vallásosak között az, hogy emberek, mégpedig ugyanazokkal a vágyakkal és jellemvonásokkal, vagyis minden közös bennük, egyetlen kivétellel, hogy a vallásosak elfogadnak, sőt életvitelük alapjává tesznek olyan dolgokat, amire semmi bizonyíték nincs, hogy az valóban létezik.


A többség véleménye nem mindig mérvadó, mert az korántsem mindig biztos, hogy az jó, vagy igaz és köztudott, hogy befolyásolni lehet, sőt meg is lehet változtatni már kialakult álláspontokat.

Jó példa erre a divat, hogy milyen szeszélyesen felkapnak tömegek dolgokat, öltözködési, zenei stílusokat, eszméket, gondolatokat, étkezési vagy egyéb szokásokat.

Ezek részben össze is függnek egymással, elég csak a muszlim nők öltözködési, viselkedési előírásaira gondolni és ez azért maradandó, mert a vallási hatalmak szigorúan őrködnek a már kialakult helyzet megtartásán, nem tűrve fikarcnyi változást sem, kezdve a burkától a teremtésmítoszig.

Lehet, hogy a többség ezt normálisnak tartja, mert beléjük verik, hogy az, de ellenkezik az emberi természettel.

Új idők, új helyzeteket teremtenek, más kihívások jönnek és világos, hogy a kerék, vagy a tűz feltalálása után már nem élhettek úgy őseink, mint előtte.


A túlnépesedés mindig alapvető probléma volt, minden kor konzervatizmusa ezen tört meg, vagy a társadalmi berendezkedést kellett megváltoztatni, vagy technikai, technológiai ugrás kellett a továbblépésre és ez ritkán ment konfliktusok nélkül.

Szokták mondani, hogy az ateizmus a Nagy Francia forradalom szülötte, de ez nem igaz.

Korábban is volt már erre példa, a Fronde idején, ami hasonló jellegű lázadás volt, felszínre tört az istentelenség, tömegek nyilvánították ki tettekkel és szavakkal, hogy nem hisznek Istenben és nyilván már korábban sem hittek.

Maga a forradalom különféle okok miatt tört ki, közrejátszott a társadalmi feszültség, a gyarmatosításra épülő, kialakuló polgári réteg olyan igényei, hogy szerepet vállaljanak a közigazgatásban, amit vagyonuk is lehetővé tett, de a nemesség ezt megakadályozta. A lényeg azonban a háttérben a túlnépesedés volt. Az újvilágból behozott nagy energiatartalmú növények tették lehetővé a túlnépesedést, de a feudális termelési viszonyok egy határ után nem tudták ellátni a szaporodó tömegeket elegendő élelemmel és egy folyamatos infláció rontotta a pénzügyi helyzetet, amit tíz, tizenöt év mezőgazdaságra kedvezőtlen időjárás tett katasztrofálissá. Sorra hozták a pénzügyi rendeleteket, de nem volt reális lehetőség a stabilizálásra, az adórendszer megváltoztatására, mert mindenki ragaszkodott a megszerzett privilégiumaihoz, az Egyházzal az élen, holott valójában alig volt már meg a bázisa, mivel közben már rég kialakult az ateizmus, csak nem tudott a felszínre törni és ez feltétlenül forradalomhoz vezetett, az anciem regimének el kellett buknia és el kellett jönni a kapitalizmusnak, új alapokra helyezve a termelési viszonyokat.


Mindezt csak azért írtam le, hogy a vallás, mint olyan csak egy, a társadalmi igények között, ami nem csak szellemi igény, hanem politikai erő is, államiság alapja és időnként szükségszerű annak módosítása a továbblépéshez.

Jó példa erre a mai Iszlám helyzete, a migráció a túlnépesedett Iszlám országok olyan válsága, ami kitörés a lehetséges irányba, amit az államhatalommal egyesült vallás nem tud kezelni, mert a vallásuk túl konzervatív a változáshoz.

Valóban csak tönkreteszik Európát is, ha itt is elterjed az Iszlám, mert ha Európa is betelik, akkor hová tart majd a migráció?

Hosszú távon a kereszténység sem mentes ettől, mert nagyon immel, ámmal, kényszeredetten követi a változásokat, rendben, elismerte a pápa az evolúciót, meg az ősrobbanást, mondjuk nem siette el, Darwin rég elporladt már a sírjában, de azóta sem állt meg a világ, generációról generációra megduplázódik az emberiség létszáma, immár a Föld telik be cirka egy évszázad alatt.

Borítékolom, hogy évtizedeken belül súlyos konfliktusok lesznek, ha nem sikerül alapvető változásokat meghonosítani, aminek a vallások biztos kerékkötői, akár társadalmi, akár technológiai lépés, ugrás lesz az a változás.

Abban nem reménykedhetünk, hogy a vallások eltűnnek, vagy legalább is közös nevezőre jutnak, így hát bármi lehetséges.

Személyesen reménykedek egy olyan forgatókönyvben, ami békésebb megoldást hoz, mégsem a középkorban élünk, talán a különböző vallások képviselői sem teljesen ostobák és megférnek majd egymással, bár kiélezett helyzetben erre eddig kevés példa akadt.

Valójában a helyzetünk hasonlítható a francia forradalom előtti időkhöz.

A társadalmi feszültségek megvannak, a kommunizmus bukásával az azt létrehozó igények nem szűntek meg, a túlnépesedés egyre jobban jelentkezik, a globális klímaváltozás okozhat mezőgazdasági válságot, amely automatikusan pénzügyi, gazdasági válsághoz vezet.

Csak egy szikra hiányzik, amely talán a vallási nézeteltérésekből fakad majd, mert az önmagában is komoly probléma.

Amúgy engem nem zavar a vallás, csak örülnék neki, ha a főtéren a katedrális mellett a zsinagóga és a dzsámi békésen megférne a buddhista és a taoista jelképekkel egyetemben, de erre kevés pénzzel fogadnék a tippmixen.

A természettudomány működéséről nem túl szabatosak a gondolataid, de ez mellékes, ebbe már nem akarom belebonyolódni.

2018. jún. 17. 12:10
 63/115 A kérdező kommentje:

A fentieket mirőlszólnak írtam, Titus Pullónak köszönöm a válaszát, most már kevés időm van, talán még reflektálok valamire később, de a meccsek is érdekelnek, így hát kérem legyen türelemmel.

A szokástól eltérően nem idéztem be a megválaszolandó gondolatokat, mert így is elég hosszúak ezek az írások, de akit érdekel, az megértheti a kapcsolódást.

2018. jún. 17. 12:24
 64/115 anonim ***** válasza:

[link]

A kifürkészhetetlenség egy szándékos magatartás, azt jelenti azért nem fejtheted meg mert valaki nem akarja. Én meg azt gondolom nincs előlünk elrejtve semmi, csak még nem állunk készen ezt megérteni. Tudod vannak képek is, amit ha túl közelről nézel csak értelmetlen vonalakat meg pontokat látsz össze-vissza, és akkor mondhatod, hogy milyen szerencsétlen, tehetségtelen volt a festő, sőt az is lehet, hogy nem is tudatos alkotás csak véletlenül ráborult a festék a vászonra, aztán ha egyre hátrébb lépkedsz kirajzolódnak az alakzatok és megjelenik a kép egészében.

Nem azt kértem, hogy a vallásos és ateisták közös tulajdonságát mondd meg, hanem a vallásos emberekét. Mert ha ez egyfajta gondolkodábeli eltérés lenne, akkor lenne mire visszavezetni. Én még nem találtam ilyet.

2018. jún. 17. 15:24
Hasznos számodra ez a válasz?
 65/115 A kérdező kommentje:
A vallásos emberek közös gondolkodása a doxazma tárgyalásakor megjelöltetett. (38. válasz)
2018. jún. 17. 19:35
 66/115 A kérdező kommentje:
Ezen kívül is leírtam, hogy a vallásosak elfogadnak, sőt életvitelük alapjává tesznek olyan dolgokat, amire semmi bizonyíték nincs, hogy az valóban létezik és ez minden vallásra érvényes.
2018. jún. 17. 19:59
 67/115 anonim ***** válasza:

Nem. Az a vallásos emberek közös jellemzője lenne. Milyen közös okra vezethetò vissza a vallásosságuk, mi miatt alakulhatott ki bennük az Istenhit?

A betegségeknél van a tünetegyüttes és van a betegség kialakulásának lehetseges okai. Örökletes, traumatikus, tudatmódositó szerek hatására, stb. A vallásos embereknél nincs ilyen ami a többségükre igaz lenne.

2018. jún. 17. 20:05
Hasznos számodra ez a válasz?
 68/115 A kérdező kommentje:

Ja, értem, mitől hisznek el olyan dolgokat, amire semmi bizonyíték nincs, vagyis mitől lesznek vallásosak az emberek?

Passz, azt sem tudnám megmondani, mitől lesz valaki pszichopata vagy skizofrén.

Állítólag pszichiáterek elbeszélgetések során meg tudják állapítani a különféle kényszeresek, antiszociálisok, aberráltak devianciájának okát és így terápiát is javasolhatnak, de nem hinném, hogy a vallással foglalkoznának, mert az nem tilos, egészen addig, amíg másokra nem veszélyes, például nem lesz szélsőséges, vagy terrorista gyanús.

Mellesleg nem ismerem túlzottan a személyiségi jogokat sem, lehet, hogy még a terroristákat sem vizsgálhatják, legfeljebb a beleegyezésükkel, vagy a saját kérésükre.

Lehet, hogy vannak ilyen vizsgálatok, mert térítési módszerek vannak és azt nyilván szeretnék hatékonnyá tenni.


Annyi tény, hogy az első világháború idején, vagy után az USA lakossága alig volt vallásos, ami a második során jelentősen nőtt, de a hidegháború idején nyert teret az ateistának számító Szovjetunióval szembenállás miatt a vallási propaganda, ami az ateistát vörösnek tekintette és így növelték a hívek számát, de nem ismerem részletesen a módszereket.

Végül is ez súrolja a reklám, propaganda határát, mitől lesz valami vonzó, vagy elhihető, ehhez nem értek, de érdekes lehet.

Engem inkább az érdekelne, hogyan lehet valakit a valóságra ébreszteni, kitéríteni a hitéből, felkelteni benne a racionalitást, de ez nyilván a téma másik oldala.

2018. jún. 18. 00:07
 69/115 A kérdező kommentje:

Kedves Titusz Pullo!


Tisztában vagyok az Iszlám országok történelmi szerepével, de a középkorban elért tudományos eredményeik nem köthetők a valláshoz, illetve csak annyira, hogy akkoriban az Iszlám nem volt annyira merev, illetve sokkal kevésbé szabályozta a mindennapi életet, mint manapság. Nem zavarta, nem akadályozta a fejlődést, de az elért eredményeiknek semmi köze a valláshoz.

Amennyiben nem követed az Iszlámot, máris ítéletet mondtál róla, pontosan azt, amit én.


Miért követik az emberek a vallásokat?


Természetesen azért, mert beléjük nevelik, becsapják őket. Az államvallások, amik támogatják a fennálló társadalmi rendet, mindenképpen ideológiai elnyomó szervvé változnak, hasonlóan, mint az állam, amelynek azonban van pozitív szerepe is, mert a társadalom aktuális szintjén biztosítja a mindennapi életet, szabályozza a hierarchiákat, a gazdasági helyzetet és törvényekkel az egymás mellett élést, továbbá védelmet ad bizonyos szinten.

A vallásra szokták mondani, hogy reményt ad a benne hívőknek, de ez a remény még a szerencsejátékokhoz sem hasonlítható, amelyet nyilvánvalóan haszonszerzés céljából hoztak létre, mivel a nyerésnek vannak racionális alapjai, akármilyen csekély, mert a főnyereményt is időnként megnyeri valaki, sőt a nyeremények összegének csökkenésével az esély is nő, de ettől függetlenül a többség számára csak elhúzott mézesmadzag, amiben főleg a nincstelenek kapaszkodnak, de lényegében őket fosztják ki, nyereség helyett.

Az mindenkinek világos, hogy az ilyen jellegű kecsegtetés álságos dolog, mert eredményt nem, vagy csak nagyon ritkán hoz, ellenben eltereli a figyelmet, elveszi a lehetőséget, hogy az ilyen megszállottak valódi lépéseket tegyenek sorsuk jobbítására, vagy elfogadják a valóságot, a realitást és annak megfelelően rendezzék be az életüket.

Ugyanilyen hamis reményt ad a vallásos hit, sőt, még hamisabbat, mert itt nincs ötöse senkinek, csak a puszta vágy van konzerválva, totális az átverés.


Mindezek mellett és soha nem tartottam teljes egészében a kereszténységet negatívnak, a maga korában feltétlenül előrelépés volt, de kialakulása sem pusztán saját magának köszönhető, tükrözi a társadalmi viszonyokat, amit az is bizonyít, hogy meglehetősen rövid idő alatt elterjedt, elsősorban a zsidók között, mert a korábbi félelmetes Isten már anakronisztikussá vált sokak számára, aztán később az egész római birodalomban, mert volt rá igény.

Lényegében a későbbi változások is részben mutatnak fejlődést, kívülről és belülről kényszerítve változik az egyház, a hosszú ideig tartó szigorú hatalma csökken, teret enged új áramlatoknak, pl. a reneszánsznak és manapság is próbálja követni valamennyire a fejlődést még a téziseiben is, de ez is egy kikényszerített valami, mert olyan anakronisztikussá váltak a dogmái, amit egyre kevesebben követnének modernizálási törekvés nélkül.


A vallások erkölcsei sem követik a fejlődést, valójában mégis próbálják módosítani, hiszen nem szállhat szembe a világi hatalommal, a törvényekkel, amik az ókor óta jelentős változásokon estek át, de igazad van, nem mindig és nem mindenhol, vagy mindenkinél túlhaladott talán a vallás, hiszen néha olyan ostoba, műveletlen, vagy züllött embereket látni, mondjuk TV-ben, hogy az elképesztő, akik számára a vallás még lehet vezérfonal, de ez is általában a nyomorhoz köthető.

Azt tudom, hogy léteznek ezt csökkentő egyházi szervezetek, de ezek hatása csekély, míg a mindenkori világi hatalommal együttműködő egyház valójában növeli a nyomort, a szegregációt.

Az nem kétséges, hogy az állam szerepe lenne ezek felszámolása és az, hogy a deviáns személyek helyzetét, szemléletét megváltoztassa, nagyobb fokú tanítással, ösztönzéssel, olyan szervezetek létrehozásával, amik valódi alternatívát nyújthatnak és akkor a vallások szerepe végleg anakronisztikussá válnának.

A kommunizmus elmélete nem volt teljesen rossz, csupán jelentős tévedések voltak a működését illetően, nem szuperált sem gazdaságilag, sem eszmeileg, mert nem csökkentette az elnyomást, hanem növelte, nem vált be az állam túlzott hatalma a gazdaságban, nem lett értéke a közvagyonnak és sorolhatnám, de mégis voltak eredményei, amit bizonyít, hogy számos egyszerű ember nosztalgiával emlékszik vissza rá.

Az nem kétséges, hogy hatott a kapitalizmus fejlődésére, talán lehetne olyan módszereket, intézményeket felfrissíteni belőle, amik az említett rétegek szociális fejlődését segítené, mert a szocializmus egyik eredménye pont ez volt, mindenkinek volt munkája, ingyenes eü. ellátása és cél volt a legalsó rétegek lehető legmagasabb fokú iskolázása is.

Az alapvető élelmiszerek állami támogatása, a kultúra, (az olcsó könyvek) minimális szintre emelése ma is cél lehetne, de nem, eltűrik a hajléktalanságot, a nyomort és lényegében a züllöttséget is, ha azt jelentősebb összegbe kerülne felszámolni.

Mindezt az egyház befolyásával próbálják ellensúlyozni, ami álmegoldás.


A racionalitás korlátozását én nem akceptálom, tévedésben vagy annak veszélyességét illetően, és nincs alternatívája, továbbá Milton elveszett paradicsomát is inkább az utókorra gyakorolt hatása miatt érzem jelentősnek, Byron, Keats művészete, vagy Madách ember tragédiája és más művek, művészek kétségtelen nem emelkedhettek volna azokba a magasságokba, ahol vannak az említett mű nélkül.

A legtöbb téren elég gyermetegnek találom az érveit és a háttérben lapuló konklúzióit, ráadásul sokkal jobb érvek kínálkoznak lépten, nyomon, mint amiket ő használ és ábrázolási stílusa sem valami korszerű manapság, ami nem csoda, hiszen a 17. század óta sok víz lefolyt a Dunán, amikor a mű keletkezett.

2018. jún. 18. 05:03
 70/115 anonim ***** válasza:

De, azt meg tudják mondani mitől lesz valaki pszichopata vagy skizofrén, minden meghatározás alatt ugyan úgy ott van a kialakulás oka, mint ahogyan a jellemző tulajdonságok is.

Azt mondod nem tudsz ilyen okokról, mégis többször leírod, hogy a neveltetésből jön, a hiányos ismeretekből, vagy szándékos tömegmanipuláció hatása, persze az sem mindenkire hat, csak az arra érzékeny embereknél (jelentsen ez bármit). Racionális irányba terelnéd a gondolkodásukat, miközben magad is elrugaszkodsz a tényekkel alátámaszható valóságtól. Elfogultan és egyoldalúan vizsgálod a jelenségeket és azok hatásait, ott talalsz összefüggéseket ahol nincs. Pl. hogy biztos volt valami jó a kommunizmusban mert vannak akik nosztalgiával tekintenek rá. Azok az emberek a saját fiatalkorukra tekintenek így, amikor történetesen az a rendszer működött. Nem ott van és nem abban van az összefüggés ahol te összekötötted az okot az okozattal. Vagy mikor azt mondod nem kétséges hogy a kapitalizmus hatott a fejlődésre. Természetes, hogy egy változás kezdetben valamelyik terület fellendülésével jár, de ahhoz hogy valahova adhass, valahonnan el kell vennedd. Mielőtt jónak ítélsz meg valamit, nézd meg milyen áron valósulhatott az meg. Egyébként függetlenül attól hogy kinek volt jó vagy rossz, önmagától omlott össze az egész. Egy rakás rendszer lehet elméleti síkon nagyszerű, az egyénnel azonban nem lehet számolni, az emberek sokasága nem tömeg. Nincs egyetlen világmegváltó eszmerendszer, ha mást nem ennyit megtanulhattunk volna az eddigi történelmünkből. A vallás is olyan, hogy nem jó kizárólag aszerint működtetni egy társadalmat, de azt állítani, hogy mára szükségtelenné vált, mintha valami elavult dolog lenne, olyan mintha azt mondanád ne tanítsunk meg senkit írni, olvasni, számolni, csak mutassuk meg melyik alkalmazást kell letölteni hozzá.

A vallásnak szerepe van vagy lenne mindenkor. Mondhatod pl. hogy szerinted nem azt a funkciót tölti be amit kellene. Lehet. Ez elég sokmindenről elmondható, de legalább racionális világnézetre vallana.

2018. jún. 18. 10:33
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!