Kezdőoldal » Sport, mozgás » Kerékpározás » Melyik a jobb a az acél vagy...

Melyik a jobb a az acél vagy az aluminium kormány?

Figyelt kérdés

2019. dec. 29. 22:31
1 2 3
 11/24 anonim ***** válasza:
Mint írtad xc-re kell, így elsősorban alu, a karbon relatíve drága és, ha egy esésnél megsérül az nem feltétlenül látszik kívülről, és egy nagyobb terhelésnél eltörik, míg acél, alumínium jellemzően először csak elgörbül.
2020. jan. 1. 08:54
Hasznos számodra ez a válasz?
 12/24 Alex Fly ***** válasza:
67%

Azért nem árt tisztázni, hogy az alu alkatrész nem feltétlenül könnyebb, mint az acél. Az igaz, hogy a sűrűsége az acélénak kb. egyharmada, de ugyanilyen arányban gyengébb is. Ahhoz, hogy ugyanolyan erősségű alkatrészt készítsünk alumíniumból, háromszor nagyobb mennyiségű nyersanyagra van szükség -azaz tömegben kb. ugyanott vagyunk.

Az alumínium térhódításának az oka nem ez, hanem a divat és a kisebb gyártási költségek. Illetve a kimondott sportkerépárok esetében a merevség lényeges lehet; mivel az a csövek átmérőjével arányos, itt előnynek számít, hogy adott tömegű alumíniumból nagyobb átmérőjű csövek készíthetők értékelhető falvastagság mellett. Mondjuk a mindennapi használatra szánt modelleknél viszont emiatt kell mindenféle trükkökkel -hydroforminggal, hajlításokkal, változó falvastagsággal, stb.- emulálni az acél vázanyagok rugalmasságát, ami a komforthoz és a hosszabb élettartamhoz szükséges. És emiatt van az, hogy szinte már alapfelszereltség a rugós villa...

Az eredeti kérdésre pedig a szubjektív válaszom: ha hosszabb távon szeretnéd használni és vannak elvárásaid, akkor számodra az alumíniumot ajánlom.

Az acél alkatrészek jelenleg a belépőszintre jellemzőek; a legolcsóbb kategóriákban, amelyek esetében minőségről és megbízhatóságról nem igazán beszélhetünk. A másik véglet az egyedi, csúcskategóriás alkatrész, amely kereskedelmi forgalomba nem igazán kerül és az ára is a ritkaságának megfelelő.

A karbon valóban rugalmasabb és könnyebb lehet, de érzékenyebb a sérülésekre -ez inkább sportcélokra való, ahol a hosszú távon megbízható működésnél előbbrevaló a rövid távú hatékonyság.

Alumíniumból nagy a választék, a tömegtermelés miatt elérhető áron, a felhasználásnak megfelelő paraméterekkel bárhol hozzájuthatsz és évekig nincs vele gond.

2020. jan. 2. 11:41
Hasznos számodra ez a válasz?
 13/24 anonim ***** válasza:

"Nem érezhető a tized mm-es mozgás.


Extrém sima úton kellene extrém erőhatásokat gyakorloni arra szerencsétlen kormányra,hogy érezhetö legyen."


Maradjunk annyiban, hogy te nem érzed.

(Amikor felülök a párom bringájára, akkor azonnal 5-6 dolgot javítani kell rajta... Nem, nem én rontom el, hanem pár méteren belül érzem, ha valami nem OK. Hoiába teker havonta 1000 km-t, nincs érzéke ezekhez.)

2020. jan. 2. 13:31
Hasznos számodra ez a válasz?
 14/24 Alex Fly ***** válasza:

Azért azt ne akarja nekem senki megmagyarázni, hogy a rugalmasságot elsődlegesen biztosító gumik (és az esetleges rugózó kerékfelfüggesztés) mellett a kormány nagyságrendekkel kisebb sugalmassága bármilyen észrevehető módon befolyásolná az irányíthatóságot...

Érdemes elolvasni Sheldon Brown írását a vázanyagokról.

2020. jan. 2. 15:53
Hasznos számodra ez a válasz?
 15/24 Wadmalac ***** válasza:

"Azért azt ne akarja nekem senki megmagyarázni, hogy a rugalmasságot elsődlegesen biztosító gumik (és az esetleges rugózó kerékfelfüggesztés) mellett a kormány nagyságrendekkel kisebb sugalmassága bármilyen észrevehető módon befolyásolná az irányíthatóságot..."

Hát általában nem.

De a 8-9 barra fújt 20-as gumis országúti bringánál, alu első villánál bizony érezhető a különbség.

Aki mondjuk fatbike-on érzi, azt megtapsolom. :D

2020. jan. 13. 14:55
Hasznos számodra ez a válasz?
 16/24 anonim ***** válasza:

"De a 8-9 barra fújt 20-as gumis országúti bringánál, alu első villánál bizony érezhető a különbség."

De mivel a kérrdező xc-re használná freeride bringán így ez számára irreleváns.

2020. jan. 13. 19:12
Hasznos számodra ez a válasz?
 17/24 anonim ***** válasza:

És ha mar itt tartunk akkor "Azért nem árt tisztázni, hogy az alu alkatrész nem feltétlenül könnyebb, mint az acél. Az igaz, hogy a sűrűsége az acélénak kb. egyharmada, de ugyanilyen arányban gyengébb is. Ahhoz, hogy ugyanolyan erősségű alkatrészt készítsünk alumíniumból, háromszor nagyobb mennyiségű nyersanyagra van szükség -azaz tömegben kb. ugyanott vagyunk."

Ha sima alu bó

2020. jan. 13. 19:14
Hasznos számodra ez a válasz?
 18/24 anonim ***** válasza:

Na mégegyszer. Már ha sima aluból készülnének a dolgok nem pedig ötvözetből. De ötvőzetböl vannak. Ezért könyebbek és ugyanolyan erősek vagy erősebbek.

Meglepő,hogy a carbon vázak jutottak arra szintre,hogy nem (jelentősen)könyebbek lettek hanem merevebbek. Hajtás hatékonyság,a súly rovására.

2020. jan. 13. 19:18
Hasznos számodra ez a válasz?
 19/24 Wadmalac ***** válasza:

"mivel a kérrdező xc-re használná freeride bringán"

Oda az alu tökéletes.

Én nem kockáztatnám a karbont.

Nem azért, mert xar, hanem mert értelmetlenül drága és adott alkalmazásra a kisebb súlya nem mérvadó előny.

2020. jan. 14. 07:46
Hasznos számodra ez a válasz?
 20/24 anonim válasza:
Tipikus acél lemezfelni vs alufelni tipusú kérdés...A könnyűfém felni sokszor nehezebb az acélfelninél, mert mint fentebb is írták 3x annyi anyag szükséges azonos merevség eléréséhez, ami miatt már nehezebb lesz a lemezfelninél. Na de maradjunk a bringáknál. Pont le akartam cserélni a gyári acél kormányt aluminiumra, és amikor megláttam belülről az anyagvastagságát inkább meggondoltam magam, nem mértem le de volt egy olyan érzésem hogy ezzel nem fogok tömeget spórolni, na meg a kormány végi dugók sem mentek volna bele a régiről. Szerintem pont nem számít, a váznál már érezni a különbséget, de ha az egész vázad alu maradjon a kormány is alu, ha acél a vázad maradjon a kormány is az, azon nem fog múlni semmi már...
2020. máj. 19. 23:40
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2 3

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!