Kezdőoldal » Tudományok » Természettudományok » Ha egy autóval megyünk nagy...

Ha egy autóval megyünk nagy sebességgel akkor csökken a talajra gyakorolt súlya?

Figyelt kérdés
Lehet rosszul fogalmaztam meg, előre is bocsi. Mondjuk például van egy híd aminek a teherbírását meghaladja a jármű tömege, viszont a jármű nagyon gyors. Ha mondjuk képes lenne átmenni a hídon akár 300km/órával, akkor ugyanannyi súly nehezedik a hídra vagy esetleg könnyebb lesz?

2019. febr. 3. 21:02
1 2 3 4 5 6
 21/51 Wadmalac ***** válasza:

"Mondjuk egy autó tetejére szerelünk egy olyan síklapot, ami hátrafelé emelkedik. Az emiatti leszorítóerő nem fogja a hidat felfelé húzni, mert nem alatta csökken a nyomás, hanem felette nő meg."


Igen, ott már nem teljes a kép, olyan hülye örvények lesznek, hogy a kocsi lefele nyom, mögötte meg meghullámzik a nyomás.

Írtam feljebb a normál, nem lefordított repülőszárny esetét is, ami emel, közben meg VALAMENNYIRE lefelé nyom a nyomás (párnahatás).

Ott már nem tökéletesen igaz, hogy a hídra és a kocsira ható aerodinamikai erő és a súlyerő összege változatlan marad.


De ha simán arról beszélünk, hogy, ahogy a kérdés is szólt, egy mondjuk F1 autó leszorító szárnyaiban gondolkodunk, elég közel vagyunk a talajhoz minden hatással, hogy kábé kiegyenlítődjenek az erők.

A diffúzornál a legnagyobb mértékben igaz, de még a méternyi magasságnál nem feljebb lévő egyéb leszorító szárnyaknál is elég jó közelítéssel így van.


Van youtube-on egy videó (sajnos most rövid kereséssel nem találtam), ahol egy emberke kipróbálja, hogy egy mérleg mérőlapjáról röptet fel egy drónt.

A drónnnak vagy 30-40 centire el kell emelkednie a mérleg lapjától, hogy elkezdjen a mérlegen esni a mért súly, pedig a drón már csak fölötte lebeg.


A leszorító erővel is hasonló a játék.

2019. febr. 5. 14:46
Hasznos számodra ez a válasz?
 22/51 anonim ***** válasza:

"mondjuk F1 autó leszorító szárnyaiban gondolkodunk"

A hátsó nagy szárnyára nem feltételenül igaz. Ezt most nem tudom alátámasztani, csak így érzésre. :)

2019. febr. 5. 14:55
Hasznos számodra ez a válasz?
 23/51 Wadmalac ***** válasza:

"A hátsó nagy szárnyára nem feltételenül igaz."

Hát 100%-ban tényleg nem.

Botrányos örvényeket kelt, a talajra is tol plusz-mínusz nyomáshullámokat.

Az igazság szerintem csak szélcsatornában derül ki.

2019. febr. 5. 14:59
Hasznos számodra ez a válasz?
 24/51 anonim ***** válasza:
(A MythBusters után szabadon a gyk-nak is lehetne egy ilyen műsora, ahol össze lehetne engedni az érveket és végül tesztelni. :D)
2019. febr. 5. 16:01
Hasznos számodra ez a válasz?
 25/51 Wadmalac ***** válasza:
Sőt, megküldeni a kérdést a Mythbusters teamnek.
2019. febr. 6. 07:30
Hasznos számodra ez a válasz?
 26/51 anonim ***** válasza:

A tömeg nem változik. A súly igen. A járműre ható erőktől függően. Erről még általános iskolában tanult(?) mindenki.


Ha a híd nem teljesen sík akkor az erőhatások csak nőnek a sebesség növelésével. A híd mindenképp összeomlik.

2019. febr. 6. 09:49
Hasznos számodra ez a válasz?
 27/51 Wadmalac ***** válasza:

#26: elolvastad azért, miről ment a vita?


Csak mert onnan indult, amit most írtál.

2019. febr. 6. 11:14
Hasznos számodra ez a válasz?
 28/51 Wadmalac ***** válasza:
100%

Ha valaki vágja az angolt és van twitter fiókja, nyomhatja is a Mythbustersnek a kérdést.


[link]


Ha ebből csak a twitter fiók van meg, szívesen megfogalmazom az angol levelet, de ezért nem fogok twitter fiókot csinálni. :D

2019. febr. 6. 11:23
Hasznos számodra ez a válasz?
 29/51 Wadmalac ***** válasza:
100%

Na itt a levél, elküldi valaki twitteren? Ízlés szerinti lektorálás után?


Dear Mythbusters Team,


As we all know, racing cars use special aerodynamical spoilers to push down the car on the track surface, to increase friction and avoid slipping.

This aerodynamic forces are addition to the car weight, but are they really weight-increasing?

If the car rides through a bridge, what will be the real stress on the bridge structure?

As example, the gap between the car and road surface produces low pressure, the air pressure pushes down the car, but the low pressure between the car and road „sucks” up the road, the normal pressure under the bridge pushes the bridge upward.

So, if the car runs through the bridge, what stress goes to the bridge, weight and the spoiler push-down force, or just the weight? Or somwhere between?

Are the push down forces compensated by the air pressure changes above and under the bridge?

We were discussing it with a couple of riends on a scientific site and we came to the conclusion, that nothing but a practical test can show the truth.

If you find the question interesting, we would like you to think about a way to test the issue, it could be also an entertaining project in your series.

Thank you for your attention.

In the hope for your kind answer,

Best regards,

2019. febr. 6. 13:49
Hasznos számodra ez a válasz?
 30/51 anonim ***** válasza:
#29: Helyedben én nem égetném magam.
2019. febr. 6. 14:46
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2 3 4 5 6

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!