Kezdőoldal » Tudományok » Természettudományok » Ha egy autóval megyünk nagy...

Ha egy autóval megyünk nagy sebességgel akkor csökken a talajra gyakorolt súlya?

Figyelt kérdés
Lehet rosszul fogalmaztam meg, előre is bocsi. Mondjuk például van egy híd aminek a teherbírását meghaladja a jármű tömege, viszont a jármű nagyon gyors. Ha mondjuk képes lenne átmenni a hídon akár 300km/órával, akkor ugyanannyi súly nehezedik a hídra vagy esetleg könnyebb lesz?

2019. febr. 3. 21:02
1 2 3 4 5 6
 41/51 Wadmalac ***** válasza:
77%

Na, találtam egy amerikai kockázatelemzési tanulmányt a nagy sebességű (150-250 mph) vasutak környezeti és pályaterheléseiről.

Végignyálaztam.


Vagy a vonatok aerodinamikája úgy van tervezve, hogy nincs leszorító vagy emelő hatás, vagy lexarják, mert jócskán belefér a biztonsági szorzókba, vagy tényleg kiegyenlítődik, de semmit nem foglalkoznak az aerodinamikai plusz-mínusz súlyerő-változással.

Bezzeg oldalszél elleni súlyballaszttal igen.


Az aerodinamikai nyomáshullámoknak csak a sínt környező épületekre, emberekre mért hatásával foglalkozik.

2019. febr. 7. 14:13
Hasznos számodra ez a válasz?
 42/51 anonim ***** válasza:

A vonat soha nem fog repülni, mert egy "kicsit" nehéz :D

Szerintem térjünk vissza az eredeti tárgyra.

2019. febr. 7. 14:46
Hasznos számodra ez a válasz?
 43/51 Wadmalac ***** válasza:

Ott vagyunk, csak megoldást kerestem hivatalos adatokra.


Az máshogy nem lesz. Mythbusterssel nem akarjátok megcsináltatni, forma 1-es autóm nincs, ott vagyunk, ahol a part szakad.


:D

2019. febr. 7. 14:55
Hasznos számodra ez a válasz?
 44/51 anonim ***** válasza:

Szerintem amikor egy autó 300km/h sebesség mellett a földhöz préselődve, szikrákat vetve húzza a hasát az aszfalton egy vasalódeszkával a seggében, az magáért beszél.


Egy repülőgép sem úgy száll fel, hogy a felhajtóerő 200km/h-ig nem csinál semmit, majd 201km/h-nál hirtelen lecsökken a talajra nehezedő nyomás és elkezd repülni.

2019. febr. 7. 15:18
Hasznos számodra ez a válasz?
 45/51 anonim ***** válasza:

Olvassátok már el a kérdést:

"van egy híd aminek a teherbírását meghaladja a jármű tömege ... Ha mondjuk ... 300km/órával, akkor ugyanannyi súly nehezedik a hídra vagy esetleg könnyebb lesz?"


- Ha 1km/h val meg az autó akkor pl A+1 kg tömeggel egyenértékű súllyal nyomná a hidat. A híd teherbírása 'A' kg tehát a híd összeomlik.

- Ha 300km/h val megy akkor ha a légterelők leszorítják a kerekeket hogy jobban tapadjon akkor még nagyobb súllyal nyomja a hidat azaz A+1+10 kg al ami most is nagyobb mint 'A' tehát a híd most is összeomlik.

- Ha 300km/h val megy de a légterelők megemelik az autót akkor átjuthat. Csak ekkor a jármű irányíthatatlan. Versenyautók ekkor szoktak lerepülni a pályáról. Ugyanez a hatás ha egy ágyúval átlövünk a híd fölött. A hídra ható erő ekkor pont 0 (az ágyúgolyó súlyától függetlenül) azaz a híd nem dől össze.


Van még egy alverzió: az autó ugyan nehezebb, a híd is összeomlik, de az omlás sebessége lassabb mint az átjutáshoz szükséges idő.

2019. febr. 7. 15:23
Hasznos számodra ez a válasz?
 46/51 anonim ***** válasza:

"ha a légterelők leszorítják a kerekeket hogy jobban tapadjon akkor még nagyobb súllyal nyomja a hidat"

Na de épp ez a nagy kérdés, hogy az alatta lévő csökkent nyomás nem biztos, hogy a híd lábaira is erőt fejt ki. És hogy egy utcai (lapos aljú) autó alatt is kialakul-e ilyen csökkent nyomású térrész, vagy ott pl. csak a szélvédőn felcsapó levegő fogja-e lenyomni a kasznit.

2019. febr. 7. 15:53
Hasznos számodra ez a válasz?
 47/51 anonim ***** válasza:

* "alatta lévő csökkent nyomás nem biztos, hogy a híd lábaira is erőt fejt ki"

Helyesbítek, szóval a csökkent nyomás miatti nagyobb tengelyterhelést kompenzálhatja a híd alatti és feletti fordított nyomáskülönbség.

2019. febr. 7. 16:07
Hasznos számodra ez a válasz?
 48/51 anonim ***** válasza:

"van egy híd aminek a teherbírását meghaladja a jármű tömege"


Ezen nincs mit tovább magyarázkodni. Ha nincs emelőerő ami megemeli a kocsit. Ekkor minden más esetben túl nagy a híd terhelése. Itt pedig nincs emelő hatás..


A Titanik idejében még érthető volt hogy gyorsan túl akartak lenni a veszélyes szakaszon, emiatt mentek gyorsan (tudatlanságból, aztán meg is haltak sokan); de manapság tudjuk hogy lassan óvatosan jobban megéri közlekedni.. ;) Főleg rozoga hidakra nem teljes gázzal hajtunk rá..

2019. febr. 7. 18:19
Hasznos számodra ez a válasz?
 49/51 anonim ***** válasza:
Jó, akkor most az a baj, hogy végig offoltunk? :))
2019. febr. 8. 06:00
Hasznos számodra ez a válasz?
 50/51 Wadmalac ***** válasza:

"van egy híd aminek a teherbírását meghaladja a jármű tömege"


Háhhá!


Ezt bizony nem is vettem észre, így tényleg offoltunk.

De legalább az érdekesebb téma volt.

:D


Jármű sebessége vs a híd tehetetlen tömege.

Ha a kocsi olyan gyors, hogy a híd teljes hosszán ballisztikus pályán nem esne többet, mint a saját rugóútja, akkor tutira átér.

Ha lassabb, akkor a híd omlási sebességén múlik minden.


Hát erről nem lehet épen 15 oldalt vitázni.

:D

2019. febr. 11. 08:16
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2 3 4 5 6

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!