Kezdőoldal » Emberek » Tanárok, iskolatársak » Elsősorban a tanárokhoz szól...

Elsősorban a tanárokhoz szól a kérdésem egy gyakori iskolai jelenségről. Ti szakmailag elfogadhatónak tartjátok, hogy csak azért engedjétek át 0 teljesítménnyel a rossz magaviseletű tanulókat, hogy megszabaduljatok végre tőlük?

Figyelt kérdés

Előre szólok, elég hosszú lesz a történetem, amit most ide leírok, de engem végtelenül felháborított, és eldöntöttem, hogy abba is hagyom ezt a szakmát. Szóval én is csatlakozok a sok fiatal tanárhoz, aki pár év tanítás után menekül ebből, viszont jó lenne, ha a sok hülye tanár észhez térne, és elgondolkodna azon, hogy a szakma talán miattuk is olyan lesajnált, amilyen, és nem csak a fizetésre és más külső dolgokra fognák azt, hogy miért nézi le mindenki őket, miért nincs semmilyen presztízse a szakmájuknak, és hogy miért nem tudják az érdekeiket érvényesíteni...


Tehát a történet:


4 éve tanítok egy helyen a diploma megszerzése után. Eleinte segítőkészek voltak velem, "mentorkodtak" felettem a kollégák, sőt, évek után az új kollégákat már rám is bízták, hogy én is segítsek az ő beszoktatásukban. Viszont azt is észrevettem, hogy az iskolában tekintélyelvűség uralkodik, azaz az idősebb tanárok nem igazán hagyják szóhoz jutni a fiatalabbakat, az értekezleten szabályosan rossz szemmel néznek rám, ha elmondom a véleményemet, kb. hogy merek belebeszélni a nagyok dolgába. Vagyis nem a szakmai tudás számít, hanem az életkor. Persze én fejet hajtok a nagyobb tapasztalatú tanárok előtt, viszont szerintem jogosan nem tetszik, hogy másodrendű kollégaként kezelnek pusztán az életkorom miatt, és ezt éreztetik is. Ez az avitt, kádári miliő eleve idegesített, de eleinte lenyeltem.


Magáról a pedagógiai értékelésről még annak idején elég komoly előadások voltak egyetemen, és szigorúan számon is kérték az elméletét, szóval én ezt mindig is egy komoly, egzakt, a tanári munka szakmai eszköztárában egy fontos dolognak tartottam (ami egyébként nem csak az osztályzást jelenti, de ez most mindegy). A "terepen", azaz egyetemen kívül a való életben viszont állandóan találkozok azzal a jelenséggel, hogy a tanárok csak azért nem buktatnak meg nulla teljesítményt produkáló diákokat, mert 1. az igazgatónak kell utána magyarázkodniuk, és ezt nem szeretnék (tehát a 0 tanulmányi teljesítményű gyerek megbuktatása miatt a tanárnak kell magyarázkodni...), 2. az igazgatónak utána magyarázkodnia kell a tankerületnek a rossz statisztika miatt (azaz az igazgató számára ez nem nevelési-pedagógiai kérdés, hanem statisztikai, és a rossz bukási statisztika rossz fényt vet a hülye iskolájára, és ezt el akarja kerülni), 3. ez a legegyszerűbb módja, hogy a nem kívánatos, tanárok számára kényelmetlen gyerektől megszabaduljanak. Vagyis... A gyerek rúg-kapál, rosszalkodik, másokat bánt, verekszik, a tanárt szemtől szembe k. anyázza, az órát végig trollkodja, idő megy el a fegyelmezésére, nem csinál semmit, és világos, hogy nem is akar. És mi az eredmény? Átmegy kettessel...


Ebben az évben átvettem egy szülni készülő tanártól a 8. osztályát. Ebben az osztályban volt egy tipikusan ilyen gyerek. Én minden pedagógiai módszert megpróbáltam, hogy valamilyen teljesítményt kicsikarjak belőle, de mintha a falnak beszéltem volna. Ehelyett a gyerek velem pofátlankodott végig, az órán rengeteg idő ment el az ő fegyelmezésére, és tényleg semmit nem AKART csinálni. És az az igazság, hogy tudta is nagyon jól, hogy nem is kell neki semmit csinálni, mert eddig is átengedték a semmivel... (ez amúgy kulcsmondat ám).


Csakhogy bennem csalódnia kellett, mert én az érdemjegyei alapján félévkor előzetesen beharangoztam neki az egyest, amit az osztályfőnökével is közöltem. Erre a félév vége felé behívott az igazgató, és közölte velem, hogy soron kívül feleltessem le szóban ezt a gyereket, és adjak neki félévi jegynek kettest, mert senki nem akarja, hogy megbukjon, ugyanis ezt a gyereket a tanárok nem kívánják jövőre is az iskolában látni, mert hosszú ideje megszenvedte már mindenki az ő jelenlétét, és elegük van belőle. :D A fele tanári kar szenved miatta már hosszú évek óta (jaj, szegények), és ne én legyek már az, aki pont a nyolcadik osztályban kezd el a finisben hepciáskodni...


Ez az eljárás eleve felháborított, ugyanis ez számomra megalázó, kb. azt sugallja felém, hogy a tekintélyelvűség nem ismeri el a diplomám értékét, semmibe veszi a szaktudásomat, mert nem tiszteli azt a szakvéleményemet, ami alapján én úgy döntöttem, mint kompetens szaktanár, hogy ez a gyerek ezt az értékelést érdemli a felém produkált teljesítménye alapján. Ezt most azért írtam le ilyen hülyén, hogy érthető legyen, miért háborított fel első körben.


De nem volt mit tenni, ezt kívánta a felettesem. Úgyhogy nagyon korrekt módon napokkal előtte megbeszéltem a gyerekkel, hogy X időpontban várom X teremben és X anyagból (amit oldaltól oldalig megadtam neki) számon fogom kérni. Közben forrt bennem a düh, hogy olyat kell kényszerből csinálnom, amit zsigerből ellenzek. De a felelés végülis megtörtént (de sajnos elkövettem azt a hibát, hogy nem volt bent egy másik tanári személy, mint tanú, persze csak utólag jöttem rá, hogy ez fontos lett volna).


Viszont a gyerek nézett rám bambán, és amikor kérdeztem tőle valamit, semmi értelmeset nem tudott mondani, csak hülyén nevetgélt össze-vissza. Ekkor (csak hogy a saját lelkiismeretemet megnyugtassam), a nyolcadikos gyereknek elkezdtem kb. harmadikos-negyedikes szintű kérdéseket feltenni, de ezekre sem tudott semmit sem válaszolni! Mire is kéne nekem átengedni? És hogy jutott el ez a nyolcadikig? Na hagyjuk már ezt, felkeltem, és mondtam neki, hogy ennyi volt a felelés, és mérgesen eljöttem onnan, és beírtam az egyest félévre a Krétában azon nyomban, szinte felrobbantam a méregtől. De nem is a gyerekre voltam mérges, hanem az igazgatóra.


Aztán az történt, hogy az igazgató behívta a gyereket (!!!!), és megkérdezte tőle, hogy mi történt. A gyerek közölte, hogy megbukott, és úgy adta elő, hogy kb. 3 percig kérdeztem tőle 1-2 dolgot, majd felkeltem és szó nélkül eljöttem, szóval ő nem tudja, hogy mi van.


Erre behívott az igazgató, és mérgesen lecseszett, hogy mit képzelek magamról, és hogy ő világosan utasított (!!!!!), hogy engedjem át a gyereket, erre meg tessék-lássék módon csináltam valamit (!!!!!), de nyíltan szembe megyek az akaratával és bla-bla. És a végén még én jöttem ki úgy, hogy a nagy egyetértésben lévő igazgató-hülyegyerek pároshoz képest még én voltam a gonosz, aki mindennek az elrontója.


A féléves tanári értekezleten is ezt a narratívát adta elő, és azóta is ki vagyok pécézve. De a többi tanár sem áll az oldalamra, mert ők csak annyit látnak a történetből, hogy jól a nyakukra akarom sózni a gyereket a következő tanévre is. Lehurrogtak, hogy fogjam be a számat! Az az igazság, hogy ezen az értekezleten nem tűrtem tovább a méltánytalanságot, ami ért, és konok fejjel szólásra emelkedtem, és jól lecsesztem az egész bandát, és kifejtettem, hogy ez, amit itt előadnak nekem, ez nem pedagógushoz méltó, és az ő szaktudásukat kb. ugyanannyira értékelem, mint a szóban forgó gyerek teljesítményét. És ha legközelebb ilyen színjátékot kérnek tőlem, és előre utasítanak, hogy milyen jegyet adjak, akkor erre hívjanak be az utcáról valamit, mert "én ehhöz nem köllök". És tüntetőleg fogtam magam és eljöttem az értekezletről. Azóta (habár néhány tanár fű alatt, hogy más ne tudja meg, óvatosan kifejtette nekem privátban, hogy az ő szemében Batman vagyok) a nagy többséggel, köztük a vezetőséggel hidegháborúban állok.


Úgyhogy ezek után én eldöntöttem, hogy nekem ebből elég volt, szánalmas ez az egész, egyszerűen nem tudom komolyan venni! És ez alapvetően befolyásolja a nyomorék sztájkjukhoz való hozzáállásomat is...


A sztárjk apropóján gondoltam ezt a történetet megosztani veletek, hogy ha esetleg valaki nagy egyetértésben van a tanársággal, megismerjen ilyen bennfentes aspektusokat is a kulisszák mögül, mielőtt nekiállna véleményt alkotni.



2022. márc. 18. 11:29
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... ❯❯
 1/135 anonim ***** válasza:
31%

Tudjuk hogy a nagy többségetek debil gyerekgyűlölő, nem kell még hangoztatni is. :D

Annak a gyereknek valószínűleg szakszerű segítségre lenne szüksége, nem megbuktatásra vagy kettessel átengedésre, dehát ennyit ér az oktatási rendszerünk, ha nem illesz a dobozba, nem tudnak veled mit kezdeni.

2022. márc. 18. 11:38
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/135 anonim ***** válasza:
85%

Kinek ártasz vele ha átengeded? És kinek segitesz? (Egy komplett osztálynak)

A kettő nincs egyensúlyban.

2022. márc. 18. 11:40
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/135 anonim ***** válasza:
76%

Nekem voltak rossz magaviseletű vagy nehéz eset osztálytársaim az iskolában és nem csak a tanárt hátráltatták, hanem minket is. Ez tényleg zavaró volt, tanárnak is, nekünk is.


A fő gond, hogy ezeknek a gyerekeknek a szülei NEM értik meg, hogy szaksegítség kell a gyereknek, a tanár lesz mindenért a hibás ilyenkor, mert, ha rendesen végezné a munkáját fegelmezett lenne a gyerek meg a gyerek csak szeretetre vágyik és különben is a gyerek ilyetanár mellett persze, hogy lázad és köszöni szépen az anyuka, de a gyereke normális.


Ezért értem ha a tanár inkább hamarabb szabadulna a gyerektől.

2022. márc. 18. 11:51
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/135 anonim ***** válasza:
84%
A legnagyobb baj, hogy a tanárok elvileg nevelői/tanítói céllal vannak a suliban, miközben semmi eszközük nincs a rend fenntartására és tényleg sok suttyó diák van(még magántanárként is érzékelem), pedig nem szoktak engem szidni…
2022. márc. 18. 11:59
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/135 anonim ***** válasza:
24%
A történeted változtat a gyalázatos fizetéseken? Te nem egy tanárod személyétől kaptál ihletet a tanári szakmához, én magyarázzam el, hogy nem minden tanár vérkomcsi?
2022. márc. 18. 12:05
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/135 anonim ***** válasza:
79%

Igen, hatalmas baj, hogy a tanárok kezéből mindenféle fegyelmezési eszközt kivettek - már egy szigorúbb tekintet, vagy szemöldök összehúzásra azonnal pszichés bántalmazást kiáltanak, és a tanárt hurcolják meg.


Értem a kérdező szakmai szempontjait, de ahogy a 2-es is írja, egy következő 8. osztály 25-30 fős közösségét, annak tanulását lehetetleníted el, ha oda lebukik a gyerek. :(((

2022. márc. 18. 12:06
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/135 anonim ***** válasza:
76%
Az ilyen diákoknak egyébként külön magántanár kéne, elkülönítve a többi diáktól tanuljon, úgy nem tud kinek jópofáskodni, meg eljátszani a menő srácot, gyorsan változna a hozzáállása.
2022. márc. 18. 12:10
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/135 anonim ***** válasza:
24%
Ilyenkor azért kiderül, hogy nem is akkora hülyeség a 16éves tankötelezettség.... Elképzelhetjük, mit művelne egy ilyen gyerek 17-18 évesen egy ált. iskolai osztályban.... :((((((
2022. márc. 18. 12:12
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/135 anonim ***** válasza:
84%
A renitens tanulónak nem ártanak, ha átengedik, viszont az iskolának, és a következő osztálynak, ahová átbukna, jobb lesz. Teljesen érthető. Nekem is volt ilyen osztálytársam, hozzánk is úgy bukott át, minden tanárral pimaszkodott, rombolt az iskolában, terrorizálta, fenyegette a kisebbeket, volt, akit a szülők kiírattak az iskolából miatta. Mindenkivel csak jót tettek, hogy másodjára mindenből megadták neki a kettest, és megszabadult tőle az iskola. (Azt nem értem, miért nem rúgták ki, biztos volt valami oka.)
2022. márc. 18. 12:13
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/135 A kérdező kommentje:

Mint ahogy írtam, a gyereknek év közben is próbáltam segíteni, minden lehetséges eszközt, ami a rendelkezésemre áll, felhasználtam. Illetve a rám erőltetett és méltatlan félév végi felelésnél is korrekten jártam el, hiszen előre elmondtam neki, hogy miből fogom feleltetni, oldaltól oldalig megadtam neki, hogy miből készüljön fel. Innentől kezdve nem értem, miért is lennék én gyerekgyűlölő?


Mint ahogy leírtam azt is szintén, hogy a gyereken csak az látszik, hogy nem AKAR semmit csinálni, mert eddig azt látta, hogy nem is kell neki semmit sem tenni azért, hogy átengedjék. Az én "bűnöm" csak annyi, hogy én el is vártam volna tőle valamit a kettesért az előzetes várakozásával ellentétben...


Nem tudom, akik itt kommenteket írnak, hol élnek, a holdon?


Az egésznek éppen az a lényege, amit leírtam, hogy a tanároknak ez az "engedékenysége" valójában nem segíti azt, hogy az ilyen gyerekektől megszabaduljanak. EZ A TANÁRI HOZZÁÁLLÁS ÉPPEN HOGY KITERMELI AZ ILYEN VISELKEDÉSŰ GYEREKEKET. Ha ugyanis már ötödikben megbukott volna, akkor megtanulta volna, hogy van következménye annak, ha nagy ívben tesz az egészre. Így viszont éppen ez a mentalitás - amit tőlem is elvártak volna - mutatta meg a gyereknek, hogy nyugodtan azt csinálhat, amit akar, úgyis át fogják engedni. Vagyis a tanárok hozzá igazodtak, és nem ő igazodott a követelményekhez.


Márpedig úgy semmiféle nevelői tevékenységet nem lehet szerintem folytatni, hogy egy rendszerben nem a gyerek alkalmazkodik a felnőttek által körülírt szabályrendszerekhez és követelményekhez, hanem a tanári kar alkalmazkodik a gyerek kénye-kedvéhez.


Ezért én ezzel a gyakorlattal, hogy csak azért engedjünk át diákokat, hogy mindenkinek jó legyen, és ne toljunk ki a következő 8. osztállyal, ahová majd lebukik -ehhez messzemenőleg nem értek egyet.


Vagy a szakmaiság talaján maradunk, vagy akkor jönnek az ilyen gyerekek. Mert ugyanis én hiába engedem át ezt a gyereket, ez ugyanúgy meg fog jelenni újra az ötödik osztályban, mert a tanárok szakmaiatlan hozzáállása ugyanúgy nem fog változni. Azaz éppen ez termeli ki ezt a jelenséget, mint ahogy fentebb is írtam.

2022. márc. 18. 12:49
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... ❯❯

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!