Kezdőoldal » Emberek » Tanárok, iskolatársak » Elsősorban a tanárokhoz szól...

Elsősorban a tanárokhoz szól a kérdésem egy gyakori iskolai jelenségről. Ti szakmailag elfogadhatónak tartjátok, hogy csak azért engedjétek át 0 teljesítménnyel a rossz magaviseletű tanulókat, hogy megszabaduljatok végre tőlük?

Figyelt kérdés

Előre szólok, elég hosszú lesz a történetem, amit most ide leírok, de engem végtelenül felháborított, és eldöntöttem, hogy abba is hagyom ezt a szakmát. Szóval én is csatlakozok a sok fiatal tanárhoz, aki pár év tanítás után menekül ebből, viszont jó lenne, ha a sok hülye tanár észhez térne, és elgondolkodna azon, hogy a szakma talán miattuk is olyan lesajnált, amilyen, és nem csak a fizetésre és más külső dolgokra fognák azt, hogy miért nézi le mindenki őket, miért nincs semmilyen presztízse a szakmájuknak, és hogy miért nem tudják az érdekeiket érvényesíteni...


Tehát a történet:


4 éve tanítok egy helyen a diploma megszerzése után. Eleinte segítőkészek voltak velem, "mentorkodtak" felettem a kollégák, sőt, évek után az új kollégákat már rám is bízták, hogy én is segítsek az ő beszoktatásukban. Viszont azt is észrevettem, hogy az iskolában tekintélyelvűség uralkodik, azaz az idősebb tanárok nem igazán hagyják szóhoz jutni a fiatalabbakat, az értekezleten szabályosan rossz szemmel néznek rám, ha elmondom a véleményemet, kb. hogy merek belebeszélni a nagyok dolgába. Vagyis nem a szakmai tudás számít, hanem az életkor. Persze én fejet hajtok a nagyobb tapasztalatú tanárok előtt, viszont szerintem jogosan nem tetszik, hogy másodrendű kollégaként kezelnek pusztán az életkorom miatt, és ezt éreztetik is. Ez az avitt, kádári miliő eleve idegesített, de eleinte lenyeltem.


Magáról a pedagógiai értékelésről még annak idején elég komoly előadások voltak egyetemen, és szigorúan számon is kérték az elméletét, szóval én ezt mindig is egy komoly, egzakt, a tanári munka szakmai eszköztárában egy fontos dolognak tartottam (ami egyébként nem csak az osztályzást jelenti, de ez most mindegy). A "terepen", azaz egyetemen kívül a való életben viszont állandóan találkozok azzal a jelenséggel, hogy a tanárok csak azért nem buktatnak meg nulla teljesítményt produkáló diákokat, mert 1. az igazgatónak kell utána magyarázkodniuk, és ezt nem szeretnék (tehát a 0 tanulmányi teljesítményű gyerek megbuktatása miatt a tanárnak kell magyarázkodni...), 2. az igazgatónak utána magyarázkodnia kell a tankerületnek a rossz statisztika miatt (azaz az igazgató számára ez nem nevelési-pedagógiai kérdés, hanem statisztikai, és a rossz bukási statisztika rossz fényt vet a hülye iskolájára, és ezt el akarja kerülni), 3. ez a legegyszerűbb módja, hogy a nem kívánatos, tanárok számára kényelmetlen gyerektől megszabaduljanak. Vagyis... A gyerek rúg-kapál, rosszalkodik, másokat bánt, verekszik, a tanárt szemtől szembe k. anyázza, az órát végig trollkodja, idő megy el a fegyelmezésére, nem csinál semmit, és világos, hogy nem is akar. És mi az eredmény? Átmegy kettessel...


Ebben az évben átvettem egy szülni készülő tanártól a 8. osztályát. Ebben az osztályban volt egy tipikusan ilyen gyerek. Én minden pedagógiai módszert megpróbáltam, hogy valamilyen teljesítményt kicsikarjak belőle, de mintha a falnak beszéltem volna. Ehelyett a gyerek velem pofátlankodott végig, az órán rengeteg idő ment el az ő fegyelmezésére, és tényleg semmit nem AKART csinálni. És az az igazság, hogy tudta is nagyon jól, hogy nem is kell neki semmit csinálni, mert eddig is átengedték a semmivel... (ez amúgy kulcsmondat ám).


Csakhogy bennem csalódnia kellett, mert én az érdemjegyei alapján félévkor előzetesen beharangoztam neki az egyest, amit az osztályfőnökével is közöltem. Erre a félév vége felé behívott az igazgató, és közölte velem, hogy soron kívül feleltessem le szóban ezt a gyereket, és adjak neki félévi jegynek kettest, mert senki nem akarja, hogy megbukjon, ugyanis ezt a gyereket a tanárok nem kívánják jövőre is az iskolában látni, mert hosszú ideje megszenvedte már mindenki az ő jelenlétét, és elegük van belőle. :D A fele tanári kar szenved miatta már hosszú évek óta (jaj, szegények), és ne én legyek már az, aki pont a nyolcadik osztályban kezd el a finisben hepciáskodni...


Ez az eljárás eleve felháborított, ugyanis ez számomra megalázó, kb. azt sugallja felém, hogy a tekintélyelvűség nem ismeri el a diplomám értékét, semmibe veszi a szaktudásomat, mert nem tiszteli azt a szakvéleményemet, ami alapján én úgy döntöttem, mint kompetens szaktanár, hogy ez a gyerek ezt az értékelést érdemli a felém produkált teljesítménye alapján. Ezt most azért írtam le ilyen hülyén, hogy érthető legyen, miért háborított fel első körben.


De nem volt mit tenni, ezt kívánta a felettesem. Úgyhogy nagyon korrekt módon napokkal előtte megbeszéltem a gyerekkel, hogy X időpontban várom X teremben és X anyagból (amit oldaltól oldalig megadtam neki) számon fogom kérni. Közben forrt bennem a düh, hogy olyat kell kényszerből csinálnom, amit zsigerből ellenzek. De a felelés végülis megtörtént (de sajnos elkövettem azt a hibát, hogy nem volt bent egy másik tanári személy, mint tanú, persze csak utólag jöttem rá, hogy ez fontos lett volna).


Viszont a gyerek nézett rám bambán, és amikor kérdeztem tőle valamit, semmi értelmeset nem tudott mondani, csak hülyén nevetgélt össze-vissza. Ekkor (csak hogy a saját lelkiismeretemet megnyugtassam), a nyolcadikos gyereknek elkezdtem kb. harmadikos-negyedikes szintű kérdéseket feltenni, de ezekre sem tudott semmit sem válaszolni! Mire is kéne nekem átengedni? És hogy jutott el ez a nyolcadikig? Na hagyjuk már ezt, felkeltem, és mondtam neki, hogy ennyi volt a felelés, és mérgesen eljöttem onnan, és beírtam az egyest félévre a Krétában azon nyomban, szinte felrobbantam a méregtől. De nem is a gyerekre voltam mérges, hanem az igazgatóra.


Aztán az történt, hogy az igazgató behívta a gyereket (!!!!), és megkérdezte tőle, hogy mi történt. A gyerek közölte, hogy megbukott, és úgy adta elő, hogy kb. 3 percig kérdeztem tőle 1-2 dolgot, majd felkeltem és szó nélkül eljöttem, szóval ő nem tudja, hogy mi van.


Erre behívott az igazgató, és mérgesen lecseszett, hogy mit képzelek magamról, és hogy ő világosan utasított (!!!!!), hogy engedjem át a gyereket, erre meg tessék-lássék módon csináltam valamit (!!!!!), de nyíltan szembe megyek az akaratával és bla-bla. És a végén még én jöttem ki úgy, hogy a nagy egyetértésben lévő igazgató-hülyegyerek pároshoz képest még én voltam a gonosz, aki mindennek az elrontója.


A féléves tanári értekezleten is ezt a narratívát adta elő, és azóta is ki vagyok pécézve. De a többi tanár sem áll az oldalamra, mert ők csak annyit látnak a történetből, hogy jól a nyakukra akarom sózni a gyereket a következő tanévre is. Lehurrogtak, hogy fogjam be a számat! Az az igazság, hogy ezen az értekezleten nem tűrtem tovább a méltánytalanságot, ami ért, és konok fejjel szólásra emelkedtem, és jól lecsesztem az egész bandát, és kifejtettem, hogy ez, amit itt előadnak nekem, ez nem pedagógushoz méltó, és az ő szaktudásukat kb. ugyanannyira értékelem, mint a szóban forgó gyerek teljesítményét. És ha legközelebb ilyen színjátékot kérnek tőlem, és előre utasítanak, hogy milyen jegyet adjak, akkor erre hívjanak be az utcáról valamit, mert "én ehhöz nem köllök". És tüntetőleg fogtam magam és eljöttem az értekezletről. Azóta (habár néhány tanár fű alatt, hogy más ne tudja meg, óvatosan kifejtette nekem privátban, hogy az ő szemében Batman vagyok) a nagy többséggel, köztük a vezetőséggel hidegháborúban állok.


Úgyhogy ezek után én eldöntöttem, hogy nekem ebből elég volt, szánalmas ez az egész, egyszerűen nem tudom komolyan venni! És ez alapvetően befolyásolja a nyomorék sztájkjukhoz való hozzáállásomat is...


A sztárjk apropóján gondoltam ezt a történetet megosztani veletek, hogy ha esetleg valaki nagy egyetértésben van a tanársággal, megismerjen ilyen bennfentes aspektusokat is a kulisszák mögül, mielőtt nekiállna véleményt alkotni.



2022. márc. 18. 11:29
❮❮ 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... ❯❯
 11/135 anonim ***** válasza:
86%
Egy problémás gyerek sosem fog úgy hozzáállni, hogy "na megbuktam, összeszedem magam", ha ötödikben megbuktatták volna a következő ötödik osztálynak lett volna rémálom, nem lett volna a csoda, hogy ő összeszedte volna magát.
2022. márc. 18. 12:54
Hasznos számodra ez a válasz?
 12/135 anonim ***** válasza:
90%
Én egyet értek veled, igaz röviden, de ez irányban adtam hangot. Sajnos tapasztalat szerint az ilyen diákot ki kell venni az osztályból, vagy megkeresni azt az 1 tanárt aki megtalálja vele a hangot, és rá tudja venni a tanulásra, de sajnos a tanári eszköztár fegyelmezetlen gyermekekre nincs felkészülve ma….és még a folyosóra sem küldheted ki hivatalosan…
2022. márc. 18. 12:54
Hasznos számodra ez a válasz?
 13/135 anonim ***** válasza:
73%

"Ha ugyanis már ötödikben megbukott volna, akkor megtanulta volna, hogy van következménye annak, ha nagy ívben tesz az egészre."


Az én osztálytársam nem tanulta meg. Ugyanolyan problémás maradt bukás után is, mint előtte. 9-es voltam.


Tanár létedre elég idealizált elképzeléseid vannak a problémás gyerekekről. Oké, hogy a romantikus könyvekben meg a Hallivúdi filmekben egy kis szeretet és odafigyelés hatására angyal lesz az ördögfiókából, de a valóság egy kicsit más.

2022. márc. 18. 12:55
Hasznos számodra ez a válasz?
 14/135 anonim ***** válasza:
30%

Hu baszki….

Tanár létedre konolyan azt gondolod, hogy egy ötödik osztályos megbuktatás használt volna bármit is??


Másrészt meg marha idegesítő amikor valaki ennyire fossa a szót.

10 mondat helyett 100.

2022. márc. 18. 12:59
Hasznos számodra ez a válasz?
 15/135 A kérdező kommentje:

Akkor újr leírom. :D Én próbáltam neki segíteni év közben is. Nem az itt a kérdés, hogy megbukik-e, hanem az, hogy a tanár rá tudja-e venni arra, hogy elkezdjen tanulni, és hogy akarjon is valamit produlálni.


De ő nem hajlandó ebben partner lenni semmilyen szinten! Mert azt látta, hogy a többi tanár nem is követel tőle semmit, és átengedi a semmire. Márpedig ez az én megítélésem szerint nem pedagógushoz méltó eljárás a tanár részéről.


Igazából én nem is a gyerekre haragszom itt, hanem erre a tanári mentalitásra. Hogy nem is akarnak tanítani, a problémát meg sem akarják oldani, ők csak annyit akarnak, hogy megszabaduljanak a gyerektől!


Az ötödik osztályos megbuktatást sarkosan írtam le, az a lényeg, hogy vagy van elvárás a tanár részéről, vagy nincs elvárás...

2022. márc. 18. 13:01
 16/135 anonim ***** válasza:
69%
A normakövető többség érdekében jobb ha távozik a renittens, deviáns gyerek.
2022. márc. 18. 13:02
Hasznos számodra ez a válasz?
 17/135 anonim ***** válasza:
88%

#15: ahhoz képest, hogy már több éve tanítasz, erős naivitást érzékelek a soraidból.


Az ilyen esetek nem úgy kezdődnek, hogy a tanár alapból nem követel semmit tőle... Hanem hosszú évek alatt kialakul, hogy SENKI nem bír vele, senki nem tud rá hatni. Mert valószínűleg a családi környezete is olyan, ahol nem érték a tanulás.


Lehetsz lilaködös világmegváltó, akkor sem fog sikerülni az ilyen gyereket beidomítani....

2022. márc. 18. 13:04
Hasznos számodra ez a válasz?
 18/135 anonim ***** válasza:
63%
Szerintem nem is tanár a kérdező.
2022. márc. 18. 13:09
Hasznos számodra ez a válasz?
 19/135 A kérdező kommentje:

"Az ilyen esetek nem úgy kezdődnek, hogy a tanár alapból nem követel semmit tőle..."


Na azért álljon meg a menet. Sokkal jobban tisztában vagyok ennek a komplexitásával, mint te.


Én a kérdésben ennek az egyik aspektusáról írtam, mégpedig arról, hogy a tanár egy ilyen helyzetben hagyja az egészet és értékeljen a semmire vagy megpróbálja-e a gyereket bevonni a tanári folyamatba.


Az a baj ilyenkor, hogy mivel terjedelmi okokból nem tudom kifejteni a kérdést minden szempontból, így jön a belemagyarázás és az okoskodás a részetekről, de valójában a kérdésem nem arról szól, hogy a gyerek hogy jut el idáig, a kérdésem arról szól, hogy elfogadható gyakorlat-e a tanárok részéről a saját személyes hozzáállásuk alapján osztályozni.

2022. márc. 18. 13:09
 20/135 anonim ***** válasza:
82%

Hallgassuk meg a másik oldalt is, jelen esetben a többi gyerek szüleit is, ők mit szólnak ahhoz, hogy a renitens eltűnik az osztályból.

Lehet, hogy 29 másik gyerek mindennapjait teszed jobbá.

2022. márc. 18. 13:10
Hasznos számodra ez a válasz?
❮❮ 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... ❯❯

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!