Kezdőoldal » Gyerekvállalás, nevelés » Egyéb kérdések » A Waldorf intézmények miben...

A Waldorf intézmények miben különböznek a hagyományos intézményektől?

Figyelt kérdés
Még 1-2 év, mire az óvoda választásig is eljutunk, de azért amióta gyerekem van, már foglalkoztat, hogy majd milyen intézménybe is fogjuk beíratni. Most még csak érdeklődés szintjén érdekel a dolog, mert igazán semmit se tudok róla. Az én gyerekkoromban (15-20 éve) nem tudom, hogy volt-e ilyen Magyarországon, de a környékünkön biztos nem. A legalapabb dolgokra lennék csak kíváncsi, hogy miben különbözik a többi óvodától/iskolától. Gondolom azért az megvan, hogy ugyanazt a tananyagot adják le, ugyanúgy tanárok vannak. A módszerek különböznek? Eddig csak az alternatív nevelésekkel kapcsolatban hallottam a Waldorf nevet, de nem tudom mit is takar.

2015. júl. 6. 18:17
1 2 3
 21/26 anonim ***** válasza:

Igen, ezzel a sztereotípiával én is találkozom, hogy csak öko-bio-vegán családok gyerekei járnak ide :) Én azt gondolom, hogy a társadalmunk színes, éppúgy élnek benne oltásellenes biomamák, mint mások, megismerni és megérteni valakit sosem hátrány, csak előny lehet. Nagyon tetszik, hogy ezekben az intézményekben van lehetősége a gyerekeknek a gyakorlati életben megtapasztalni a különböző irányokat, mezőgazdasági gyakorlat, szociális gyakorlat, de már oviban is a főzés, kézimunkázás, házimunkák, stb. ÚGy érzem, magas a tolerancia a másság iránt, legyen az családi, társadalmi helyzetbeli vagy fizikai eltérés. Elképesztő a nyugalom és barátságos hangulat, amit már az első nyílt napon is éreztem. Tényleg egy más világ, nincs rohanás, stressz, számonkérés, a feszültség mértékét és az elvárásokat a gyerekek életkorához és lelki érettségéhez igazítják. Lassan, türelmesen haladnak és feltesznek olyan kérdéseket a reggeli beszélgető körben, mint "hogy érzed magad", "mi történt veled tegnap", a gyerekek nem félnek egyetlen tanártól sem, nem félnek hazaérve mesélni a napjukról, nem félnek megmutatni a bizonyítványt, nem félnek nemet mondani (itt jegyezném meg, hogy ezt mennyire kiveszendőnek érzem a társadalmunkban. Nem mernek nemet mondani az emberek, felnőttként sem, sem a munkahelyükön, sem a társas kapcsolataikban, nem mernek kiállni magukért, az elveikért... sokaknak elveik sincsenek. Félnek mozdulni, változtatni, akár költözni, mást/jobbat/boldogabbá tevőt keresni akár munkában, akár párkapcsolatban, stb.) Ezeket a dolgokat meg lehet tanulni már egészen kicsi kortól. De ehhez a gyerekek tisztelete kell, olyan felnőtt, aki nem neveti ki a gyereket azért, mert nemet mond, és nem bünteti érte, hanem motiválja, hogy ő is akarja csinálni. Nem megtöri, hanem behívja a "körbe".


A vallásosság igen, szerintem is megjelenik. Állami sulikban is van karácsony, húsvét, stb., tanulnak a Bibliáról, tudják, kicsoda a kisJézus a jászolban, mégsincs megszólva a suli. Ezért fura ez nekem. Annyival több, igen, hogy minden nap mondanak fohászt (ez általában természeti témájú), hogy ne felejtsük el sosem, hogy mekkora kincs a testünk, lelkünk, hogy mekkora kincs a természet, a Föld, ami körülvesz, stb. Ehhez a témakörhöz tartozik az a hozzáállás is, hogy a gyerek nem egy fehér lap, amire a tanár/szülők írnak és lesz belőle az, akit ők kigondolnak. Hanem születésétől fogva valaki, kész tervvel, amit segíteni kell kibontakoztatni. Szerintem tisztelendő igyekezet az, hogy megkérdezik, mi akar lenni, legyen az vízvezetékszerelő vagy mérnök, és segítik annak megvalósulásában. Nem azért, mert jól fizet, nem azért, mert menő, nem azért, mert állambácsi ezt kéri, ezt támogatja, hanem azért, mert ő maga ebben teljesedhet ki igazán. Ekkor lehet olyan munkahelye, ahova nem azért jár, mert tekeri a kereket, és utálja már előre minden napját, hanem szívesen megy, mert ebben érzi jól magát. Ezek szerintem nagyon fontos dolgok, ha a teljes életet nézzük és nem azt, hogy hány évesen tanult meg olvasni. Ez részletkérdés, a végeredmény a lényeg. Hogy tud, és szeret (!!) olvasni. És ha ehhez nem egy év kell valakinek, hanem három, én azt gondolom, érdemes rászánni. Korrepetáltam már olyan fiatalt, aki azért nem tudott rendesen tanulni, mert nem vették észre, hogy egyáltalán nem érti, amit olvas, és már 16 éves volt, szegény.

2015. júl. 7. 13:44
Hasznos számodra ez a válasz?
 22/26 anonim ***** válasza:

(A 21. válaszolónak, a 20. vagyok.)

Jókat írsz, erről eszembe jutott, hogy bennem az szokott fura érzéseket kelteni, hogy vannak, akik óvodától arra akarják nevelni a gyereküket, hogy majd tökéletesen sikeres tudjon lenni a világban – a mostani világban. Csak azt felejtik el, hogy a világ változik, sőt, változnia is kell, és ez pont a gyerekeink által lesz lehetséges. Ha őket arra trenírozzuk, hogy „viseld el a szadista tanárodat, mert úgyis lesz egy szadista főnököd”, akkor bebetonozzuk a rosszat, változtathatatlannak fogadjuk el. Engem ez ijeszt meg leginkább.


„Állami sulikban is van karácsony, húsvét, stb., tanulnak a Bibliáról, tudják, kicsoda a kisJézus a jászolban, mégsincs megszólva a suli. Ezért fura ez nekem.”

Karácsonyt, húsvétot mindenki tart ma hazánkban, akár vallásos, akár nem. Az iskolákban pedig csak most vezették be a kötelező hittan/erkölcstan oktatását, amivel én nagyon nem is értek egyet. Azzal egyetértek, hogy a gyerekeknek érdemes megismerniük minden világképet, vallást, ha jól tudom, szabadvallás néven a W.-ban tanulnak mindenről. Ez tök jó.

Az antropozófia viszont egy külön kis vallás tulajdonképpen a maga sajátos szabályaival (mint a foci tiltása az ilyen-olyan energiaáramlások miatt), és ne érts félre, ezzel sincs gond, de valaki vagy hisz benne, és tartja magát hozzá, vagy nem.

2015. júl. 7. 14:07
Hasznos számodra ez a válasz?
 23/26 anonim ***** válasza:
75%
Teljesen egyetértek, az antropozófiának vannak "bugyrai", speciel a fociról és az energiaáramlásokról nem hallottam még :))) de biztos. Én azt gondolom, hogy enélkül is boldogan lehet élni egy ilyen intézményben, nem kell mindenhol azonosulni mindennel, hisz tökéletes suli nincs. Ahogy Vekerdy mondta, a jó iskola az, amelyik nem (sokat) árt :) Arról viszont olvastam már, hogy a versenyszellemet kiskorban nem támogatják, sokkal inkább csapatmunkára nevelnek itt. Ezzel is egyet tudok érteni, ahogy azzal is, amit mondtál a tanárokról és a későbbi főnökökről. Sok mai fiatal felnőttből hiányolom a tiszteletet (elvárni és adni tudni egyaránt), az érvekkel alátámasztott elveket, a konkrét célokat, a boldogságra törekvést (akár bátorsággal munkahelyet váltani, hanem jó ott, ahol van), rugalmasságot, valahogy a lelki erőt. Félelmet érzek, bizonytalanságot, pl. a továbbtanulás kapcsán. Sok olyan kérdést, hogy ha most rosszul dönt, akkor mi lesz később? Semmi, semmi sem szól egy életre, lehet, hogy a jövő generációjának 5-6 évente munkahelyet és szakmát kell váltania, ki tudja, mi lesz akkor. Az viszont, hogy tudja, ő kicsoda, milyen személyiség, mi teszi boldoggá, mire van szüksége, mi az, amire képes, az nem fog változni. Abból ki tudja majd hozni a maximumot, akárhol, akármikor. Én államiba jártam, természetesen, ráadásul erős gimibe, igazi versenyistállóba. Az osztálytársaimmal nagyon keményen hajtottunk, "naaagy szavakat" tudnak mondani, ha megkérdezik, ma mivel foglalkoznak, a nemzetközi ügyvédektől kezdve a neurológus kutatóig, húúúhaaaa... de mind 35 éves, párkapcsolatuk nincs, éppúgy buliznak ahogy annak idején nemn volt rá idejük, és szomorúan látom, hogy mennyi görcs, feszültség és lelki probléma gyűlt fel bennünk az elmúlt évtizedekben. Keményen dolgoztam magamon jó 15 évet, hogy én máshol tartsak. Az kincs, ha a tanár nem az anyagra koncentrál, hanem a gyerekre, annak lelki világára, személyiségére. Az elméleti tudás megtanulható, akármikor, ha hiszed és tudod, hogy képes vagy rá, és a környezeted támogat. De a lelki erőt és önismeretet nagyon nehéz fejleszteni felnőttkorban. Amikor tizen évekig te voltál az "erős négyes, de nem kiemelkedő", az "átlagos", vagy ami még rosszabb, "átlagon aluli". Akkor sosem fogod elhinni magadról, hogy meg tudod csinálni. Nagyon sok élet csúszhat ezért félre. Épp a napokban olvastam itt egy 14 éves lány kérdését, melyik iskolát válassza,mert ő nem egy erős tanuló, "csak négyes". Már ennyi idősen elveszítette az erőt, azt, ami átviszi a falakon is, ha úgy akarja. Nagyon szomorú dolog ez.
2015. júl. 7. 14:16
Hasznos számodra ez a válasz?
 24/26 A kérdező kommentje:
Köszönöm, máshol is utána olvastam jobban és arra jutottam (mondjuk még korai eldönteni), hogy a Waldorf intézmények nem felelnek meg nekünk valószínűleg. Köszönöm, nagyon sok hasznos dolgot olvastam tőletek.
2015. júl. 7. 14:49
 25/26 anonim ***** válasza:
:) A legfontosabb, hogy úgy érezd, jó helyen van a gyermeked. Legyen az waldorf (nálunk ez a helyzet), vagy állami, vagy más alternatív ovi/suli. Ha a gyermek látja, hogy azonosulni tudsz az ottani szemlélettel, ha te is azt látod, hogy jól érzi magát, akkor az a ti helyetek. Nyílt napokra tényleg érdemes járni, jobban belelát az ember :) Mi már akkor elmentünk ovi nyílt napra, amikor a kisfiam még csak 1.5 éves volt :) Megérte, megerősítette a döntésünket :) A legjobbakat nektek és kívánom, hogy találjátok meg a nektek való helyet! :)
2015. júl. 7. 15:08
Hasznos számodra ez a válasz?
 26/26 A kérdező kommentje:
Köszönöm szépen! :)
2015. júl. 7. 15:14
1 2 3

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!