Lesznek így olvasási problémái elsőben?
A 7et tölti szeptemberben, akkor megy iskolába a gyerekem. Az összes betűt felismeri,leírja, viszont KÉPTELEN összeolvasni őket. Tehát,ha leirom,hogy: ma, ő azt mondja: m,a . Megkérdezem,akkor mi az összeolvasva? Fogalma sincs. Már próbáltam mindenféle módon elmagyarázni, tanítani,de egyszerűen nem fogja fel. Az összes betűt kiolvassa,de nem tudja elolvasni semmi áron a legegyszerűbb szót sem.
A logikai feladatokat, iskolai felmérést 100%-osan megoldotta. Elég okos,nem tudom, miert lehet ez. Ja és nem én akartam megtanítani olvasni, ő akarja nagyon. A betűket már kb 5 évesen megtanulta (egy nyomogatós játéka miatt), de azóta nulla előrelépés olvasásban.
Én nem tudom mit láttok/tapasztaltok, vagy csak szajkózzátok, amit kell, de a gyerekem 3. osztályos, mellette asszisztensként én is bent ülök másik suliban órákon. A tanárok nem varázslók, alsóban “csak” elmondják, amit kell, és a gyerekek maguktól elsajátítják a dolgokat. Aki szenved vele, annak valamilyen baja van és később is szenvedni fog. Ha a gyerek nem kapcsolta össze, valószínű, hogy nem lesz a kedvence az olvasás, nehézségei lesznek vele. Az enyém 5,5 évesen tanult olvasni egy pillanat alatt, elsőbe a gyerekek fele úgy megy, hogy tud olvasni, számolni, nyomtatottal ír szavakat, a tanár pont annyit magyaráz, amit én is magyaráztam, pl az a ká betű, úgy mondod, hogy “kö”. Látszik a meixneres könyvön is, hogy semmi extra, meg a többin is. A tanárok fő erénye a tudás, nem az, hogyan mondják el:) pont úgy, mint mások. Akinek nehezen megy, azzal ők is vért szenvednek, mert nem tudják megtanítani, amiben nehézsége van, nem azért, mert rosszak, hanem mert a gyerek ilyen, mintha sántát tanítanának. Gyógyped kell oda(aki szintén nem csinál semmi extrát), és elfogadni hogy 5x annyi időbe fog telni, mint az átlagos gyereknek.
A gyereked erőssége nem lesz az olvasás, de ha szerencsétek van csak nem jó képességű ezen a területen, nem pedig diszes. Ennyiből nem lehet megmondani, az első három hónapjában a sulinak már látszani fog, addigra már három szótagú szavakat várnak, egy szótagúakat pedig már az első két három hétben.
Drukkolj, hogy ne disz legyen, az jobb, ha nem tehetséges benne simán. Ettől függetlenül minden más képessége a helyén van!
Elég “versenyistálló” suliban vagyok az igaz, de nem csak itt voltam, hanem 3 másikban is ültem bent órákon, ebből egy meixnerrel tanító kifejezetten nehezebb gyerekekre szabva(csak a mesében tértek el, illetve szókincsben), egy alapítványi és egy “rossz” suli, ami a szegényebb gyerekek sulija.
Mindenhol ugyanazt “magyarázzák” a tanárok, amit annakidején én is mondtam a gyerekemnek, és amit itt is írtam. “Lö” -ó pl kimondják és maguk után mondatják. Tehát ne “EL” betűt taníts, hanem “lö” hangot. Ez nem kémia vagy matek, nem lehet máshogy. És a gyerekek utánuk ismétlik és tudják nagyrészt egyből, a többi meg.. vagy kisebb, vagy nagyobb gondja lesz, majd figyeld meg, ahogy a tanár a sikert magáénak könyveli el, pedig azok a gyerekek magugktól is tudtak, mert van rá jó képességük, aki meg nem tudja, hát az ilyen.. és igazuk van. Ami itt megy képmutatás, bizony aki szenved vele, később is nehezére fog esni, vagy kicsit vagy nagyon. Drukkolj, hogy csak kicsit, kívánom nektek, különben tök nehéz évek jönnek majd. Nem lehet összehasonlítani azzal, aki már 5 évesen tud és 100oldalas könyveket olvas, mikor a másik 7-8 évesen döcögve olvas egy mondatot.. egyszerűen ebben tehetséges az első és nehezebben megy a másodiknak. Másban meg fordítva.
Próbálkozz elsőnek a kő szóval “kö”-ő. Szinte ugyanaz, az én gyerekem elsőnek a “ló” szót tudta kiolvasni, a mai napig emlékszem rá, mekkora öröm volt az arcán, mikor kiolvasta és rájött, hogy jelentése van, és ismételgette, majd jött a többi felbuzdulva a sikeren, le se lehetett állítani:)
Kedves kérdező a tanítás egy szakma, jobb lett volna nem belekontárkodni. A suliban decemberben tanulják az első betűt, de a régebbi tanmenetek szerint is minimum 6 hét volt az előkészítő időszak. Mivel nem értesz hozzá, ezt te gondolom úgy egy az egyben kihagytad. Pedig ez szólna a különböző hangok felismeréséről, meghallásáról, szavak hangokra bontásáról stb... ami az olvasás valódi alapja. Az, hogy melyik hangot milyen betűvel jelöljük majd csak akkor következik, ha ez az alap stabil. Én most már ráhagynám a tanítóra, de sajnos lehetnek gondok, mert elrontott dolgokat nehezebb helyrehozni, mint eleve jól csinálni. Ettől függetlenül szerintem menni fog, csak nehezebben, mert a gyerekben már van egy kudarcélmény meg egy rossz módszertan.
A másik, hogy maga az összeolvasás egy olyan dolog, aminek egyszerűen "le kell esni" Ennek bekövetkezése gyerekenként eltérő lehet. Tantárgypedagógia tanárom pont egy hasonló esetről mesélt, ott a gyerek fél évig olvasott úgy hogy el ó és már mindenki a haját tépte, hogy mit nem fog fel egy kétbetűs értelmes szón. Amikor leesett neki viszont pillanatok alatt beérett és okos, tanult ember lett. Ha probléma van, azt a pedagógus jelezni fogja feléd, úgyhogy nyugi.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!