5 vagy 6 gangos manualis valto?
Vw ujabb kisbuszok vagy csaladi kocsikban
Melyiket vennetek? Miert?
2.0tdi
Egyébként aki szerint a 6-os a szent grál, és alap autó vásárláskor:
Miért pont 6-nál van meghúzva a határ? Miért nem az van, hogy a 4-es szar, az 5-ös jó, vagy a 7-es szar, 8-as jó?
10-es, látszik, hogy soha a büdös életben nem vezettél még 6 sebességes váltóval autót. Számomra igenis van jelentősége, hogy 130km/h-nál nem 3500-at, hanem csak 3000-et forog a motor.
Ha szerinted ez nem eltérés, akkor ülj vissza az iskolapadba.
Na, te járműmérnök, akkor azt is tudnod kellene, hogy a fokozatok áttétele értelemszerűen eltér az 5 és 6 sebességes váltóknál, hisz pont emiatt hozták létre őket. És az a plusz 1 fokozat lehetővé teszi, hogy adott sebességhez más fordulatszám tartozzon adott sebességfokozatban. Ezért forog az 5 sebességes váltó pl. 3500-at 130km/h-nál, míg a 6 sebességes csak 3000-et. Ha az 5 sebességes áttétele ennél a sebességnél is ugyanennyit forogna, akkor az annyira rossz áttétel lenne, hogy nagyobb sebességeknél nagyon rossz vezetési tulajdonságokat kölcsönözne az autónak.
Jellemzően eltérnek a végáttételek is, bemásolok egy táblázatot ugyanazon autó 5, illetve 6 sebességes váltó áttételeiről:
Végáttétel: 61 : 18 = 3,389
1. fokozat áttétel aránya: 34 : 09 = 3,778
2. fokozat áttétel aránya: 33 : 16 = 2,063
3. fokozat áttétel aránya: 31 : 23 = 1,348
4. fokozat áttétel aránya: 29 : 30 = 0,967
5. fokozat áttétel aránya: 29 : 39 = 0,744
Végáttétel: 69 : 20 = 3,450
1. fokozat áttétel aránya: 49 : 13 = 3,769
2. fokozat áttétel aránya: 48 : 23 = 2,087
3. fokozat áttétel aránya: 45 : 34 = 1,324
4. fokozat áttétel aránya: 42 : 43 = 0,977
5. fokozat áttétel aránya: 39 : 40 = 0,955
6. fokozat áttétel aránya: 35 : 43 = 0,814
De ez most egyetlen egy konkrét példa. Azt tessék már felfogni, hogy a manuálisan váltogatható sebességfokozatok számának nincs direktben köze, a legnagyobb áttételhez.
Egyébként nekem érzésre leginkább az a tapasztalatom, hogy a 6-os váltóval szerelt autóknál a 6. sebesség az inkább az "eredeti" 5. sebesség, a plusz 1 fokozat meg valahol a régi 4. és 5. között van. De aztán ez csak az én személyes tapasztalatom, lehet hogy nem mindenhol így gondolkodnak.
Nemrég mentem ismerősöm 1,4-es Ceedjével, 100 lóerő és 6-os kézi váltó. Többen ültünk az autóban, 130-140-es tempónál bizony 4 ezer körül forgott. Az én szintén kismotoros, szívó benzines autóm az 5 sebességes váltóval ugyan ennyit forog ekkora tempónál. Na, most akkor mi van? :)
#14: Látom nem sikerült felfogni amit mondtam. Nem azt állítottam, hogy NINCS olyan autó, amiben kevesebbet forogna a motor 6-os váltóval. Azt állítottam, hogy ÁLTALÁNOSSÁGBAN nem lehet kiejelnteni hogy kevesebbet forog.
Arról meg ne is beszéljünk, hogy a példa amit felhoztál, abban a 6. fokozat áttétele "rövidebb", többet forog vele a motor, mint az 5-ös 5. fokozata, szóval ez elég nagy öngól.
Nem akarok beleszólni a vitátokba, de a 14-es hozzászólásban leírt számok pont rossz példa. Mert aszerint az 5 sebességes váltónak "hosszabb" az áttételezése 5.-ben, mint a 6-osnak 6.-ban:
"5. fokozat áttétel aránya: 29 : 39 = 0,744"
"6. fokozat áttétel aránya: 35 : 43 = 0,814"
Ez mit is jelent? Ha 29 a motorfordulat, akkor a váltó kihajtásán (szándékosan nem úgy fogalmazok, hogy a keréken, mert még ott a differenciálmű, aminek lehet áttételezése, de ez most lényegtelen ebből a szempontból) a fordulat 39.
A másik esetben ha 35-öt fordítunk a motor főtengelyén, a kihajtás a váltón 43-at fordul.
Az összehasonlíthatóság kedvéért számítsuk át hogy a 39-es kihats fordulathoz mennyit kell arányosan fordítani a főtengelyen. Egyszerű arányosság számítás: 39 / 43 * 35 = 31,7
Tehát a fenti példában az 5 sebességes váltó kihajtását a legmagasabb sebességi fokozatba kapcsolva ha 39-szer megforgatjuk csak 29-et fordul a motor főtengelye. Míg a 6 sebességes váltónál ugyan erre a kihajtás fordulatra már majdnem 32 motor főtengely fordulat jut. Azaz a fenti példa szerint adott sebességnél pont az 5 sebességes váltóval szerelt motornak lesz alacsonyabb a fordulatszáma. Ez a ritkább eset.
Leírom az én előző 5 sebességes és a mostani 6 sebességes autómnak (ugyanaz a márka, típus, csak újabb) az áttételezését. Ennél már a 6 sebességesnél lesz némileg alacsonyabb a motorfordulat adott haladási sebesség mellett. De a számokból látszik, hogy (ahogy egyikőtök is írta, más nem tudom követni hogy ki kicsoda) nem csak arról van szó, hogy fogták az 5 sebességes váltót és rábiggyesztettek még egy fogaskereket. Hanem az alacsonyabb fokozatok is valamivel be lettek sűrítve. Persze a 6-os fokozat is valamivel hosszabb lett:
5-ös váltó:
1. Gang: 3,577
2. Gang: 1,887
3. Gang: 1,192
4. Gang: 0,848
5. Gang: 0,686
6-os váltó:
1. Gang: 3,917
2. Gang: 2,040
3. Gang: 1,321
4. Gang: 0,954
5. Gang: 0,755
6. Gang: 0,623
A számokból látható, hogy a 6 sebességes váltóvel ugyanolyan sebességnél kb 10%-bal alacsonyabb motorfordulat elég, mint az 5 sebességessel.
De! A két motor nem ugyan az. (Egyik: 101Le/240Nm, másik 160LE/350Nm.) A mérnökök ki tudják számolni, hogy az adott motorhoz melyik váltó optimálisabb. Nem csak pusztán szivatásból nem raknak rá 10 fokozatú váltót. Hiába az olyan áttétel aminél 1500-as motorfordulatnál már 260 km/h lenne a sebesség. Ha a motorban nincs elég erő/nyomaték csak erőlködni fog, "gyök2" lesz a gyorsulás és egyáltalán nem fog keveset fogyasztani a folytonos erőlködés miatt. Szóval a váltó méretezés nem olyan egyszerű, hogy "a legkisebb legyen a motorfordulat, mert akkor fog a legkevesebbet fogyasztani az autó 130-nál." Egyáltalán nem!
Gondolom most én is kapom majd a bosszú-lepontozást, mert bele mertem szólni. Csak nyugodtan, a leírtakon nem változtat!
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!