Kezdőoldal » Közlekedés » Autók, motorok » Mitöl lehet hogy hidegen alig...

Mitöl lehet hogy hidegen alig van hűtővizem ha pedig megyek vele visszaáll normális szintre amire kihül ulyra eltünik. Nem szoktam utánnatölteni. Audi a4 1.6 benzin. Hol lehet a probléma?

Figyelt kérdés
2014. jan. 23. 09:29
1 2
 1/16 Dörmögő ***** válasza:
96%

Hőtágulás talán?

Mikor felmelegszik a víz akkor nagyobb a térfogata. Hidegen állítsd be a minimum és a maximum közé a szintet.

2014. jan. 23. 09:39
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/16 anonim ***** válasza:
100%

Létezik egy fogalom, amit úgy hívnak: hőtágulás. A folyadékok (de a gázok és a szilárd anyagok is) a hőmérséklet növekedésének hatására megnövelik a térfogatukat. A zárt folyadékhűtésnél ezen jelenség káros hatásának kiküszöbölésére építik be a kiegyenlítőtartályt vagy tágulási tartályt (ki hogy hívja). A tartály a hűtőrendszer legmagasabb pontján van és a hűtősapka szabályozza benne a folyadékáramlást. A hűtősapkában van egy szelep, ami bizonyos nyomás fölött kinyit, engedi a hűtőből kiegyenlítőtartályba áramolni a folyadékot, a nyomáscsökkenés hatására lezár, majd további nyomáscsökkenésre újra nyit, ekkor pedig a kiegyenlítőtartályból áramlik a hűtőfolyadék a hűtő irányába. Így a hűtő (és vele együtt az egész hűtőrendszer) hidegen és melegen is teljesen tele van folyadékkal, nincs benne légbuborék. Hidegen kisebb térfogatú a hűtőfolyadék, a kiegyenlítőtartályban alacsonyabb a szint. Ahogy melegszik és tágul a folyadék, a kiegyenlítőtartályba megy a felesleg, hogy lehűléskor újra onnan pótlódjon.

Na de mi van, ha túl alacsony a szint? Felmelegedéskor a nyomás a szelepen át kiküldi a folyadékot a kiegyenlítőbe, ott megemelkedik a folyadékszint, lehűléskor pedig lefolyik a felesleg. De van, hogy a szelep még nyitva van, mert alacsony a nyomás, a kiegyenlítőből viszont már elfogyott a folyadék. Ilyenkor mi megy be?

Úgy bizony: levegő. Fellevegősödik a hűtőrendszer, nem lesz meg benne a szükséges túlnyomás (üzemi körülmények között a nyomás magasabb benne a légkörinél, ezért 100 fokon még nem forr fel a hűtőfolyadék), felforr a víz, a légbuborék pedig biztos, hogy rossz helyen lesz: vagy a hengerfejben, ahol a legintenzívebb a hőtermelés, vagy a fűtőradiátorban, ami meg így nem fog meleget fújni.

Éppen ezért a kiegyenlítőtartályban olyan szinten kell állnia a hűtőfolyadéknak, hogy teljesen hideg motor mellett is legyen benne némi tartalék, biztosan ne szívjon levegőt a hűtőrendszer. Egy idő után úgyis csökkenni fog a szint a párolgás és a tömítéseknél fellépő veszteségek miatt. De csak halkan jegyzem meg: jó állapotú motornál ezek nagyon kicsi szintcsökkenést jelentenek és a hűtőfolyadékot egyébként is cserélni kell bizonyos időközönként, újra beállítva a szintet.

A kiegyenlítőtartályon szokott lenni szintjelzés, ez azt a szintet jelöli, amin hidegen állnia kell a hűtőfolyadéknak. Melegen ennél magasabb a szint, de amíg nem nyomja ki a sapka alatt, nincs gond. Erre a szintre kell feltölteni a kiegyenlítőt, majd be kell indítani a motort és légteleníteni kell a hűtőrendszert. Ez újabban a motor járatásával, esetleg a gumicsövek nyomkodásával történik. Én mondjuk más trükköt szoktam alkalmazni: leveszem a hűtősapkát, ott töltöm szintre a hűtőt (hamarabb megvan, mint várni, hogy a sapka szelepén át töltődjön), levett sapkával légtelenítek, újra szintre töltöm és utána töltögetem a kiegyenlítőtartályt.

2014. jan. 23. 10:16
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/16 anonim ***** válasza:
48%

Jajj ne hülyítsetek már!

Kezd a sok duma olyan hasbabeszélős lenni.

Szóval mennyi is az adott fagyálló hőtágulási együtthatója? De konkrétan. Ez hány százalék?

MErt hogy ez önmagában egy-két decit, max hármat ,megmagyaráz, de többet semmiképp.

Tessék már számolni is.

2014. jan. 23. 10:41
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/16 Dörmögő ***** válasza:
100%

10:41

Pár deci pont elég ahhoz hogy a hűtőrendszer legtetején lévő kb 1 literes tartályon (aminek kb a felénél-háromnegyedénél van a töltési vonal) meglátszódon a változás. Vagy te mire gondolsz, a meleg motor termeli a hűtőfolyadékot, a hideg motor meg felissza?

2014. jan. 23. 10:58
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/16 anonim ***** válasza:
100%
Az etilénglikol hőtágulási együtthatóját nem tudom fejből, de a vízével számolgatva a hideg motorba töltött folyadék üzemi hőfokra melegedve kb. 4%-ot tágul. Egy 8 literes űrtartalmú hűtőrendszer esetén ez 3,2 dl, ami már bőven elegendő ahhoz, hogy előálljon a kérdező által írt szintcsökkenés. A kiegyenlítőtartályok 1 liter körüli űrtartalmúak, tehát 3 dl-nyi térfogatváltozás már jelentős szintváltozást idéz elő.
2014. jan. 23. 11:01
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/16 A kérdező kommentje:
Az a probléma hogy mikor hidegen eltűnik akkor szinte teljese,meleg motornál meg visszakerül a tartályba.
2014. jan. 23. 11:48
 7/16 A kérdező kommentje:
Esetleg lehet az is probléma hogy tegnap óta elég hamar felmegy 90 fokra és kb 5 percenként 90 fok felé is megy a mutató utána pedig visszamegy 90 re megint és ezt úgy alatt többször is eljátssza.
2014. jan. 23. 11:56
 8/16 anonim ***** válasza:
31%

Az, hogy a hűtőrendszer űrtartalma 8 liter, nem jelent semmit. A beletöltött hűtőközeg ennek max a fele. Az adott hőtágulási együtthatóval ez egy, max két deci szinten van...

Ez nem igazán magyarázat.

2014. jan. 23. 12:05
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/16 Dörmögő ***** válasza:
97%

12:05

Akkor neked mi a magyarázat barátom? Mert az ellenkezésen kívül még semmit sem biggyesztettél ide. Hozzátenném az általad írtakhoz hogy az isuzu 1.7-es hűtőjébe 6.9 liter folyadék kell a megfelelő szint eléréséhez.

2014. jan. 23. 12:24
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/16 anonim ***** válasza:
50%

Én nem válaszolok testvérem, csak kétkedek, és őrlődök, hogy a helyes választ találtuk-e meg.

Ennek érdekében kérdezek együtthatókról, mennyiségekről és fizikai törvényekről.

ÉS én is szeretném megérteni a világ új összefüggéseit, például azt, hogy hova tűnik az a nyomorult hűtővíz.

2014. jan. 23. 12:52
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!