Kezdőoldal » Közlekedés » Autók, motorok » A Rába motorok mennyire saját...

A Rába motorok mennyire saját fejlesztésűek?

Figyelt kérdés
Sok helyen MAN-Rába motorként emlegetik őket. Az ugye köztudott, hogy az MAN-nek van szabadalma egy speciális égéstérre, de ezek még az Ifákban is benne voltak, mégsem nevezik őket MAN-IFA motoroknak. Tehát akkor a Rábánál mi most a helyzet? Saját fejlesztés az egész, csak megkapták az MAN égésteret, vagy (ahogy a magyar iparban jól megszokott volt) licencet vásároltak egy MAN motorra, és összerakták Magyarországon? Nem vagyok nagyon otthon a Rába motorokban, nem tudok motorkódokat, itt elsősorban a Rába, Rába-Steiger, valamint az Ikarus buszokban használt motorokra lennék kíváncsi!

2018. jan. 2. 19:50
1 2
 1/11 anonim ***** válasza:
100%

Nem saját fejlesztésűek. Megvették egy komplett motor licencét és azt gyártották itthon Rába-MAN D2156 jelzéssel. Később a rendszerváltás környékén kezdtek el fejlesztgetni a régi motoron, ebből lettek a különböző D10-es változatok.


A traktor sem saját fejlesztés volt, az amerikai Steiger Cougar licencét vették meg, ebből lett a Rába-Steige ( illetve ezek felhasználásából csinálták meg a sikeres Rába 180-at).

2018. jan. 2. 20:29
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/11 A kérdező kommentje:
Igen, a Steigerről tudok! Azt nem tudod, hogy melyik MAN motort vették meg esetleg?
2018. jan. 2. 21:20
 3/11 anonim ***** válasza:
100%

Eredetileg a D2146HM6U típus licenszét akarták megvenni, de a MAN felajánlotta, hogy az akkor legfrissebb D2156HM6U motort adja, ugyan azért az árért. Később ebből lettek kialakítva turbós és növelt hengerűrtartalmú (D2356) változatok is.


A 80'-as években próbálkoztak új motortípusokat (D11 és D12) fejleszteni az osztrák LIST-tel közösen, de az új motorok nem értek el nagy sikereket.


A '90-es évek elején a D2156-os turbós változatából fejlesztették ki a nagysikerű D10-es motort.

2018. jan. 2. 21:28
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/11 anonim ***** válasza:
89%
Az a nagy sikerű D10 az legfeljebb ott volt nagy sikerű ahol olcsón be tudták építeni a D2156 helyére, máshova nem nagyon vitték :)
2018. jan. 2. 22:43
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/11 anonim ***** válasza:
100%

Hohóó, azt hiszem ezzel a hozzászólással valakinek nagyon beloptam magam a szívébe. Csak úgy ömlik privátban a sz@r :D


Szívesen fogadok bármilyen információt azzal kapcsolatban, hogy a D10 tényleg sikeres volt és millió számra gyártották/exportálták és valójában a motorgyártósort sem zárta be a Rába 2001-ben :D

2018. jan. 2. 23:03
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/11 anonim ***** válasza:
100%

Való igaz, nagysikerű helyett inkább azt kellett volna írnom, a hazai autóbuszvezetők és üzemeltetők körében kedvelt.

Talán az Ikaruson és az EAG-on kívül a Kamaz volt az, aki egy időben vásárolta a D10-est, más nem nagyon.

2018. jan. 2. 23:39
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/11 A kérdező kommentje:
Én azt mondom, hogy azért kár érte! Simán lehetne akár a Credokban is Rába motor. Csak az a baj, hogy gondolom még komplett hajtáslánccal együtt is olcsóbb volt Iveco-t tenni bele... Én nagyon sajnálom, hogy így leépült az egész. Még ha nem is volt saját ötlet, nem volt egy rossz dolog. Úgy tudom, hogy volt, amikor több, mint 2000 mérnök dolgozott náluk. És mondjuk a 300-as szérián is elég sok dolgot újítottak, a Steiger nevet le is vették róla már, mire egy ténylegesen szuper traktorrá vált, csomó magyar dologgal, addigra a kutya sem vette. De hát évi 6 darabos gyártásnál nem is csoda, hogy megszüntetik az egészet. Csak ez ugye vitte magával a motorpiacot is. Gyakran megyek Győrben az egykori vagongyár fele. Nagyon összeszorul a szívem, amikor látom azt a sok hektáros területet, kihasználatlanul. Én akkor még nem is léteztem, amikor a Rába még egy modern gyártónak számított. Ha a Rába nincs, valószínűleg az Audi sem jött volna Győrbe. Csak elképzelni tudom, hogy mekkora élet lehetett a puszta helyén.
2018. jan. 12. 17:56
 8/11 anonim ***** válasza:
100%

"Simán lehetne akár a Credokban is Rába motor. Csak az a baj, hogy gondolom még komplett hajtáslánccal együtt is olcsóbb volt Iveco-t tenni bele..."


Az a baj, hogy nem lehetett volna. A 90-es évektől, az unióba való belépéstől meg főleg meg volt szabva, hogy újonnan forgalomba helyezett járművet milyen károsanyag-kibocsátási normának megfelelő motorral lehet forgalomba helyezni az ország/unió területén.


Kis kitérő: a dízelmotorok üzemanyag ellátó rendszere jelentős fejlődésen esett át pont ebben az időben. Az irány ketté is vált:

a hagyományos mechanikus adagolós motorok esetében ( mint a D2156) idővel cserélődtek EDS-s adagolós megoldásokra, ezzel hozni tudták az Euro II és Euro III-as kibocsátási normát. Ezt a 90-es évek elején meglépte mindenki, Renault, MAN, IVECO stb..


A másik irányban kidobták az adagolót és áttértek a kezdetben teljesen mechanikus vagy elektromosan vezérelt hengerenkénti adagolós rendszerre ( Unit Injector System). Ezt nálunk PD TDI-ként ismeri az átlag a VWnek köszönhetően,azt kevesen tudják hogy az első "utcai" PD motor az a Volvo D12 volt '94ben, majd ezt követte a Scania DC12/13/16 asszem egy évvel később.


Az EDC adagolós megoldás Euro III-ig működött, utána már nem felelt meg az elvárásoknak, így a 2000-res évek elején lassan mindenki kidobta. A UIS vagy PD rendszer elég sokáig húzta, EURO V volt az utolsó amit gyártottak belőle.


Az adagolós motorok gyártói a 2000-res évek elején átálltak a Common Railre, a Volvo a 2000-res évek közepén váltott, a Scaniánál pedig párhuzamosan készültek a CR és PD motorok EURO V-ig, majd utána ők is tisztán CR-t gyártottak már csak.


Ez a fajta fejlesztés forrás és akarat hiányában teljesen kiesett a Rábánál. Nagyon sok pénzt kellett volna beletolni abba, hogy olyan motort gyártsanak, amit be lehet építeni új járműbe.


A másik fontos rész a többi fejlesztés elmaradása. A 70-es 80-as években teljesen megfelelt az a koncepció, hogy gyártunk egy blokkot amiből van szívó, turbó, turbó-intercooler és jó a busztól a traktoron át a kamionig mindenbe. Idővel ahogy változtak a dolgok lett igény a teljesítményre, változott az üzemanyag ellátás és ezzel együtt sok minden más is. A motorok literteljesítménye jelentősen megnőtt. Míg régen egy buherált 10,5 literes D2156 elment akár majd 300 lóerőig is, addig egy modern 10,5 literes CR simán 460-480 lóerő úgy, hogy kevesebb üzemanyaggal beéri ( a hatásfok és a körítés nőtt, nem a fizika bukott meg :D ).

Ezzel együtt változtak a gyártók is és sokan áttértek a moduláris motorokra (mint amilyen a Volvonál is van a személyautóknál). Egy időben ment az, hogy azonos furat/lökettel készült 4-5-6 hengeres motor is így a bélés nagyjából azonos volt, de olcsón tudták skálázni a teljesítményt. Később áttértek arra, hogy egységesítsenek egy-egy motorcsaládot és úgy tegyék olcsóbbá a gyártást.

A Rábánál mi történt? Semmi. Kicsit toldoztak-foldoztak, lett D10. De egy 10,3 literes D10 sosem lesz olyan, mint egy 6-7 literes CR motor, sem dinamikában, sem fogyasztásban.


Ezzel nem a Rábát akarom szidni, csak próbálok rávilágítani arra, hogy nagyon elqrtak valamit és nem csak ott, hanem az összes nagy magyar mamutcégnél.

Ahogy ismerőseimtől hallottam a Steiger és a 180-as Rába is jó gépek voltak. De azon túl, hogy a motort cserélték mi változott 1975 és 1998 között? Ha az utolsók mellé teszel egy hasonló korú 8000-res vagy 9000-res John Deeret már ránézésre is ég és föld a különbség. Pedig nagyon jó alapról indultak a Rába traktorok, szerintem normális fejlesztéssel nagy jövőjük lehetett volna.


Mondok egy hasonló példát. Anno a GANZ megvásárolta a SEMT-Pielstick PA4-185-ös motor licencét az M41-es és M63-as mozdonyokhoz. Ők is toldozgatták, foldozgatták, a GANZ szétesett, a motorgyártást tovább vitte a Ganz Motorgyártó Kft vagy mi a rosseb. Pár hete néztem, még mindig gyártanak/gyártanának. Még mindig kínálják a sokadik továbbfejlesztett Pielstick motort, most már Common Rail üzemanyagellátó rendszerrel. Most is vehetsz ilyet újonnan. Az a baj, hogy a fajlagos fogyasztása magasabb, mint a többi piacon lévő motoré és cserébe szinte semmivel sem erősebb, mint '75-ben :D


Ami a leg meghökkentőbb, hogy hiába építették át a fél motort, a hengerfejhez nem nyúltak és még mindig előkamrás :D


Nekem ezek úgy tűnnek, hogy olyan tessék-lássék fejlesztések, kicsit szögelünk rajta ócsóér azt vigyed. Hát erre meg nem kíváncsi a piac.

2018. jan. 12. 19:55
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/11 A kérdező kommentje:
Azért az is hozzátartozik szerintem, hogy az egykori szocialista országok gyártói nem lehettek versenyképesek egy nyugati gyártóval sem. Amelyik nem ment tönkre, az vagy orosz volt, vagy valaki megvette. Meg aztán ki tudja, hogy a nagy szocialista vezetőség éppen mit mikor engedélyezett, vagy éppen a cégnél milyen vezetőségi döntések voltak. De ez a fejlesztés kérdés meg olyan, hogy ha nem is a Rábát vesszük, mert licencelt motor, vegyük mondjuk a Liazt, mint keleti nagy gyártót. Saját motorjai is voltak, fejlesztette is őket, de ő sem tudott kitörni az adagolós korszakból, pedig elég nagy történelme van. Euro 2-t tudták elérni, ugyan úgy, mint a Rába a D10-zel, aztán rendre tönkre is mentek, mert évi egy-két darabot tudtak csak legyártani, innentől kezdve ez csak idő kérdése. Még az olyan speciális és innovatív gyártó, aki mellesleg az egyik legrégebbi gyár, a Tatra is hajszál híján maradt csak életben, DAF segítséggel. Mire a keleti gyártók a nyugati piachoz érdemben elértek volna, addigra már eleve hatalmas hátrányban voltak. Nulla szervizhálózat, ismeretlen márkanév, nincs tapasztalat. De a legnagyobb gond ezekkel a keleti gépekkel elsősorban az áruk volt, mivel olyan magas volt, hogy annyiért már egy nyugati gépet lehetett venni, ami mindenben jobb volt. Itthon is amikor mindenki sír a Rába miatt, azt tetszenek elfelejteni, hogy amikor még lett volna lehetőség az életben tartására, akkor mindenki John Deere-t, Claas-t, meg Fendt-et vett helyettük. De már késő is volt akkor szerintem. Hamarabb kellett volna előállni a D10-zel, meg a 300-zal, és akkor lehet, hogyha nem is az MAN motorból, de legalább egy újabb Cummins motoros gépet ki lehetett volna találni, még a 90-es évekre. Vicces mondjuk, hogy még így is azt mondom, hogy korszerűbb gépeket tudtunk gyártani, mint az NDK-ban, amikor a 87-ben bemutatták az IFA L60-at, na szerintem akkor jót röhögött mindenki :D
2018. jan. 12. 20:44
 10/11 anonim ***** válasza:

A Tatra milyen DAF segítséget kapott?


Az utolsó Liazok a Xenak már Detroit Diesel motorral jöttek. Egyszerűbb volt az USAból motort venni ( mind nálunk a C56/C80-as Ikarusoknál) :D


Amúgy kb ugyanarról beszélünk. A szoc rendszerben a hozzá nem értő idióták kitalálták a hülyeséget a gyártóknak meg azt kellett nyomatni.. Nyugodtan költhettek volna az innovációra és csinálhattak volna nyugaton piacképes dolgokat is, nem csak a silány vackokat.

Tajvan pl így tört fel, pedig ott is szocializmus volt :)

2018. jan. 12. 20:50
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!