Kezdőoldal » Közlekedés » Közlekedésbiztonság » Miért kap büntetést a mozdony...

Miért kap büntetést a mozdony vezetője más felelőtlensége miatt?

Figyelt kérdés

Van ez a cikk, amiben az egyik szolgálattevő szabálytalan módon üzemeltette a váltóberendezést és majdnem balesetet okozott vele, mert rossz irányba állítódott tőle az egyik váltó.


[link]


Nem értem, hogy a mozdonyvezető miért hibás ebben az esetben? Ő hogyan tehet arról, hogy rossz irányra állították a váltót előtte? Mit kellett volna tennie? Bebattyognia az épületbe keresztül kasul mindenen, hogy ellenőrizze tényleg szabályosan vezérlik-e a váltókat vagy mit?



2021. szept. 30. 14:43
1 2 3 4
 31/39 A kérdező kommentje:
Egyébként ha megnézitek a jegyzőkönyvet és a linkelt cikkeket, akkor arról van szó, hogy én a szakszervezettel értek egyet, aki szerint pedig hibázott az mv. az a hatósággal. Nyilván mindkettő másképpen látja a helyzetet, más perspektívából, így nehéz eldönteni, hogy kinek is van igaza. A hatósági vizsgálat jegyzőkönyvét is szívesen elolvasnám, hogy ők hogyan látják, de nem tudom hol kellene ezt keresni, egyáltalán publikus-e.
2021. okt. 3. 22:25
 32/39 A kérdező kommentje:
#30-as, ezt szerintem hagyd abba, mert teljesen félrebeszélsz! Nem lett baleset, te valamilyen másik esettel kevered szerintem... Késlekedés volt csak a vizsgálat lefolytatása miatt, de az nem baleset.
2021. okt. 3. 22:27
 33/39 anonim ***** válasza:
77%

"nehéz eldönteni, hogy kinek is van igaza"

Nem nehéz, a hatóságnak van igaza. A szakszervezet az semmi köze a balesetvizsgálathoz. A szakszervezet nem hatóság, nem vizsgálhat semmit. Beszedik a tagdíjat, karácsonykor osztanak naptárat, meg aláírják a Kollektív Szerződést kb ennyit csinálnak :D


Ok, ha a terminológiával van bajod, akkor ne nevezzük balesetnek. Vasúti közlekedés biztonságának veszélyeztetése már jobb megfogalmazás?

Meg kellett volna állnia egy bizonyos ponton de tovább ment. Ez miatt kapja a büntetést miért nem érted már meg?

2021. okt. 3. 22:48
Hasznos számodra ez a válasz?
 34/39 A kérdező kommentje:

Igen, jobb.


A szakszervezetnek annyira nincs köze a balesetek, hogy konkrétan ők teszik meg a biztonsági ajánlásokat a vasút részére, amiből nagyon sok bekerült már az utasításokba. Azért a szakmai képviseletnek mégiscsak több belelátása van a vasútba, mint a külsős hatóságnak és ha őszerintük szakmailag nem hibázott az mv., akkor én azt el is hiszem nekik. Hogy jog szerint hibázott, lehet, hogy így van, de engem az a része nem érdekel. Van egy olyan érzésem, hogy az eset eleve el sem jutott volna a mélyen tisztelt jogi bürokratákhoz, hogyha a média nem forgatja ki az esetet a saját javára.

2021. okt. 3. 22:56
 35/39 anonim ***** válasza:
85%

Megpróbálom én is elmagyarázni, hátha így sikerül megérteni.


Normál esetben, amikor a biztosított fényjelzőkön továbbhaladást engedélyező jelzések vannak, a biztosítóberendezés felügyeli a váltók állását, azon továbbhaladást engedélyező jelzés kizárólag akkor lehetséges, ha minden váltó jól áll, és még egy halom dologra figyel a berendezés (oldalvédelem, tehát a védőváltók is jól állnak, ellenmenet-/utolérés kizárása stb.). Ilyenkor a vonattal akár 160-nal is haladunk, a váltók állását habár lehetőség szerint figyelni kell, azok biztosan jól állnak, így nem a mozdonyvezető felelőssége, ha ebből bármi baj lenne, de nem lesz baj, mert ettől biztosítóberendezés a biztosítóberendezés.


De mint minden, a biztosítóberendezés is meghibásodhat. Ebben az esetben ez történt, valamilyen (lényegtelen, mi) hiba volt az állomási biztosítóberendezésben, emiatt a kijárati jelzőre továbbhaladást engedélyező jelzést (ami garancia a biztonságra) nem tudott a forgalmi szolgálattevő kivezérelni. Ebben az esetben a kijárati jelzőn hívójelzést alkalmazott, amelynek konyhanyelven elmagyarázva az a jelentéstartalma, hogy vigyázz, mert mindent a forgalmi szolgálattevő kézzel állított be (akár a váltókat egyesével), és nem felügyeli a berendezés, hogy mit csinált, így bármi, ismétlem, BÁRMI előfordulhat a jelző után. Ilyenkor nekünk mozdonyvezetőknek legfeljebb 15 km/h sebességgel szabad a váltókon haladni, de mindenkor legfeljebb olyan sebességgel, hogy BÁRMILYEN akadály előtt meg tudjunk állni. Ha ezt 5 km/h-val tudjuk garantálni, akkor 5-tel, ha 3-mal, akkor 3-mal, ha 8-cal, akkor 8-cal, az a lényeg, azért ez a drasztikusan csökkentett sebesség, mert kifejezetten előírás a váltókat figyelni, hogy tényleg sikerült-e a forgalmi szolgálattevőnek úgy beállítani, hogy jó legyen. Bármilyen akadályt vélünk felfedezni, a vonattal azonnal meg kell állni. Látható tehát, hogy még az akadály ELŐTT kell megállni, nem pedig menni a vakvilágba 10-15-tel, aztán hoppá, elvitt a váltó balra, gyorsfék. Igaz, hogy megállt, de nem az előforduló bármilyen akadály előtt, hanem már az akadályra ráhaladt. Ugyanis a váltó párja nem is neki állt, így nem sokon múlt, hogy fel is vágja a másik érintett váltót. Persze pozitív, hogy legalább itt megállt, de ezzel már belement a másik vonat vágányútjába.


Nem sok dolgot kell csinálni a hívójelzés esetében, de az egyik legfontosabb azon kívül, hogy LEGFELJEBB 15 km/h az alkalmazható sebesség az az, hogy a váltókat ellenőrizzük, hogy jól állnak-e. Ezt nem tette meg a csökkentett, szinte lépéstempó ellenére sem, pedig pont ezért van ilyen drasztikusan lecsökkentve az alkalmazható sebesség, hogy legyen időnk a váltókat, állomási sorompókat stb. rendesen megfigyelni, és ilyen alacsony sebességről gyakorlatilag nem beszélhetünk fékútról sem.


Nem arról van tehát szó, hogy a vonat normál sebességgel haladt, de nem jól állt a váltó, ezért most ő a hibás. Arról van szó, hogy kifejezetten olyan forgalmi helyzet állt elő, amikor nekünk, mozdonyvezetőknek kell ellenőrizni a váltók helyes állását, és ezt nem tette meg az alacsony sebesség ellenére sem, az akadályra (helytelenül álló váltó) ráhaladt, ezzel balesetveszélyt idézett elő, egész estére leállt a vonalon a közlekedés, rendőrségi, bírósági ügy lett a vége. Ha figyelt volna, ez mind elkerülhető lett volna, mert megállt volna a váltó előtt, a rendelkezésre álló értekező berendezésen jelezte volna a problémát, és nincs ez az egész.


Nem figyelt, elszúrta, van ilyen, hibázunk, de ennek következménye van. Nem kell védeni, mert ezen nincs mit védeni. A kitüntetése is teljesen indokolatlan volt, úgy tűnik, a bíróság is így látja. Az F.2. feketén-fehéren le van írva. Nem a jogászoknak van írva, hanem nekünk, dolgozó vasutasoknak is, hisz ez alapján kell a forgalmi ténykedéseinket végrehajtani. Ha egy mozdonyvezető nem tudja jól az F.2.-t, akkor az a baj.


Ugyanakkor nem kell pálcát törni senki felett, hibázott, emberből van, de nem kell védeni, hogy mindent jól csinált, ha nem így volt.

2021. okt. 4. 17:52
Hasznos számodra ez a válasz?
 36/39 anonim ***** válasza:

Így van. Az nem mentség, hogy nem halt meg senki.

Ha valami más hiba is lett volna, és a másik vonatot nem fogja meg a bejárati jelző, akkor mondjuk 80-nal belecsattan ebbe a vonatba, és máris a MÁV történetének legsúlyosabb balesete lesz belőle.

2021. okt. 6. 06:16
Hasznos számodra ez a válasz?
 37/39 A kérdező kommentje:

No, kíváncsian várom hogyan alakul a szegedi vonalon kisiklott vonat esete.


https://www.youtube.com/watch?v=Gg9ZoKSORHg


Gondolom itt is a mozdonyvezetőt fogják hibásnak találni, hiszen számítania kellett volna a síntörésre. :)

2021. okt. 12. 00:48
 38/39 anonim ***** válasza:
63%
Nem, ha a megengedett sebességet betartotta (betartotta), akkor semennyire sem lesz felelős, ez egyértelmű.
2021. okt. 12. 01:32
Hasznos számodra ez a válasz?
 39/39 anonim ***** válasza:
Szegeden a dízelnek semmi baja nem lett, az átment viszont az utána vontatott hogyhogynem pont javítani vitt tragacs beesett a sínek közé.
2021. okt. 12. 09:54
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2 3 4

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!