Kezdőoldal » Közlekedés » Közlekedésbiztonság » Ha egy helyi járat a buszöbölb...

Ha egy helyi járat a buszöbölből az orrát kidugdosva jön belém (én a külső sávban), akkor ki lenne a hibás baleset esetén?

Figyelt kérdés

Egy tapló buszsofőr majdnem nekem jött, ahogy dugta volna ki az orrát - rákényszerítve engem egy erőteljes fékezésre, hogy kiengedjem - csakhogy én stabil 40-45-ös tempóval mentem úgy, hogy a busz előtt 20-30 méterrel láttam meg először az irányjelzését.


Nyilván a kreszben van vmi olyasmi tétel, hogy a helyi járat kisorolását segíteni kell, de egyrészt én olyan szituációban voltam, hogy a buszöböl után a külsőből egyből kanyarodtam utána jobbra szóval az autopálya beengedéses előzékeny kisorolásnak semmi értelme nem lett volna, másrészt mögöttem egy komplett kocsisort nem fogok határozottam fékezésre kényszeríteni abban a rövid féktávolságon.

Tudtommal minden esetben az elsőbbségadás a mérvadó, még akkor is ha a busznak annyira sietős.


Szerencsére egy lazább jávorszarvas-féle enyhe kormánymozdulattal hagytam annyi helyet, hogy a sávom szélére húzódva elkerüljem az ütközést, de egy mazsola nem biztos, hogy lereagálta volna ennek a tahónak a nyomulását.


Koccanás esetén ki lett volna a hibás?


(Lenti rajzon zölddel jelölve az én útvonalam a végén a kanyarodással, busz pirossal és fekete körrel a potenciális ütközésveszéllyel, ami szerencsére nem történt):

[link]



2022. febr. 23. 18:42
1 2
 11/16 anonim ***** válasza:
31%
Emberek , nézzük màr meg a KRESZ-t! Sehol sincs leírva hogy elsőbbsége van a megállóból induló busznak. Az van leírva, hogy köteles vagy segíteni az elindulását, HA az az élet- és vagyonbiztonságot nem veszélyezteti. Az kûrvára nem egyenlő az elsőbbséggel!
2022. febr. 24. 14:35
Hasznos számodra ez a válasz?
 12/16 anonim ***** válasza:
83%

"Az van leírva, hogy köteles vagy segíteni az elindulását"


Folytasd kérlek a mondatot: lassítással, szükség esetén megállással.


Mi ez, ha nem elsőbbség?

2022. febr. 24. 15:20
Hasznos számodra ez a válasz?
 13/16 anonim ***** válasza:
59%

Igaza van a 11-esnek.

A jogalkotó feltételhez kötötte, hogy mikor, milyen esetben kell kiengedni a buszt: csakis akkor, "ha ez hirtelen fékezés nélkül megtehető". KRESZ 24. § (3)

Tehát akinek bele kellene taposni a fékbe, annak nem kötelessége kiengedni a buszt. Csak annak, akinél ehhez se erős fékezés, se kormányfélrerántás nem szükséges.

A buszosnak ilyenkor ki kell tennie az irányjelzőt, megvárni, hogy kiengedjék. Ha az irányjelző kirakásakor azonnal indul is, mint ebben az esetben, akkor csakis és kizárólag ő lesz a hibás.

Mivel a fenti bekezdés így végződik:

"Az autóbusz, az iskolabusz, a gyermekeket szállító autóbusz, valamint a trolibusz vezetője azonban ilyen esetben is csak akkor indulhat el, ha meggyőződött annak veszélytelenségéről."

Ez nem az az eset, mint a zebrán átkelő gyalogos esetében. Ott elő van írva, hogy olyan sebességgel kell megközelíteni az átkelőhelyet, hogy a szükség esetén meg tudjunk állni. A busz esetén ilyen kötelezettség nem létezik.

2022. febr. 24. 18:12
Hasznos számodra ez a válasz?
 14/16 anonim ***** válasza:
80%

Abban igaza van a 11-esnek, hogy a KRESZ nem nevezi elsőbbségnek a busz kisorolását.


Ellenben mégis egy olyan kitételt tesz, ami bár feltételekkel, de elsőbbséget ad a busznak, hiszen meghatározza, hogy KÖTELES VAGY kiengedni akár lassítással, akár megállással.


És ez nem döntés kérdése, ha lehetőséged van rá akkor neked meg kell állni és ki kell engedni.


Nyilván, pontosan azért nem nevezik, nem is nevezhetik elsőbbségnek, mert az elsőbbségnek nincsenek feltételei.


Jogilag az elsőbbség az elsőbbség. Nincs olyan, hogy "ha megadják", elsőbbségben nincs "ha", az elsőbbség nincsen feltételekhez kötve.


Pontosan ezért nem nevezik a busz kisorolását elsőbbségnek, mivel az elsőbbségben nincsen "ha" ebben a helyzetben viszont feltételeket köt.


Gyakorlatilag a KRESZ hoz egy "feltételes elsőbbség" szabályt.

2022. febr. 24. 18:39
Hasznos számodra ez a válasz?
 15/16 anonim ***** válasza:
83%

"A jogalkotó feltételhez kötötte, hogy mikor, milyen esetben kell kiengedni a buszt: csakis akkor, "ha ez hirtelen fékezés nélkül megtehető". KRESZ 24. § (3)"


Ezzel a kijelentéseddel az a baj, hogy pont kifordítod a szabály lényegét. Te pont úgy határozod meg, hogy "csakis akkor, ha".


Ellenben a szabály pont fordítva emeli a lényeget, neked csakis akkor NEM kell elengedned a buszt, ha már nem tudsz biztonsággal eleget tenni a kiengedési KÖTELEZETTSÉGEDNEK.


Egyszerűen rossz a hangsúly.

2022. febr. 24. 18:49
Hasznos számodra ez a válasz?
 16/16 anonim ***** válasza:
39%

15

A kettő ugyanazt jelenti.

Ha normál lassítással nem tudsz megállni, nem kell kiengedned a buszt, ha meg tudsz állni, akkor ki kell engedned.

Viszont a buszsofőrnek így is, úgy is csak akkor szabad elindulnia, ha az érkező autó láthatóan kiengedi.

Akár nem is kötelező kiengednie a már nagyon közel járó autónak, akár csak barom a sofőr és nem hajlandó lassítani, a buszsofőrnek egyik esetben sem szabad elindulni. Ha ebből baleset van, akkor ő mindenképpen vétkes.

2022. febr. 24. 18:57
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!