Kezdőoldal » Közlekedés » Közlekedésbiztonság » Bekapcsolt vagy kikapcsolt...

Bekapcsolt vagy kikapcsolt ABS-el rövidebb a fékút?

Figyelt kérdés
Technikai vita alakult ki köztünk. Én azon a véleményen vagyok, hogy kikapcsolt ABS-el rövidebb a fékút.

febr. 15. 21:28
1 2 3 4
 11/39 anonim ***** válasza:
Jó de ezt hogy kell érteni? Lehet hogy van olyan szituáció, amit a mai modern abs megold, de egy régebbi abs nélküli autóval tuti baleset lenne?
febr. 16. 00:10
Hasznos számodra ez a válasz?
 12/39 anonim ***** válasza:
#10 Ez ott téves, hogy van egy nemlineáris elem a dologban. A gumi. Nem mindegy, hogy progresszívan alkalmazod rá a fékerőt, vagy egyből rányomsz mindent, amit tudsz. Más a tapadáshatár. Nagyon nagyon más az, hogy lepadlózott féknél egyből blokkolna a kerék, ezért egyből beleszól az ABS, vagy hogy picit elkottázott fékezésnél csak egy-két pillanatra segít rá, hogy ne bokkoljon, amikor csúszás nélkül, egészen addig ABS nélkül is felépült egy nagyobb fékerő.
febr. 16. 00:11
Hasznos számodra ez a válasz?
 13/39 anonim ***** válasza:
21%
Régen abs nélkül, hogyan tudtak megállni az emberek?
febr. 16. 00:15
Hasznos számodra ez a válasz?
 14/39 A kérdező kommentje:

#10 Szóról szóra ugyanezt nyomtad be a kérdéses helyen is és ott sem akartad megérteni, hogy mi nem a megcsúszó kerekes fékezést akarjuk összehasonlítani az ABS-es fékezéssel. (Ha nem te voltál az, akkor sorry, de kísértetiesen ugyanez volt az érvelés ott is.)


Az egész szituáció arról szól, hogy van egy vészfékező jármű, amin nincs ABS, de nem csúszik meg és úgy áll meg. Az állításom az, hogy ABS nélkül rövidebb a fékút egy ilyen esetben.


Mivel itt be lehet linkelni videót, szemben a másik felülettel, ezért belinkelem, itt egy videó ami alátámasztja, hogy ABS nélkül rövidebb a fékút:


https://www.youtube.com/watch?v=sDbWZiaUeDY


Igen, motorral. De ugyanígy lehet találni autós videókat is, csak azoknál kisebb a féktávolságbeli különbség.


De akkor leírom én is, hogy én hogyan látom:


Az ABS pumpálja a féket. Ez a működésének az alapja.


Gondolkodjunk most rendszerben.


Egy ilyen pumpáló fékvezérléshez három paraméter ismerete szükséges: Mikor, mennyit és mennyi ideig engedünk a fékből.


Akárhogyan nézem, ez innentől kezdve programozás kérdése és a féktávolságot az határozza meg döntően, hogy a vezérlőrendszer mennyit és mennyi ideig enged a fékből.


Képzeljünk el egy extrém esetet, amiben a szaggatások teljes másodpercnyi impulzusokból állnak és minden impulzusban mondjuk -5%-ot enged a vezérlő a fékerőből. Nem is mondtam sokat, de már akkorát nőtt a féktávolság, hogy megbecsülni sem merem mennyit!


Sok kicsi sokra megy elven, ugyanez történik kicsiben is. Minél többet dolgozik az ABS, annál nagyobbra nő a féktávolság is az elméleti minimumhoz képest, nem jól gondolom?


Akkor már csak az a kérdés, hogy vajon az ember tud-e jobban fékezni, mint egy ABS vezérlő? Szerintem igen, mert ha van érzéke hozzá, akkor nem nekiáll őrülten pumpálni megcsúszás határán, hanem érzéssel ereszt és nyom a fékpedálon pont annyit, amennyit kell. A gázpedált is milyen jól tudjuk kezelni érzéssel.

febr. 16. 00:49
 15/39 A kérdező kommentje:
Sajnos elküldtem, de akkor még a végére annyit, hogy igen, azt is látom, hogy bizonyos helyzetekben van előnye az ABS-nek, de én úgy látom, hogy átlagos körülmények között, száraz úton, jó gumival az ABS nem segít, hanem ront a helyzeten. Régen sem volt ABS a járműveken, mégis tudtak vészfékezni megcsúszás nélkül. A másik, hogy motorokon eleve gyengédebben viselkedik az ABS, hiszen ott azt is szem előtt kell tartani, hogy ha elkezdi vadul rángatni a féket, akkor a motoros elveszti felette az uralmát és akkor meg azért esik el.
febr. 16. 00:55
 16/39 A kérdező kommentje:
Egyébként az ABS hogyan detektálja, hogy a gumi a megcsúszás határán van? Számomra ez rejtély. De ha nem tudja detektálni, akkor megint ott tartunk, hogy csak egy szenzorból jövő becsült adat alapján következtet arra a vezérlő, hogy na vajon meg fog-e csúszni, avatkozzak-e közbe, így végeredményben viszont ponthogy nem engedi a végletekig elmenni a féket, mert hamarabb visszaveszi a fékerőt. Akkor ez megintcsak egy nüansznyi dolog ugyan, de összeadódva ugyanúgy növeli a féktávolságot...
febr. 16. 00:59
 17/39 anonim ***** válasza:
Szinte biztos hogy nem vezettél még ABS nélküli autót nagy sebességgel. Nagyobb fékezésnél csúszkálsz jobbra balra, szinte biztos, hogy ABS-sel gyorsabban megállsz. Alacsonyabb sebességeknél lehet, hogy ABS-sel hosszabb a fékút, de még mindig ott az a biztonságérzet, hogy tövig nyomhatod a fékpedált, ABS végzi a többit. ABS nélküli autónál pedig benyomod, kiengeded, benyomod, kiengeded a fékpedált. Egyszerűen sokkal jobb ABS-sel. Szerinted, ha nem lenne biztonságosabb ABS-sel, akkor raknának az autókba?
febr. 16. 01:02
Hasznos számodra ez a válasz?
 18/39 A kérdező kommentje:
60-ról fékeztem ABS nélküli autót tesztpályán. Nem csúsztam meg, de a trénerem szerint kevés féket használtam az elején és ő úgy elemezte, hogy ahogy lassultam, úgy nyomtam egyre beljebb és beljebb a pedált... Az egészben az az érdekes, hogy számomra ez nem tűnt fel, tehát a dolog önkéntelenül működik. Szerintem kis tréninggel ez fejleszthető, mert látható volt, hogy az elején nem mertem beleállni nagyon a fékbe. Azt a szakaszt kell sokat gyakorolni. Egyébként ennél nagyobb sebességnél tényleg nem tudom mi lett volna.
febr. 16. 01:11
 19/39 anonim ***** válasza:
Figyelj, én is ismerek motoros trénert aki ABS nélkül rövidebb úton megáll. Nem is hiába tanítják kiiktatott ABS-szel a vészfékezést. De nyugodj meg, átlagember, főleg, ha beüt a krach, csak profitálni fog az ABS-nek hála. Kevés az olyan ember, akinek megvan a lélekjelenléte és technikája ahhoz, hogy az ABS-nél rövidebb fékutat produkáljon. És akkor sem mindegy, mennyivel rövidebbet, meg hogy mikor aktiválódna az ABS. Igen, ABS nélkül lehet rövidebb fékutat produkálni. Nem, te nem fogod tudni megcsinálni.
febr. 16. 02:03
Hasznos számodra ez a válasz?
 20/39 anonim ***** válasza:

"Szóról szóra ugyanezt nyomtad be a kérdéses helyen is és ott sem akartad megérteni, hogy mi nem a megcsúszó kerekes fékezést akarjuk összehasonlítani az ABS-es fékezéssel."

#10 vagyok, fogalmam sincs milyen kérdéses helyről van szó...

A kiírásodból nem derült ki, hogy a "csúszáshatáron" fékezés és az ABS összehasonlítására megy ki a kérdés.

A kommentedben is azt írtad, hogy az abs a csúszás ellen véd. Ezért gondoltam, hogy te amellett érvelsz, hogyha csúszik a kerék az előnyösebb.


"itt egy videó ami alátámasztja, hogy ABS nélkül rövidebb a fékút:"

Ez a videó motorokról szól. Meg is említi, hogy az autó ABS más.


Az ABS jeladók mérik a kerekek sebességét, ha blokkol vagy ha csak lassul a kerék az autó sebességéhez képest azt egyből érzékeli és reagál. Ezt akár másodpercenként 20x eljátssza. Az embernek kell minimum fél másodperc mire egyáltalán felfogja, hogy blokkolt a kerék.


Tehát az ABS jobb lesz, mert

- sokkal gyorsabban reagál a megcsúszásra.

- mindegyik keréken egyenként tudja szabályozni a fékerőt.

- nem foglalja le a vezető figyelmét, így az tud koncentrálni a kormányzásra.

febr. 16. 02:09
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2 3 4

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!