Kezdőoldal » Közlekedés » Tömegközlekedés » A dízelmozdonyok vezetőállása...

A dízelmozdonyok vezetőállása miért olyan jellegzetes kialakítású?

Figyelt kérdés

Nem tudom értitek-e mire gondolok, de megpróbálom elmagyarázni.


Ha beülünk egy mai villanymozdonyba, akkor szinte mind egy kaptafára készül. Félkör alakú vezetőpult, elől kijelzők, gombok az asztalon, vezérlők az asztalon, fékezőkarok az asztalon, kezet lehet rajta pihentetni.


Ezzel szemben a dízelmozdonyok mind ilyen ipari jellegűek és sok típuson beülős állás van, ahol pult helyett az ülés mellett balra van egy oszlop és azon vannak a műszerek, karok. Ilyen tudtommal még régi villanymozdonyoknál sem volt, ez tipikusan dízeleknél divat.


Miért van az, hogy a dízelmozdonyoknál teljesen más a vezetőállás?



2021. szept. 19. 16:23
1 2
 11/15 anonim ***** válasza:
86%
Egy fontos szempontot eddig nem írtak le. Sokáig az egy dolog volt, hogy a kontrollerből mi látszott ki, de a másik, nagyobb dolog az volt, hogy mi nem látszott ki. Régen a csont analóg vezérlésű gépeknél ez jellemzően egy buci nagy kapcsolóhenger volt, réz csíkokkal és egy rakás mechanikus érintkezővel. M44-esnél ez nagyon szépen látszik, ha a középkonzol burkolatát leszedik. Na most ez vagy berakták fektetve, és akkor lehetett mindkét oldalról kezelni, mint az M44-nél meg sok más egyvezetőállásos mozdonyál, vagy állítva, akkor meg jött a kontroller kerék bal oldalt, alatta burkolattal. Itt az ergonómia másodlagos szempont volt a műszaki megvalósíthatóság mögött. Persze ez később finomodott, például a nagy érintkezős henger helyett jöttek a kis mikrokapcsolók, amit a kontroller bütykös tárcsái nyomkodnak. Aztán most már ott tartunk, hogy digitális elektronika vezérli a korszerű gépeket, a kontrollerhez vagy fékkontrollerhez (kivéve gyorsfék állás) kisarkítva szinte csak egy-két potenciométer tartozik, aminek az aktuális ellenállás értékét olvassa ki a vezérlés. Ezzel párhuzamosan a másik fontos szempont, hogy amikor a kis méret már nem volt gond, akkor szépen kialakult a DB-Einhetsführerstand, amit ma már egyre inkább adaptálnak, egyrészt azért, mert a nagy európai járműgyártók egyik legnagyobb vásárlója a DB, másrészt meg azért, mert az ergonomikusság mellett a fő kezelőszerveket tekintve egységes kialakítás a különböző típusokon igen előnyös kezelés szempontjából.
2021. szept. 19. 17:21
Hasznos számodra ez a válasz?
 12/15 anonim ***** válasza:
88%

A mai dízelmozdonyokban is már jellemzően egységvezetőállás, pult van.

A régi villamosmozonyokban pedig szintén sok az "ilyen ipari jellegű" vezetőállás.

Régebben nem az ergonómia volt a cél.

2021. szept. 19. 21:40
Hasznos számodra ez a válasz?
 13/15 anonim ***** válasza:
30%
Régen ketten ültek a vezetőálláson: jobbra a mozdonyvezető, balra a vonatvezető. Ezért volt oldalt az ülés. Ma már csak a mozdonyvezető tartózkodik az álláson, így középre rakják az ülését.
2021. szept. 20. 09:18
Hasznos számodra ez a válasz?
 14/15 anonim ***** válasza:
37%
Nézz még pár száz képet és okosabb leszel. A középső vezetőállásos gépeken mindkét irányban van vezetőasztal. Itt az oldalablakon kinézés is sokszor a feladat része. A két végén vezetőállásos gépeken két végén van egy-egy. Többnyire még két ülőhely van kialakítva. Így életszerű, mert sok okból utazhat második személy a vezetőálláson. Igaz eredetileg a vonatvezetőnek lett kitalálva, de az már alig van itt-ott. . A jobb oldali nálunk a vezetőé. Bobo szerű kialakítás van egy sor más mozdonyon. Üdv!
2021. szept. 22. 21:12
Hasznos számodra ez a válasz?
 15/15 anonim ***** válasza:
100%
Szerintem úgy értette, hogy pl a FLIRT-ben vagy az ICE-ben középen - a jármű hossztengelyében - van a vezetőasztal....
2021. szept. 22. 23:09
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!