Kezdőoldal » Közoktatás, tanfolyamok » Házifeladat kérdések » SOS! Egy egyenlő szárú háromsz...

SOS! Egy egyenlő szárú háromszög alapja 15 cm hosszú, az alapon fekvő szögei 68°-osak. Mekkora a körülírt és beírt körének sugara?

Figyelt kérdés
Valaki ezt a natekpéldát el tudná részeltesen magyarázni és megoldanii??🙏🙏🙏

2019. máj. 16. 17:34
 1/7 vurugya béla ***** válasza:
100%

A szárak szöge akkor 44°.

a/sinalfa=2*R (itt R a körülírt kör sugara) képletből:

R= (15/sin44°) /2

Rajzold be az egyik 68°-os szög szögfelezőjét. Ahol ez metszi a szimmetriatengelyt, ott a beírt kör középpontja (szögfelezők metszéspontja).

Akkor ott keletkezik egy kis derékszögű háromszög, aminek egyik oldala 15/2=7,5 a másik meg r (a beírt kör sugara) és egyik szöge 68°/2=34°.

Ebben a háromszögben tg34° = r/7,5 azaz r = 7,5*tg34°.

2019. máj. 16. 19:14
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/7 anonim ***** válasza:
4%

Arra nem gondoltál, hogy a fv.táblába megkeresd a képletet?


Mert ott konkrétan a végképlet meg van adva,csak be kell helyettesíteni.

Gondolom úgyis csak a végképlet kell, nem pedig a bizonyítás (ahogy az a mai csökkentett szinvonalú képzésben kialakult a diákok többségében).

2019. máj. 16. 19:16
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/7 vurugya béla ***** válasza:
100%

A mai csökkentett színvonalú képzésben az a trend, hogy akik megoldanak pár feladatot a függvénytábla egy-egy képletének behelyettesítésével, azt gondolják, hogy minden feladat csak ennyiből áll, és folyton ezt a tanácsot osztogatják, ahelyett, hogy valóban segítsenek valakin. Ez itt nem a diákok nevelésének, hanem az oktatásának a honlapja. Én nagyon becsülöm, aki itt segítséget kér, mert az meg akarja oldani a feladatot! Pláne, ha úgy kér segítséget, hogy magyarázatot is kér! Mert akkor MEGÉRTENI akarja, nem csak azt, hogy benne legyen a füzetében a megoldás. Bár minden diák így tenne, ha nem tud valamit!

Aki nem így gondolja, az jobb lenne, ha nem írogatna ide, mert elveszi ennek a pár igyekvő diáknak a kedvét is attól, hogy meg akarják érteni a matekot.


Mellesleg mérget vennék rá, hogy a fenti képletre nem bukkanna rá a kérdező, mert nem a körülírt körnél van, hanem a színusztételnél, a 48. oldal alján.


A második válaszhoz meg több helyről kellene összevadászni a függvénytáblából az ismereteket, meg kell hozzá egy kis ötlet is, hogy azt a kis háromszöget meglelje. Ha ráhagynád ezt a kérdezőre, semmit nem okosodna attól, hogy ide-oda lapozgatja a függvénytáblát a tanácsod szerint.


Sok nagyvonalú tanácsosztogató esetében kíváncsi lennék, hogy ő egyáltalán meg tudná-e oldani a feladatot... a tanácsai alapján ugyanis kétséges...

2019. máj. 16. 19:41
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/7 anonim ***** válasza:

Egy kis vizuális kiegészítés


[link]

2019. máj. 18. 18:59
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/7 A kérdező kommentje:
Nagyon szépen köszönöm a második kommentelőn kívül a válaszokat!
2019. máj. 18. 21:20
 6/7 anonim ***** válasza:
3%

"Mellesleg mérget vennék rá, hogy a fenti képletre nem bukkanna rá a


kérdező, mert nem a körülírt körnél van, hanem a színusztételnél, a


48. oldal alján."


Aki nem tud olvasni, és egyáltalában a fv.táblázatot használni, annál


tényleg így van. Hogy hányadik oldalon van, abba meg ne menjünk bele,


mert amikor még én középiskolás voltam, azóta legalább 10 féle


függvénytáblát adtak ki,ha nem többet.Pl. a fiam táblázatában (ami


kéznél van most, 2010-es kiadású), a 48.oldalon a lineáris regresszió


található. Ezek fényében akkor eleve kétséges megvizsgálni azt, hogy


az én időmbeli 70-es években kiadott fv.tábla mit tartalmaz a


48.oldalon.

A másik, hogy még akkoriban kihangsúlyozták azt is, hogy NÉGYJEGYŰ


táblázat, mert indokolt volt. A maiaknak erről sajnos már fogalmuk


sincs. Persze honnan is lenne, amikor még az 5*5-öt is beüti az


átlagos érettségiző a zsebszámolójába. Abba meg már bele sem megyek,


hogy akkoriban logarlécen kellett tudni számolni. Ma már sokszor az


átlagdiáknak még a nagyságrendek megbecslése sem megy, a logaritmus


ismeretéről nem is beszélek. Egyetemen pedig nekünk a műszaki


képzésben gyakran kellett használni a HÉTJEGYŰ logaritmustáblázatot,


mert kellett érteni és tudni azt, mit jelentett a jegyek pontossága.



"Ha ráhagynád ezt a kérdezőre, semmit nem okosodna attól, hogy ide-


oda lapozgatja a függvénytáblát a tanácsod szerint."


Meg kell tanulni használni, amit ajánlok a kérdező figyelmébe is. Nem


dísznek van a tartalomjegyzék, és a tárgymutató sem. Ma, amikor az


igényesebb diák egy online dokumentumban, vagy elektronikus


tananyagban a ctrl+F billentyűkombinációt használja kereséshez,


ugyanezt megteheti egy papíralapú irodalomban a tárgymutató


használatával, és akkor nem kell "ide-oda" lapozgatni, mivel rögtön


kiderül, melyik oldalszámnál található a keresett szakszó.

Ez elsősorban hajlandóság kérdése a tanulásra, a rendelkezésre álló


anyagok helyes használatára.

Azt, hogy valaki képtelen vagy lusta a megfelelő használat


megtanulására, nem vagyok hajlandó magamra venni. Abba már ne is


menjünk bele, mi lenne akkor ha egy-egy házi feladathoz még


szakirodalomkutatás is szükséges lenne, a jól ismert képletek


használatán túl. Az én időmben már a középiskolai évek alatt is meg


kellett tanulni a könyvtárhasználatot, a keresést. A maiaknak már a


könyvtár fogalma is idegen. Ezt még el is lehetne részben fogadni a


nagymértékű digitalizálódási folyamat miatt, azt viszont már alígha,


hogy valaki egy amatőr képlet megkeresésére is alkalmatlan pl. a


google (vagy más keresőmotorok) használatával.

Mert ez pusztán a lustaság jele szerintem. Nem igaz vurugya Béla?!


"Sok nagyvonalú tanácsosztogató esetében kíváncsi lennék, hogy ő


egyáltalán meg tudná-e oldani a feladatot..."


Már ne is haragudj, de számos, ennél sokkal komplikáltabb feladatokat


kellett már megoldanom a mérnöki pályafutásom során...


Végszóként pedig a lepontozók tudatlanságát, csőlátását tükrözi az,


hogy egy olyan választ, amely a kérdezőt a fv.táblázat használatának


megismerése útja felé egyengeti, leminősítenek. Sajnálom, hogy a


laikus kérdezőnek sem jött át az a fajta gondolkodásmód, hogy az


érettségin és a továbbiakban hasznosabb lenne számára az, ha


megtanulná használni a rendelkezésre álló segédeszközöket.


Ha valaki egy kicsit is tenni akar a jövője érdekében, és életének


beteljesedését nem egy monoton operátorszintű munka mellett képzeli


el, akkor majd a munkája mellett és a "nagybetűs életben" is


találkozni fog megoldandó problémákkal, amelyek csak a rendelkezésre


álló eszközök helyes használatával, azok megtanulásával kezelhetőek


elfogadható minőségben.


Kétely övezi be ennek sikerességét, ha már középiskolában is azt


hangsúlyozzuk, hogy a kész megoldást kell adni a diákoknak,


kérdezőknek, ahelyett hogy a helyes használat felé való orientálódást


részesítenénk előnyben. Nem igaz Béla? Három évtizedes tanítási


tapasztalattal ezt illene neked is látnod...

2019. máj. 18. 22:22
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/7 A kérdező kommentje:

Nem azt írtam ki a kérdésem mellé, hogy megoldást szeretnék kérni, hanem MEGOLDÁST és MAGYARÁZATOT. Ezzel ellentétben a "mérnöktől" kaptam egy igen "bunkó" választ. Hogyha segíteni nem tud, hogy legalább megértsem a feladatot, akkor nem kell ide kommentelni és okoskodni.

Köszönöm.

2019. máj. 19. 10:13

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!