Kezdőoldal » Kultúra és közösség » Vallás » Hogyan lehet valaki beteg,...

Hogyan lehet valaki beteg, erőtlen, és hogyan aludhatnak sokan, akik méltatlanul eszik?

Figyelt kérdés

Korinthusbeliekhez írt I. levél 11

29. Mert a ki méltatlanul eszik és iszik, ítéletet eszik és iszik magának, mivelhogy nem becsüli meg az Úrnak testét.

30. Ezért van ti köztetek sok erőtlen és beteg, és alusznak sokan.


Ha én bűnösként, flegmán, és nem úgy, hogy hiszek a kenyértörés procedúrájában, és úgy veszek részt az ilyen ceremónián, hogyan lehet ebből bajom? Úgy gondolom, hogy sok katolikus csak megszokásból, hagyományból, stb megy áldozni, és veszi az ostyát, mégsem aluszékonyak, betegek vagy erőtlenek.


Lehet, hogy teljesen mást jelent az IKor 11; 17-34, mint ceremóniás "úrvacsora"? Vagy van valami magyarázatotok a 30-as sorra?


2014. ápr. 8. 16:19
 1/6 anonim ***** válasza:
51%

Szia!


Na ezért érdemes görög nyelvet tanulni. Pál ugyanis egy szójátékot csinál a diakrinó, krinó és katakrinó igékkel a 29-30–31. versekben!


A gyülekezetben a megbetegedések és halálesetek Pál szerint tehát Isten ítéletének következményei, aki azonban „pedagógiai céllal” (paideüometha, hina...) büntet, hogy ne kelljen minket a végítéletben a világgal együtt elkárhoztatnia (kata-krinó).


Ennek megelőzésére elég annyi, hogy mi magunk tudjunk különbséget tenni (megint: diakrinó) jó és rossz úrvacsorázás között és az utóbbit megszüntetni.


A nem megfelelő módon történő úrvacsoravétel az, amikor nem különböztetjük meg (diakrinó = elválaszt, megkülönböztet, helyesen ítél meg valamit) az Úr testét (sóma) más ételtől, más testtől. Két dologra gondolhatunk. Az egyik: az úrvacsorai jegyek és az agapé ételeinek, italainak megkülönböztetése. Másként: a sákramentum és a jóllakás céljából fogyasztott evés szétválasztása. A másik: az egyháznak, a gyülekezetnek, mint Krisztus testének megkülönböztetése más emberi közösségektől, akár a baráti asztaltársaságoktól. Mindkét értelmezésnek megvan a jogosultsága e versek összefüggésében. Mindkét tekintetben baj volt a korinthusiaknál, amikor a 17–22. versek bizonysága szerint nem áhítattal és nem testvéri indulattal úrvacsoráztak. A vétkes gyakorlatnak megvannak a szomorú következményei a gyülekezetben. Sokan vannak gyengélkedők és betegek és nem kevesen „elaludtak” (meghaltak). Jobb lenne, ha a gyülekezet tagjai e dologban megpróbálnák (dokimadzó), sőt helyesen megítélnék önmagukat: hittel veszik-e magukhoz a kenyeret és a bort, szeretettel osztják-e szét maguk között a rendelkezésre álló ételt. Ha így lenne, nem esnének Isten ítélete alá.


Üdv. Péter

2014. ápr. 8. 17:59
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/6 A kérdező kommentje:

Péter! Köszönöm a válaszodat!


Szeretnék kérdezni valamit. (illetve sok mindent :D)


Ezt írtad: „hittel veszik-e magukhoz a kenyeret és a bort, szeretettel osztják-e szét maguk között a rendelkezésre álló ételt.”


De itt úgy érzem, hogy két különböző dologról van szó ebben az egy mondaton belül is. Az „úrvacsora” alkalmával nem a táplálkozásról van szó. Tehát az ennivaló szétosztása keresztény közösség tagjaként, ha úgy tetszik kötelező.

Ezzel indít Pál is szerintem:

20. Mikor tehát egybegyűltök egyazon helyre, nincs úrvacsorájával <küriakosz deipnon – úrnak elválasztott étkezés> való élés:

21. Mert kiki az ő saját vacsoráját <deipnon – ebéd, vacsora, lakoma, étkezés> veszi elő az evésnél; és némely éhezik, némely pedig dőzsöl.


Nekem úgy tűnik, hogy Pál azt mondja, hogy az Úrnak szentel étkezés az, hogy a közösségben szétosztjuk, amink van. Nem klikkeket alakítunk ki, és az egyik dőzsöl, a másik éhezik. A közösség nem „úrvacsorázott”, hiszen Pál azt mondja, hogy nem tettek ilyet: „nincs úrvacsorájával való élés”.

Tehát a versek alapján a gyülekezetben, amikor összejönnek, nincsenek atyafiúi szeretettel egymás iránt. Miképpen Krisztus megtörte, és tanítványainak adta, akképpen járjanak a korintusiak is, osszák szét egymás között. Tehát egyszerűsítenék: a felhozott szakaszban nem látok ceremóniás bemutatást, hanem azt, hogy az atyafiúi szeretet nem munkálkodik a gyülekezetben. A korintusiak nem tettek különbséget a „világi” és a keresztény cselekedet között.


Én úgy látom a valóságban, hogy a világban nagyon sokan vettek a jegyekből, és nem találtattam azért olyat, aki erőtlen, beteg, vagy azért lenne halott, mert „nem áhítattal és nem testvéri indulattal úrvacsoráztak”. Saját magam is bizonyságot tehetek ez mellett, hiszen a kenyeret hosszú évekig (évtizedekig) így vettem. Szokásból, áhítat és hit nélkül. Mégsem lettem beteg, erőtlen, és élek most is. De emberek milliói vannak éppen így, és rajtuk sincs ilyen fajta beteljesedés.

Nem elképzelhető, hogy azzal, hogy nem értik a közösségi, az atyafiúi szeretetet, azt a felebaráti szeretet, mivel elnézik éhes testvéreiket, hogy ők erőtlenek a hitben, szeretetben, betegek a gondolataik, cselekedeteik, és alszanak, nem látnak, nem hallanak?

A 33-as sor is alátámassza, hogy étkezésről, és nem rituáléról beszélt Pál:

33. Azért atyámfiai, mikor egybegyűltök az evésre, egymást megvárjátok.

2014. ápr. 8. 18:44
 3/6 anonim ***** válasza:

Már csak azért is logikus amit írsz kedves kérdező, mert Pál sem akarhatta itt azt mondani, hogy bűnös/nem bűnös mindenki jöjjön és egyen a szentséges kenyérből és borból. (hogy ha szentséges volna). Hanem akkor is pont azt akarta volna, hogy méltón egyék és igyák.

De nem azért, mert beszennyezik az okkult ételt vagy meghalnak. Hanem, hogy méltóan viselkedjen Krisztushoz.

2014. ápr. 8. 19:44
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/6 anonim ***** válasza:

Vagy a keresztények háborogtak volna, hogy minek nekünk úrvacsorázni, miközben van csirke hús is?

És akkor Pál jött a keresztes lovagokkal, hogy aki nem nyeli le, azt megfeszítjük? Mert így kell emlékezni Jézusra?


Láthatjuk, hogy Pál írta, hogy az emberek "kárral gyűlnek egybe" és ez zavarja őt. (szakadások vannak a tagok között). Tehát nem szent emberekről van szó, akik nem látják fontosnak az okkultizmust.


Itt pedig ezt lehet olvasni:


22 Hát nincsenek-é házaitok az evésre és ivásra? Avagy az Isten gyülekezetét vetitek-é meg, és azokat szégyenítitek-é meg, akiknek nincsen? Mit mondjak néktek? Dícsérjelek-é titeket ebben? Nem dícsérlek.


Itt is látható, hogy nem szentséggel van a baj, hanem azzal, hogy nem viselkednek testvérként.

2014. ápr. 8. 19:57
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/6 KZitus ***** válasza:

Szervusz


Nem fizikai betegségről van szó. Inkább a viselkedésükről.

Sok korintusi keresztény méltatlanul fogyasztott az emlékjegyekből. Meghasonlások voltak közöttük, és előfordult, hogy néhányan magukkal vitték a vacsorájukat, és az összejövetel előtt vagy alatt fogyasztották el, nemegyszer túlzásba esve. Sem elmebelileg, sem szellemileg nem voltak éberek. Emiatt ’vétkesek lettek az Úr testét és vérét illetően’. Akiknek nem volt mit vacsorázniuk, megéheztek, és elterelődött a figyelmük. Így hát sokan tiszteletlenül fogyasztottak az emlékjegyekből, és úgy, hogy nem tudatosult bennük teljesen az esemény komolysága. Nem csoda, hogy ítéletet vontak magukra (1Korintus 11:27–34).


Minden évben létfontosságú önvizsgálatot tartaniuk az Emlékünnep közeledtével azoknak, akik fogyasztani szoktak az emlékjegyekből. Szellemileg egészségesnek kell lenniük ahhoz, hogy megfelelő módon vehessenek részt ezen a közös étkezésen. Ha valaki tiszteletlen Jézus áldozatával, vagy akár megveti azt, az annak a veszélynek teszi ki magát, hogy ’kigyomláltatik’ Isten népe közül, éppen úgy, ahogy az az izraelita, aki tisztátalan állapotban vett részt a közös étkezésen.


Pál az ókori Izraelben szokásos közös étkezéshez hasonlította az Emlékünnepet. Úgy beszélt azokról, akik fogyasztanak az emlékjegyekből, mint akik részesednek Krisztusból, majd hozzátette: „Nem ihatjátok Jehova poharát is, és a démonok poharát is; nem lehettek részesei »Jehova asztalának« is, és a démonok asztalának is” (1Korintus 10:16–21). Ha egy olyan személy, aki általában fogyaszt az emlékjegyekből, súlyos bűnt követ el, meg kell vallania azt Jehovának, és szellemi segítséget kell kérnie a gyülekezet idősebb férfiaitól (Jakab 5:13–16). Nem fog méltatlanul fogyasztani az emlékjegyekből, ha megbánása őszinte, és megbánáshoz illő gyümölcsöt terem (Lukács 3:8).

2014. ápr. 9. 14:31
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/6 A kérdező kommentje:

KZitus!


Gondolom nem olvastad a kommentemet, mert akkor nem kellene ismételnem magam. De így sem fogom...

2014. ápr. 9. 16:37

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!