Kezdőoldal » Kultúra és közösség » Vallás » Az Ószövetség kegyesebb volt,...

Az Ószövetség kegyesebb volt, mint az Újszövetség? Ott csak földi átkokkal és megsemmisülést jelentő halállal fenyegetett Isten, nem örökkön örökké tartó égéssel, gyötrelemmel.

Figyelt kérdés

Az Ószövetségben szó sem volt tüzes pokolról, és örök szenvedésről. Csak a halálról. Nem nagyon lehet felhozni Ószövetségi igét a pokollal kapcsolatban.


Isten mindig kiirtással, átokkal fenyegette a bűnösöket, sokszor vérengzést is rendezett. Mindig törvényszerűen kapták a bűnösök a büntetést.


Az Újszövetségben Jézus (és a Jelenések könyve) elkezdett tanítani az örök pokolról, illetve a tűznek taváról, ahol az elkárhozottak örökkön örökké tudatuknál vannak, és földi körülmények között felfoghatatlan mértékben szenvednek.


Nem gondoljátok hogy ez az alábbi szempontok miatt igazságtalan:


1. A Krisztus előtti emberiség majdnem teljessége a pokolba került, mert a nem zsidókhoz nem jutott el sem a pokol híre, sem a törvény, a zsidókhoz legalább eljutott a törvény, hogy hogyan kellene írni (elvileg csak Jézus tudta tökéletesen megtartani, de voltak még emberek, akik igaznak találtattak az Ószövetségben is)

De még a zsidó sem tudta, mi a tétje ennek, hogy esetleg örökké szenvednének, de a mennyország tanítása sem tűnik ki egyértelműen, bár ez utóbbira vannak már utalások, mégis úgy tűnik nekem, hogy a zsidók előtt elsősorban a földi áldások voltak a "mézesmadzag", hogy a törvényt megtartsák. Ha esetleg nem tartották meg, akkor a földi átok és a halál volt a büntetés.


2. Az ószövetségben Isten jelt adott, átok formájában, ha bűnbe esett Izrael.

Ha valóban az örök pokol-örök menny a tét, akkor nagyobb kegyetlenség nem jelt adni egy kis földi szenvedéssel, mint nem jelt adni, nem nevelni, emiatt pokolba küldeni egy csomó embert. (pl. a gyerekemet szeretem, ezért rácsapok a kezére, nehogy áramba nyúljon, vagy megbüntetem, ha nem tanul, hogy többre vigye az életbe)


3. Elvileg kegyelem van, ezért vár még Isten, hogy minél több ember megtérhessen.

Ma 7 milliárd ember van a Földön az évszázad végére több, mint 10 milliárdot jósolnak. Az Újszövetség megírásának korában sokkal kevesebb ember élt. A fentiekből következően minél többet vár az Úr annál több elkárhozó lesz, hiszen arányaiban mindig sokkal kevesebben vannak, akik “megtalálják az életre vezető keskeny utat” – Jézus állítása alapján. Úgyhogy a késlekedés csak arányaiban egyre több és több elkárhozót eredményez, így aztán az az érv a késlekedés mellett, hogy az kegyelemből és az emberekért van, enyhén szólva aggályos.


2019. jún. 13. 22:04
1 2 3 4
 1/32 anonim ***** válasza:

Az Ószövetségben is van szó kínokkal teli túlvilágról:

"És amikor kimennek, látni fogják azok holttestét, akik fellázadtak ellenem. Férgük nem pusztul el, és tüzük nem alszik ki. Iszonyodni fog tőlük minden ember."


"Jaj a nemzeteknek, melyek fölkelnek népem ellen, az Úr, a Mindenható megbünteti őket az ítélet napján. Tűzzel és féreggel veri testüket, fájdalmukban örökké jajgatnak."


"Akik a föld porában alszanak, azok közül sokan feltámadnak, némelyek örök életre, mások gyalázatra, örök kárhozatra."


De azért nem árt észben tartani, hogy a kinyilatkoztatás egy folyamatos dolog volt, ami Krisztussal teljesedett be az Újszövetségben. A zsidók túlvilági ismerete erősen hiányos volt az Ószövetségben, egyébként nem csak a pokolról, de a mennyről se volt nagyon fogalmuk.


De azért mint láthatod, az a néhány vers ami ezzel foglalkozik, alátámasztja az Újszövetség pokolról alkotott képét.

2019. jún. 13. 22:11
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/32 A kérdező kommentje:

4. Ez inkább egy személyes érv:


Sok károkozót, pl. szúnyog, csótány, patkány - nem szeret az ember, de igyekszik őket minél kíméletesebben irtani, hogy ne szenvedjenek.


A bűnös ember sem ítélne ilyen örök szenvedésre senkit, sem embert, sem állatot, az örök gyötrelmet el sem tudjuk képzelni, mit jelent az, hogy örök, hogy soha sincs vége.


Például Hitlert tartják a valaha élt leggonoszabb embernek, de idáig még ő sem aljasodott le, bár az örök szenvedést fizikai okokból nyilván nem tudta megvalósítani, de ő sem akarta a zsidók és egyéb deportáltak szenvedését minél inkább nyújtani, ő is gyorsan küldte a gázkamrába a nőket és a gyerekeket, a férfiakat csak azért tartotta meg, hogy munkatáborokban kihasználja őket, amíg bírják.

2019. jún. 13. 22:11
 3/32 A kérdező kommentje:

És szerinted ez igazságos, rendben van, hogy nem is világosította fel Isten őket, és úgy küldött sokakat az örök kárhozatra?


"És amikor kimennek, látni fogják azok holttestét, akik fellázadtak ellenem. Férgük nem pusztul el, és tüzük nem alszik ki. Iszonyodni fog tőlük minden ember."


Ez a holttestekről ír. "Férgük nem pusztul el, és tüzük nem alszik ki." tehát megakadályozhatatlanul lebomlanak valahogy.



"Jaj a nemzeteknek, melyek fölkelnek népem ellen, az Úr, a Mindenható megbünteti őket az ítélet napján. Tűzzel és féreggel veri testüket, fájdalmukban örökké jajgatnak."


Ezt a szakaszt nem is ismertem, rákerestem, a Judit könyvében található, amit csak a Katolikusok tekintenek a kánon részének. Nekik meg egész más elképzelésük van a túlvilágról (tisztítótűz, ima a halottak lelki üdvéért, stb.)



"Akik a föld porában alszanak, azok közül sokan feltámadnak, némelyek örök életre, mások gyalázatra, örök kárhozatra."


Ez az örök szenvedést nem tartalmazza. Ebben az esetben ez véglegest jelent.

2019. jún. 13. 22:21
 4/32 anonim ***** válasza:

Nincs különbség, csak némelyek egyénileg másként értelmezik.

A Héber iratokban és a Keresztény iratokban ugyan az maradt az ítélet, ami annyiban változott, hogy a feltámadás reménysége nélkül halnak meg azok, akik méltatlanok az életre. Ezt a tűzzel, mint az örök megsemmisüléssel szemlélteti Jézus is. Ezt a tanítást, egy más nemzetbeli hitelméletből vették át, az első hitehagyott keresztények.


Érdekesség, hogy az egyház már itt alkalmazta azt, amit nem tanított Isten a pokolról. Ugyanis ha létezne ilyen hely, akkor miért vetettek máglyára élő embereket?

Arról nem is beszélve, hogy Jézus és az első tanítványok keresztények, nem tanítottak, sem nem alkalmaztak egy bűnössel szemben ilyet. Hanem a gyülekezetből kizárták a személyt, és így visszakerült a világba, amit Sátán ural. S azt majd Isten fogja megítélni.

A gyülekezet a belül levőket kell hogy "ítélje", és megfedje, a szelídség szellemében.A legsúlyosabb büntetés a kizárás, és maga a keresztény felvigyázó, nem kapott hatalmat a Fizikai büntetés végrehajtására.

2019. jún. 14. 07:29
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/32 anonim ***** válasza:

Jézus az örök életről mindig csak pozitívan beszélt, a a mennyországban való életre értve. Az álatlánosan elterjedt "örök szenvedés" elméletével ellentétben vannak, akik másképp értelmezik a Bibliát, pl. Jehova tanúi semmiféle halál utáni büntetésben nem hisznek.

Ez nehéz kérdés, mivel nem csak az Ószövetségben, az Újszövetségben is alig van pontosabb utalás arra, hogy milyen a pokol, valószínűleg azért, mert az evangélium jó hír, az a célja, hogy üdvözítse az embereket, és a pokolról beszélni a legtöbb helyzetben nem visz előre. Én magam Douglas Jacoby, és a hozzá hasonló teológusok bibliaértelmezésével értek egyet, amely a pokolban való szenvedést végesnek hiszi.

Az alábbi linken található Douglas Jacoby egy hosszabb tanulmánya a pokol témájáról (angolul), amelyet mind az ó-, mind az újszövetségi, témába vágó igehelyeket elemezve alakított ki.

[link]

üdv

Stefán

2019. jún. 14. 08:12
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/32 anonim ***** válasza:
0%

Kérdező! Hiányosak az ismereteid.

1. Az ószövetségben meghaltak is feltámadnak ítéletre

2. mindenki, aki nincs beírva az élet könyvébe (ószövetség alatt), vagy nem született újjá Jézusban (újszövetség alatt), az megy a tüzes tóba. A pokollal együtt. Mindenki el lesz pusztítva, aki a bűnt szerette, nem a Szeretetet, Jézust


Jelenések

20,13 És a tenger kiadá a halottakat, a kik ő benne voltak; és a halál és a pokol is kiadá a halottakat, a kik ő nálok voltak; és megítéltetének mindnyájan az ő cselekedeteik szerint.

20,14 A pokol pedig és a halál vettetének a tűznek tavába. Ez a második halál, a tűznek tava.

20,15 És ha valaki nem találtatott beírva az élet könyvében, a tűznek tavába vetteték.

2019. jún. 14. 08:15
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/32 anonim ***** válasza:

"megy a tüzes tóba. A pokollal együtt. "


Nos ez a vers megadja a választ. A halál és a pokol is a "tüzes tóba" megy.

Vajon a halál és a pokol milyen értelemben lesz a tüzes Tóban? Hiszen ezek fogalma, amiket nem lehet kínozni.


A meglátásom ezzel összhangban az, hogy a Tűz, a teljes megsemmisülés jelentése, vagy is a halál sem lesz, mint ahogy az emberek is az élet lehetőségét vesztik el, és nem gyötrődnek sehol.

2019. jún. 14. 08:52
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/32 anonim ***** válasza:
38%

Szia,


Nem tanít mást az Ószövetség és az Újszövetség a halál utáni élet és ítélet tekintetében. Mindkettő szerint az a halál, amelyet mi ismerünk, csak az első halál. A második halál a végérvényes halál, amely a kárhozat ítéleteként sújt majd embereket. A második halál a bűn igazi büntetése. Például a Rm. 6,23-ban az örök élet ellentéteként erről az abszolút, visszavonhatatlan halálról van szó. Az első halál Ádám vétkének következménye, és valamennyi utódját érinti, bármilyen is az erkölcsi állapotuk vagy magatartásuk (Rm 5,12–14). A hívőket is ugyanúgy sújtja. A második halál a személyes bűn büntetése: Ezék 18,4. A kiválasztottak fölött semmi hatalma sincs ennek a halálnak: Jel 20,6.

A második halál minden ember elkerülhetetlen sorsa lenne bűnei miatt. Isten azonban nem érvényesíti ezt a büntetést a vétkezés pillanatában, tekintettel a megváltás Krisztus által biztosított lehetőségére. Időt és lehetőséget akar adni az embernek arra, hogy megismerhesse kegyelmi hívását és szabad döntést hozhasson vele kapcsolatban. Az élet próbatételi ideje után pedig még mindig nem a második halál következik, hanem az első halál öntudatlan alvásában marad minden ember a végső egyetemes ítéletig, amely eldönti: majd mindenkire vonatkozóan, hogy méltó-e az örök életre, vagy pedig méltatlan és alkalmatlan rá.

A második halál, avagy a kárhozat örökké tartó testi gyötrelemnek értelmezése összefügg a lélek halhatatlanságának hitével. Ha a lélek természettől fogva halhatatlan, a kárhozatban sem veszhet el, csak örökké tartó szenvedésként lehet elképzelni a büntetését. Ez azonban nem bibliai tanítás.


Üdv. Péter

2019. jún. 14. 09:06
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/32 anonim ***** válasza:

"Nos ez a vers megadja a választ. A halál és a pokol is a "tüzes tóba" megy."

Valóban, már csak azt kéne kideríteni, hogy mi az a tüzes tó. Erre is kapunk választ:

"A sátánt, aki félrevezette őket, kénköves, tüzes tóba vetették - itt fog gyötrődni a vadállattal és a hamis prófétával éjjel-nappal, örökkön-örökké."


A Biblia szerint a tüzes tó az örök gyötrelem helye. Ha teljes megsemmisülés lenne a tüzes tó, akkor hogy gyötrődhetnének itt örökkön-örökké?

2019. jún. 14. 09:07
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/32 anonim ***** válasza:

"A Biblia szerint a tüzes tó az örök gyötrelem helye. Ha teljes megsemmisülés lenne a tüzes tó, akkor hogy gyötrődhetnének itt örökkön-örökké?"

Mondjuk ez is jogos, ezt a verset nem vettem figyelembe.

2019. jún. 14. 10:43
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2 3 4

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!