Kezdőoldal » Kultúra és közösség » Valláskritika » Miért mondják azt egyes...

Miért mondják azt egyes emberek, akik vallásosnak vallják magukat, hogy például a Bibliában található teremtéstörténetet csak képletesen kell érteni?

Figyelt kérdés

Ennyi erővel akkor az összes benne található varázslat és hókuszpókusz csak képletes megfogalmazás.

Jézus nem járt vízen, nem támasztott fel holtakat, nem sokszorozta meg az ételt, sőt lehet, hogy egyáltalán nem is volt isten fia. Mózes nem találkozott beszélő csipkebokorral, nem volt 10 csapás és nem nyitotta ketté a Vörös-tengert.


Ha az egyik természetfeletti dologról elfogadjuk, hogy kamu, akkor a többi miért lenne igaz? Vagy azokat miért kell komolyan venni, ha például a 6000 éves Földet és a 6 nap alatti teremtést nem?



2014. júl. 14. 00:03
1 2
 1/13 A kérdező kommentje:
A kis betűvel írt Istenért elnézést kérek a vallásosaktól.
2014. júl. 14. 00:05
 2/13 anonim ***** válasza:
38%

1.) Nem "vallásosak", hanem konkrétan keresztények lettek megszólítva a kérdésben.


2.) Semmi problémaa kisbetűvel, bár akkor valóban helyesebb forma az "istenség".


3.) A válasz: "minden amit megcáfoltak "csak képletes", amit - még - nem, az szó szerinti, ami meg nagyon kényelmetlen azt agyonhallgatjuk mintha ott se lenne".

2014. júl. 14. 00:27
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/13 anonim ***** válasza:
40%

Pont azért, mert vallásosak, és nem hívők.


A racionalista teológusok állandóan csak azzal foglalkoznak, hogy a Bibliát úgy magyarázzák, hogy az megfeleljen a modern világképnek, amely tagadja a csodákat és a jövendöléseket. Ezért születtek meg azok a teológiai értelmezések, hogy a természetfeletti megnyilatkozásokat képletesen kell értelmezni a jövendöléseket pedig vaticinium ex eventu-nak.

2014. júl. 14. 00:40
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/13 Lebannen ***** válasza:
56%

Pedig szerintem nem olyan bonyolult ez. Amikor két ember beszélget, akkor simán el tudjuk dönteni mit kell képletesen érteni és mit nem. Pl. ha azt mondom, hogy "Leégett a bőr a képemről", akkor a beszélgetőpartnerem nem kezdi keresni az elszenesedett bőrmaradványokat.


Ugyanígy van a Bibliával is. Van amit képletesen értenek benne, van amit szó szerint.

Jó példa a Jelenések, vagy éppen a teremtéstörténet. Képzeljük el a 2000 évvel ezelőtti embert, ahogy le kell írnia valamit, amit nemcsak, hogy sohasem látott, de még csak elképzelni sem tud, és szavai sincsenek rá. Egyértelmű, hogy csak a saját szókincséből tud válogatni olyan kifelyezéseket, amikkel a legközelebbi leírást tudja adni.

2014. júl. 14. 02:07
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/13 anonim ***** válasza:
44%

Azért a Jelenések könyvét ne keverjük már a Genezissel. Előbbi egy apokaliptikus irodalom tagja, a másik pedig a történeti könyvek csoportjába tartozik.


Az apokaliptikus irodalom egyik jellegzetessége, hogy jelzi, hogy szimbólumokkal dolgozik, mert mindig van egy angyal, aki megmagyarázza a látomást. A Genezisben ilyen nincs.

2014. júl. 14. 02:35
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/13 Pietrosol ***** válasza:

Szia!


Ha a szavak értelmét tökéletesen helyre tudnánk állítani, könnyebb dolgunk lenne.


Például az állat szavunk, tulajdonságokat is jelentett. A kígyó az iráni, egyiptomi hagyományban az emberi egót jelentette. A víz, tenger a tudattalant, a szél a tudattalanból felmerülő gondolatokat, míg a bárka, hajó a tudatot mutatták be. Ehhez viszont egyetemes tájékozódásra van szükség, ami nyitottság nélkül nem megy. Nyitottság hiányában viszont az egész tanítást úgy értelmezi az ember, mintha a világ, amely a Bibliában bemutatásra kerül, rajta kívül kezdődne, holott csak arról van szó, hogy a matériából merített példákon keresztül mutatták be az ember belső világát.


Figyeld csak Jézus szavait:"...az Isten országa tibennetek van"!

2014. júl. 14. 05:43
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/13 anonim ***** válasza:

" Azért a Jelenések könyvét ne keverjük már a Genezissel. Előbbi egy apokaliptikus irodalom tagja, a másik pedig a történeti könyvek csoportjába tartozik."

Nem keverés, de hasonló műfaj. A Genezis is prófétiai beszéd, mint a Jelenések könyve, csak nem a jövőbe, hanem a múltba tekint. A Genezis egy történeti aetiológia, ami azt jelenti, hogy a jelen állapotot egy régebbi okkal magyarázunk.


Az dönti el alapvetően, hogy mit hogy kell értelmezni, hogy mi az adott írás műfaja. Nyilván a zsidó nép babiloni fogsága egy történelmileg is igazolható esemény (persze a szerző nyilván a saját szemszögéből láttatja a történetet). Az Énekek éneke líra, a Példabeszédek könyve már a neve is mutatja, hogy példabeszédek gyűjteménye, tehát képletes magyarázatok, tanító történetek.

2014. júl. 14. 10:40
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/13 anonim ***** válasza:
54%

Nem. A Genezis egyértelműen szó szerinti. Nem jelzi az első fejezetknél sehol hogy

- álom lenne

- prófécia lenne

- példabeszéd lenne.


Vegyük valamelyik evangéliumot. Jézus megy ide, Jézus megy oda, Jézus tesz csodákat, Jézus beszédet tart ÉS A BESZÉDEKBEN MINDIG külön kiemelei, hogy "nesztek, itt egy példázat".

Tehát az összes szöveg azon kívül nem "metaforikus", nincs min törni a buksit, a többi az bizony szó szernt értendő.


Vagy vegyük János Jelenéseit.

Az elején fickó (Jelenéses János, aki nem összekeverendő a többi Jánossal!) ott ül Patmoszon, és jön hozzá az albínó Jézus - ez a rész egyértelműen szó szerint értendő, KÜLÖN JELZI HOGY INNENTŐL látomás gyün dik!


Vagy vegyüka Genezist. Ebben mikor LSDs Jákób (tudjátok: Színes, szélesvásznú álomkabát) álmot fejt, álmot lát, KÜLÖN MEG VAN MONDVA hogy ezitten álom pubi!


-------


De ha nem értesz egyet, akkor mond már meg, mi alapján mondod valamire hogy "képletesen kell érteni", és mondjuk vezed le az alábbi példákra:


- "És éle Séth, minekutánna Énóst nemzette, nyolcszáz hét esztendeig"

- "És monda az Úr Isten a kígyónak: Mivelhogy ezt cselekedted, átkozott légy minden barom és minden mezei vad között; hasadon járj"

- "Amikor pedig megszületik vala Jézus a júdeai Bethlehemben, Heródes király idejében, ímé napkeletről bölcsek jövének Jeruzsálembe, ezt mondván:" + "Ez az összeírás először akkor történt, mikor Siriában Cirénius volt a helytartó."


Nos?

2014. júl. 14. 11:08
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/13 anonim ***** válasza:
67%
Próbálják alátámasztani a mesét. Tipikus kényszer lépés, hogy elbújjanak a gyenge tucatjellemüktől, és a birka gondolkodás menetüktől... hánynom kell!
2014. júl. 14. 12:47
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/13 anonim ***** válasza:
24%

A bibliai teremtési beszámoló "metaforikus jellege" az evolúciót részben elfogadó egyház propagandája miatt került szóba. Valójában a Biblia egyértelműen elhatárolódik ettől (a darwini evolúciótól is). Nyilvánvalóan önkényesen határozzák meg egyesek, hogy a Teremtési beszámoló csak "képletes".


Tényleg összeegyeztethető az evolúcióelmélet a Biblia tanításaival? Ha igaz az evolúció, akkor amit a Biblia az első ember, Ádám teremtéséről ír, legfeljebb egy történet erkölcsi tanulsággal, de nem szabad szó szerint venni (1Mózes 1:26, 27; 2:18–24). Így tekintette Jézus a Bibliának ezt a részét? „Nem olvastátok-e — mondta —, hogy aki teremtette őket, kezdettől fogva férfinak és nőnek alkotta őket, és ezt mondta: »Ezért a férfi elhagyja apját és anyját, és ragaszkodik feleségéhez, és a kettő egy test lesz.« Úgyhogy ők már nem kettő, hanem egy test. Amit azért az Isten közös igába fogott, senki ember szét ne válassza” (Máté 19:4–6).


Jézus itt a teremtési beszámolóból idézett, a Mózes első könyvének második fejezetéből. Ha Jézus úgy gondolta volna, hogy az első házasság csak kitalált történet, vajon hivatkozott volna erre a történetre, hogy alátámassza vele a házasság szentségéről szóló tanítását? Nem. Jézus azért hozta fel a Mózes első könyvét, mert tudta, hogy megtörtént eseményekről szól (János 17:17).


Jézus tanítványai szintén hittek a teremtési beszámolóban. Lukács evangéliuma például egészen Ádámig visszavezeti Jézus leszármazási vonalát (Lukács 3:23–38). Ha Ádám csak egy kitalált személy, akkor honnantól tekintsük ezt a leszármazási vonalat tény helyett mondának? Ha ennek a családfának a töve mitológiai eredetű, mennyire meggyőző Jézusnak az az állítása, hogy ő a Messiás, aki Dávid vonalán született? (Máté 1:1). Lukács azt írja evangéliumában, hogy ’mindennek pontosan utánajárt az elejétől kezdve’. Egyértelmű, hogy Lukács hitt a Mózes első könyvének teremtési beszámolójában (Lukács 1:3).


Pál apostol hite Jézusban összefüggött a teremtési beszámolóba vetett bizalmával. Ezt írta: „Mivel . . . ember által van a halál, ember által van a halottak feltámadása is. Mert ahogy Ádámban mindenki meghal, úgy a Krisztusban is mindenki meg fog elevenedni” (1Korintusz 15:21, 22). Ha Ádám nem szó szerinti értelemben lett volna az emberiség ősatyja, akin keresztül bejött „a világba a bűn, és a bűn által a halál”, akkor miért kellett volna Jézusnak meghalnia, hogy semmissé tegye az örökölt bűn következményeit? (Róma 5:12; 6:23).


Ha valaki a Mózes első könyvének teremtési beszámolójába vetett hitet aláássa, az magának a keresztényi hitnek az alapjait ássa alá. Az evolúcióelmélet és Krisztus tanításai nem egyeztethetők össze. Ha valaki mégis megpróbálja valahogy összeházasítani e két hitet, az csak egy dolgot fog szülni: gyenge hitet, amelyet könnyen ’hányhatnak-vethetnek a hullámok, és sodródhat ide-oda a tanítás minden szelében’ (Efézus 4:14).



Itt található bővebb magyarázat:


[link]

2014. júl. 14. 13:47
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!