Kezdőoldal » Politika » Egyéb kérdések » Mit jelent és igazságos-e a...

Lumpenproletár kérdése:

Mit jelent és igazságos-e a kommunizmus alábbi"alapelve"?

Figyelt kérdés
Mindenki képességei szerint mindenkinek szükségletei szerint.
2014. máj. 19. 13:52
1 2 3 4
 21/31 anonim ***** válasza:
0%

Jézusban és a kommunizmusban rengeteg közös van.


Mindkettő megpróbált egyfajta tisztességgel kiállni az emberi közösség Mellett.


Ahogyan a válaszadókat olvasom, rengeteg gyűlölet és butaság, kivagyiság, lenézés és elvek elvből való utálata bújuk meg a háttérben.


Jézus sírna, ha olvasná.

2014. máj. 19. 20:45
Hasznos számodra ez a válasz?
 22/31 A kérdező kommentje:

"Jézusban és a kommunizmusban rengeteg közös van.


Mindkettő megpróbált egyfajta tisztességgel kiállni az emberi közösség Mellett.


Ahogyan a válaszadókat olvasom, rengeteg gyűlölet és butaság, kivagyiság, lenézés és elvek elvből való utálata bújuk meg a háttérben.


Jézus sírna, ha olvasná."


Itt van a kutya elásva.

2014. máj. 20. 10:17
 23/31 rémuralom ***** válasza:
Nagy bajok vannak egy érvrendszerrel, ha már vallási érveket kell felhozni, nehogy összedőljön... Mondhatni a kommunizmus melletti érveléseteket már csak a Szentlélek tartja.
2014. máj. 20. 10:57
Hasznos számodra ez a válasz?
 24/31 anonim ***** válasza:

Vannak, akik makacsul ragaszkodnak a gyakorlat és az elvek összekeveréséhez. Megértem, néha nehéz szétválasztani, de azért lehetséges. Kell hozzá némi szándék.

Értem én, hogy figyelmen kívül hagyjuk, amit nem értünk, de ez csak azt mutatja, a megértés igénye sem mutatható ki.


#14-nek gyakorlati problémái vannak. Próbáljuk megoldani. "nem dolgozik mindenki a képességei szerint. A szükségleteket pedig eléggé nehéz elválasztani az igényektől". A kommunizmus idézett alapelve (meg semmi más se) nem alkalmazható egyénekre. Az a társadalomra alkalmazandó. A helyi vezetők meg azért vannak, hogy az elvet alkalmazzák a gyakorlatban. Helyesen, mert különben az elv és a gyakorlat két különböző rendszert eredményez. Nem az a kérdés, kinek milyen a képessége, hanem hogy ebből mennyit mutat. Érdektelen, hogy valaki azért dolgozik trehányul, mert annyi telik tőle, vagy azért, mert ilyen a természete. Az eredmény a fontos, az számít a "képességnek". Ugyanez a helyzet a szükséglettel. Ha valaki kacsalábon forgó házat szeretne, és annyit (mennyiségben és minőségben) is dolgozik, lesz neki. Ha nem, hát várnia kell. Ugyanez a helyzet nagy tömegekkel. A lényeg, ha feltételezzük, hogy a kacsaláb 1000 tallér, és ha valaki ennyi értéket állított elő, van neki ezer tallérja, és lesz kacsalábja. De ha valaki csak 100 tallért állított elő, hát várnia kell még 10 egység ideig (és közben gyűjtögetnie kell). Hacsak közben fel nem éli a 100 tallérját, mert akkor tovább várhat. A szükséglet kielégítése mindig az előzőleg előállított érték mennyiségétől függ. Amíg rosszak a feltételek, senki nem tud annyi értéket előállítani, de idővel javít a feltételeken, és összejön a dolog. Ez nem kommunizmus, vagy kapitalizmus függő.

Ami pedig a válasz munkavégzésre vonatkozó fejtegetéseit illeti, nagyjából helyeselhető, de figyelembe kell venni, hogy az ember "munkaigénye" alapvetően a neveltetésétől függ. Ezért vannak munkakerülők, és munkamániások. Ez nem genetikai tulajdonság, hanem tanult. Ebből következően változtatható. Nem gyorsan, de körülményekkel, jó oktatási rendszerrel, megfelelő (kényszer)törvényekkel bizonyos idő után a helyzet javul.


A kérdezőhöz: pontosítanám a véleményedet. A megvalósult kommunizmus diktatórikus elven működik. Az elv eredeti megálmodói nem vittek végig minden részletet, az átmeneti időszakra elképzeltek valamiféle kényszert, körülbelül úgy, ahogy normális társadalom nem engedi a bűnözést, és ha kell, kényszert alkalmaz. Ezt senki nem tekinti bajnak. Azonban a kommunizmus első alkalmazói (Sztálinék) egy pillanatig sem gondolták azt megvalósítani, ők kezdettől diktatúrát akartak, csak felhasználtak bizonyos elveket a diktatúra elfedéséhez. Ez is közkeletű manőver.


#20 alapkérdéséhez: "Mi indokolja azt, hogy a bér a végzett munka mennyiségével arányban álljon?". Egyszerű! Az ésszerűség. Csak mást kell érteni mennyiségen. Ez egy kicsit bonyolultabb. Ha nagy energiákkal, kiváló minőségben előállítottam valamit, ami senkinek se kell, akkor az értéke nulla. A befektetett munka fölösleges, az érte járó bér nulla. A feladatnak nem nekiesni kell, hanem meggondolni, mi lesz az előállított termék sorsa. Kora tavasszal az eper nemcsak azért drága, mert melegházban, fűtéssel (drágán) lehet előállítani, hanem azért is, mert nagy a kereslet, kicsi a kínálat. Aki pedig dömpingidőben termeli meg, és csak olcsón tudja eladni és veszteséges, az bizony nem igazságtalanság, hanem az illető rosszul mérte fel a helyzetet (nem értett hozzá, azaz kevesebbek a képességei). Nem úgy van az, ha valaki 2, vagy 20 órát pepecselt, akkor x, vagy 10x fizetség jár neki. Azt kell nézni, amit előállított (érdektelen mennyi idő alatt), annak abban a pillanatban mennyi az értéke. Annyi a fizetség. Lehet hogy 2 nap múlva az érték kevesebb. Akkor kevesebbet fizetünk, ugyanis az előállító nem kalkulálta bele az időfaktort. Ezért megy manapság a legtöbb vállalkozás tönkre.


Marx bácsitól pedig lehet kérdezni a középosztályról. Csak elő kell venni a Tőke című művét, szép részletesen leírta. Aki persze nem olvas, csak véleményez, az meg ráfázhat. Szóval nem minden burzsuj zsákmányol ki, nem minden proletár kizsákmányolt, és ugyanez a helyzet a középosztállyal is: vagy kizsákmányol (csak kevésbé), vagy kizsákmányolják, vagy elvan magában. Ez Marx bácsi álláspontja. Én osztom a nézeteit. Ami pedig az utolsó bekezdésben foglaltatik, egyszerűen közönséges hazugság. Az a bizonyos elvétel az államosításkor történt 1940-es évek második felében, és döntő többségében olyanoktól, akik kizsákmányolásból szerezték. Csak nem egy év alatt, hanem esetleg évszázadok óta. Utána volt még "padláslesöprés" egyáltalán nem a burzsujoktól, az oka pedig az volt, hogy a tehetségtelen államvezetés miatt kevés volt a kaja, és a primitívség következményeit egy másik primitív (bunkó) módszerrel próbálták megoldani. Az eredményt ismerjük.


Általánosságban: nem árt egy cselekményt a bonyolultságának megfelelő árnyalt formában vizsgálni, különben magunk is könnyen bemutatjuk, mennyire hozzáértés nélkül, mindössze indulatból akarjuk kezelni. Mint azok, akiket kárhoztatunk.

2014. máj. 20. 11:16
Hasznos számodra ez a válasz?
 25/31 A kérdező kommentje:

24:


Ahhoz nem kell nagy bátorság"uram"hogy egy LUMPENPROLETÁRRAL vitatkozzon(ott rúg belém ahol csak tud...)de ahhoz igenis nagy bátorság kell hogy...


Leninnel...


Marxszal...


Trockijjal...


Stb...stb...-


VITATKOZZON!


Ez azért nem semmi...

2014. máj. 20. 11:23
 26/31 rémuralom ***** válasza:

"Nem úgy van az, ha valaki 2, vagy 20 órát pepecselt, akkor x, vagy 10x fizetség jár neki. Azt kell nézni, amit előállított (érdektelen mennyi idő alatt), annak abban a pillanatban mennyi az értéke. Annyi a fizetség."


Ez tulajdonképpen az utolsó betűig ugyanaz, mint amit én mondtam, csak te mennyiség alatt azt érted, amit én minőség alatt (a munkának a megbízó, munkaadó számára nyújtott értékét - ennek inkább van köze a munka minőségéhez, mint a mennyiségéhez). Nem az a lényeg, mennyi idő alatt végzi el a szakember a kiadott munkát, hanem, hogy elvégzi-e, és az ügyfél/vevő/nevezzük aminek akarjuk igényeinek megfelelően végezte-e el. Ha igen, akkor az ügyfél hajlandó fizetni, ha nem, akkor a legkevésbé sem hatja meg, mennyi ideig téblábolt a munka körül. Azaz a fizetség kizárólag a munka minőségével arányos, mennyiségtől pedig legjobb esetben is független - gyakran pedig fordítottan arányos vele, hiszen, ha két szakembert ismerek a munkára, akik nagyjából ugyanolyan minőségben végzik el a munkát, csak az egyik egy óra alatt, a másik két óra alatt, akkor akár hajlandó vagyok többet is fizetni a gyorsabb munkáért.


Nincs abban az utolsó bekezdésben semmiféle hazugság, csak más a véleményünk arról, hogy mi számít kizsákmányolásnak és mi nem. Ami nem baj, sőt, örülök, hogy ekkora nézetkülönbségek ellenére veled, ellentétben a kérdezővel vagy némely másik válaszolóval, értelmesen eszmét lehet cserélni. Ha kívánod, nekiállhatok ecsetelni az én álláspontomat a kizsákmányolás mibenlétéről. (Zárójeles megjegyzés: még a kizsákmányolásról alkotott képünktől függetlenül is, te magad is elismered, hogy csak "döntő többségében" történt a rablás kizsákmányolóktól. Mi jogosította fel az államosítókat a döntő többségen túli kisebbség kirablására? És mi garantálja, hogy egy potenciális jövőbeni kommunizmus-kísérlet során nem rabolná ki az állam ugyanúgy ezt a kisebbséget? Az államosítás fokozatos volt, a nagyobb cégektől haladva az egyre kisebbek felé, a folyamat végére a legkisebb üzemeket is állami tulajdonba vonták függetlenül attól, mennyire érezték magukat kizsákmányolva az ott dolgozó munkások.)

2014. máj. 20. 12:28
Hasznos számodra ez a válasz?
 27/31 A kérdező kommentje:

A téma"boncolgatása"meglehetősen terjedelmes lenne-kötetekre rúgna...úgyhogy csak egy szeletet"veszek elő"és azt is csak érintem.


A Tanácsköztársaság idején vita folyt arról(arról is)hogy miután a nagybirtokokat felszámolják és az úgynevezett törpe-kisbirtokokat érintetlenül hagyják a középbirtokosokkal mi legyen?


Mármint hogy a középbirtokokat is felszámolják vagy sem...


Nem"folyok bele"mélyebben a témába-ismétlem...


A lényeg hogy a középbirtokokat azért kell(ett)felszámolni mert a parasztok ezen-középbirtokos rétege még nem jutott el arra az értelmi szintre hogy a"hatalmával"éljen és ne visszaéljen.


Magyarán ha meghagyták volna a középbirtokokat is akkor idővel ezen birtokosok"elszemtelenedtek"volna és idővel ugyanazokat az allürőket vették volna fel mint az egykori nagybirtokosok!


És akkor mit ért az egész átalakulás ha a középbirtokosból nagybirtokos lesz míg a cselédből megint cseléd?!


De a kisbirtokos megmaradhat kisbirtokosnak mert az ő"hatalma"nem veszélyes a társadalomra-"ő a kertjében kedvére elpepecselhet".


Ugyanakkor a vezetés a"TSZ-esítést"kultiválta hiszen...na de ebbe már nem megyek bele...ez megintcsak sokrétű(hosszadalmas)téma.


Lényeg hogy a megelőzés IS egy fontos úgynevezett tulajdonság.


Sajnos ezen fórumok azért nem bírnak igazi reprezentatív értékekkel ugyanis...


1. Sokszor elhangzik(itt)hogy..."szegény kulákok...".


MEGKÉNE KÉRDEZNI EGY-KÉT EGYKORI CSELÉDET ERRÖL A TÉMÁRÓL...


2. Sokszor elhanzik(itt)hogy..."a szocializmusban nem dolgoztak csak kilopták a gyárat...".


MEGKÉNE ERRÖL KÉRDEZNI AZT A KOHÁSZT AKI A LENIN KOHÁSZATI MŰVEKBEN DOLGOZOTT 25 ÉVIG.

2014. máj. 21. 08:37
 28/31 rémuralom ***** válasza:
Lehet kiragadott példákat hozni az igazad bizonygatására, csak észre kéne venni, hogy ez hatalmas kettős mérce. Míg a kapitalizmusban kivétel nélkül minden vállalkozót, akinek alkalmazottai vannak, kizsákmányolónak tekintesz (vagy ha nem is, akkor is kivétel nélkül minden nagyvállalatot), addig a szocializmusból a munkában megszakadó bányászokat emeled ki. Nagyon egyoldalúan látod a világot, ezért nehéz veled vitatkozni, mert vagy észre sem veszed, hogy egy bizonyos kérdésben, amely nem vélemény, hanem tények kérdése, nyilvánvalóan nincs igazad, vagy észreveszed ugyan, csak félsz beismerni, ezért tereled a témát.
2014. máj. 21. 22:38
Hasznos számodra ez a válasz?
 29/31 anonim ***** válasza:

Kérdező! Tökéletesen érdektelen, hogy úr, vagy nem úr, lumpenproletárral, vagy nem azzal vitatkozik-e. Csak az számít, mit mond! Ugyanez vonatkozik Leninre, Marxra, stb. Mondjuk lenin néhány megállapításával egyetértek. A többséggel nem, és véleményem megalapozásául elég a történelmet hívni tanúként. Ugyanez a helyzet Marxszal, csak - mivel alapvetően teoretikus volt - őt könnyebb elfogadni. A Tanácsköztársaságban olyan vita nem folyt. Lehet, hogy egyes embereknek voltak ilyen gondolataik, de mindenképpen hibásak. Az "elszemtelenedés" nem érv. Valami feladata azért az államnak is van - oldja meg.


Rémuralom! Egy fórum nem a legalkalmasabb ennyire mély kérdések taglalására. Nem védekezésként, inkább magyarázatként: ha az ember sok ostobaságot olvas szemmel láthatóan tudatlan, de annál önteltebb emberektől, hajlamos keményebben fogalmazni. Pedig lehet, hogy nem indokolt. De az ember esendő.

Fogalmazzunk árnyaltabban. Ami a munka és az érte járó fizetség összefüggéseit illeti, adott egy feladat, amit el kell végezni. Lehet vizsgálni, a kor igényei, normarendszere szerint mennyi idő alatt lehet elvégezni, mi számít jó minőségnek. Ez a munkamennyiség becsülhető, munkaegységre (komplexen, mennyiség és minőség együtt) járó fizetségre is mondható egy nagyjából általánosan elfogadott norma. Ha e kettő arányban áll, akkor korrektek voltunk. Persze különböző emberek szavak, fogalmak alatt mindig érthetnek kicsit mást, ezért most értelmezni kéne az állításrészleteket, hogy a szerző szándéka és az olvasó értelmezése, amennyire csak lehet, egybeessen. E tekintetben az az érzésem, az egybeesés elég jó. És ha így érezzük, szükségtelen tovább részletezni, hiszen a cél eléretett.

Ami a kizsákmányolást illet, mindenekelőtt le kell szögeznem, ez az emberiség teljes történelmén végigvonul, és - adott körülmények között - az emberi természetből következik, mint ilyen, nem elítélendő, hanem kezelendő, amikor már lehet. Másfelől a kizsákmányolás megszüntetése, és az úgynevezett elégtétel (a kizsákmányoltak kártalanítása) nem lehetséges 100%-os igazságtétellel, mert egyrészt nincs hozzá elegendő adat, másrészt nincs hozzá elegendő hatalom (mindenki beleszól, az ellenérdekeltek csökkenteni, az érdekeltek növelni akarják a kárpótlást - és ez mindig ellentétet szül). Ezért csak annyi mondható, próbáljuk meg a legszélesebb konszenzussal kezelni a dolgot, és meg kell vizsgálni minden konkrét, bizonyított állítás pro és kontra. Ez az elv. De mint mondottam, az ember esendő, tehát el fog követni egy csomó hibát. Az vessen rá követ, aki jobban csinálta volna. Bár ekkor felvetődik, ha annyira jobban tudja, miért nem jelentkezett a feladatra.


A lényeg, tökéletes megoldás sohasem születik semmiféle feladatban, mert mindig egy konkrét ember oldja meg a maga ismereteivel és hozzáállásával, és utólag mindig található valaki, aki valamilyen szempontot jobban csinált volna. Na de akkor és ott? És akkor leszünk jók, ha ebben is minél szélesebb konszenzus alakul ki.

2014. máj. 22. 09:39
Hasznos számodra ez a válasz?
 30/31 A kérdező kommentje:

"Nagyon egyoldalúan látod a világot, ezért nehéz veled vitatkozni,..."


És az hogy"egyoldalúan"látom a világot az miért baj? Miért kell mindig vitatkozni? Miért nem lehet elismerni hogy a másiknak jelesül nekem van igazam?


Ez az örökös vitatkozás hogy például megvan határozva egy irány de valakik örökösen ellenkeznek az sosem helyes. Aki volt már nyári tábor vezető amikor 30-40 gyerek van a kezed alatt és neked kell eldöntened hogy"na ma mi lesz a program"az tudja ezt.


Vagy egy másik példa...


Áll a sárban a szekér-illetve megrekedt. Elkezdjük EGYIRÁNYBA húzni! Mi történik? A szekeret kihúztuk a sárból! Na de ha mindenki ott és úgy és arra húzza ahol éri?! Akkor a szekér nem fog mozdulni!


Tehát egyetértés kell az emberek között és nemcsak ebben a fenti kérdésben.


Hányszor halljuk hogy összefogás! Összefogással hegyeket lehet elmozdítani! Széthúzással?


És ez a kérdés-téma is...


Hogy lehet azzal vitába szállni hogy az elnyomottakkal szemben az elnyomók érdekeit nézni?!


Tudjuk hogy Londonban(Dickens)annakidején a szegények hogyan éltek-a gyerekek hogyan dolgoztak mennyit stb...stb.


Ez a kapitalizmus.


Kizsákmányolás.


A kommunizmusról fentebb pár mondatban volt szó.


Nem az a jó? Nem az a jobb?


Hogy ÉLHETŐ körülmények között dolgozz...ne szó szerint reggeltől estig...stb...stb...-UNALMAS MÁR EZT SOROLNI.


Egyetlen egy esetben értem meg ha valaki a kapitalizmus mellett áll ki.


Ha ő maga is"gyártulajdonos". Ha ő maga is sanyargatja a munkást. Ezesetben még jó hogy a kapitalizmust favorizálja...


Meg ez a mondat:


Minden dolgozó annyit kapjon a társadalomtól amennyit ő ad a társadalomnak!


Ebben mi a hiba?


Nem ez lenne a helyes?


Ezzel hogy lehet vitába szállni?


Az a jó amikor 90-ben privatizáció címszó alatt SZÉTLOPTÁK a gyárat a tőkések míg a melós aki addig ott dolgozott mehetett a"köpködőre"?


Ne vicceljünk már hogy az a jó...


Dolgozni kell élhető körülmények és élhető megélhetés alatt és a másikat nem kizsákmányolni.


Én két hét alatt rendbe tenném ezt az országot amennyiben szabad kezet kapnék és nem szólna bele a nyugat!


Persze ezzel mindenki így van...-másnak is vannak elgondolásai.


Csak az a különbség hogy én és a hozzám hasonlók a szegényeket emelnénk fel míg mások még nagyobb különbséget tennének a két osztály között.


Igen...két osztály.


Mert a középosztály ma már nincs!


Van rengeteg szegény és kevesebb gazdag.


Stb...stb...

2014. máj. 22. 09:57
1 2 3 4

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!