Kezdőoldal » Tudományok » Egyéb kérdések » Tényleg lehetséges és bevett...

Tényleg lehetséges és bevett gyakorlat utasszállító repülőgépeket távolról, a toronyból irányítani?

Figyelt kérdés

Több különböző konteós oldalon láttam erre irányuló érveket, noha én nem értek a repüléshez, de nekem ez egy teljesen elmebeteg elképzelésnek hat.


Ugye az is kérdés, hogy miként lehetne ezt technikailag megoldani, én ehhez nem értek, feltételezem, hogy a repülő irányításához szükséges műszerek adatai nincsenek ott a toronyban, hiszen kivitelezhetetlen lenne minden járat minden műszerének adatát megmutatni valami HUD-on vagy akárhol. Illetve gondolom a földrajzi távolság miatt input lag is felléphetne, szóval rendkívül nagy lefedettséggel kellene ezeket az állítólagos rendszereket és kezelőiket elhelyezni.


Aztán ha feltételezzük, hogy ezek nem problémák, akkor felmerülne, hogy ki irányítja ezt az eszközt? A forgalomirányítók? Feltételezem, nekik nincs kiképzésük arra, hogy egy gépet vezessenek, pláne vakon, valami távvezérelt eszközzel, ráadásul rengeteg különböző típusú gép repül a világon mindenhol, több tucat embert kéne szerződtetni (akiknek legalább annyira kéne érteniük a dolgukat mint a pilótáknak) és nekik mind készenlétben kéne állni a távirányítóikkal.


Persze ekkor még nem beszéltünk a transzatlanti járatokról, ott hova raknák ezeket az irányítókat? Illetve mi alapján vennék át az irányítást, ha elromlik a rádió, akkor a pilótákkal majd egymást lebirkózva akarják letenni a gépet, vagy mégis mit? Nem beszélve arról, hogy ez milyen hatalmas biztonsági rés lenne, teret adna akár man in the middle támadásoknak, akár annak, hogy valaki fizikailag elfoglaljon egy ilyen központot és eltérítse a gépet.


Ennek ellenére lehet, hogy én vagyok lemaradva, de nagyon meglepne, ha ilyen rendszer létezne.



2017. dec. 11. 13:54
 1/4 anonim ***** válasza:
100%

utasszállitókat nem szokás távolról irányitani, pl. az általad leirt problémák miatt is, mivel senki nem akarna több száz ember életével játszani.

harci repülőket szoktak viszont távvezérelni.

2017. dec. 11. 14:17
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/4 Wadmalac ***** válasza:
100%

Az, hogy a gép toronyirányítással tud leszállni ,az igaz. Viszont ez nem emberi távirányítást jelent.


Olyan van, hogy a pilótát a torony navigálja le, rádión keresztül. De ilyenkor a pilóta vezet, csak korlátozott saját navigációs lehetőségei miatt külső segítséggel.


Meg olyan is van, hogy nem a pilóta teszi le a gépet, hanem a gép saját magát.

Pl. Airbus egyes típusai automata módban le tudnak szállni teljesen a saját elektronikájukra és a reptérről (többek közt a toronyból) vett pozícióadataikra támaszkodva. Ilyenkor a pilóta csak "ügyeletesként" figyeli, nem kell-e beavatkoznia.

Ez csak egyes, megfelelő felszereltségű reptereken lehetséges.


De arra nincs lehetőség széria repülőgépeknél, hogy drónként vezessék kívülről. Utasgépek esetén ennek etikai akadálya is van, ugyebár ilyenkor a pilóta elvileg felelőtlenebb is lehet, a saját életét nem veszélyeztetve.



Tudtommal ilyen a katonai repülésben sem szokás, bár biztosan vannak távirányítható kísérleti prototípusok.

2017. dec. 11. 14:25
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/4 anonim ***** válasza:
48%

nem. A hivatalos válasz az hogy nincs ilyen.

A nem hivatalaos válasz az, hogy elképzelhetőnek tartom, de sose fogjuk megtudni ha mégis.

2017. dec. 11. 14:47
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/4 A kérdező kommentje:

Köszi a válaszokat!


"harci repülőket szoktak viszont távvezérelni."


Persze, ezt tudom, viszont a különböző drónok, amiket erre a célra használnak eleve úgy lettek tervezve, hogy azokat valaki távolról irányítsa, no meg annyira azért nem veszélyes a biztonság kérdése, mert a különböző katonai drónokra nincs flightradar, hogy boldog-boldogtalan kövesse.


Ez az egész konkrétan ott merült fel, hogy különböző konteósok szerint többek közt a Germanwingses tragédia, illetve a maláj gép eltűnése is ezekre a rendszerekre vezethető vissza. Konkrétan, szerintük az öngyilkos pilóta mint magyarázat azért lehetetlen, mert az irányítótorony elvette volna a gépet egy ilyen esetben és leteszi azt egy bázison valami titkos, közelebbről meg nem nevezett rendszerrel. Illetve ennek a rendszernek a meghibásodása, valamilyen módon történő kompromittálódása vezetett ahhoz, hogy a maláj gép lezuhant.


@Wadmalac:


Ők nem arra gondoltak, hogy beprogramozható a robotpilóta az útvonalra és adott esetben elrepül bárhova (ha jól tudom a Global Hawk képes is volt arra, hogy teljesen emberi irányítás nélkül végigmenjen egy meghatározott útvonalon és biztonságosan leszálljon), hanem, mint egy távirányítós gyerekjáték esetében, a szupertitkos központban ülő öltönyös akárkik egy gombnyomásra elveszik az irányítást a pilótától és az utána akármit is csinál, a gép neki már nem engedelmeskedik és a központi ürgék szépen elreptetik, ahova kell. Ez viszont szerintem - és megnyugodva látom, hogy nem tévedtem - a mese kategória.

2017. dec. 11. 15:16

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!