Kezdőoldal » Tudományok » Természettudományok » A fekete lyuk lehetséges,...

A fekete lyuk lehetséges, hogy egy átjáró egy másik univerzumba?

Mostanában nagyon rápörögtem a világegyetem témára (Interstellar, No Man's Sky, Star Trek), és ugye a jelenlegi tudásunk szerint a feketelyuk elnyelni a fényt is, amiből nem tud kiszabadulni. Nade mi lenne ha az a fekete lyuk egy kapu mondjuk egy másik univerzumba, egy másik síkba?

2016. aug. 16. 10:21
1 2 3 4 5
 31/43 Mojjo ***** válasza:

@30: JAVÍTÁS:

"Most vegyük azt, hogy van töltése a fekete lyuknak, de nem forog. Az ilyen fekete lyukaknak nincs ergoszférájuk, fogalmam sincs, de kettő darab (!) eseményhorizontjuk van."

A fogalmam sincs után kimaradt pár szó. Azt akartam írni, hogy fogalmam sincs, hogyan néz ki a szingularitás az ő esetükben, de valamiért lemaradt...

2016. aug. 23. 13:29
 32/43 nontau ***** válasza:
Értelmeztem amit írtál, sztem lesz megoldás a fekete lyukak fizikájára, egyszerű mint az e=mc2. Úgy gondolom nehezen értelmezhető válaszodból alényeget nemtudtam kihámozni, igyekszem.
2016. aug. 24. 08:38
 33/43 Mojjo ***** válasza:

@32: én is úgy gondolom, lesz megoldás, de nem vagyok benne biztos, hogy ez az elkövetkezendő 30-40 évben megszületik. Mind az elméleti, mind a gyakorlati nehézségek óriásiak. De meglátjuk...

Ha nehezen érthető, amit írok, nyugodtan kérdezz vissza bármikor, szívesen megpróbálom újra leírni valahogy máshogy, érthetőbben :)

2016. aug. 24. 14:48
 34/43 Wadmalac ***** válasza:

Én iszonyat sokat várok a grav.hullám kutatástól.

többek köztz ezekre a kérdésekre is ott lehet a válasz, legalább részben.

Azt hiszem, ha a gravitációra tiszta lesz a mi miért hogyan, akkor már nem olyan nagy ugrás az antigravitáció, a gravitációs hajtás stb. Qrvára szeretném megérni.

2016. aug. 24. 14:51
 35/43 Mojjo ***** válasza:

@34: az a gond, hogy a gravitációs hullámok - legalábbis még beláthatatlanul sok ideig - a nagy léptékek viselkedésének tanulmányozására jók, de a kérdőjelek pont a gravitáció nagyon kis léptékű viselkedésében vannak - olyan kis léptékben, ahol a kvantumos jelenségek jelentőssé válnak. Ilyen léptékű vizsgálódásra még hatalmas iramú fejlődést feltételezve is nem évtizedek, de legalább egy évszázad, mire felhasználhatjuk a gravitációs hullámokat.

A gravitációs hullámok kutatása sok mindenben nagyon sokat segíthet nekünk, de ezek közé pont nem tartozik a kvantumgravitációs elmélet megalkotása, meg a gravitációs szingularitások matematikai feloldása.

2016. aug. 25. 02:08
 36/43 Wadmalac ***** válasza:
Azért remélem, hogy a makrojelenségek megismerése a mikrojelenségek elméleteihez is ad majd jelentős pluszt.
2016. aug. 25. 07:38
 37/43 Mojjo ***** válasza:
@36: sajnos nem túl esélyes. Ha autókat ütköztetünk nagy elánnal, akkornis leginkább euro-ncap besorolásokat, meg csillagokat remélünk (meg a tervezett gyűrődési zónákra vonatkozó ismereteink növekedését), nem azt, hogy tanulmányozhatjuk az alagút-effektust. Bár egy dolog talán mégis van. Méghozzá fontos, igencsak fontos. Méghozzá a híres, hipotetikus gravitonunk. Ami tutibiztosan megjelenik a húrelméletekben, de már jóval azok előtt is fel-felbukkant. És aminek direkt kimutatására aligha van még évszázadokig esélyünk. Szomorú, de ha nem történik valami döbbenetesen nagy felfedezés, ezt tutira nem éljük meg. Ha egyáltalán létezik olyasmi, hogy graviton :) Mindenesetre a gravitont a legtöbb elmélet nulla tömegűnek kélzeli. Ugyanakkor ha van egy rendkívül kis tömege, az meagyarázhatna olyan ma még érthetetlen jelenségeket, amit mondjuk manapság mféle "sötét energiára" fogunk. Bizony, vannak olyan elméletek, amikben kis tömeget feltételeznek a gravitonnak, és ez a modell megmagyarázná a sötét energia rejtélyét. A feladat: megmérni a gravitációs hullámok terjedési sebességét (illetve azt, hogy az függ-e afrekvenciától). Ha nem fénysebesség (illetve, ha függ a frekvenciától - értelemszerűen ekkor sem fénysebesség), akkor ha létezik graviton, az nem lehet tömeg nélküli. Ez pedig igencsak fontos megerősítése lenne az elméletnek. És fontos előrelépés a graviton megismerésében, ami elősegítené a kvantumgravitáció kidolgozását.
2016. aug. 26. 00:08

Ki van zárva hogy a fekete lyuk átjáró lenne egy másik dimenzióba vagy univerzumba.

Az ami téged inspirálhat az a tér formálása.

2017. máj. 3. 00:42

"Ha autókat ütköztetünk nagy elánnal, akkornis leginkább euro-ncap besorolásokat, meg csillagokat remélünk (meg a tervezett gyűrődési zónákra vonatkozó ismereteink növekedését), nem azt, hogy tanulmányozhatjuk az alagút-effektust"

Nem is ez a dolog lényege, hanem hogy pl. az alagút-effektussal meg tudjuk magyarázni, hogy a fém miért hajlik úgy, ahogy. (Bár sántít példa, mielőtt valaki szó szerint veszi.) Kísérletekkel tapasztalati úton állíthatunk fel elméleteket, amiket igazolhatunk is, de a miértekre ezek nem mindig adnak választ.

:)