Kezdőoldal » Tudományok » Természettudományok » A világegyetem tágulása miért...

A világegyetem tágulása miért nem mutatkozik meg a galaxisokban, vagy a Naprendszerben?

Figyelt kérdés

Az természetesen világos, hogy a távoli galaxisok egyre gyorsabban távolodnak a többitől, a távolságuk mértékében. Ez a tér tágulására utal. Minden galaxis távolodik mindegyiktől.

A galaxisokat és a Naprendszert ellenben összetartja a tömegük, illetve az egymásra ható gravitáció, amely a tömegükből származik.

Csakhogy a tér itt is tágul, mert mindenhol tágulnia kell.

Ezek szerint nőni kellene a Föld - Nap távolságnak folyamatosan a tér tágulása mértékében, vagy a tágulással arányosan nő a gravitáció, amely ezt kompenzálja?

Mondjuk lehetséges, hogy ebben a viszonylatban túl kicsi, túl jelentéktelen a tágulás mértéke és nem tudjuk megmérni a változást, de elviekben annak léteznie kell?

Mondjuk galaktikus méretben már talán lehetne értelmezni, de akkor a Tejút csillagai mért nem távolodnak, illetve ha mégis, akkor a gravitációs hatás csökkenése a távolodás mértékével nem fogja őket szétszórni?

Illetve ha a tér tágulása következtében nő a galaktikákban lévő csillagok egymástól való távolsága is, akkor azok miért nem szóródtak már szét, miért maradnak mégis egyben?

Ha a tér tágul, akkor az általános gravitációnak csökkennie kellene a tágulás mértékének négyzetével, nem?



2018. jún. 5. 03:09
1 2 3 4
 21/32 A kérdező kommentje:

A pontosítás végett:

A másik kérdésnél kiderült, hogy pl. a kvazárok nem az Univerzum, hanem az általunk látható Univerzum peremén, szélén vannak.

Persze, világos.

2018. jún. 6. 13:07
 22/32 anonim ***** válasza:

Azt akkor inkább úgy kéne mondani, hogy a látóhatárunk szélén.

Ha odamennél, akkor úgy látnád, hogy az a világ közepe, és épp akkora látóhatárod van minden irányban, mint itt, nekünk. Látnál mindent, ami közöttünk van (persze mindent más időpontban, mint mi), és még egyszer ennyit az ellenkező irányban, amit mi már nem látunk.

Cserébe meg mi látunk a mi ellenkező irányunkban ugyanennyivel többet.

2018. jún. 6. 13:45
Hasznos számodra ez a válasz?
 23/32 Mojjo ***** válasza:
100%

Sajnos most nincs időm és türelmem végigolvasni az összes hozzászólást, szóval elnézést, ha olyat írnék, ami már volt.


Képzelj el egy széles, hosszú gumiszalagot. A gumiszalagra tegyél kis golyókat. Ha elkezded nyújtani a gumiszalagot, a golyók távolodnak egymástól, követik a gumi nyúlását. Namost köss össze pár golyót egy fémdróttal, és nyújtsd így a szalagot. Azt láthadod, hogy a golyók nem fogják többé követni a gumi nyúlását, a gumi nyúlik alattuk, de ők nem távolodnak egymástól.


A gravitációsan kötött rendszerek pont ilyenek. A fémdrót a gravitáció, a tér, azaz a gumiszalag nyúlik alattuk, de ők nem távolodnak. Tehát nem tágul a Naprendszer, nem tágulnak a galaxisok.

2018. jún. 6. 13:52
Hasznos számodra ez a válasz?
 24/32 Mojjo ***** válasza:
100%
Fémdrót helyett persze lehet bármi rugalmatlant választani, pl cérnát, a gravitáció helyett pedig összetarthatja a rendszereket az erős, vagy épp az elektromágneses kölcsönhatás. Ezért nem tágulnak az atomok, az atommagok, vagy épp mi magunk sem.
2018. jún. 6. 13:56
Hasznos számodra ez a válasz?
 25/32 anonim ***** válasza:

"A gravitációsan kötött rendszerek pont ilyenek. A fémdrót a gravitáció, a tér, azaz a gumiszalag nyúlik alattuk, de ők nem távolodnak"

A galaxisok is gravitáció által össze vannak kötve. Igaz, hogy nagyobb a távolság és jóval gyengébb a hatás, de az elv szerint nincs különbség.

2018. jún. 6. 16:57
Hasznos számodra ez a válasz?
 26/32 A kérdező kommentje:

Igen, erre gondoltam már, illetve nagyon hasonlóra a 6. válasznál.

Csakhogy valahol, vagy itt, vagy a másik kérdésben írják, hogy a gravitáció nem csak tömegvonzás, hanem több dolog összetevőjéből áll.

Ekkor viszont, ha energiaállapottól is függ, annak erőssége, akkor változhat az mértéke, gondolok itt olyasmire, hogy a csillagok energiaállapota változik, megöregednek, lényegében a tömegük is csökken, vagyis mégsem teljesen fix az a kötés, mondjuk úgy, hogy ha lassan is, de nyúlik a drót, vagyis mégis kell lennie távolodásnak, persze nagy időléptékben.

2018. jún. 6. 16:57
 27/32 A kérdező kommentje:
Ez persze nem függ össze a világegyetem tágulásával.
2018. jún. 6. 17:11
 28/32 anonim ***** válasza:

"a gravitáció nem csak tömegvonzás, hanem több dolog összetevőjéből áll"

Ez így igaz, de a mi világunkban ezek már jelentéktelenek.

Az ősrobbanásban, ahol egy fotonnak annyi energiája volt, mint ma egy kisebb bombának, persze más volt a helyzet.

2018. jún. 6. 18:02
Hasznos számodra ez a válasz?
 29/32 A kérdező kommentje:
De a csillagok tömege csökken, így változik a gravitációjuk.
2018. jún. 6. 18:29
 30/32 anonim ***** válasza:

Igaz.

De ez mit változtat a tér tágulásán? Mérhetetlenül kicsit.

A csillagok anyaga ott marad pár fényhónapos, -éves körzetben.

2018. jún. 6. 19:03
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2 3 4

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!