Kezdőoldal » Ételek, italok » Vendéglátás, éttermek » Mi a véleményetek a szervízdíj...

Mi a véleményetek a szervízdíjról/felszolgalói díjról?

Figyelt kérdés

Volt vendèglátósként is gáznak tartom. A borravalónak, ami első sorban annak volt a jele, hogy elégedett volt-e a vendég vagy sem, annak volt/van értelme, létjogosultsága első sorban azért, mert adható s nem pedig kötelező.


A napi.hu cikkében (lásd 1. megjegyzésben) a következőt írják:

"A borravalót a futárok és a pénzes postások ugyanúgy kapják, annak ellenére, hogy nem szívességet tesznek azzal, hogy ajtóig hozzák a küldeményt, hanem ez a munkájuk."


Pontosan, ahogyan a futárnak az a feladata, hogy az ajtóig hozza a küldeményt, úgy a felszolgálónak is az. Ill. ő az asztalig viszi. Felszolgál, ez a feladata(!), nem pedig szívességet tesz. Ha szívességet tesz olyan értelemben (ez is persze relatív, hiszen mégis azért van ott, hogy a vendégnek ételt, italt vigyen, udvarias és figyelmes legyen stb.), hogy felfogja, hogy nem a vendég van ő érte, hanem fordítva és nem pedig nyűgnek veszi a vendég kéréseit és kérdéseit (s ez vonatkozik persze a pultosokra, szakácsokra stb.), hanem igyekszik a lehetőségekhez mérten mindent megtenni, hogy a vendég elégedetten távozzon. Ebbe beletartozik a rugalmasság és a kreativitás is a vendéglátó személyzet részéről. A kreativitás alatt pedig nem a vendég minél kreatívabb lehúzását és átverését értem természetesen, hanem a vendég kívánságaihoz és igényeihez (legyen az allergia vagy bármi egyéb) való rugalmas és kreatív hozzáállást, megoldókepességet.


Na de visszatérve a szervízdíjra, nem szívességet tesznek! Ez az üzlet profilja és feladata, ezért létezik. És épp ezért pofátlanság az ember torkán letolni egy ilyet. Ha nem szolgálják fel az ételt meg az italt, amire egy vendéglátó hely hívatott, akkor mikor a kukacos retekért mennél oda? És ezért felszámolni erőszakkal (még ha ez törvényileg meg is engedett, de nem kötelező) egy díjat, ami ha szar a szervíz, ha nem, ki kell fizetni, ez baromi visszatetsző. Sőt! Undorító.


Szervízdíj = felszolgálási díj. Ezzel az erővel az élelmiszerboltban is felszámolhatnának külön szervízdíjat polcra kipakolási meg az ár kasszába bepötyögési vagy leolvasási díj címén. :)



2023. febr. 4. 23:55
1 2 3 4 5 6 7
 11/65 anonim ***** válasza:
5%

Ne hazudozzál már! Soha nem voltál vendéglátós, ha ekkora baromságokat hordasz össze!


De akkor egy egyszerű matek példán keresztül leírom neked, miért van ez így, hogy "volt vendéglátósként" legközelebb ne égesd be magad.


Magyarországon, a borravalónak, külön kultúrája volt.

Kiemelkedően olyan szegmensekben, ahol szolgáltatást nyújtanak, főként, ahol nem egy személytelen tucat szolgáltatást (buszsofőr, bolti eladó) hanem személyhez kötött szolgáltatást (taxis, felszolgáló...)


Ennek több száz éves hagyománya van, ezt csak elfogadni lehet, mint kiindulási alapot, értelmetlen megkérdőjelezni, vagy panaszkodni, egy 200 éves hagyománnyal szemben. Tökindegy, jó volt, vagy nem, ilyen volt, és kész.

A pénz viszont mindenkinek pénz, így idővel az ugyancsak beépült ezekbe az üzletágakba, kiirthatatlanul, hogy a borravalót visszaforgatják az üzletbe! Ugyanúgy számolnak vele!

Ha pl. a pincérnél marad a borravaló, akkor 1000 ft-os bér helyett, csak 400 ft-os bért kap, a munkáltató pedig az így megspórolt bérrel együtt kalkulál ki egy adott hasznot, így pl. egy egyébként 100 ft-ért árulandó ételt, 70 ft-ért árul.

Nem tud többért, mert a konkurencia ugyanezt csinálja, tehát gyakorlatilag a piacverseny leszabályozza az árakat.

A rendszerváltás után viszont egyre inkább felnőtt egy olyan generáció, aki (leginkább külföldi példákból tanulva) egyre kevésbé fizetnek borravalót. Ez egyébként az itteni válaszokból is kristálytisztán látszik.

Azzal viszont, hogy ha a vendég 10% jatt helyett csak 2-t ad, vagy semennyit, az étterem nem tudja kigazdálkodni se a 400 ft-os bért, se a 70 ft-os ételt, tehát ezzel a vendég gyakorlatilag, meglopja az éttermet.

Külföldön kevesebb a borravaló, viszont legtöbb esetben, van kötelező szervízdíj. Márpedig ha a vendégkör átvette nyugati mintára a borravaló megspórolását, akkor ezzel együtt az étterem, meg szükségszerűen átveszi, szintén nyugati mintára a kötelező szervízdíjat.


Egy dolgot kell megérteni:

Egy étterem, abból a pénzből él, amit a vendég otthagy. Hogy ez alap ár, vagy borravaló, vagy szervizdíj, majdnem tökmindegy, egy közös kalapba megy, és ebből a közös kasszából kell fizetni az összes költséget.

Tehát ezt nem úgy kell érteni, hogy maga a termék pl 90 ft-ba kerül, és 10% a szervízdíj, ami vagy megérdemelt, vagy nem.

Hanem úgy, hogy az a termék 100 ft, és ha eltörölnék a kötelező szervízdíjat, akkor a termék alap ára lenne 100 ft, mert 90-ért veszteséget termel.

Hogy ez külön van feltüntetve, annak szintén a piacverseny, meg a konkurencia az oka.

Meg az említett hagyományok.

Mivel van az a kettősség, hogy sokan adnak jattot, de sokan nem...

Hát akkor egy ilyen helyzetet, hogy lehet jobban kezelni?

Józan ésszel gondold végig.

Nézzünk néhány lehetőséget. Pl. egy rántott húsnak, minimum 100 ft bevételt kell csinálnia (mindegy, hogy hívjuk, a végösszeg számít.


-Az egyik odaírja az étlapjára, hogy 90 ft, számítva a 10% borravalóra.

Ha olyan a vendégkör, elmarad a jatt, mert nem 50 évvel ezelőtt élünk, mikor erre még stabilan számítani lehetett. Tehát, csak 90 +2 ft bevétel van belőle, ami veszteséget jelent.

-A másik étterem, hogy kivédje ezt, alapból 100 ft-ot ír az étlapra.

A vendégek nem értik, miért kerül 10 ft-tal többe, mint a másik helyen, ezért nem is mennek oda. Így az étterem ismét veszteséges.

Plusz, ha mégis megy oda olyan vendég, aki még borravalót is ad, az akkor duplán ad, hiszen neki fogalma sincs róla, hogy alapból teljes ár van felszámolva.

-Éppen ezért, a harmadik étterem, ezekből tanulva azt csinálja, hogy odaírja a 100 ft-ot is, meg azt is, hogy ebből hagyományos értelemben véve a kaja csak 90 ft, tehát nem vagyunk drágábbak a konkurenciánál, és azért kerül ennyibe, mert ez már a teljes összeg.

Meg persze azért, hogy holnap is ki tudjunk nyitni, mert minimum ez az ár szükséges a működéshez.


Szóval bonyolult dolog ez, aminek ezt az ellentétét a hagyományos, és az újabb trendek összefeszülése okozta.

Viszont nincs olyan vendéglátós, aki ezzel ne lenne pontosan tisztában.


"a szervízdíj alkalmazásával nincsenek se a felszolgálók, se a szakácsok, se más arra inspirálva "


Másképp vannak inspirálva.

Borravaló esetében a szakácsok soha nem is voltak motiválva, mivel százmillióból 1 olyan hely volt, ahol kaptak, vagy kapnak belőle. Semmi közük a jatthoz, sose volt, a szakácsok mindig is fix bérért dolgoztak, és lám csodát: Mégis motiváltak voltak abban, hogy jól dolgozzanak!


A kötelező szervízdíj szétosztása opcionálisabb, ki hogy osztja, de nagyobb eséllyel kap belőle a szakács is.


De a motiváció végső soron ugyanaz!

Ha borravalót adsz, az hogyan motivál? Több pénzt hagy ott a vendég, ezért a dolgozó megélhetése, jobban biztosított. De a borravaló, manapság szinte már elhanyagolható, így egyre kevésbé motiváló erő.

A kötelező szervízdíj szintén növeli a bevételt, ami stabilabbá teszi az üzletet, ha anélkül számolnák az eladási árakat, rövid időn belül csődbe menne a bolt.

Tehát a szervízdíjat fizetsz, végső soron ugyanúgy a dolgozó megélhetését biztosítod, aki azért motivált, hogy legközelebb is visszajöjjön a vendég.

2023. febr. 5. 08:05
Hasznos számodra ez a válasz?
 12/65 anonim ***** válasza:
20%

#10-es!

A 2 opciódra idő közben én is írtam 2 opciót, miért nem működik, ha érdekel, olvasd végig. (bár kicsit hosszúra sikerült)

2023. febr. 5. 08:06
Hasznos számodra ez a válasz?
 13/65 anonim ***** válasza:
11%

Én a kajafutárnak szoktam adni egy 500-ast (havi 1-2-szer rendelünk) mert pocsék utcában lakunk, földút tele hatalmas gödrökkel, egyszer egy taxis nem volt hajlandó bejönni az út állapota miatt.

Nem hinném, hogy ördögtől való a borravaló, a vendéglátásban, akár hotel, akár étterem. Mióta létezik vendéglátás, létezik borravaló. Pont.

2023. febr. 5. 08:47
Hasznos számodra ez a válasz?
 14/65 A kérdező kommentje:
Emberök! Tessék újra elolvasni, amit írtam. Többen a borravalóról írtok, holott én a szervízdíjról írtam. A kettő nem ugyanaz. Az egyik önkentes, a másik eröszakos.
2023. febr. 5. 08:56
 15/65 anonim ***** válasza:
89%

#11 "Azzal viszont, hogy ha a vendég 10% jatt helyett csak 2-t ad, vagy semennyit, ... ezzel a vendég gyakorlatilag, meglopja az éttermet."

Jól értelek: ha nem adok borravalót, ugyanolyan tolvaj vagyok, mint egy zsebes?

2023. febr. 5. 08:57
Hasznos számodra ez a válasz?
 16/65 anonim ***** válasza:
17%
Ember, szerintem te próbáld meg értelmezni a válaszokat!
2023. febr. 5. 08:57
Hasznos számodra ez a válasz?
 17/65 anonim ***** válasza:
93%
Lehet, hogy nem volt szerencsém, de ahol eddig szervízdíjas helyen jártam, mindig rosszabb volt a kiszolgálás, mint az azonos szintű borravalós helyeken. Hangsúlyozom: az azonos szintet hasonlítottam össze.
2023. febr. 5. 08:58
Hasznos számodra ez a válasz?
 18/65 anonim ***** válasza:
93%
#14 & 16 A szervízdíj valóban erőszakos.
2023. febr. 5. 09:02
Hasznos számodra ez a válasz?
 19/65 anonim ***** válasza:
94%

A szervizdíjat tessék beépíteni az ételek árába, ez lenne a legjobb megoldás. Így sokszor fizetéskor szembesül vele az ember, hogy mégse annyit kell fizetnie, amennyire számított, magyarul megtévesztő.

De a legjobb az, amikor nagy betűkkel ráírják az étlapra, hogy a szervizdíj az nem borravaló, tessék borravalót is adni ám.

2023. febr. 5. 09:07
Hasznos számodra ez a válasz?
 20/65 A kérdező kommentje:

@11 Te oszt aztán honnan tudod a Föld bármely pontján is pötyögve a kis esszédet, hogy voltam-e vendéglátós vagy sem? Mi alapján merészelsz hazugnak nevezni bárkit (ez esetben engem)?


"értelmetlen megkérdőjelezni, vagy panaszkodni, egy 200 éves hagyománnyal szemben" - Ezt a borravalóra írod. Én pedig a szervízdíjről írok. Az én időmben nem volt ilyen kukiság, hogy szervízdíj. Borravaló az volt, ami opcionális és önkéntes volt!


"Ugyanúgy számolnak vele!" Tehát számítanak rá. És itt a probléma! A számítással = elvárással. A vendég pedig joggal számít a megfelelő minőségű és mennyiségű ételre és italra ill. a manapság elég ritkán felfedezhető normális felszolgálói hozzáállasra és kiszolgálásra. Hiszen ez volna az üzlet profilja. Pofátlanul elvárni valamit (borravalót) és az utóbbi évtized(ek) "divatja" szerint sajnos egyre gyakrabban alkalmazott szervízdíj formájában előre letolni a vendég torkán egy díjat még azelőtt, hogy bármit is letett volna a vendéglátó az asztalra, az pofátlanság és messzemenően visszatetsző. Mint ahogy persze az is, hogy ha odateszi magát az ember felszolgálókelént, pultosként stb., a vendég elégedett, ennek hangot is, majd egy cent borravalót se hagy ott. Gondolva itt még az én időmre. Most ezt persze üti a vendég torkán erőszakkal letolt szervízdíj.


A szervízdíj, igen sajnos sok helyen van világszerte, de mi most Magyarországról beszélünk.


A motiváció pedig baromira nem ugyanaz! Mivel - elvileg - kötelező (ez nonszensz) kifizetnie a vendégnek a szervízdíjat, így az már "megvan", akkor is ha a felszolgáló egy figyelmetlen tapló és inkább a telefonját nyomogatja, a szakács pedig egy rugalmatlan és fantáziátlan "jó"munkásember.


A borravaló elmaradása vagy adása egy visszajelzés volt (sajnos múlt idő sok helyen) a vendéglátó hely felé, hogy frankó volt minden vagy épp baromira nem. A vendégnek szíve-joga (volt) így (is) kifejeznie az elégedettségét/elégedetlenségét. (Ezenfelül meg pofátlanság a vendég pénztárcájában turkálni és ítélkezni! Mégis milyen jogon teszi bárki is?)


Az erőszakdíj bevezetésével pedig nincsen módja a vendégnek kézzel fogható módon is kifejeznie az elégedettségét/elégedetlenségét. Ha valami nem volt rendben, akkor talán elnézést kérnek, de csak talán a telefonjuk képernyője mögül.


A lényeg, hogy az erőszakdíjjal a vendégtől a szabad választást vették el és lássuk be: ez hányingerkeltő.


Amúgy köszi a történelem- meg matekleckét mindenki nevében, de az általam feszegetett kérdéshez nem tesz hozzá sokat.


A matekpéldádról pedig annyit: a vendéglátás az egyetlen, ahol ilyen-olyan módon trükköznek ilyesmivel és próbálják áttestálni a vendégre a költségeket most épp a szervízdíj jogcímén. Hogy a költségeket fedezni kell és ezt a bevételből kell fedezni ez tiszta sor. De ehhez az ügyfélnek/vendégnek semmi köze. Ennek az árban benne kell lennie, ahogy így van ez akkor is, ha a Tacskóban bevásárolsz (és nem számol fel neked a kasszás néni extra díjat, mert nála fizetsz és leolvassa azokat a termékeket, amiket a megvásárolni kívánsz) vagy épp elmész fodrászhoz. Egy ár. Pont. Így volna őszinte, tisztességes, átlátható és kiszámítható. De hát mindez nem szempont a vendéglátásban. Mondjuk, sok helyen régen se volt az, csak akkor kevésbé látványosan húzták le a vendéget.

2023. febr. 5. 09:29
1 2 3 4 5 6 7

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!