Kezdőoldal » Ételek, italok » Vendéglátás, éttermek » Mi a véleményetek a szervízdíj...

Mi a véleményetek a szervízdíjról/felszolgalói díjról?

Figyelt kérdés

Volt vendèglátósként is gáznak tartom. A borravalónak, ami első sorban annak volt a jele, hogy elégedett volt-e a vendég vagy sem, annak volt/van értelme, létjogosultsága első sorban azért, mert adható s nem pedig kötelező.


A napi.hu cikkében (lásd 1. megjegyzésben) a következőt írják:

"A borravalót a futárok és a pénzes postások ugyanúgy kapják, annak ellenére, hogy nem szívességet tesznek azzal, hogy ajtóig hozzák a küldeményt, hanem ez a munkájuk."


Pontosan, ahogyan a futárnak az a feladata, hogy az ajtóig hozza a küldeményt, úgy a felszolgálónak is az. Ill. ő az asztalig viszi. Felszolgál, ez a feladata(!), nem pedig szívességet tesz. Ha szívességet tesz olyan értelemben (ez is persze relatív, hiszen mégis azért van ott, hogy a vendégnek ételt, italt vigyen, udvarias és figyelmes legyen stb.), hogy felfogja, hogy nem a vendég van ő érte, hanem fordítva és nem pedig nyűgnek veszi a vendég kéréseit és kérdéseit (s ez vonatkozik persze a pultosokra, szakácsokra stb.), hanem igyekszik a lehetőségekhez mérten mindent megtenni, hogy a vendég elégedetten távozzon. Ebbe beletartozik a rugalmasság és a kreativitás is a vendéglátó személyzet részéről. A kreativitás alatt pedig nem a vendég minél kreatívabb lehúzását és átverését értem természetesen, hanem a vendég kívánságaihoz és igényeihez (legyen az allergia vagy bármi egyéb) való rugalmas és kreatív hozzáállást, megoldókepességet.


Na de visszatérve a szervízdíjra, nem szívességet tesznek! Ez az üzlet profilja és feladata, ezért létezik. És épp ezért pofátlanság az ember torkán letolni egy ilyet. Ha nem szolgálják fel az ételt meg az italt, amire egy vendéglátó hely hívatott, akkor mikor a kukacos retekért mennél oda? És ezért felszámolni erőszakkal (még ha ez törvényileg meg is engedett, de nem kötelező) egy díjat, ami ha szar a szervíz, ha nem, ki kell fizetni, ez baromi visszatetsző. Sőt! Undorító.


Szervízdíj = felszolgálási díj. Ezzel az erővel az élelmiszerboltban is felszámolhatnának külön szervízdíjat polcra kipakolási meg az ár kasszába bepötyögési vagy leolvasási díj címén. :)



2023. febr. 4. 23:55
1 2 3 4 5 6 7
 61/65 anonim válasza:
100%

Kicsit későn csatlakozom a beszélgetéshez, de a #11-es válasz felkeltette az érdeklődésemet.


"A pénz viszont mindenkinek pénz, így idővel az ugyancsak beépült ezekbe az üzletágakba, kiirthatatlanul, hogy a borravalót visszaforgatják az üzletbe! Ugyanúgy számolnak vele! Ha pl. a pincérnél marad a borravaló, akkor 1000 ft-os bér helyett, csak 400 ft-os bért kap, a munkáltató pedig az így megspórolt bérrel együtt kalkulál ki egy adott hasznot, így pl. egy egyébként 100 ft-ért árulandó ételt, 70 ft-ért árul."

Miért számolnak vele? Értem, hogy a lehetőség megvan rá, de a borravaló nem a munkáltatóhoz kapcsolódik, azaz amit a munkáltató csinál az egy feltételezésen alapuló visszaélés a munkavállalóval szemben. A borravaló az változó és nem is garantált, így arra egy "nem általam kitermelendő bérkiegészítésként" tekinteni, bár üzletileg előnyös, de emberileg nagyon nem oké.

"Nem tud többért, mert a konkurencia ugyanezt csinálja, tehát gyakorlatilag a piacverseny leszabályozza az árakat."

Ezt úgy hívják, hogy kartellezés. Az iparág szereplői megbeszélték egymás között, hogy mindegyikük alul fogja fizetni az alkalmazottait, azok pedig oldják meg maguknak a borravalóból. Ennek egyenes következménye az, ami egyébként az USA-ban már egyre többször előfordul, hogy már a 15-20%-os borravalót tekintik alapnak és ha nem ennyit fizetsz, akkor erkölcsi ítéletet hoznak meg feletted.

"A vendégek nem értik, miért kerül 10 ft-tal többe, mint a másik helyen, ezért nem is mennek oda. Így az étterem ismét veszteséges."

Hacsak nem egy gyros-osról beszélünk, vagy egy lángososról többet magával a Balaton partján, akkor az a 10%-os árkülönbség nem csinál semmit a kereslettel. Az, hogy jönnek-e vásárlók és azok közül hányan lesznek visszatérőek, az egy többtényezős történet kérdése. Atmoszféra, a kiszolgáló személyzet hangulata, az étel minősége, a tálalás, a távolság stb. Ebből egyenesen következik, hogy amelyik étterem árversenybe kell, hogy hajszolja magát és a borravalóra nem számítván szervizdíjra kell kényszerítenie a vevőit, az valószínűleg jóval alacsonyabb színvonalat képvisel. Erről az alacsonyabb színvonalról pedig egészen sokan beszámoltak ezalatt a kérdés alatt is.


"-Éppen ezért, a harmadik étterem, ezekből tanulva azt csinálja, hogy odaírja a 100 ft-ot is, meg azt is, hogy ebből hagyományos értelemben véve a kaja csak 90 ft, tehát nem vagyunk drágábbak a konkurenciánál, és azért kerül ennyibe, mert ez már a teljes összeg."

A fentiek kiegészítéseképpen az árérzékeny vevőnek teljesen mindegy, hogy 100Ft-ot, vagy 90+10Ft-ot kell fizetnie.


Az egész odacsatornázódik le a te írásodból is, hogy a munkáltatók nem akarnak teljes bért fizetni a felszolgálóknak, ezért a borravalók képében a vevőkre kényszerítik ezt a kötelezettséget. És amikor a vevők elkezdtek kevesebb borravalót adni, az éttermek ahelyett, hogy elkezdték volna maguk megfizetni a felszolgálóikat (függetlenül attól, hogy ez áremeléssel járt volna, ami viszont egyben a leggyengébb éttermek kiesésének pozitívumával is járt volna), ahelyett intézményesítették a borravalók rendszerét, amit aztán szervizdíjnak neveztek el. Ez nem a borravaló kultúrának a megőrzése, hanem az iparág üzleti érdekeinek kiszolgálása.

Mert ne feledjük, csakmert valami régi, vagy mert máshol is van rá példa, az nem jelenti azt, hogy az emberekért lett kitalálva.

2023. aug. 21. 11:28
Hasznos számodra ez a válasz?
 62/65 anonim ***** válasza:
100%

A szervizdíj nem.ugyanaz, mint a borravaló. A szervizdíjból kevesebbet kell adózni, mint az ételből/italból, ezért éri meg szervizdíjat kérni. Amennyire tudom, ezt nem kapják meg közvetlenül a dolgozók, max be van építve a fizetésükbe. Tehát a borravalónak ezen felül még van létjogosultsága.

Csakhogy én, mint vendég eleve átverésnek érzem, hogy ki van írva egy ár, ami nekem ad egy érzest, hogy belefér-e nekem, vagy sem. Valahova az oldal aljára mini betűkkel oda van írva, hogy 12 vagy 15 százalék szervizdíjat felszámolnak. És akkor látszik a pincéren is, hogy bunkó vagy ha nem adsz borravalót, mert ugye a szervizdíj a tulajnak megy, nem neki. Tehát ha nem adsz még ezen felül borravalót, akkor rossz szájízzel tavozol, mert érzed, hogy elvárták volna. Ha meg adsz, akkor lehúzva érzed magad, mert kb még egyszer kifizetted közel a felét annak, amit ettél, ahhoz képest, mint ami ár rá volt írva az étlapra.

Nekem őszintén szólva nincs mar kedvem ilyen helyekre menni, mert így is úgy is rossz érzéssel távozom. Talaltam egy helyet, ahol nincs szervizdíj, oda megyek és pont. A többibe meg járjanak a turisták.

jan. 31. 21:49
Hasznos számodra ez a válasz?
 63/65 A kérdező kommentje:
@62 És mi ez a hely?
jan. 31. 21:58
 64/65 anonim ***** válasza:
73%
Nem mondom meg, mert kevés a hely. Így is mindig tele van.
jan. 31. 22:01
Hasznos számodra ez a válasz?
 65/65 A kérdező kommentje:
Akkor edd meg magad!!! 😀
jan. 31. 22:42
1 2 3 4 5 6 7

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!