Kezdőoldal » Gyerekvállalás, nevelés » Problémás gyerekek » Tapasztalatok "disz"-es...

Tapasztalatok "disz"-es gyerekekkel? (diszlexia, diszgráfia, stb)

Figyelt kérdés
Bennem most merült fel igazán a gyanú (vagyis most érett meg igazán), hogy gyermekeim diszgráfiásak, ill. egyiküknél diszlexiára is gyanakszom. Nagyon jól számolnak, könnyen tanulnak verset. Negyedikesem választékosan fogalmaz, minden tantárgyból kitűnő, viszont a tollbamondás mindig lehúzza az átlagát. Egyrészt rondán ír, s bár elméletben kitűnően ismeri a helyesírási szabályokat, azokat képtelen alkalmazni. Az o-ó-ö-ő betűket gyakran összekeveri, kihagy betűket, szótagokat. Tavaly óta járok vele a nevelési tanácsadóba ott a Sindelar módszer alapján foglalkoznak vele ami nagyon jó, de félek kevés lesz. Lassan ötödikes lesz és a helyes írása nem javul,a felsős jegyek viszont már számítanak a továbbtanulásnál. Az egyik tanárunk javasolta, hogy vigyük tovább, mert kaphatna felmentést nyelvtanból. Van már valakinek ilyen? Hova kellene fordulni? Másik gyermekem másodikos, tavaly őt is megnézettem a nevelésiben (írásképe miatt és mert fordítva írta, a számokat és a betűket), de azt mondták, hogy csak a finom motorikájával van gond, viszont semmi nem történt. Nála is jelentkeznek a helyesírási problémák, bár nála a nyüstölés, gyakorlás ellenére az olvasás is nehezen megy, gyakran a saját szavaival helyettesíti az olvasni való szót. A szótagolás szóban csak-csak, de írásban egyáltalán nem megy. Az írásképe iszonyatos, bár önmagához képest már javulgat (ez alatt azt értem, hogy néha már olvasható) Sokat gyakorlunk, mégsem javulnak igazán ezek a dolgok. A számokat néha még mindig fordítva írja és bizony a betűket is. Gyakran keveri a kis és nagybetűket, illetve képtelen megjegyezni néhány nagybetű írását. Matematikából egyébként ő is kitűnő a szorzótáblát amit most kezdtek ő már fújja. Hallás után tanult verset gyönyörűen felmondja, de elolvasni ugyanazt (hiába ismeri a szöveget kívülről), nagyon nehezen megy neki. Érdemes őket kivizsgáltatni? Akiknek van disz-es gyermekük, hogyan boldogulnak, ill. boldogultak? Könnyebbség a felmentés?
2010. nov. 24. 14:47
1 2 3 4 5
 41/43 Diszharmónia válasza:

Diszlexiás és diszgráfiás gyermekemmel sok tapasztalatot szereztem, melyeket szeretnék megosztani a szülőtársakkal:

diszharmonia.hu

2011. jún. 12. 22:44
Hasznos számodra ez a válasz?
 42/43 A kérdező kommentje:

Kiemeltem a kérdésemet, mert lassan három éve, hogy kiírtam. Akkori negyedikesem jelenleg hetedikes. Az alsós tanítónőnek köszönhetően, sikerült elérni, hogy viszonylag jól tartja a tempót írásnál, olvashatóan ír. Nem mondom hogy szereti, de megcsinálja. Így nem is mentünk tovább. Soha nem lesz négyes-ötös a külalak és a helyesírás, de a feladatait meg tudja oldani és jól boldogul.

Kisebbem, most ötödikes. Szinte évente vittem a nevelésibe, hogy segítsenek. Minden évben elhajtottak, hogy csak finommotorika, semmi más. Másoltattam én és másoltatta a tanítónő. Az eredmény? Gyűlöl írni és semmivel nem lett szebb, helyesebb az írása. Nyüstöltem. Tavaly szeptemberben szintén nevelésivel kezdtem. Akkor más mérte fel mint annakelőtte. Ki is mondta, hogy szinte biztosan diszgráfiás a gyerek. Megkérte az időpontot a bizottságtól. Ám tavaly én szakvéleményt nem kaptam. Szóban mondták, kérték, hogy ne másoltassuk őt, mert már annyira megutálta az írást a sok kudarc miatt, hogy nem érdemes így nyüstölni, mert csak jobban leblokkolja. Elmondtam az akkori alsós tanító nénijének, aki elhajtott, hogy ilyet biztosan nem mondta, na meg majd felsőben megtudjuk. Így hát ő továbbra is korrepetálás címén oldalakat másoltatta. Az íráskép és a helyesírás továbbra sem javult. Éppen csak átment nyelvtanból.

Itthon ahogyan a nevelésiben megbeszéltük, szóban gyakoroltunk. Szóban tudja, hogy minden tulajdon név nagy betű. Ha szóban adom a feladványt tudja, helyes a válasz. Ennek ellenére ötödikben minden tanárának a nevét kisbetűvel írta bele az ellenőrzőjébe. A héten hozta az iskolából e határozatot, miszerint a nevelési tanácsadó előző szakvéleménye alapján a feladatok értékelésénél nála a szóbeli felelést részesítik előnyben. Itt leesett a nagy kő a szívemről. Természetesen megírja a dolgozatokat, megkapja a jegyet, de az nem kerül be a naplóba. Szóban, lefelelhet az anyagból. Márpedig szóban tudja, hogy a folyó ly, de alkalmazni nem mindig sikerül. Most már van rá esély, hogy jobb jegyet kapjon természetismeretből, ahol gyakran az olvashatatlanság miatt sok pontja elveszett. Abból idén megjön a kitűnő. Irodalomból is. Azért még várjuk a bizottság időpontját, hogy hivatalosan kaphasson megfelelő fejlesztést.

2013. szept. 19. 13:53
 43/43 anonim ***** válasza:
Első válaszolód vagyok. Örülök, hogy a nagyfiúval úgy-ahogy rendeződött a dolog. A kicsinek is könnyebbség lesz, hogy szóban adhat számot a tudásáról. Köszi, hogy írtál 3 év után:)
2013. szept. 21. 00:21
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2 3 4 5

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!