Kezdőoldal » Közlekedés » Közlekedésbiztonság » A vasúti sorompó honnan...

A vasúti sorompó honnan tudja, mikor kell fehérre váltani?

Figyelt kérdés
Azt tudok,hogy egy érzékelő érzékeli,ha jön a vonat,de azt hogy érzékeki,ha már elment?

2016. dec. 6. 17:17
1 2
 1/15 anonim ***** válasza:
100%
Ahogy jön a vonat, csak fordítva.
2016. dec. 6. 17:19
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/15 anonim ***** válasza:
38%
A sínekben van egy kis áram, ahogy a fém vonatkerék halad rajta zárja folyamatosan, változó ellenállással, ezt érzékelik a sínek mellé lerakott érzékelők és tudják merre megy a vonat. Ha jól tudom még súlyérzékelők is vannak a sínek alatt.
2016. dec. 6. 19:42
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/15 anonim ***** válasza:
89%
Szigetelt sínszakaszok vannak (Ún. behatási pontok) amiket a vonat fém kerekei összezárnak. Az útátjárónál is van ilyen rész, és amikor lehalad róla a vonat, akkor nyílik a sorompó.
2016. dec. 6. 21:52
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/15 anonim ***** válasza:
2016. dec. 6. 21:55
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/15 anonim ***** válasza:

Két érzékelőpont van építve a sin oldalára, ami érzékeli a kereket. /tengelyeket/. Az első egység / behatási pont/ megszámolja a behatási pont fölött elhaladt kerekek számát.

A második egység az átjáró után van közvetlenül, ami a kiszámlálást végzi. Amennyiben azonos a be és kiszámlált tengelyek száma, a készülék úgy érzékeli, hogy áthaladt a vonat akkor felnyitja a sorompót, illetve fehérre vált a lámpa. A vonat első kereke indítja a rendszert, az utolsó pedig befejezi a folyamat működését. Ha nem azonos a szám a sorompó nem vált, az időzítési idő letelte után /általába 10 perc/ a kezelést vissza adja a felügyeletével megbízott személynek.

Szakszöveg nélkül ennyi.

2016. dec. 7. 09:09
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/15 anonim ***** válasza:
100%

Még ez a kiegészítést hozzá teszem az érthetőség miatt:

"Ha nem azonos a szám a sorompó nem vált, az időzítési idő letelte után /általába 10 perc," a közút felé jelzést nem ad, sötétre vált/

2016. dec. 7. 10:11
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/15 anonim ***** válasza:
6%
De jó, hogy az életem ilyen kütyükön múlik, ha éppen meghibásodik mikor én haladok át kocsival az átjárón, jó eséllyel meghalok :(
2016. dec. 8. 12:01
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/15 anonim ***** válasza:

Igen, ez valóban ez egy jó kütyü, védi azok életét akik a vasút és közút találkozásánál betartják a rájuk vonatkozó szabályokat. Bevált szerkezet Franciaországban Németországban, Svájcban és még sorolhatnám.

Aki a közút felől érkezik és nem hajlandó egymás után 6 jelzés figyelembe venni saját érdekében.....

A vasúti jelző és jelzésrendszer úgy lett kialakítva, hogy már részhiba /izzó kiégés/ esetén alacsonyabb sebesség alkalmazását engedélyezi. Ez pedig a biztonságosabb közlekedést eredményezi.

2016. dec. 8. 14:56
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/15 anonim ***** válasza:
Többszörösen túlbiztosított kütyü, úgyhogy emiatt nem kell aggódnod, előbb fog valaki autóval beléd menni, mint egy vonat.
2016. dec. 8. 17:36
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/15 anonim ***** válasza:
78%

Sok okos dolog lett itt leírva, de kicsit hiányos némelyik.

Egy egész kicsivel részletesebben:


Van állomási sorompó, és van vonali sorompó.

Az állomásit a forgalmista vagy bakter csukja-nyitja. A fővonalakon, ahol vonatérzékelés működik a szigetelt sínek jóvoltából, ott ha nem csukták le a sorompót, a vonat nem kap engedélyt az áthaladásra. Ha a mozdonyvezető elbambult, és nem vette észre, hogy meg kellene állnia, akkor a vonaton lévő szerkezet kicsivel távolabb, de még a sorompó előtt lefékezi a vonatot.

Ha nincsenek ilyen összefüggések, akkor meg a mozdonyvezető lát lámpát arról, hogy záródott-e a sorompó. Ha elromlott, akkor megállítják a vonatot az előző állomáson, és át kell venni egy erről szóló papírt, hogy csak lépésben haladhat át a sorompón, a barom, KRESZ-t nem ismerő gépjárművezetők miatt.

A vonali sorompó az kicsit bonyolultabb, több fő változata van.


A legegyszerűbb (kisebb sebességű mellékvonalakon szokták alkalmazni) a tengelyszámlálós. Itt a sorompó előtt 2 helyen vannak olyan érzékelők, amik a fölöttük elhaladó vaskerekeket érzékelik, a központi berendezés számol, és persze a vonat előtt lecsukja a sorompót. Az átjáró után szintén van egy érzékelő, és ha ez pont annyit számol, mint az előzőek, tehát a vonat minden kereke áthaladt a sorompón, akkor nyílik a fel. Ez a fajta inkább úgy szokott elromolni, hogy nem nyílik fel a sorompó, és az időzítés letelte után elmegy minden fény róla, innentől a KRESZ azon előírása lesz érvényben, hogy áthaladás előtt meg kell győződni, hogy nem jön a vonat.

Arra nincs reális esély, hogy a berendezés felnyissa, amikor még nem ment el a vonat.

A mozdonyvezető itt is messziről tudja, hogy milyen színt villog a sorompó.


Leggyakrabban behatási pontok érzékelik a vonatot. Ez azt jelenti, hogy ha egy adott rövid sínszakaszon áthalad a vonat, akkor a kerekeivel-tengelyével összezárja a két sínt, így felépül egy áramkör, ami lezárja a sorompót (vagyis, az pirosat kezd villogni). Amikor áthalad a vonat a sorompón, akkor meg jön a fehér fény, az átjáró utáni résznél elhelyezett ugyanilyen áramkör jóvoltából.

Ez a dolog persze többszörösen biztosítva van. Ha valami miatt mégsem csukódna le a sorompó, akkor a vonat vonaltól függő módon jelzést kap róla, tehát nem fog rajta átrobogni. Fővonalon, ahol jelfeladás is van, ott ha menet közben kiesik a mozdonyvezető, a vonaton lévő berendezés akkor is megállítja a vonatot a fehéret villogó sorompó előtt.


Alapvetően mindig legalább 2 vagy 3 hibának vagy emberi mulasztásnak kell EGYIDEJŰLEG fennállni, hogy baj legyen a vasúti közlekedésben. Ezért nem is igen volt olyan baleset az elmúlt évtizedekben itthon, ahol az automata sorompó fehéret villogott, amikor pirosat kellett volna, és emiatt baleset történt volna.

2016. dec. 8. 18:40
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!