Kezdőoldal » Kultúra és közösség » Valláskritika » Miért könnyebb elhinni a...

Miért könnyebb elhinni a hihetetlent, mint a nehezen hihetőt?

Figyelt kérdés

Nehezen, de azért még hihető: történik valami fizikai kavirc, és beindulnak azok a folyamatok, amik a világ keletkezéséhez vezetnek, és kialakul a mindenség, többé-kevésbé a tudományos elképzelések szerint.


Abszolút hihetetlen: mindez előtt volt és azóta is van egy minden tekintetben végtelen és abszolút, mindenható, mindentudó, értelmes, érző, cselekvő, stb. lény, aki mindezt tervezte, végrehajtotta és levezényelte - és aki ennek megfelelően szükségképpen komplikáltabb és bonyolultabb, mint a mindenség, amit teremtett. Ebből következően az ő létrejötte (vagy épp "mindig is volt"-sága) még súlyosabb és még hihetetlenebb kérdés, mint a mindenségé.


Mégis, rendre azt látom, hogy sok hívő jön azzal, hogy nekik olyan hihetetlen, hogy a mindenség meg az élet magától alakult volna ki csak úgy, meg hogy kellett legyen valaki/valami, aki/ami ezt tervezte/levezényelte - de érdekes módon maga a tervő/vezénylő már nem hihetetlen számukra, pedig ugyanezen logika szerint a tervező/vezénylő sem jöhetett létre magától (vagy létezhetett "mindig is"), és az ő léte még hihetetlenebb, mint a mindenségé.


Szóval, meglehetős értetlenséggel állok a jelenség előtt; miért van az, hogy sokan sokkal könnyebben elhiszik az abszolút hihetetlent (Isten), mint a nehezen, de azért mégiscsak hihetőt (tudományos világkép)...?


2011. ápr. 18. 15:30
1 2 3
 1/22 anonim ***** válasza:
50%

Ez a döntés érzelmi alapon lett meghozva, az neki a lényege.

Van kihez könyörögni, meg azt hiszik van értelme a létüknek stb. Nem ebbe gondolnak először bele amit írtál. És ha már valaki egyszer eldöntötte magában, hiába tudja meg ezeket utána. Ez egy gumi-elmélet. Most jelenleg az ősrobbanás előtt nem tudják pontosan, hogy mi volt, hát akkor ott van i. Meg készítettek még mesterségesen életet, hát azt is i. csinálta. Mindig van hova nyújtani.

2011. ápr. 18. 15:59
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/22 anonim ***** válasza:

Igen, azonban nem indulnak el a folyamatok maguktól. Dinamikus világban élünk, mindenki megpróbálja folyamatosan ugyanazt a teljesítményt nyújtani: ezt segítség (ok) nélkül nem igen teheti.


Másrészt ezeket a dolgokat metafizikai síkon kell vizsgálni, mert így általában véve nem lehet a dolgot boncolgatni.

2011. ápr. 18. 16:17
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/22 A kérdező kommentje:

15:59 : Az érzelmi alap világos. Akik eszerint döntöttek, ott ez nyilván nem is kérdés. Viszont egyesek meg, mint írtam is, nem érzelmekkel jönnek, hanem ezzel a hihetetlenségi tényezővel. És náluk nem értem a dolgot.



16:17 : Na ez az... hogy e logika mentén a feltételezett Isten létének folyamata sem indulhatott el magától. Azt akkor mi indította volna be?

És mit értesz metafizika alatt? Mert ezt a szót már igen széles jelentéskörrel láttam használva, ezért jó lenne pontosan tudni, hogy te itt és most épp mit is értesz alatta.

2011. ápr. 18. 16:44
 4/22 anonim ***** válasza:

16:44

A hihetetlenségi tényező az érzelmi döntésből adódik. Csak nekik "így logikus"(ezt egy hívő írta itt a gyk-n, azért tettem idézőjelbe. Nem pont erre a dologra, de ehhez kapcsolódóan).

2011. ápr. 18. 18:16
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/22 anonim ***** válasza:

"Na ez az... hogy e logika mentén a feltételezett Isten létének folyamata sem indulhatott el magától. Azt akkor mi indította volna be?"


Elsősorban a feltételezett Isten léte teljesen más, mint egy teremtmény léte: A teremtmény létfennmaradása egy racionális irányító feltételeitől függ, míg Isten létének semmi szüksége sincsen létfeltételekre, hiszen az Ő gondolataiban van minden egyes létező kategória, így mivelhogy a feltételezett Istenről feltételeztetik, hogy Isten a lehető legnagyobb tökéletességében (=teljességében) abszolút (= korlátlan), és végtelen; és az egyetlen olyan ok, amelyben semmi sem hiányzik. Ugyanis logikailag minden oknak nagyobbnak kell lenniük az okozatnál. Ha végtelen lenne az ok-okozati sor, akkor olyan elven kellene működnie, amely önmagát ismétli, mint pl. a víz körforgása. Azonban a víz körforgásának is el kellett valamilyen másik folyamat révén elkezdődnie.


"És mit értesz metafizika alatt? Mert ezt a szót már igen széles jelentéskörrel láttam használva, ezért jó lenne pontosan tudni, hogy te itt és most épp mit is értesz alatta."


A dolgok természetének vizsgálását; azoknak a dolgoknak, amelyek az emberi tapasztalás előtt is nyilvánvalóak voltak. (a priori)

2011. ápr. 18. 18:54
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/22 A kérdező kommentje:

"Isten létének semmi szüksége sincsen létfeltételekre, hiszen az Ő gondolataiban van minden egyes létező kategória"


Hogy feltételekre szüksége van-e, az jelen kérdés szempontjából teljesen mellékes.

Ami lényeges, az az, hogy elfogadjuk-e létezőnek, vagy sem.

Mert ha elfogadjuk létezőnek, akkor onnantól kezdve egy konkrét valamiről beszélünk, ami áll valamiből. Hogy pontosan miből, az is mellékes: lehet a tér puszta rendeződése, lehet fény, lehet energia, lehet ektoplazma, lehet bármi, amit csak akarsz, vagy akár mindez együtt, de valaminek lennie kell, mert ha semmi nincs, ha nem áll egyáltalán semmiből, akkor értelemszerűen nem létezik.

Ha viszont létezik - áll valamiből - akkor valahogyan össze kellett állnia, ki kellett alakulnia, meg kellett szerveződnie. Ebben az esetben pedig máris újra a kezdeti kérdésnél vagyunk: hogyan?


"mivelhogy a feltételezett Istenről feltételeztetik, hogy Isten a lehető legnagyobb tökéletességében (=teljességében) abszolút (= korlátlan), és végtelen; és az egyetlen olyan ok, amelyben semmi sem hiányzik."


Nos, ezzel a definícióval gyakorlatilag egyenlőségjelet teszünk Isten és a mindenség közé. Ami alapvetően nem gond. Csak akkor el kell fogadni az ezzel járó tényezőket is: hogy személytelen, hogy nem értelmes és önálló cselekvő, és egyáltalán nem olyan, amilyennek a vallások beállítják, hanem maga a mindenség, maga a lét (panteizmus). Ez esetben Isten csupán egy szójáték.


"A dolgok természetének vizsgálását; azoknak a dolgoknak, amelyek az emberi tapasztalás előtt is nyilvánvalóak voltak. (a priori)"


Akkor helyben vagyunk, erről beszélünk.

2011. ápr. 18. 19:27
 7/22 anonim ***** válasza:

"Hogy feltételekre szüksége van-e, az jelen kérdés szempontjából teljesen mellékes."


Annyira nem, mert ez a téma fontos része.


"Mert ha elfogadjuk létezőnek, akkor onnantól kezdve egy konkrét valamiről beszélünk, ami áll valamiből. Hogy pontosan miből, az is mellékes: lehet a tér puszta rendeződése, lehet fény, lehet energia, lehet ektoplazma, lehet bármi, amit csak akarsz, vagy akár mindez együtt, de valaminek lennie kell, mert ha semmi nincs, ha nem áll egyáltalán semmiből, akkor értelemszerűen nem létezik."


Nos, ez egy kicsit materialista megfogalmazás. Az igaz, hogy most, ha anyagi világról beszélünk, akkor a szellemi dolgoknak anyagi feltételei vannak, tehát gondolkozni is akkor tudunk jól, ha jól tápláljuk magunkat.


Azonban azt is tudjuk, hogy az anyag önmagában tehetetlen, hiszen a testünket egybefogó biológiai rendszerek, pl. a vér, szív stb. stb. is az agy értelmes működése miatt működik. És ezek a dolgok, ha jobban belegondolunk, az adott dolog szubsztanciája, vagy ideája, józan paraszti ésszel az, amitől azt a dolgot megértjük, teszi ezt. Tehát amikor fogalmakról beszélünk, akkor nem az agyban történő porfelhőkről, vagy akármiről, hanem olyan dolgok lényegiségéről, ami alapján értelmes dolgokra működését fel tudjuk használni. És itt fennáll a lehetőség, hogy ezek a "porfelhők" ellentmondjanak a természetes rendnek, és nincsen így. A "porfelhők" rengeteg vívmányt megalkottak, pedig az ellenkezője is lehetséges lett volna. Bár ez szerintem már egy kicsit mélyebb kérdés.


"Ha viszont létezik - áll valamiből - akkor valahogyan össze kellett állnia, ki kellett alakulnia, meg kellett szerveződnie. Ebben az esetben pedig máris újra a kezdeti kérdésnél vagyunk: hogyan?"


"Nos, ezzel a definícióval gyakorlatilag egyenlőségjelet teszünk Isten és a mindenség közé. Ami alapvetően nem gond. Csak akkor el kell fogadni az ezzel járó tényezőket is: hogy személytelen, hogy nem értelmes és önálló cselekvő, és egyáltalán nem olyan, amilyennek a vallások beállítják, hanem maga a mindenség, maga a lét (panteizmus). Ez esetben Isten csupán egy szójáték."


Nem teljesen erre gondoltam. A katolikus teológiának egyik legfontosabb alapeleme, a személy fogalma. A személy elsősorban önálló akaratú, értelmes lényt jelent. Tehát mondhatni egy magasabb, a természetesnél jóval más rendszerrel működik az agya. Istent is három személyű, egylényegű "lény"-nek vélik. Személytelen dolognak nincsen szabad akarata, a belső és külső természet alkotóelemei hajtják csupán, és minden tettjét ösztönei befolyásolják.


Másrészt én csak azt említettem, hogy Isten az összes dolog a fejében van, amelyet ő csak teremteni akar. Birtoklást és nem önazonosságot említettem.


Harmadrészt, hogy Isten tiszta szellem, tiszta forma, ez azt jelenti, hogy nem áll semmiből, mert léte a tér fogalmán túl van, noha egész léte beborítja a Földet.

2011. ápr. 18. 20:30
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/22 A kérdező kommentje:

"Nos, ez egy kicsit materialista megfogalmazás."


Nos, ez egy kicsit félreértelmezés. Külön ügyeltem rá, és ha visszanézel, magad is láthatod, hogy a felsorolt példák között még véletlenül se említsek anyagot.

Direkt olyasmiket említettem, amiket lényegében az "energia" gyűjtőszóval lehetne egybefogni.

Tehát nem, _egyáltalán semmiféle_ _anyagról_ _nem beszélek_.


Arról beszélek, hogy, amint azt magad is mondtad, ő maga is egy bizonyos rendszer, ő maga is egy bizonyos rendszer szerint működik, és ha ezt elfogadjuk, márpedig elfogadtad, hiszen magad is ezt állítottad, akkor máris újra az eredeti kérdésnél vagyunk, miszerint mi engedi meg ennek a rendszernek a puszta létezését?

Máris ott vagyunk megint az eredeti kérdésnél, hogy ugyan miért jelent problémát az általunk ismert világ általunk ismert rendszereinek önszervezedő kialakulásának elfogadása, ha egy annál még sokkal komplexebb és összetettebb rendszer (Isten) önszerveződő kialakulását vagy épp öröktől fogva való meglétét minden további nélkül elfogadjuk?


Nem tudom, érted-e, mi is itt a problémám lényege...?


Az, hogy a mindenség úgymond "önmagától való" létrejöttének és létének elfogadása lényegesen kevesebb hitet igényel (lényegesen kevésbé hihetetlen), mint Isten - holott ugye akik komolyan és hittel beszélnek Istenről, azért (is) teszik, hogy a világ keletkezését és létét magyarázzák általa. Csakhogy Isten léte még sokkal hihetetlenebb, mint a világé. Akkor mennyivel is vagyunk előrébb általa? Semmivel, sőt.

2011. ápr. 18. 20:51
 9/22 A kérdező kommentje:

Ja, még valami:


"Harmadrészt, hogy Isten tiszta szellem, tiszta forma, ez azt jelenti, hogy nem áll semmiből, mert léte a tér fogalmán túl van, noha egész léte beborítja a Földet."


Ebben az esetben kizárólag a fejünkben, gondolatainkban, stb. létezik, _általunk teremtett_ fogalomként. Tehát nem mi meg a világ az ő teremtményei, hanem ő a miénk. Ami teljesen rendben is van. :D


Főleg, hogy ha "nem áll semmiből" (tehát amennyiben a "tiszta szellem" is semmi), akkor ténylegesen nem létezik semmilyen értelemben, csak, mint az előbb is írtam, a fejünkben.


Ha viszont a "tiszta szellem" mégis "valami", akkor máris áll valamiből, és máris érvényesek a kérdéseim.

2011. ápr. 18. 22:29
 10/22 anonim ***** válasza:
Szàmomra a véletlen a hihetetlen,ezért a Teremtö létezését a nehezen hihetö kategòriàba sorolom, de mindenki màsként van vele.
2011. ápr. 18. 23:31
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2 3

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!