Kezdőoldal » Kultúra és közösség » Valláskritika » Pokol nem létezik, csak...

Pokol nem létezik, csak kitalálták. Fog ez a keresztény "coming out" valamiféle felébredési folyamatot elindítani a keresztény hívek között?

Figyelt kérdés

John Shelby Spong nyugalmazott episzkopális püspök nem hisz a pokol mítoszában.

Néhány a megállapításai közül:

Ez egy bűntudat előállító, irányító vállalkozás.

...ez része egy irányító taktikának.

Az Egyház nem szereti, ha felnőnek az emberek, mert a felnőtteket nem lehet iránytani.


Számomra szimpatikus a püspök, és a mondanivalója. Számodra is az?


forrás:

[link]



2016. jún. 6. 22:14
1 2 3 4 5 6 7
 41/62 A kérdező kommentje:

"A Teremtő azért kezdett el teremteni, hogy megossza..."


Nem a tárgyhoz tartozik, de azért reagálok: az állítás nem logikus. Azon kívül, hogy nem tudjuk, mi motiválta a Teremtőt, nem logikus, hogy a Teremtő azért teremtsen egy a teremtést megelőzően nem létező lényt, hogy megosszon vele bármit. Hacsak terhet nem, de nem erről beszélsz. Ez nagyon ember módra való gondolkodásra vall. Jézus mondott olyasmit, hogy ne gondolkodjunk ember módra, de eddigi tapasztalataim szerint erre képtelenek vagyunk.

2016. jún. 7. 21:24
 42/62 anonim ***** válasza:
,,… meg vagyunk győződve arról, hogy eltávozva ebből az életből más életet fogunk élni, ennél jobbat… avagy a többiekkel együtt rosszabb állapotba zuhanunk, és tűz által bűnhődünk. Isten nem azért teremtett minket, hogy juhok és barmok módján hulljunk el, elvesszünk és megsemmisüljünk." Athénagorasz: Kérvény a keresztények ügyében, 31. (Kr. u. 177)
2016. jún. 7. 21:39
Hasznos számodra ez a válasz?
 43/62 anonim ***** válasza:
100%

# 40


Inkább az az aljasság, hogy kihazudjátok a Bibliából, ami egyértelműen benne van:


"Egy harmadik angyal is követte őket, és így szólt hatalmas hangon: „Ha valaki imádja a fenevadat és annak a képmását, és felveszi annak a bélyegét a homlokára vagy a kezére, az is inni fog az Isten haragjának borából, amely készen van elegyítetlenül haragjának poharában, és gyötrődni fog tűzben és kénben a szent angyalok és a Bárány előtt; gyötrődésük füstje száll felfelé örökkön-örökké, és sem éjjel, sem nappal nincs nyugalmuk azoknak, akik imádják a fenevadat és az ő képmását, és akik magukra veszik az ő nevének bélyegét." (Jel 14,9-11)


Mégis hol van itt szó tudattalan állapotról? Írod: "De kínozgatni élőket akár érzelmileg akár fizikailag, igen csak aljas dolog ilyet ráfogni a Teremtőre."


Hát nem épp errőp van itt szó?

2016. jún. 7. 21:53
Hasznos számodra ez a válasz?
 44/62 anonim ***** válasza:

"Amikor a szövegben a beszélő egyes szám harmadik személyben szól, akkor az nem lehet Jézus szövege"


A Gazdagról és Lázárról szóló tanítás nem azért van E/3 személyben mert Lukács evangélista mesél el egy történetet, hanem azért, mert Jézus Krisztus azokat a tanításait amiket példatörténetekkel közvetít rendszerint így mondja el, például a tékozló fiú példázata is ilyen, sőt önmagáról is csak E/3 személyben beszélt (Mt 26,24). Az Lk. 16. fejezet bővebb szövegkörnyezete teljesen egyértelművé teszi, hogy a tanítás Jézusé, nem pedig Lukács evangélistáé, mert a 15 és 16. fejezet egy tömböt alkot, ahol Jézus apróbb megszakításokkal de folyamatosan beszél. A Gazdagról és a Lázárról szól történet előzménye ott kezdődik, hogy a Mammonról szóló beszéd után megtörik egy kicsit a szöveg a farizeusok magatartásáról szóló megjegyzéssel (16,14) majd a (16,15/b)-ben Jézus ismét megszólal, ami tart egészen a (16,31)-ig, amiben elmondja a Gazdagról és a Lázárról szóló tanítását is, ami tartalmazza az tüzes pokolról szóló részt is. A (17,1/a)-ben ismét megtörik egy félmondatra a szöveg Lukács beiktatásával, majd a (17,1/b)-ben ismét tovább beszél Jézus. Bármennyire is akarod elkenni ezt az egészet, a Gazdagról és Lázárról szóló példázat Jézus tanítása, ami teljesen egyértelmű a keresztény magyarázók között, mert nincs rajta mit félreérteni, csak egyszerűen olvasni kellene. Ezt tagadni, olyan értelmetlen, mintha valaki azt mondaná, hogy a kecskékről és juhokról szóló tanítás Máté evangélista találmánya, nem pedig Jézusé.


Belegondolva egyébként nevetséges, hogy azt kell elmagyaráznom, hogy a Gazdagról és Lázárról szóló tanítást Jézus mondta el. Egy értelmes embernek ez teljesen egyértelmű, de úgy látszik, hogy vannak olyanok, akik alapvető szövegértési problémákkal küzdenek.


A 28%-os Tanúnak pedig István mindent elmondott amit kell, így ehhez többet nem is fűznék hozzá


Dante

2016. jún. 7. 22:03
Hasznos számodra ez a válasz?
 45/62 anonim ***** válasza:
* erről
2016. jún. 7. 22:09
Hasznos számodra ez a válasz?
 46/62 anonim ***** válasza:
26%

Némelyek úgy gondolják, hogy az itt említett tűz és kén (’tűz és kénkő’, Károli-fordítás) a tüzes pokol létezését bizonyítja. De, ha röviden megvizsgálunk egy hasonló próféciát, az rávilágít arra, hogy ebben a szövegkörnyezetben mi a valódi jelentésük ezeknek a szavaknak. Ézsaiás napjaiban Jehova figyelmeztette Edom nemzetét, hogy megbünteti, mivel ellenségesen viselkedett Izraellel. Ezt mondta: „Patakjai szurokká válnak, pora kénkővé és földje olyanná, mint az égő szurok. Se éjjel, se nappal nem fog kialudni, időtlen időkig felszáll a füstje. Nemzedékről nemzedékre felperzselt marad, nem lesz, aki átmenne rajta – örökkön örökké” (Ézsaiás 34:9, 10).


Vajon Edomot valamiféle mitikus tüzes pokolra vetették, hogy örökre ott égjen? Természetesen nem! Ehelyett a nemzet teljesen eltűnt a világ színteréről, mintha tűz és kén emésztette volna fel. A büntetés végkimenetele nem örökké tartó kínzás volt, hanem ’üresség, kietlenség és semmivé válás’ (Ézsaiás 34:11, 12). Az ’időtlen időkig felszálló’ füst élénken szemlélteti ezt. Amikor egy ház leég és a lángok már kialudtak, a füst még egy ideig felszáll a hamuból, és a szemlélők számára ez annak a bizonyítéka, hogy tűzvész pusztított.


Milyen ’gyötrelemről’ van szó ezekben az írásszövegekben? Figyelemre méltó, hogy a Jelenések 11:10 (Kat.) utal ’két prófétára, aki gyötrelmére van a föld lakóinak’. A gyötrelem e próféták által hirdetett üzenet megalázó leleplezéseinek a következménye. A Jelenések 14:9–11 (Kat.) azt mondja, hogy akik imádják a jelképes ’vadállatot és képmását’, azok ’kénköves tűzben fognak gyötrődni’. Ez azonban nem utalhat öntudatánál lévő személy halál utáni gyötrődésére, mivel „a holtak nem tudnak semmit” (Préd 9:5, Kat.). Mi okoz akkor nekik gyötrelmet, amikor még élnek? Az, hogy Isten szolgái hirdetik, hogy akik a ’vadállatot és képmását’ imádják, azokra ’a lánggal égő kénköves tó’ által szemléltetett második halál vár. A tüzes megsemmisítésük füstje örökre felszáll, mivel a megsemmisítésük örökre szól, és soha nem merül feledésbe. Mit jelentenek a Jelenések 20:10 (Kat.) szavai, melyek azt mondják, hogy az Ördög a ’kénköves, tüzes tóban fog gyötrődni örökkön-örökké’? A Jelenések 21:8 (Kat.) világosan kijelenti, hogy a ’lánggal égő kénköves tó’ „a második halál”. Ha tehát az Ördög ott fog „gyötrődni” örökkön-örökké, az azt jelenti, hogy soha nem szabadul; örökre korlátozva marad, tulajdonképpen az örök halálban. A „gyötrelem” kifejezés (görögül: baʹsza·nosz) ilyen használata emlékeztet egyebek között a Máté 18:34-re, ahol ugyanezt a görög alapszót alkalmazzák a ’börtönőr’ kifejezésére (ÚV).

Ez vajon azt bizonyítja, hogy örökké gyötrik az öntudatuknál lévő személyeket a pokoltűzben? Tulajdonképpen mindezek a részletek azt mutatják, hogy a bűnöst kínozzák, és nem azt, hogy örökké kínozzák. A szöveg azt állítja, hogy a füst az — ami egyértelmű bizonyítéka annak, hogy a tűz, mint megsemmisítő elem jelen van —, ami állandó lesz és nem pedig a tüzes gyötrelem.

2016. jún. 8. 00:10
Hasznos számodra ez a válasz?
 47/62 anonim ***** válasza:
0%

Joseph Wheless például, Is It God’s Word? című könyvében ezt írja: „Bizonyára elviselhetetlennek találja a nyájas olvasó az apokaliptikus látomását, amely a jóakaratú megtérő lelkeket azok között (az eredendő vagy halálos bűnt elkövető) szegény bűnösök között mutatja be, akik ,tűzzel és kénkővel kínoztatnak a szent angyalok és a Bárány előtt’, akik majd nagy megelégedéssel nézik, hogyan száll fel ,kínlódásuknak füstje örökkön örökké: és se éjjel, se nappal nem lesz nyugalmuk’ a mindenható Isten izzó haragja miatt (Jel. xiv, 10, 11). Ilyen ihletett kijelentésünk van a minden szeretet Istenéről!”

Gerald A. Laure, a Dél-Kalifornia Egyetem tanára szintén bírálta a Jelenések könyvében közölt leírásokat, és ezt írta a Free Inquiry című folyóiratban: „A hitetlenek minden képzeletet felülmúló szenvedés mélységébe vettetnek. A büntetés nem a lex talionis, azaz a szemet szemért, fogat fogért elv alapján történik, mégcsak nem is a vérbosszú alapján, ahol egész csoportot irtanak ki (Vö. Gen. 4:23, [24]; Józs. 6; stb). Az itt említett büntetés örök időkre szól. Nincs irgalom és kegyelem, ez a büntetés soha nem ér véget. Nincs megbocsátás, csak büntetés, amelyet nem enyhít a nemlétezés békessége. Ez aligha felel meg a szelíd és gyengédszívű Jézusról alkotott elképzelésünknek.” Ezután idézi a Jelenések 14:9–11. versét, és így folytatja: „Itt nem a másik orcának odafordításáról van szó, hanem egy kimondottan gonosz, kegyetlenséggel párosuló vad megtorlásról, amelyhez képest a nácik kegyetlenkedései teljesen ártalmatlanoknak tűnnek.”

Érthető módon, arra a gondolatra, hogy Isten a bűnösöket örökké ilyen kegyetlenül kínozza, joggal merülhet fel bennünk a kétely, hogy Isten valóban a ,szeretet Istene’-e. Ezek az elképzelések azonban a Biblia, és a Biblia jelképrendszere téves értelmezésén alapulnak. Ugyanis a Biblia sehol sem tanítja azt, hogy a lélek halhatatlan. Ehelyett kimutatja, hogy a bűn zsoldja a halál — nem pedig az örök kínzás —, és hogy a halálban minden öntudat és érzékelés, így fájdalomérzet is megszűnik (Róma 6:23, Ökumenikus fordítás; Prédikátor 9:5, 10, [9:7, 12, Károli]).

A büntetés mint ítélet az, ami örökké tart, nem pedig a büntet igével kifejezett cselekvés, illetve az általa okozott fájdalomérzet. A gonoszok mindenestül megsemmisülnek a „tűz tavában”, ami a teljes megsemmisülés jelképe (Jelenések 20:14, 15; 21:8).

2016. jún. 8. 00:11
Hasznos számodra ez a válasz?
 48/62 anonim ***** válasza:
Ilyen, amikor egy nagyon intelligens embert Isten kiragad egy szekta karmaiból. :)))) Mindig mondtam, hogy akinek olyan a szíve, hogy üdvözíthető, azt nem hagyja elveszni.
2016. jún. 8. 06:06
Hasznos számodra ez a válasz?
 49/62 anonim ***** válasza:

Nem ragadott ki a karmukból, és nem szekta.

Valamit félre értett az előttem szóló.

2016. jún. 8. 14:38
Hasznos számodra ez a válasz?
 50/62 anonim ***** válasza:

Rám célzott szerintem. Bár az igazsághoz az is hozzátartozik, hogy sosem voltam megkeresztelt tanú, csupán egyetértettem a tanításaikkal sokáig. Ez pedig azért volt, mert tanúnak neveltek, a szüleim ugyanis jelenleg is azok.


Kedves 28 százalékos, úgy látom nagyon szeretnél vitázni. Én viszont próbálom rövidre fogni, mert nem igazán látok esélyt a meggyőzésedre.


Először is: azt tudnod kell, hogy a katolikus teológia szerint nem mindenki fog elkárhozni, aki nem ért egyet velük, hanem a jóhiszemű tévedők is üdvözülhetnek, miután átmentek egy tisztulási folyamaton, amit purgatóriumnak vagy tisztító tűznek neveznek. Végleg elkárhozni pedig csak azok fognak, akik szándékosan választják a rosszat. Szerintetek meg mondjuk egy katolikus nem üdvözülhet... Akkor most melyik is az irgalmasabb Istenkép? A tiétek, ami szerint csak ti fogtok megmenekülni illetve esetleg még azok, akik nem is hallottak rólatok, vagy amelyik szerint a jóhiszemű tévedők is üdvözülhetnek?


Néhány vers, ami igazolja ezt:


Mt 5,25-26

"Amikor ellenfeleddel a bíróságra tartasz, útközben igyekezzél tőle megszabadulni, nehogy a bíró elé hurcoljon, és a bíró átadjon a poroszlónak, a poroszló meg börtönbe vessen. Mondom neked, nem szabadulsz ki, míg az utolsó fillért is meg nem fizeted."


Mt 18,34-35

"Ezzel az Úr haragjában átadta a poroszlóknak, míg meg nem fizette mind, amivel tartozott Így tesz mennyei Atyátok is veletek, ha mindegyitek meg nem bocsát szívből felebarátjának."


A "börtön" szó egy büntető helyre, a "kiszabadulás" szó az üdvösségre utal. Tehát a fenti helyeken van lehetőség kiszabadulni a börtönből, amikor is valaki kifizeti tartozását. Ez magára a kárhozatra nem vonatkozhat, hiszen az örök állapot és megváltozhatatlan. Az „Így tesz veletek mennyei Atyátok is” - ha valaki meg nem bocsát szívből felebarátjának a bocsánatos bűnöket jelentheti.


"Akkor korholni kezdte a városokat, amelyekben a legtöbb csodát tette, mert nem tartottak bűnbánatot: „Jaj neked, Korozain! Jaj neked, Betszaida! Mert ha Tíruszban és Szidónban mentek volna végbe a bennetek történt csodák, már régen hamuban és szőrzsákban tartottak volna bűnbánatot. Mondom nektek: Tírusznak és Szidónnak elviselhetőbb lesz a sorsa az ítélet napján, mint a tiétek. És te, Kafarnaum! Vajon az égig emelkedel? A pokolba süllyedsz. Ha Szodomában mentek volna végbe a csodák, amelyek benned történtek, még ma is állna. De mondom nektek: Szodoma földjének elviselhetőbb lesz a sorsa az ítélet napján, mint neked." (Mt 11,20-24)


Lk 12,47-48

"Az a szolga, aki ismeri ura akaratát, de nem áll készen, hogy akarata szerint járjon el, sok verést kap. Aki azonban nem ismeri s így tesz olyat, amiért büntetést érdemel, csak kevés verést kap. Mert aki sokat kapott, attól sokat követelnek, és akire sokat bíztak, attól annál többet kívánnak."


Az "elviselhetőbb sors" és a "kevés verés" itt is egy ideglenes nem örök időkre szóló büntetést jelent, amit a katolikusok tisztítótűznek vagy purgatóriumnak neveznek. Bár nem az elnevezésen van a lényeg, hanem a tanítás igazságán.


Nyílván a ti tanaitokba nem lehet beilleszteni ezeket a verseket, csak valami extra-elvont jelképes szövegnek degradáljátok őket, mert tagadjátok a lélek halhatatlanságát, amit viszont csak Ószövetségből vett idézetekkel tudtok alátámasztani. Persze az Ószövetség még valóban a halottak öntudatlanságát tanítja, Jézus Krisztus halálával és feltámadásával azonban a halottak sorsában is változás állt be. Nem mindenki kerül vagy marad a seolban. Akik ott maradnak azok se mind alszanak, hanem többé-kevésbé szenvednek tisztulás vagy bűnhődés okán. De vannak, aik haláluk után Krisztussal együtt részt vesznek az uralmában. Ez a változás nem volt egyből mindenkinek világos, még az apostoloknak sem, de azért így is bőven vannak versek, amik ezt igazolják:


1 Pét 3,18-20 "Mert Krisztus is meghalt egyszer a bűnökért, az Igaz a bűnösökért, hogy az Istenhez vezessen minket. A test szerint ugyan megölték, de a lélek szerint életre kelt. Így ment el a börtönben sínylődő lelkekhez is, és hírt vitt nekik. Ezek egykor engedetlenek voltak, amikor Noé idejében az Isten türelmesen várt, amíg a bárka elkészült, amelyben csak néhányan, mindössze nyolcan menekültek meg, épp a víz által."


1Pét 4,6 "Mert azért hirdették az evangéliumot a halottaknak is, hogy ha mint emberek testben ítélet alá estek is, lélekben éljenek az Isten által."


Hogy a halottaknak is hirdetett az evangélium, ez csak úgy lehetséges, ha van fizikai testünk halála utáni élet. Krisztus tehát alászállt a halál mélységébe (Vö. Mt 12,40; Róm 10,7; Ef 4,9.), hogy "a megholtak" hallják "Isten Fiának szavát, és akik meghallották", éljenek (Jn 5,25).


Hogy a halálunk után még nincs vége mindennek, ahogy állítjátok, azt teljesen egyértelmű versek tanítják:


Zsid 9,27 "Amint az ember számára az a rendelkezés, hogy egyszer haljon meg, és utána ítéletben legyen része"


Ha nem lesz a halál után semmi, akkor a halál maga lenne az ìtélet. Miért van itt halál utáni ítéletről szó?


Vagy mondjuk kárhozatra való feltámadásról itt:


János 5,28-29 "Ne csodálkozzatok rajta! Mert elérkezik az óra, amikor a sírokban mindnyájan meghallják az Isten Fia szavát, és előjönnek. Akik jót tettek, azért, hogy feltámadjanak az életre, akik gonoszat tettek, azért, hogy feltámadjanak a kárhozatra."


Ezeket a verseket ti hova teszitek, amikor olvassátok a Bibliát? Vagy ezeket átugorjátok?


"A Jelenések 14:9– 11 (Kat.) azt mondja, hogy akik imádják a jelképes ’vadállatot és képmását’, azok ’kénköves tűzben fognak gyötrődni’. Ez azonban nem utalhat öntudatánál lévő személy halál utáni gyötrődésére, mivel „a holtak nem tudnak semmit” (Préd 9:5, Kat.). Mi okoz akkor nekik gyötrelmet, amikor még élnek?"


Hát ez nagyszerű! Remek következtetők vagytok, komolyan! A saját teológiátok rabjai vagytok, az a baj. Nem fogdjátok el a lélek halhatatlanságát, amivel egy másik verset is hamisan magyaráztok. A gyötrődésük bizony nagyon is haláluk utánra vonatkozik, ugyanis itt a végítéletről van szó. A Prédikátoros versek pedig nem érnek semmit, az a tanítás ugyanis Krisztus halálával érvényét vesztette. A Prédikátor pedig egyébként is valószínűleg egy már-már depressziós személyiség, aki szerint az élet lényegében értelmetlen és igazságtalan. Tanítása szerint ez az egy életünk van, ezt kell élvezni amennyire lehet, mert a halál után már nincs semmi, vagy legalábbis nem meri kijelenteni, hogy lenne valami:


"Mert hiszen az emberek fiainak sorsa és az állatok sorsa egy és ugyanaz a sors. Amint ezek meghalnak, meghalnak azok is. Mindben egyforma az éltető lehelet, és nincs az embernek többje, mint az állatnak. Igen, mindkettő hiábavalóság! Mindkettő ugyanarra a helyre jut. Mindkettő porból lett és minden visszatér a porba. És ki tudja, vajon az emberek fiainak éltető lehelete fölfelé száll-e, és vajon az állatok éltető lehelete lefelé, a földbe száll- e? Így beláttam, hogy nincs jobb az ember számára, mint hogy örömét lelje munkájában, mert ez a sorsa. Mert ugyan ki juttathatja odáig, hogy lássa, mi lesz utána?" (Préd 3,18-22)


Prédikátor nem tudja megindokolni még azt sem, hogy miért érdemes jónak lenni:


"Mert hiszen mindenkire egy és ugyanaz a sors vár, az igazra és a gonoszra, a tisztára és a tisztátalanra; arra, aki áldozatot mutat be, és arra, aki nem mutat be áldozatot; a jóra és a bűnösre, arra, aki esküszik és arra, aki fél az esküvéstől. Az a baj abban, ami a nap alatt történik, hogy mindenkire egy és ugyanaz a sors vár, s hogy az ember szíve tele van gonoszsággal, és esztelenségeket eszel ki az ember – míg él, az élők számára, aztán a holtak számára. Igen, míg valaki az élők közé tartozik, addig még van reménye. Mert jobb az élő kutya, mint a holt oroszlán. Az élők ugyanis tudják, hogy meg fognak halni, de a holtak nem tudnak semmit, és jutalmuk sincs már; hisz még nevük is feledésbe merül, amelyet szereztek maguknak. Szeretetük, gyűlöletük és igyekezetük is mind odavan. Soha többé nem lesz részük abban, ami a nap alatt végbemegy." (Préd 9,2-6)


S hogy miért került be ez a könyv a kánonba? A Prédikátor olyannnyira pesszimista és depressziós elképzelései azért kerülhettek be a Bibliába, mert pont az a célja, hogy rávezesse az olvasót, hogy a Prédikátor gondolkodása valójában hibás gondolkodás, bölcsessége nem lehet tényleges és végérvényes bölcsesség. "Nem lehet igaz, hogy az ember sorsa és az állat sorsa ugyanaz a sors, nem lehet igaz, hogy az istenfélők és a gonoszok sorsa ugyanaz a sors. Kell legyen valami a halál után, kell legyen valami isteni igazságszolgáltatás." erre hivatott rávezezni az olvasót, és nem arra, hogy tényleg ez az örök érvényű igazság.


A Prédikátor nem Istentől kapott kinyilatkoztatása alapján beszél a halálról, hanem épp ellenkezőleg: az emberek általános vélekedése alapján, ti pedig azt fogadjátok be Jézus tanai helyett. Persze mint már írtam, a Prédikátornak igaza lehet abban, hogy az ő idejében halottak többnyire alváshoz hasonló öntudatlan állapotban lehetnek, de ez egyáltalán nem jelenti azt, hogy ez mindig és mindenkivel így lesz. S a Bibliából pontosan tudjuk is, hogy nem így van. Jézus Krisztus halálával, alvilágba való alászállásával és feltámadásával a halottak sorsában is változás állt be.

2016. jún. 8. 20:00
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2 3 4 5 6 7

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!