Kezdőoldal » Kultúra és közösség » Valláskritika » Monoteizmus, Antropomorfizmus...

Monoteizmus, Antropomorfizmus elutasítása! KERESZTÉNYSÉG VS. ISZLÁM?

Figyelt kérdés

Monoteizmus:

Az egyistenhit vagy monoteizmus az egy, élő, és személyes Istenbe vetett hit, illetve a róla szóló tanítás.

[link]

Antropomorfizmus:

Az antropomorfizmus (a görög anthróposz, 'ember' és morphé, 'alak' szóból) egy olyan emberi kép vagy szólás, amely segítségével a transzcendens Istenről alkotott fogalmat fejezünk ki.

[link]


Amire még szükséged lesz:

1. Szentháromság fogalma!

A Szentháromság (latinul Sancta Trinitas) a legtöbb keresztény felekezet tanítása szerint a három isteni személy (Atya, Fiú, Szentlélek).

[link]

2. Iszlám!

Az iszlám (arabul الإسلام‎ al-islām, al-iszlám) arab, zsidó és keresztény hittel közös tőről fakadó monoteista vallás, amelyben Mohamed prófétáé a vallási és politikai vezetőszerep.

[link]


A kérdések:

- Valóban monoteista vallás e a kereszténység, abban a tudatában, hogy tartalmazza a szenthármasságot?

- Van ellentét a monoteizmus, és a szentháromság között?

- Melyik vallásban(Kereszténység/Iszlám) érzed jobban megvalósulni a monoteizmust?(MINDENKÉPP olvasd el a [link] oldalon a "Egyistenhit (tauhíd)" bekezdést a demagógia, felületesség, és elfogultság elkerülése érdekében!)

- A Kereszténység valóban elutasítja az Antropomorfizmust, annak a tudatában, hogy a "Fiu" a testet öltött Isten?(MINDENKÉPP olvasd el a [link] oldalon a "A Fiú" bekezdést a demagógia, felületesség, és elfogultság elkerülése érdekében!)

- Melyik vallásban(Kereszténység/Iszlám) érzed jobban megvalósulni az Antropomorfizmus elutasítását?


2010. máj. 21. 20:59
❮❮ 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... ❯❯
 11/182 anonim ***** válasza:
63%

Az, hogy Isten az Atya, Isten a Fiú és Isten a Szentlélek nem "az istenek számát" összegzi (1+1+1 = 3, ami triteizmus lenne), hanem három személy (aki nem különálló Istenek, hanem egy, közös természetük van) mivoltát mondja ki, végig szem előtt tartva, hogy "még sincs három isten, csak egy Isten van."


Három Istenről senki sem beszél. Az, hogy a Bibliával egyetemben három különböző személyt nevezünk Istennek, az nem egyenlő azzal az állítással, hogy három Isten van. Mivel e személy nem három különböző Isten, hiszen az Istenségük, a lényegük egy, közös. A háromság csak az isteni személyekre vonatkozik, nem az egy isteni lényegre; vagyis, hogy Isten csak egy van. ami Istenben egyetlen, azt is­teni lényegnek vagy természetnek nevezzük, ami Istenben három, azt személynek vagy alanynak hívjuk. Isten tehát három személy egy lényegben, míg Jézus Krisztus egyetlen (isteni) személy két (isteni és emberi) természetben. A személyek többfélesége semmiképpen sem állítható ellentétbe a lényeg egységével, bárha való igaz, hogy a kinyilatkoztatás nélkül fogalmunk sem volna arról, hogy a "személyiség" és a "lényeg" nem mindig esik egybe. Abból, hogy nálunk embereknél a kettő összeesik, még nem következik, hogy a kettő fogalmilag is egyazon dolog. Ebben fogalmi ellentmondás csak akkor lenne, ha azt mondanók: egy lényeg és mégis három lényeg; egy személy és mégis három személy. De: egy lényeg és három személy éppúgy nem ellentmondás, mint ahogy nem ellentmondás, ha azt mondom; három ember s egy család, vagy: száz katona s egy század. Nem a hármat azonosítjuk az eggyel, hanem a három isteni személyt az egy Istennel. Ebben fogalmi ellentmondást kimutatni nem lehet.


A Szentháromság egy. Mi nem három istent vallunk, hanem egy Istent három személyben: egylényegű Háromságot. Az isteni személyek nem osztják meg egymás között az egyetlen istenséget, hanem mindegyik teljes egészében Isten: Az Atya egészében az, ami a Fiú, a Fiú egészében az, ami az Atya, az Atya és a Fiú egészében az, ami a Szentlélek: azaz egyetlen Isten a természetet illetően. A három Személy bármelyike az a valóság, tudniillik isteni substantia, essentia, vagyis natura.


Az isteni személyek valóságosan különböznek egymástól. Tiszteljük és megvalljuk az egy Istent, nem úgy, mintha magányos lenne. Az "Atya", a "Fiú" és a "Szentlélek" nem egyszerűen az isteni "Lét" módozatainak nevei, mert valóságosan különböznek egymástól: Az Atya nem ugyanaz, mint a Fiú, sem a Fiú nem ugyanaz, mint az Atya, sem a Szentlélek nem ugyanaz, mint az Atya vagy a Fiú. Eredési relációik által különböznek egymástól: Az Atya az, aki nemz, a Fiú az, aki születik, a Szentlélek az, aki származik. Az isteni Egység Háromság.


A három isteni személy vonatkozásban (relatio) van egymással. Az isteni személyek közötti valóságos különbség, mivelhogy ez nem osztja meg az isteni egységet, kizárólag azokban a vonatkozásokban van, amelyek az egyik személynek a másik kettőhöz való viszonyát adják. A személyek vonatkozást kifejező neveiben az Atya vonatkozásban van a Fiúval, a Fiú az Atyával, a Szentlélek mindkettővel; amikor erről a három személyről beszélünk, a vonatkozásokra vagyunk tekintettel, ugyanakkor egy természetben vagy lényegben hiszünk. Közöttük tehát minden egy, ahol a relatio szembenállása nincs jelen. Ezen egység folytán az Atya egészen a Fiúban és egészen a Szentlélekben van; a Fiú egészen az Atyában és egészen a Szentlélekben van; a Szentlélek egészen az Atyában és egészen a Fiúban van.


Nazianzi Szent Gergely, akit "teológusnak" is neveznek, a konstantinápolyi katekumenoknak a Szentháromságos hit ezen összefoglalását adja:


"Mindenekelőtt kérlek, őrizd a jó letéteményt, amelynek élek és amelyért harcolok, mely bárcsak ez életből távozóban kísérne engem, mellyel az élet minden nehézségét elviselem, és minden gyönyörűséget megvetek és semminek tartok; a hitet, mondom, és a hitvallást az Atyában, a Fiúban és a Szentlélekben. Ezt bízom rád a mai napon, amikor elmerítelek a tisztító vízben, és a magasba emellek. Egész életed kísérőjéül és oltalmazójául adom neked az egy Istenséget és hatalmat, mely a Háromban együtt van, és a Három különbözőt magában foglalja, mely nem különbözik bennük sem állagban vagy természetben, sem alá- vagy fölérendeltség nem növeli vagy csökkenti (...); a Három végtelen végtelen egységét [adom neked], a Három egyformán Istent, ha külön-külön nézzük (...) ismét Háromságos Istent, ha együtt gondoljuk (...). Alig kezdek gondolkodni az Egyről, azonnal körülragyog a Háromság. Alig kezdem megkülönböztetni a Hármat, visszajutok az Egyhez."

2010. máj. 22. 18:09
Hasznos számodra ez a válasz?
 12/182 anonim ***** válasza:
75%
Mohamed a kortárs arab politeista környezettel szemben abszolút monoteizmust, azaz egyistenhitet (tauhíd) hirdetett ("Allah az egyetlen; Allah az örökkévaló; Nem nemzett és nem nemzetett; És senki nem fogható hozzá.") A pogány bálványimádást és a keresztény háromságtant – legalábbis amit ő annak vélt – egyaránt elvetette, mint az Allahhoz "társítás" (sirk) bűnét. Tilos ugyanis Allahon kívül bárki vagy bármi mást imádni: bálványokat, sírokat, csillagokat, dzsinneket, angyalokat, uralkodókat vagy akár Allah küldötteit (pl. Mohamedet vagy Krisztust). Allah minden bűnt megbocsát, de a "társítást" nem. Allah ugyanis minden tekintetben abszolút szellemi lény, a világ teremtője, fenntartója, gondviselője és ítélője. Allahnak a hagyomány szerinti 99 csodálatos neve nagyjából a Bibliából is ismert isteni tulajdonságok listája. Közismert az Allahu akbár! ("Allah a Legnagyobb!") kiáltás, de a leggyakoribb nevek szinte minden szúra elején ott állnak: "Allah, az irgalmas és könyörületes nevében" (Biszmillah ar-Rahmán ar-Rahím). Az iszlámban ugyanakkor természetes, hogy Isten és ember egymástól távol van, és hogy Isten személye megismerhetetlen. Az a gondolat, hogy Isten emberré válva beléphet a teremtett világba, istenkáromlásnak számít.
2010. máj. 22. 18:17
Hasznos számodra ez a válasz?
 13/182 A kérdező kommentje:

Én itt a Kereszténységet szeretném összehasonlítani az Iszlámmal, a Monoteizmus, és az Antropomorfizmus témákban!

Nem értem, mi értelme pont lehagyni az összehasonlítást...!!!???

Azért tettem fel direkt így a kérdést:

Monoteizmus, Antropomorfizmus elutasítása! KERESZTÉNYSÉG VS. ISZLÁM?

2010. máj. 22. 18:26
 14/182 anonim ***** válasza:
63%
antropomorfizmusok (a gör. anthróposz, 'ember' és morphé, 'alak' szóból): olyan emberi képek és szólások, melyek segítségével a transzcendens Istenről alkotott fogalmakat fejezzük ki. Azért az antropomorfizmusokat csak ott emlegetjük, ahol a vallás valóban szellemi, transzcendens Istenhez igazodik. - A primitív népek és mitológiák istenei fölnagyított emberek. Legjobban kimutatható ez a gör-róm. mitológiában, ahol az istenek erkölcsi világa sem múlja fölül az emberekét. Az antropomorfizmusok ismeretelméleti gyökere az, hogy Isten transzcendens világát csak tapasztalati világunkon keresztül közelíthetjük meg, és csak emberi kifejezésekkel beszélhetünk róla. A hívő az ilyen kifejezésmód jogát és határait abból vezeti le, hogy az ember Isten képmása. - Maga a kinyilatkoztatás is használja ezt a módszert. Isten személyességét, cselekvő magatartását csak úgy érzékeltetheti, ha az emberhez hasonlítja. Beszél Isten arcáról, szeméről, füléről, kezéről, útjairól, lábáról. Ezekkel nem Isten alakját akarja megrajzolni, hanem azt a módot, ahogy Isten az emberre hat. Az antropomorfizmusokok magát Istent nem ábrázolják. A prófétai látomások sem mutatják be alakját, hanem inkább az emberre gyakorolt hatást érzékeltetik. A szemita szellemiséget különben sem a külső alak és a tagok érdeklik, hanem inkább azok funkciója. Ezért pl. az Iz 55,12: azt olvassuk, bogy a hegyek ujjongnak és a fák tapsolnak kezükkel. Amikor a próf. irod. emberi módon beszél Istenről, nem vizuális képet ad róla, hanem egész lényegét, személyiségét akarja kifejezni, mint ahogy az egyes tagok is a tevékenység, a sajátságok kifejezői. Isten személyességét legjobban az világítja meg, hogy ő a szuverén cselekvő, a világ teremtője, a tört. irányítója, s az ember is azáltal az ő képe, hogy uralma alá hajthatja a földet (Ter 1,26-28). Isten személyességét még közelebb hozzák azok a képek, amelyek tevékenységét részletezik: lát, hall, beszél, nevet, haragszik, kiengesztelődik. De az emberi magatartás csak azért lehet összehasonlítási eszköz, mert mögötte van a szellemi tudat, a személyesség. Jahvéra nem lehet állati ábrázolást alkalmazni. Az ÓSz nem feledkezik meg arról, hogy Isten és az ember között végtelen a távolság (Ter 18,17; Kiv 3,5; Iz 28,29). Az antropomorfizmusokat a próf-k is átvették, mert nem láttak benne veszélyt az istenfogalomra vonatkozóan. Csak a teol. reflexió és a nép gondolkodásának irányítása vezette a későbbi gör. és arám fordítókat abban, hogy hellyel-közzel enyhítsék azokat a kifejezéseket, amelyek a tiszta transzcendenciát veszélyeztethették. Az ÚSz-ből visszatekintve az antropomorfizmusokban a megtestesülés előkészítését is megláthatjuk. - Az antropomorfizmusok ismeretelméleti és teol. értékelésénél tudnunk kell, hogy minden fogalmunk sajátosan emberi, azért kíséri az érzékelhető kép, hiszen minden ismeretünk szemlélet, azaz emberi látás. S mivel Isten saját képe hiányzik, azért teremtett képben konkretizáljuk hatását és sajátságait. De azt is tudjuk, hogy még a legelvontabb fogalmakat v. képeket sem vihetjük át közvetlenül Istenre, hiszen ezekben a fogalmakban is benne van a képszerű elemeknek és a szellem transzcendens megsejtésének valamilyen szintézise. Így minden fogalomban ott rejtőzik egy szempont, amely Istennek egészen más voltára utal. A képek használatának alapja a metafizikai analógia (analogia entis), amely fennáll a Teremtő és a teremtett világ között. A képek azt érzékeltetik, hogy a felfoghatatlant ismerjük meg, hogy a végtelenül messze levő van itt, s kapunk valamilyen benyomást abszolút személyességéről, szellemiségéről, szabadságáról. Ezért joggal állíthatjuk a negatív teológiával és a dialektikus teológiával szemben, hogy Isten létéről pozitív kijelentéseket is tehetünk. Az emberi fogalom a maga térhez és időhöz kötöttsége miatt nnindig tört. tapasztalathoz kapcsolódik. A metafizikai istenfogalom is így alakult ki. Ezért az üdvtört. tapasztalás valóban lényegi vonásokkal tölti ki a metafizikai fogalmat, nem pedig csupán jeleket (Jaspers: chiffre) v. mitikus képeket (Bultmann) közöl. Az antropomorfizmusok magyarázatánál tehát mindig gondolni kell Isten abszolút szellemiségére, végtelenségére, változhatatlanságára, mindenütt jelenvalóságára és szuverenitására. Azért pl. ha arról van szó, hogy ő megharagszik és kiengesztelődik, nem maga változik, hanem mi vetítjük bele a hozzánk való viszony változását.
2010. máj. 22. 18:32
Hasznos számodra ez a válasz?
 15/182 anonim ***** válasza:
63%
monoteizmus (gör.): egyistenhit, egyetlen Istenség elismerése és tisztelete, mindazoknak a lényeknek egyidejű tagadásával, akiket a többistenhit (politeizmus) tisztel. monoteizmust vall a zsidóság, a kereszténység és az iszlám. - A hinduizmusban Visnu ill. Siva tisztelői elfogadnak még alárendelt istenségeket is. Az ókori Egyiptomban olykor a pol. hatalmi közp. istenségét azonosították az égi istenséggel, és a többi istenséget vele hozták kapcsolatba (henoteizmus). Egyes természeti népeknél is megtalálható a nyoma valamilyen főistenségnek v. legfőbb lénynek. A 18. sz-tól sokat vitáztak az emberiség ősi vallásáról és az egyistenhit kifejlődéséről. Modelleket állítottak föl: ősi állapot volt a fetisizmus, a titokzatos erők elismerése, azután az ősök tiszt-e, majd a totemizmus a maga mágikus jelenségeivel és végül a politeizmus, és a főistenek kultuszából, a henoteizmusból kifejlődött a monoteizmus. A természeti népek szellemiségének és műveltségének tanulmányozása nem erősítette meg ezt a sémát; valamilyen főistenségnek mint hatalomnak és mint bírónak a sejtése kimutatható még akkor is, ha a gyakorlati vallásosság tele van mágiával és a természeti erők tiszt-ével (W. Schmidt). - A bibliai monoteizmus. Az ÓSz, legalábbis Ábrahám óta, beszél a monoteizmusról, sőt visszavetíti azt az emberi tört. kezdetére is. Isten maga nyilatkoztatta ki a Jahve nevet (Kiv 3,13), de föltehető, hogy a korábbi pátr-knál El saddáj néven volt ismeretes. Az El a kánaáni népeknél is a főisten neve volt. A föníciai és a szíriai vallásban Baal volt az ég istene; de a vallástört. megállapította, hogy a főistenek mellett megvtolak a mitológiai mellékistenek is. Mózes korától a pátr-knak megmutatkozó Isten (El) azonos Jahvéval, aki az egész világ Istene, és egyúttal a zsidó nép Istene is. Hatalma kiterjed Izr-re és a népekre, tehát ő a tört. irányítója. Amellett ura és teremtője az egész term-nek. Ő a mindenható, aki nem ábrázolható, mert abszolút szellem (képtilalom). Jahve az egyedüliséget igényli, és mint „féltékeny Isten” tiltja a bálványimádást. Különben is fölötte áll a bálványoknak, amelyek csak emberi kéz alkotásai (Kiv 15,11; Zsolt 57,2; 81,6). A LXX a pogányok isteneit a daimonia névvel fordítja le (Iz 34,14; 65,11; Zsolt 95,5; 105;37), tehát azonosítja őket az ártó szellemekkel (démon). A próf-k már elutasították az istenek létét. Jahve az egyetlen úr, ő betölti a földkerekséget. A pogányok istenei hozzá mérten „semmik” (Iz 1,8; 10,10; 19,3). Izajás különösen hangsúlyozta, hogy Jahve az egyetlen úr, a Teremtő (4,21-28; 41,29; 43,10; 44,8; 45,5). De ez sem egészen új, hiszen lényegében már ott van a mózesi kinyilatkoztatásban. A monoteizmus megértésében volt fejlődés, de Isten abszolút nagysága és hatalma kezdettől fogva világos. Ezen alapszik szentsége, igazságossága és a szöv-hez való hűsége. Tkp. ez a dinamikus és összehasonlíthatatlan sajátság többet mond az ósz-i hívő számára, mint az elméleti spekulációból levezetett egyedüliség. Így ebből a szempontból az ÓSz ellentétben áll minden korabeli mitológiával és vallással, ahol az istenek a term. erőinek, jelenségeinek a megszemélyesítései, itt pedig Jahve a transzcendens teremtő, aki fölötte és kívüle áll a term-nek. Ezért az ósz-i monoteizmust nem lehet a környező népek vallási fölfogásából v. a term-es fejlődésből levezetni, ez kinyilatkoztatott tanítás és hit. Isten egysége a zsidó vallásnak mindig kifejezett tétele maradt. Az ő megvallása (Sema Izrael... MTörv 6,4) mindennapi kötelező ima volt. - A diaszporában élő zsidók különösen vigyáztak erre, s hitüket bölcs. érvekkel is igazolták (Bölcs 13). Amikor Philo a gör. fil-t fölhasználta az ósz-i istentan ismertetésére, nála is megmaradt Isten abszolút transzcendenciája. A Logosz és az Isten udvartartásához tartozó szellemek csak alárendelt lények. A zsidó hitben a Messiásnak nincs isteni méltósága. Isten megmarad egyszemélyű transzcendens létezőnek, s a várt Messiás minden kiváltsága ellenére csak ember marad. - Az ÚSz átvette az ósz-i hitet, amely szerint Isten oszthatatlanul egy, és rajta kívül minden más létező az ő teremtménye (Mk 12,29; 1Kor 8,4; Jak 2,19; 1Tim 2,5). Az ÚSz Istene az Atyák Istene, aki a régi kinyilatkoztatást adta (ApCsel 2,13; 5,30; 22,14). Ő Izr. Istene (Mt 15,31; Lk 1,68; Zsid 11,16), de egyúttal az egyh. Istene is (ApCsel 15,14; Zsid 4,9; 1Pt 2,10). Bár a pogányok bálványaikat isteneknek és uraknak mondják, önmagukban mégis csak semmik (1Kor 8,5). Az ÚSz - főleg Szt Pál és János - beszél dualizmusról is, Isten és a Sátán ellentétéről. A Sátán ennek a világnak a fejed-e és istene (Jn 12,31; 14,30; 16,11; 2Kor 4,4; Ef 2,2; Kol 1,13), de Istennel szemben ő is csak teremtmény, és Krisztus már megtörte hatalmát (Lk 10,10; Jn 12,31). Az angyalok sem isteni lények, hanem Isten udvartartása (Mt 18,10; Lk 15,10), sőt az üdvrend szolgái (Zsid 1,4.14). Az ÚSz azonban a monoteizmust elmélyíti a Szentháromság misztériumával. Isten term-e és lényege szerint egy, egyetlen, örök, mindenható, világfeletti szellem, de 3 személyben, az Atya, a Fiú és a Szentlélek lényegi egységében létezik. Ez az abszolút szellemi lét gazdagsága, és éppen ezzel múlja fölül teremtményeit. - Dogmatikailag a monoteizmus a kereszténység alaptétele, s ez összhangban van azzal a fil. követelménnyel is, hogy az abszolút transzcendens szellem, a teremtő csak egy lehet. Ezért az Egyh. is elveti a sokistenhit minden formáját, s hitvallásának első mondata az egy Istenről szóló tanúskodás (D 9, 428, 703, 994, 1702), de mindig úgy, hogy az egy Istenen a Szentháromságot érti. Isten tehát nem elvont fil. fogalom, hanem a lét és az élet teljessége. Abszolút egysége mellett magában hordozza a szellemi élet örök és végtelen megnyilvánulását, azért lehet ő a teremtmények sokféleségének is oka és magyarázata. Ez az egy Isten a maga szentháromsági mivoltában tárult ki a teremtett világ felé és alkotta meg az üdvrendet. Ebben a kinyilatkoztatásban saját belső életét tárta föl, amit nem vitt bele a teremtésbe, és ezért azt a teremtésből az okság elve alapján nem ismerhettük volna meg. Belső élete az atyaság, fiúság és a Szentlélek lehelésének dinamikus feszültségében olyan, hogy kitárulhat az ember felé irgalommal és szeretettel, s így lehet ő egyúttal az értelmes teremtmény végső célja és boldogsága.
2010. máj. 22. 18:35
Hasznos számodra ez a válasz?
 16/182 anonim ***** válasza:
63%

Atropomorfizmus: az az eljárás, amikor Isten valóságának leírására emberi viselkedésmódokat alkalmaznak. Sokszor találkozunk antropomorfizmussal az Ószövetségben, mikor Istennek emberi indulatokat, cselekedeteket, sôt, emberi tagokat tulajdonítanak (Isten megbán valamit, nevet, szomorú, haragszik; szája, orra, lába van stb.). Ennek a kifejezésmódnak (mely még a tisztult szemléletű prófétáknál is megtalálható) az a célja, hogy kifejezésre juttassa az Istenre jellemzô dinamikát, de oly módon, hogy ne mosódjék el az Istent a teremtményétôl elválasztó minôségi különbség. Súlyos problémák adódnak viszont abból, ha antropomorf módon fejezik ki Istennek a gonoszhoz való viszonyát, és az antropomorf kifejezésmód súlyos problémákat jelent Isten megismerhetôségének teológiája számára is. Jóllehet minden emberi fogalom (mely egyben mindig konkrét képzet is) csak inadekvát ismeretet eredményezhet, ha Istenre visszük át, mindazáltal az emberi szellem Istenre irányuló transzcendenciája miatt minden fogalomnak van némi transzparenciája is Istenre vonatkozólag (analógia): és ez a transzparencia lehetôvé tesz valódi, noha csak analóg ismeretet, amelyet mindig új és új tagadással kell Istenhez hozzáigazítani. Az ember mint ennek az ismeretnek a birtokosa tudatában van saját antropomorfizmusainak, és éppen ezzel emelkedik fölébük s jut közelebb Isten titkához. Ráadásul az emberi szellem mindig szemlélethez van kötve, és ezért az antropomorfizmusok igazolásához figyelembe kell venni azt is, hogy a történeti tapasztalat leírására szolgáló fogalmakkal kell tanúságot tenni arról a tényrôl, hogy Isten belenyúlt a történelembe, és így az ilyen kijelentések magasabb fokon igazolják az antropomorfizmusok használatát.


A monoteizmus filozófiai értelemben az a tan, hogy csupán egyetlen egy legfôbb, abszolút, végtelen és szellemi-személyes lény van, aki a világtól különbözô, de minden tekintetben teremtôje és hordozója a világnak, áthatja a világot, és minden tapasztalható valóságnak az alapja. Itt a személyes, végtelen Istenre vonatkozó összes kijelentést úgy kell tekinteni, hogy azok a felfoghatatlan titokról tett analóg kijelentések (lásd: analógia, panteizmus, politeizmus). Teológiai értelemben az Ószövetség és az Újszövetség monoteizmusa azt jelenti, hogy az a lény és az a hatalom, akinek a cselekvésérôl az ember ,,itt és most'' tapasztalatot szerez (,,a mi Istenünk'', ,,az atyák Istene''), nem valamelyik numinózus hatalom (nem az ,,egyik'' isten), hanem éppen az az egyetlen egy, abszolút Isten (a voltaképpeni Isten, akin kívül más isten nincs), aki az egész világnak és az egész történelemnek egyetlen alapja és mindenható Ura. Így tehát a monoteizmus annak megvallása, hogy a teremtmény és Isten személye között lehetséges a közvetlen találkozás; hogy e találkozás meg is valósul, és a teremtmény olyannak ismeri meg Istent, amilyen Ô lényegében véve; a monoteizmus tehát formális elôlegezése a kegyelemrôl, a kinyilatkoztatásról és az Isten önközlésérôl szóló keresztény tanításnak. A monoteizmus tehát nem csupán filozófiai igazság, hanem alapvetô és maradandó jelentôségű a kereszténység szempontjából is (vö. DS 1 és köv. 11 790 3021; Mk 12,29; Jn 17,3; 1Kor 8,5 és köv.).

2010. máj. 22. 18:39
Hasznos számodra ez a válasz?
 17/182 A kérdező kommentje:

Akkor lássuk!


1. Szentháromság

Mindenki szépen megmagyarázza a szentháromságot, de mégis van, hogy ellentmondanak egymásnak.

Valaki azt mondja:"mert a Szentháromság nem azt jelenti, hogy három isten van, hanem azt, hogy egy Isten van, három személyben."

Igen de a három személy az három különböző tudat? Mert ha igen akkor három isten, ha nem akkor nem három személy!!!

És ha az egyik személy mást akar mint a másik, akkor melyik akarata érvényesül? Amelyiké érvényesül, az az Isten, és a többi az már nem lehet Isten mert nem mindenható! Ha soha nem különböznek az akaratukban, akkor csak feltételezni kéne, és ugyan oda lyukadunk ki! Viszont csak akkor nem tudnánk ezt feltételezni, ha nem 3 személy lenne, de nem ezt állítjátok!

Valaki azt mondja:

"A Szent Háromság nem 3 Isteni személy, hanem Isten 3 megnyilvánulása. Az személynek különböző személyisége van, de a 3 Isteni személy csak funkcionálisan tér el egymástól."

A személynek különböző személyisége van??? Tehát 3 isteni lény!

Aztán azt mondja:"Ez a nap analógiájára visszavezethető: A nap van, mint létező (Atya), de van sugara (Szent Lélek), ami által annak melege (Jézus) szállítódik. Még se mondjuk, hogy 3 nap létezik. Tévedés ne essék: Ez nem Isten három része, hanem hogy háromféleképpen nyilvánul meg, miközben ők egyek."

De hát a nap az nem a napsugár, és nem is a melegség! Ez három külön dolog! Szerintem ez pont cáfolata a szentháromságnak, mert látszik, hogy 3 dolgot nem lehet összegyúrni egybe! Ezt úgy lehetne, mint az Iszlámba mikor azt mondja, hogy:"Isten hét tulajdonsága (élet, tudás, hallás, látás, akarat, mindenhatóság és beszéd) öröktől léteznek és Isten lényegéhez tartoznak." De itt TULAJDONSÁGOKRÓL beszélünk, amiknek NINCS külön tudatuk, személyiségük!


Tehát úgy érzem, hogy ez csak belemagyarázás! Valami olyasmit próbálnak meg elfogadtatni az emberrel ami értelmetlen, és logikátlan! És amikor először ez feltűnik az embernek akkor megpróbálják ezt logikusan beadni, de aki gondolkozik annak ezt nem lehet! Ha látják, hogy nem megy, akkor beismerik, hogy igazad van, csak akkor utána bedobják az "Isten a logikán felül van dumát"! Csak akkor azt nem értem miért nem ezzel kezdték???!!! Ez olyan mintha hülyére vennék az embert, mert ők is tudják, hogy logikátlan, és belemagyarázás, de azért szédítik az ember az elején, és ha látják, hogy nem megy, akkor jöhet az "Isten a logikán felül van" duma!

Ezt így fogalmazza meg az egyik válaszadó:"Ha esetleg látszólag ellentét volna a Szentháromság és a monoteizmus között, ez abbol adódhat, hogy a mi(emberek) felfogóképességünk véges, és így nem érthetünk meg egy végtelen hatalommal rendelkező Istent."

Ehhez jön hozzá, hogy a szentháromság a 4 században jelent meg, és nincs is benne a Bibliába!!! Sőt az egész Biblia az EGY ÉS OSZTHATATLAN ISTENRŐL beszél! Erre egyszer csak a 4 században három személyről kezdenek el beszélni!!!???!!!??? Ha valakinek erről tudnia kellet volna akkor azok az előző próféták!!! De semmi nincs! Ez egy éles, és feltűnő kontraszt!!!


Ha ezt el kéne fogadnom, az azzal járna, hogy egész életembe ott motoszkálna bennem a kétkedés, és soha nem nyughatnék!


2. Antropomorfizmus

Valaki azt mondja: "És csak emberi testben tudta az emberek bűnét (a halál okozóját) eltörölni, és ha saját maga, Isten, szenvedi el értünk azt, hogy a Világnak a pusztulása be ne következzen."


Na ez biztos nem a Biblia mindenható Istene! Mi az hogy:"csak emberi testben tudta az emberek bűnét (a halál okozóját) eltörölni" Ő a Mindenható! Megteremtette a világot, és előtte nem voltak számára feltételek, meg kényszerűségek, aztán egyszer csak a teremtményei hatással van rá???!!! Ez nem Isten! Erről az Iszlám azt tanítja, hogy az akaratával képes mindenre!


Aztán így folytatja:"Pedig hagyhatta volna Isten a világot magára, hiszen nélküle is létezett."

Mi? Már hogy létezhetne nélküle??? Ő teremtette!


Aztán így folytatja:"A bűn, mivel az egyetlen dolog, ami nem Istentől származik, mert földi eredetű, földi módszerekkel kellett megváltani: vérrel, halállal, mert a bűn forrása ez."


Nem Istentől származik??? Akkor ki teremtette??? A bűn az egy létező dolog! Vagy teremtett, vagy nem! Ha teremtett, akkor ki teremtette, ha nem Isten??? Ha nem teremtett, akkor mindig is létezett, még a teremtés előtt

is???

Mit mond erről az Iszlám?

"Nincs szüksége gyermekre, amikor Övé mindaz, ami az egekben és a földön van."

Meg azt, hogy minden dolog teremtett ami létezik, saját magán kívül, mert ő a Teremtő!


Van aki így fogalmaz:"Jézus Krisztus valóságos Isten és valóságos ember."

Vagy így:"nem 3 Isteni személy, hanem Isten 3 megnyilvánulása"

Ez maga az Antropomorfizmus!


De ha megnyilvánult egy férfiba, akkor ugyan az megnyilvánulni egy nőben, csak mondjuk az akarata miatt nem ez történt! Vagy ez a fiú mindig is létezett? Akkor viszont 100% Antropomorfizmus, és politeizmus! Hisz az azt jelenti, hogy az Isten, fiú formában létezett az Atyánál, és egy külön személy! Ha viszont mindig is létezett, de nem fiú formában, akkor meg visszakanyarodhatunk az elejére, hogy akkor ugyan az megnyilvánulni egy nőben, csak mondjuk az akarata miatt nem ez történt! És ha ugyan az megnyilvánulni egy nőben, akkor ugyan az megnyilvánulni egy állatban, vagy szoborban! Akkor viszont mi a különbség a kereszténység, és a hinduizmus között???!!!

Ha nem nyilvánulhat meg csak a fiúban, akkor viszont nem Mindenható! Ha ez a megnyilvánulás nem maga az Isten, akkor meg ne nevezzük megnyilvánulásnak, és ne modjuk, hogy:"Jézus Krisztus valóságos Isten és valóságos ember"!!!

És pont ez amit az Iszlám mond!

"Ti írás birtokosai! Ne lépjétek túl a határt a ti vallásotokban és ne mondjatok Allahról mást, csak az igazságot! Jézus, a Messiás, Mária fia csupán küldötte Allahnak, és az ő szava, amit sugalmazott Máriának, és Allahtól küldött lélek. Higgyetek hát Allahban és az Ő küldötteiben és ne mondjátok azt, hogy: "Három!" Hagyjátok abba! Jobb az nektek! Allah csupán egyetlen isten. Magasztaltassék! Nincs szüksége gyermekre, amikor Övé mindaz, ami az egekben és a földön van. Allah kiváló istápoló!"(4:171) Elfogultság nélkül mondom, ez valami olyan amitől megnyugszik a szívem...


Aztán itt van egy kérdés, amit nagyon fontosnak tartok!!!

Az Atya-Fiú-Szentlélek, mint "egy Isten", az térbeli, van alakja, van színe? Mert ha van az maga a Antropomorfizmus! Hisz akkor van formája, csak azt nem tudjuk milyen!

Ha nincs, akkor viszont akkor lesz, amikor megnyilvánul, mint fiú, vagy szentlélek, hisz a térbeli világunkban, ő is térbeli!!! Ha viszont ezek a megnyilvánulások nem maga az Isteni személyek, akkor nem kéne ezt tanítani!!!


Mit mond erről az Iszlám?

"Nincs (meghatározható) lakhelye, láthatatlan és öröktől fogva létezik, se alakja, se színe, se részei nincsenek."


Nekem ez a véleményem, és köszönöm a válaszokat, és még várom a többit!

2010. máj. 23. 16:05
 18/182 anonim ***** válasza:
97%

Kedves kérdező!

Örülök,hogy ennyire foglalkoztat ez a kérdés,hisz aki nem kérdez,nem kételkedik=nem gondolkodik,nem is hisz igazán.Ilyenek a bigottak.Viszont én is kérdeznék valamit tőled.Ha már eldöntötted,hogy az iszlám a legigazabb vallás,akkor miért gondolkodsz még ezeken a dolgokon?Én nem mondom azt,hogy a kereszténységben nincsenek hibák.Sok keresztény egyház nem is fogadja el a szentháromság tanát,ők is hasonló érveket hozván fel.De egyvalamit le kell szögeznem.Az a kifejezés,hogy "egy Isten,három személy" kis magyarázatra szorul.A három "személy"-t nem a mai "személy" szó értelmezésében kell felfogni.Mint már írtam,szubsztanciáról,Isten egy adott lényegi megnyilvánulásáról van szó.Én amit nagyon elítélek személy szerint,az az,hogy a Megváltót sokszor a megfeszített Istenként írják le,nevezik meg.De igazából,mikor Jézust megfeszítették,inkább volt ember mint isteni lény.Hisz a megváltásnak épp az volt a lényege,hogy emberként haljon meg,emberi bűneink miatt.Sokat lehetne még erről beszélni,ha gondolod megkereshetsz priviben,de nagyon sok írás beszél ezekről a dolgokról,nagyon sok könyv,melyet nálam sokkal okosabb emberek írtak.

2010. máj. 23. 22:38
Hasznos számodra ez a válasz?
 19/182 anonim ***** válasza:
94%

Szentháromságról:


[link]

[link]

[link]

[link]


A Szentháromság - A háromszemélyű egy Isten


Bár mindaz, amit az emberi értelem Istenrôl megsejthet, rejtelmes és titokzatos, Krisztus tanítása ezenfölül még a legmélyebb és legrejtettebb titkot, a Szentháromság titkát is fölfödi elôtte. Krisztus Istent Atyjának nevezi. Sohasem mondja tanítványairól és sajátmagáról együttesen ,,mi Atyánk'', hanem mindig ,,az én Atyám'' és ,,a ti Atyátok''. Krisztus tehát különös értelemben Isten Fia. Csak Ô mondhatja el mennyei Atyjáról: ,,Én és az Atya egy vagyunk''. Gyakran beszél az Üdvözítô a Szentlélekrôl is, aki az Atyától származik, akit Ô vagy az Atya az Ô nevében küldeni akar, mégpedig mint megszentelôt, mint helyette adott gyámolítót, mint a teljes isteni igazság tanítóját. Különös világossággal fejezik ki a Szentháromság titkát azok a szavak, melyeket az Üdvözítô röviddel mennybemenetele elôtt tanítványaihoz intézett: ,,Minden hatalom nekem adatott mennyben és földön. Elmenvén tehát, tanítsatok minden népet, megkeresztelvén ôket az Atya és Fiú és Szentlélek nevében'' (Mt 28,18-19). Az Atya és Fiú és Szentlélek egy nevében vagy egy nevére kell a hívônek a bűntôl való megtisztulás és a megigazulás keresztségét fölvennie. Az apostolok leveleiben gyakran található a Szentháromság hitének megvallása. Szent Pál pl. a korintusiakhoz írt második levelét ezekkel a szavakkal fejezi be: ,,A mi Urunk Jézus Krisztus kegyelme, és Isten szeretete, és a Szentlélek közössége legyen mindnyájatokkal!'' (2Kor 13,13)


Az Egyházban ôsidôktôl fogva elevenen élt és él a Szentháromságban való hit. Ez a hit nyilatkozik meg egyebek között a keresztelésnek ôsidôktôl fogva szokásos formájában: ,,az Atyának és Fiúnak és Szentléleknek nevében''; az apostoli hitvallásban; az úgynevezett doxologiákban, vagyis a háromszemélyű egy Istennek dicséreteiben, leginkább az ôsrégi ,,Dicsôség az Atyának...'' dicsôítésben; végül az imádságok befejezéseiben, amelyek ôsrégtôl fogva ,,trinitariusok'', azaz a Szentháromság hitét kifejezôk: ,,A mi Urunk Jézus Krisztus által, aki veled (vagyis az Atya-Istennel) él és uralkodik a Szentlélekkel egyetemben, Isten mindörökön örökké. Amen''.


Tehát egy Isten van három személyben s a személyek neve Atya, Fiú és Szentlélek. Ezek a nevek származási viszonyt fejeznek ki. Istenben, mint a teológusok mondják, vannak ,,eredések'', s az ezeken az ,,eredések''-en alapuló kölcsönös ,,vonatkozások'' által különbözik egymástól a három személy. Minden másban teljesen egyformák, egy lényegük van, a három személy csak egy Isten, egymást teljesen áthatják. Ezt a tant a firenzei zsinat (1438-1445) a következô módon fejti ki (vö. az ún. Szent Atanáz-féle hitvallást is): ,,A római Anyaszentegyház... hisz... egy igaz, mindenható, változhatatlan és örök Istent, az Atyát és Fiút és a Szentlelket, aki egy a lényegben, hármas a személyben: a születetlen Atyát, az Atyától szült Fiút, az Atyától és Fiútól származó Szentlelket. Az Atya nem a Fiú, sem a Szentlélek; a Fiú nem az Atya, sem a Szentlélek; a Szentlélek nem az Atya, sem a Fiú: hanem az Atya csak Atya, a Fiú csak Fiú, a Szentlélek csak Szentlélek. Csak az Atya nemzé a Fiút saját állagából (szubsztanciájából), csak a Fiú született csak az Atyától, csak a Szentlélek származott egyszersmind az Atyától és Fiútól. Ez a három személy egy Isten, nem pedig három Isten; minthogy a háromnak egy az állaga (a szubsztanciája), egy a lényege, egy a természete, egy az istensége, egy a mérhetetlensége, egy az örökkévalósága. Istenben minden egy, ahol vonatkozási ellentét nem forog fönn. Emiatt az egység miatt az Atya egészen benne van a Fiúban és egészen a Szentlélekben; a Fiú egészen az Atyában és a Szentlélekben; a Szentlélek egészen az Atyában és egészen a Fiúban. Egyik sem elôzi meg a másikat az örökkévalóságban, nem múlja fölül nagyságban, nem szárnyalja túl hatalomban. Örökké és kezdet nélkül van a Fiú az Atyától; és örökké s kezdet nélkül származik a Szentlélek az Atyától és Fiútól. Az Atya mindazt, ami és amivel bír, nem mástól kapja, hanem sajátmagából bírja: eredet származás nélkül. A Fiú mindazt, ami és amivel bír, az Atyától kapja: eredet az eredettôl. A Szentlélek mindazt, ami és amivel bír, egyszersmind az Atyától és Fiútól kapja. De az Atya és a Fiú nem két eredeztetôje a Szentléleknek, hanem csak egy: miként az Atya és Fiú és Szentlélek nem három létesítô elve a teremtésnek, hanem csak egy,''. Ez kikutathatatlan hittitok. Még a legélesebb elméjű teremtmény sem jutott volna sohasem az egy Isten háromszemélyűségének nyomára. Sok népnél és nagy gondolkodónál (Plato!) megtalálhatók a Szentháromság titkának az ôskinyilatkoztatásból megmaradt emlékei. Jóllehet az Ószövetség ezt a titkot homályosan jelzi, mégsem ,,nyilatkoztatja ki''.


Bár tehát a Szentháromság titka minden emberi értelmet fölülmúl, mégsem észellenes. Nem azt mondjuk ugyanis: három egyenlô eggyel, három lényeg egy lényeg, három személy egy személy, hanem három személy egy lényeg. Sôt, ha ezt a titkot teljes szeretettel átfogni igyekszünk, mély bölcsességet sejthetünk benne. E titok lelki áthatásának (megértésének) vágya arra indította az egyházatyákat, hogy képekkel és hasonlatokkal tegyék hozzáférhetôbbé. Megjegyezzük, hogy a teológiának általában egyik fôfeladata ,,analógiák'' (hasonlóságok) találása, hogy emberi értelmünk képzeteihez és fogalmaihoz való kapcsolása által a hittitkokat eszünkkel minél jobban megközelíthessük. Az Atyának, Fiúnak és Szentléleknek viszonyát a napnak, sugarának és fényének, vagy pedig a kútfônek, forrásnak és folyónak kölcsönös viszonyával hasonlították össze.


Lassankint azonban eljutottak oda, hogy az ember szellemi életében a Szentháromság képmását lássák. Ebben a tekintetben termékenyítôleg hatott a Szentírás elsô könyvének az a helye, amely szerint Isten saját képére és hasonlatosságára alkotta az embert (Ter 1,26 sk.). Továbbá Szent János evangéliumának bevezetése, amely a második személyt, Isten Fiát, ,,Igé''-nek nevezi. Természetesen csak lelki szót (igét) lehet rajta érteni. Mi emberek ugyanis, mielôtt egy szót szánkkal kimondanánk, elôbb értelmünkkel világos fogalmat kell alkotnunk. Amivel nem vagyok tisztában, arról nem is tudok beszélni. Mielôtt kimondom: ,,ember'', kell hogy megértettem, ,,fölfogtam'' légyen, mit jelent e szó ,,ember'', azaz fogalmat alkossak magamnak az emberrôl. Ezt a fogalmat lelki szónak nevezhetem s ez megelôzi a kimondott szót. Ilyképpen érti meg Isten is mintegy önmagát; ismeri meg önmagát, az örökkévalóságtól fogva tökéletes fogalmat alkot sajátmagáról, saját lényét fejezi ki egy szellemi ,,Igé''-ben, ,,amely kezdetben volt, és Istennél volt és maga Isten volt'' (Jn 1,1). A mi fogalmaink szegények, tökéletlenek, élettelenek, még legmagasabbrendű szellemi ,,alkotásaink'' is. Isten Igéje összfoglalata saját legtökéletesebb lényének, maga is Isten, Isten Fia; élô, mint maga az Atya-Isten; a személyes isteni Bölcsesség.


Nehezebb volt hasonló analógiát találni a harmadik isteni személy, a Szentlélek származására vonatkozólag. De egészen következetes eljárás volt, hogy e végbôl másik szellemi tevékenységünkhöz, az akaráshoz vagy szeretéshez fordultak. Az Atya és Fiú kölcsönösen szeretik egymást, s ez a szeretet oly tökéletes módon nyilvánul meg, hogy maga ez a megnyilvánulás is szintén isteni személy. E szerint a Szentlélek, mint a mise hitvallása (Credo-ja) mondja, egyszersmind az Atyától és Fiútól származik. Mintegy a szeretet összekötô kapcsa Ô, tehát az Atya és Fiú, mint egymástól különbözô személyek egységéé is. Ezért Isten szeretetének és -- mivel a szeretet minden jó érzületnek alakító ereje és összefoglalása -- egyben szentségének kifejezése is: Szent Lélek, a szentség Lelke. Különösen Szent Ágoston vette alapul az ember szellemi életét a Szentháromságról szóló munkájában e titok magyarázására. S ez nyilván több, mint pusztán kép. Hiszen mi emberek arra vagyunk hivatva, hogy szellemi képességeinkkel egykor a háromszemélyű egy Isten életében résztvegyünk. Ennélfogva bizonyos rokonsági vonatkozásnak kell lennie a mi szellemi tehetségeink és a Szentháromság életfolyamata között.


Ez a gondolat a Szentháromság hittételének életértékeit tárja föl nekünk. A Szentháromság a mi célunk; Isten háromszemélyű életében való részesülés az a cél, amelyre az isteni kegyelem segítségével törekszünk. Semmiképp sem foghatnók föl tehát kegyelmi életünk értelmét, ha a Szentháromságról semmit sem tudnánk. A Szentháromság forrása és célja a mi kegyelmi életünknek. A Szentháromság egyszersmind mintaképe a mi közösségi életünknek is. Benne találjuk meg a személyiség megtartása és a közösségnek való önátadása között a teljes kiegyenlítôdést. Mert -- mint föntebb mondottuk -- csak az ellentétes vonatkozások folytán lesznek az isteni személyek egymástól különbözô személyekké, tehát egymásravonatkozásuk, -- hogy úgy mondjuk -- közösségi életük folytán. Maga a lét: hármas lét. Három egy-ben, ez minden létnek eredeti képe. A legtökéletesebb létezés: egymáshoz és egymásbanlétezés. Az isteni személy, minden személyes létnek ôsi eszményképe, másik személyhez való vonatkozásában valósul meg. Bennünk ez a két törekvés (a személyiség önmegtartása és a közösségnek való önátadása) nagyon gyakran súlyos ellentétbe visz. Istenben minden ellentét kiegyenlítôdik. Ezért mi is minden ilyen ellentét legyôzésére csak az Istenben való részesülés, a háromszemélyű egy Istenbe való beleágyazódás által jutunk el. Ez kegyelmi életünk minél nagyobb kifejtése révén történik. A Szentháromság dogmája ezért az élô Isten dogmája. Isten életnyilvánulása tehát a birtoklás, a kölcsönös odaadás, a tökéletes kicserélôdés. Isten az élet, amelynek csak árnyékszerű hasonmása minden más élet.

2010. máj. 24. 04:26
Hasznos számodra ez a válasz?
 20/182 A kérdező kommentje:

Gondolom jól esik nektek, hogy reagálok a gondolataitokra...? Ugyan így nekem is jól esne, ha érezném, hogy elolvassátok amit írok, és reagálnátok rá, főleg a kérdéseimre. Így azt érzem mintha túlságosan elfogultak lennétek(tisztelet a k.), és nem is érdekelne titeket az igazság keresése.


Egy kérdező ezt írta:"Ha már eldöntötted,hogy az iszlám a legigazabb vallás,akkor miért gondolkodsz még ezeken a dolgokon?"


Mert kíváncsi vagyok, hogy másnak mi a véleménye.

Ugyan akkor megfigyeltem egy érdekes jelenséget. Azt, hogyha egy keresztény esetleg arra a következtetésre jut, hogy a szentháromság, és a monoteizmus nem összeegyeztethető, ez akkor sem sarkalja őt semmilyen lépésre...! Hmmm... Szerintem ez aggasztó!

Úgy érzem, hogy az embereket nem zavarja, a politeizmus kis mértékben, de néha semmilyen mértékben!!!


Végig futottam a belinkelt könyveket, néhol többször is átfutottam, és arra a következtetésre jutottam, hogy a keresztény teológusok, is beismerik, hogy a szentháromság érthetetlen!


Más!

A napos példa érdekes! De engedjétek, hogy elmeséljek nektek egy beszélgetést köztem, és egy krisnás között!

Kérdeztem, hogy ügye krisna a "lelki világban van(mennyország náluk)"? Azt felelte igen. Azt kérdeztem, hogy: - És ugye krisna teremtette a lelki világot? Azt felelte igen! Azt kérdeztem: - És hol volt előtte? Azt felelte: - Az örökkévalóság óta ott volt! Én mondtam: - De hát te mondtad, hogy ő teremtette!!!

Ezek után elkezdett egy kicsit össze-vissza beszélni, és végül kilyukadt a Napos példához!!!

Krisna a nap, és a Sugara a lelki világ! Mivel krisna mindig volt, ezért a lelki világ is, de akkor is krisnából származik, mint ahogy a napból a sugara!!!

Remélem érthető mire célzok!


Más!

Az a cím, hogy: Küzdelem a szentháromságért, az eleve valamit sejtet. Az emberek nem igazán akarják ezt elfogadni, és csúsztatásnak tartom, hogy ez a jelenség új lenne. A történelem folyamán folyamatosan megkérdőjelezték ennek hitelességét, hisz ez csak teológiai eszmefuttatások eredménye, mert hát se azoknak akik ezt állítják, sem azoknak kik máshogy értelmezik, valójában NINCS bizonyítéka! Csak a történelem úgy hozta, hogy az fogatták el amit ma vall az egyház!!! És ebből jön az, hogy azok akik más eredményre jutottak, azok azonnal eretnekek!!! És ez amit nem értek!!! Miért lenne az igazabb, amit meghatároztak a 381-es zsinaton, annál amit mások állítanak???!!!???!!! Hisz mind a két fél csak következtetéseket vont le a szentírásból, bizonyítékokkal azt alá NEM támasztva!


Más!

"Van ezzel a tanítással egy még nagyobb probléma. Ha Isten nem három személyként létezne, akkor nem lehetne szeretetről beszélni Isten lényén belül. Ez azt vonná magával, hogy ahhoz, hogy isten szerethessen, teremtenie kellet valamit amit szerethet."

???

Ez ugyan így elmondható arról, hogy nem volt teremtő addig amíg nem teremtett valamit! Vagy hogy nem volt megbocsájtó, míg nem teremtett embert, aki majd bűnözik!

Érdekes, ezeket a kérdéseket nem teszik fel!!!??? Ebből is látszik, hogy elfogult módon, csak bevédik a hitüket! De ha valaki így gondolkozik az persze eretnek!


Kérlek kedves embertársaim! Reagáljatok a kommenteimre, és ne csak azt bizonygassátok amit ti helyesnek láttok!!!

Köszönöm!

2010. máj. 24. 14:40
❮❮ 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... ❯❯

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!