Kezdőoldal » Kultúra és közösség » Vallás » A katolikusok miért pont Szűz...

A katolikusok miért pont Szűz Máriát tisztelik, magasztalják? Ez a Mária kultusz honnan ered?

Figyelt kérdés
2011. nov. 28. 19:19
1 2 3 4 5 6 7 8 9
 1/81 anonim ***** válasza:
18%
Szűz Mária a szűz csillagképe. A Virgo a latinban szüzet jelent. A Szűz csillagképet a "Kenyér Háza"-ként is említik, jelképe pedig egy szűz, aki kezében egy kéve búzát és magot tart. Zodiákus jele egy M betű, innen a név kezdőbetűje. Augusztus és szeptember a szűz jegye, az aratás ideje.
2011. nov. 28. 19:36
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/81 Ozmium42 ***** válasza:
68%

1. Mária volt Jézus anyja

2. A pogány népeknek volt egy női isten kultuszok, amit Máriával lehetett helyettesíteni.

2011. nov. 28. 21:57
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/81 anonim ***** válasza:
79%
Az anyaistennő-kisgyermek kultusza végig jelen van az emberi történelemben. A katolikus egyház ezt vette át.
2011. nov. 29. 00:21
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/81 anonim ***** válasza:
94%

Az ősi népek vallásában szinte mindenütt megvan az anya-istennő. (Legismertebb a Budha-történetben.) Ezt az előzők széépen leírták.

De! az első jegyzet teljesen alaptalan. A Szüz (Virgo) csillagképnek eredeti jelentése éppen a termékenység volt. Soha sehol nem nevezték a "Kenyér házá"-nak. Az ősi Mezopotámiában a legfényesebb csillag neve "Barázda" volt, és termékenység jelképének tekintették. A görögök azután az ellenkezőjére fordították a jelentését, és kezében Kalászt tartó leánynak (később már az igazság fáklyáját tartó istennőnek) ábrázolták. Eratosztenész a Kr. e. III. sz-ban már Istár-t látta benne, karján a gyermek Horusszal! Ez járulhatott ghozzá, hogy a korai kereszténység Máriát lássa benne, a gyermek Jézussal. Ez a jelkép-rendszer azonban nem ment át az európai csillagászati gyakorlatban.BQ.

2011. nov. 29. 12:00
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/81 anonim ***** válasza:
25%

Azért mert Szűz Mária a szentek között a legnagyobb. Soha nem követett el bűnt, és mindenben Isten akaratát teljesítette. Nem tett csodákat, nem térített meg tömegeket, egyszerűen csak Isten akaratát teljesítette. Amiatt hogy bűn nélkül élt, ő volt egyedül alkalmas arra hogy a Megváltót világra hozza. Ugyanis Jézus szent, a bűnt nem tűri el.

Ha Mária nem lett volna, akkor ma se üdvözülhetne senki. Ezért tisztelik a katolikusok Szűzanyát minden szentnél jobban.

2011. nov. 29. 15:27
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/81 kzs ***** válasza:
68%

A Mária-tiszteletnek kétségtelenül pogány elemei vannak, ami teljesen idegen a SzentÍrástól.

Természetesen köszönet azért a helytállásért, amit Mária elvégzett, szerepe egyedülálló. Mégsem szabad olyan jelzőkkel ellátni őt, amik kizárólag Jézust illetik meg (és ilyen p. a bűntelenségbe való hit).


A "ma 15:27" -es válaszadó hozzászólására felelve: Mária valóban Isten akaratát teljesítette: egyedülálló szolgálata volt, mégpedig az, hoy általa Krisztus bejöjjön a Földi világba (mint mondtam, Isten akaratából).


Azonban az, hogy Mária bűn nélküli volt, súlyosan sérti a SzentÍrásban foglaltakat. A Róma levél egyértelműen azt írja, hogy minden ember eredendően bűnös, és hit által, a Krisztusban való váltság nélkül igazulunk meg (Róma 3/23-24) - figelj, én nem olvasom ki ebből, hogy Mária ne vétkezett volna...


Róma 5/18: "miképen egynek bűnesete által minden emberre elhatott a kárhozat, azonképen egynek igazsága által minden emberre elhatott a életnek megigazulása"

Ne haragudj, de még mindig nem olvasom azt, hogy "kivéve Mária".


Egyébként a SzentÍrás világosan kijelenti, ha valamely szabály alól van kivétel: pl. a Máté 19/9-ben,vagy a Zsidó 4/15-ben van ilyen, amikor konkrétan kiemel valamit.


Azonban sehol sem találsz a Bibliában olyat, hogy Mária kivétel lett volna a bűnösséget tekintve: a megváltás szükségessége nála is fenn állt.

Ja, a Lukács 1/46-47-ben Mária úgy fogalmaz, hogy "az én megtartó Istenem". Kinek van szüksége megtartásra (üdvözítésre)? A bűnösöknek! És Mária magára vonatkoztatta az üdvözítés szükségességét. Vagyis Mária sohasem tartotta magát bűntelennek, mint ahogy az apostolok sem.


Az Újszövetségben - és általában a Bibliában - sehol sem írnak Mária megkülönböztetett jellegéről (pláne a bűntelenségéről nem)!


Az meg, hogy ezt írod: "Ha Mária nem lett volna, akkor ma se üdvözülhetne senki." Erről meg annyit, hogy az Ószövetségben vannak utalások a Messiás születéséről, de sehol sem emítik Mária nevét: Ésaiás 9/6-7: "Mert egy gyermek születik nékünk, fiú adatik nékünk... A seregek Urának buzgó szerelme mívelendi ezt!" (nem Máriának tulajdonítja!)

2011. nov. 29. 20:28
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/81 anonim ***** válasza:
41%

Utolsónak:

Megpróbálom összeszedni a gondolataimat azzal kapcsolatban hogy miért gondolom hogy a Szűzanya minden bűntől mentes volt.


Lk 1,28

Az angyal belépett hozzá és megszólította: „Üdvözlégy, kegyelemmel teljes! Veled van az Úr! Áldottabb vagy minden asszonynál.”


Te itt hogyan értelmezed azt hogy "kegyelemmel teljes" és hogy "áldottabb minden asszonynál"? Abba hogy minden asszony értsük most bele Évát is aki még az eredendő bűn nélkül született (vagy teremtődött vagy mi :))


Szerintem ez nem jelenti azt hogy amiket te idéztél azok az igék ne lennének igazak, hanem a kettő együtt igaz. Hiszen az egész Bibliát egyszerre kell nézni, és úgy lesz igaz, egyes részletek önmagukban még nem tartalmazzák a teljes igazságot.


És még egy gondolat. Máriának várandós állapotban el kellett utaznia Betlehembe. Ott nem kapott szállást, egy istállóban kellett világra hoznia Jézust. Ezután halállal fenyegették a gyermeket, Egyiptomba kellett menekülniük. Ott nagy szegénységben, mint idegenek éltek. Később pedig Jézust a legkegyetlenebb módon ártatlanul halálraítélték, megkínozták, és megölték. És Máriának soha egyetlen rossz szava nem volt, nem panaszkodott, nem lázadt Isten ellen. Se Pilátusra, se a hóhérokra nem szólt egy rossz szót se. Ki lenne erre képes az ismerőseink között?


És ajánlom ezt a linket:

[link]


Itt nagyon szépen kifejtik hogy miért nevezhetjük Máriát az újszövetség frigyládájak és hogy mint ilyen miért nem lehet bűnös.

2011. nov. 30. 10:05
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/81 kzs ***** válasza:
70%

@ "ma 10:05"


Akkor nézzük a Lukács 1/28-at. A "kegyelemmel teljes" kifejezés a Károli-fordításban úgy van, hogy "kegyelembe fogadott. De akármelyik fordítást is vesszük alapul, itt Isten kegyelmének megnyilvánulásáról, kiváltságról van szó, és csakis akkor érthetjük meg, ha fellapozzuk az Efézus-levél 1/5-8 igehelyet (ezen belül is a 6,7 igéket). Szóval, ez az Efézus levél azt írja, hogy Isten az Ő (mármint saját) kegyelmének teljessége folytán MINDEN keresztényt az Ő fiaivá fogad Jézus Krisztus által. Vagyis Pál arról beszél, hogy kegyelemmel teljesek vagyunk, de egy szóval sem írja, hogy mi ezért bűntelenek lennénk.


Ugyanez a helyzet az említett Lukács 1/28-ban: kegyelemmel teljességben fogadtatott Mária Jézus anyjának. Azonban semmilyen korábbi, vagy későbbi utalást nem olvashatsz arra vonatkozóan, hogy Isten akármelyik teremtett lénye (értsd ezalatt akár Máriát is) bűnöktől mentes volna, és ezáltal szükségtelen lenne számára a Megváltás.


A lukács 1/28-ban Mária áldott jellege annak a privilégiumnak a megfogalmazása, hogy ki lett választva a Megváltó anyjának.


Leírod Jézus születésének körülményeit, ami igaz is. Valóban bizonyított Mária helytállása. Ő teljességgel végigvitte azt a szolgálatot, amit az Úr adott neki, amiért is köszönet.


Azonban a Róma-levél mélyrehatóan foglalkozik a bűn egyetemességével. Azt mondja, hogy a bűnös állapotot mindenki átörökli (az ádámi engedetlenség folytán jött be a bűn), és csakis egy kivétel van ez alól. A kivételt pedig konkrétan említi a Zsidó 7/25: vagyis Jézus a kivétel.

Máriával egyáltalán nem foglalkoznak az apostoli levelek, és az evangéliumokban is csak néha, elvétve jelenik meg (de még ott sem úgy, mint aki kivétel, vagy tekintély lenne bármivel kapcsolatban is).

2011. nov. 30. 18:57
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/81 anonim ***** válasza:
80%

Protestáns vagyok. Szerintem Mária, Jézus földi édesanyja vitán felül tiszteletre méltó személy, Isten engedelmes leánya volt.

A nevéhez fűződő kultusz eredetéről bemásolok egy jegyzetrészletet, amit pár éve készítettem Ralph Edward Woodrow vallástörténész: Babilon misztériumvallása régen és ma c. könyvéből. Remélem, a rövidítések és jelek nem csak nekem egyértelműek, tehát nem akadályozzák majd a szövegértést. :)



<< 2. Anya és gyermek imádása


Sok nemzetben ismert forma, csak a nevek különfélék (a nyelvek Bábelnél váltak szét!): pl. Görögök- Aphrodité = Ceres; Róma – Vénusz = Fortuna, és fia, Jupiter; Ázsia – Baál felesége, az ég szűz királynője, neve Astarót; India, Kína, Egyiptom, Sumer, etruszkok, druidák, germánok, skandinávok.


Az ószövetségi Izraelben sokszor jelen volt a bálványimádás, pl. Bírák 2:13 – „és elhagyták az Urat és szolgáltak Baálnak és Astarótnak.”; Jeremiás 44:17-19, 7:18-20 → az ég királynője, béléseket készítettek neki. + Bírák 10:6, 1. Sámuel 7:3-4, 12:10, 1. Királyok 11:5, 2. Királyok 23:13.


A Római Birodalomban az aposztata egyházba meg nem tért pogányokat is befogadtak, megengedték nekik pogány rítusaik és szokásaik folytatását egy kis változtatással (hogy jobban hasonlítson a kereszténységhez).


Az anyaisten imádása → Mária–imádás: Mária nyilvánvalóan kiváló, elkötelezett, istenfélő asszony volt, az Úr választottja, ám sem Jézus, sem az apostolok nem hívtak fel az ő imádására senkit; ez nem is volt szokás ~ 400-ig (a tényt a Katolikus Enciklopédia is elismeri).


Az efezusi zsinat tette hivatalos tantétellé Mária imádását i.sz.431-ben. Efezus a Diana – kultusz központja volt: Diana a szüzesség és az anyaság istennője, akit sok mellel (100) ábrázoltak, továbbá a fején egy torony formájú koronával, ami a babiloni tornyot szimbolizálta.


Nimród = Baál, felesége egyik neve Baálti = Mea Domina = Madonna.

Egyik címe: Mediatrix = közbenjáró. ↔ Az 1. Timóteus 2:5 szerint Jézus Krisztus az egyetlen közbenjáró.


Másik címe: Isten anyja – ezt is átruházták Máriára. Íziszt egy félholdon állva, feje körül 12 csillaggal volt szokás ábrázolni.

Az elhajlás idején hasonló szobrokat készítettek Máriáról, illetve egyszerűen átkeresztelték az Ízisz – szobrokat.


3. Mária imádása


A katolikus templomokban sok szobor található, Máriáról a legtöbb.

Egy szentté avatott katolikus szerző szerint hatásosabb Máriához imádkozni. Ő közvetítőként részvétteljesebb, megértőbb, irgalmasabb lenne Jézusnál?


A szeplőtelen fogantatás tana 1854-ben vált hivatalossá. Ez azt állítja, hogy Mária fogantatásától kezdve mentes volt az eredendő bűntől (a pogány „istennők” esetében is a magasabbrendűség feltétele volt a természetfeletti fogantatás, belépés a világba). A tan kialakulása egy folyamat eredménye volt. A Kat. Enc. elismeri, hogy a dogmára nincs bizonyíték az Írásokban.


A római katolikus egyház tanításai = az Írások + az egyházatyák által hátrahagyott tradíciók és eszmék + a pogányságtól kölcsönvett, keresztényivé formált hittételek → összevegyítés, fejlesztés, a zsinatokon dogmává tétel. Ez erősen ellentétes a protestáns Sola Scriptura tételével.


„Mindnyájan vétkeztek…” – Mária is ember volt, Ádám leszármazottja, így szüksége volt a megváltásra.

Máté 12:46-50 alapján az, aki Isten akaratát cselekszi, azonos szinten van Máriával, tehát Mária nem nagyobb.

A Lukács 1:28-ban szereplő kifejezés, az „áldott…az asszonyok között” nem egyedi. – Bírák 5:24-ben „áldott legyen az asszonyok felett Jáhel”.

Pünkösdkor Mária a tanítványokkal együtt imádkozott, várta a Szent Szellem kitöltését. – Katekizmusbeli ábrázolásokon Mária áll középen, feje felett galamb van, a tanítványok körülötte. → A Szent Szellem galamb formában csak Jézusra szállt le, viszont több pogány istennőt ábrázoltak a fejük fölött galambbal.


Az örök szüzesség tana ~330-ban jelent meg, 451-ben ismerték el hivatalosan. ↔ Máté 1:23 – Jézus természetfeletti módon fogantatott, földi apa nélkül, de később Mária több gyereket is szült. Máté 1:25 – Jézust nem egyetlen fiának mondja, hanem elsőszülöttjének; ebből következik, hogy volt másod-, harmad-, stb.-szülött is. Máté 13:55-56 szól Jézus 4 öccséről, ill. min. 3 lánytestvéréről („mind az Ő lánytestvérei” – többes szám, és nem „mindkettő”, tehát 3 vagy több).


Mária mennybemenetele testben történt – 1951 óta hivatalos tanítás. Nincs igei alapja.


Az Apostolok Cselekedetei 19:34-ben olvasható, hogy emberek két órán át kiabálták: „Nagy az efezoszi Diana” – ez vallásos frázis. ↔ Máté 6:7-13 figyelmeztet, hogy ne legyünk sokbeszédűek, mint a pogányok, akik azt hiszik, az imameghallgatás feltétele egy rövid ima ismételgetése. A 14. versszaktól kezdődik a helyes ima mintája, a Miatyánk. >>


Hát, én ennyit tudok ehhez a témához szólni (= másolni). :)

2011. dec. 1. 20:07
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/81 Yingtáó válasza:
Paulo Coelho egyik regénye ezt a témát is érinti és kifejti regényében. Több fejezet is ezt boncolgatja. Olvassátok el a: Piedra folyó partján ültem és sírtam. Nagyon jó könyveket ír és elgondolkodatóak.
2011. dec. 1. 23:55
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2 3 4 5 6 7 8 9

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!