Kezdőoldal » Gyerekvállalás, nevelés » Kisgyerekek » Hogy érdeklődjek sértődés...

Hogy érdeklődjek sértődés nélkül a gyerekről?

Figyelt kérdés
2 éves 2 hónapos kis családtagról van szó, akivel kb 2-3 hetente találkozom. Járni kb másfél évesen kezdett úgymond stabilan. Ez még teljesen rendben van. Viszont beszélni egyáltalán nem tud. Konkrétan nem ad ki semmilyen hangot (síráson kívül persze). Se gügyögés, se hangutánzás, se szófoszlányok, semmit se. Az igen-nem kifejezést sem használja, fejrázással sem. A szülők viszont sértődősek, így elég kényes témának érzem a gyereknevelést szóbahozni. Mégis akkor hogyan kérdezzek rá, hogy miért nincsenek fejlesztve a képességei a gyereknek? Nem oktatni szeretném őket egyáltalán, csak érdekelne, hogy tanítgatják-e egyáltalán bármire...kérnek-e tőle bármit is, hogy megcsináljon. Mert ilyet sosem hallottam/láttam tőlük. Maximum annyit, hogy "gyere ide".

2018. ápr. 23. 10:10
1 2 3 4 5 6 7
 41/61 A kérdező kommentje:
Mint azt korábban írtam, nagyjából 2 hetente találkozom velük, akkor viszont szinte egész napot velük töltöm. Emellett persze más családtagok még több időt töltenek velük. Így abból tudom leírni a helyzetet amit én 2 hetente látok illetve amit a többi rokon mesél nekem. Apa konkrétan alig szólal meg, a gyerekhez alig-alig szól. Anyuka meg ilyen gügyögősen beszél hozzá, de ő se sokat.
2018. ápr. 23. 19:48
 42/61 anonim ***** válasza:
51%

Nem olvastam végig a sok-sok kommentet, csak most látom, hogy teljes napot együtt vagy velük (2-3 hetente). Értem.


De a gond evvel van, idézlek az első kommentedből:


"Nem oktatni szeretném őket egyáltalán, csak érdekelne, hogy tanítgatják-e egyáltalán bármire...kérnek-e tőle bármit is, hogy megcsináljon."


Kérni olykor lehet ezt-azt a kisgyermektől, pl bizonyos normákhoz szoktatni, illetve az önállóságra nevelés okán.


DE:

NEM oktatunk, NEM tanítunk senkit, 7 éves kor előtt! Bár sajnos manapság még mindig kb minden negyedik óvoda és óvodapedagógus sajnos direkt módszereket ("iskolásan játékos, tanítgatós" stb módszert) alkalmaz többségében, a kisgyermeknevelés során, ami súlyos hiba, 7 év alattiak esetén.

(Bár akad pár indokolt kivétel, pl a nagytestnevelés félig-meddig direkt módszer, pont ezért csupán heti egyszer látom indokoltnak az óvodai nevelés során, de pl veszélyek elkerülését el lehet direkt módszerrel magyarázni, de csak ott és akkor, amikor történik, mert abból ért: zebrán átkeléskor stb)


Tehát említettem pár kivételt, de legalább 95%-ban INDIREKT nevelési módszert alkalmazunk a 7 év alatti gyermekek fejlődésének biztosításához!


(A játékosság fogalmát egyébként sokan összetévesztik az indirekt fejlesztés fogalmával.)


Ezt nagyon fontos megértened. de ha igényled, írhatok konkrét példákat is, a szemléletességért, ha jobban szeretnéd érteni, mi pl a direkt játékos hozzáállás (ez hiba az ovisok esetén!), és milyen az indirekt módon játékos fejlesztés.


Az más kérdés, hogy ezek szerint -ha reális a leírásod- a gyermek szülei, amikor velük vagy, hibásan járnak el, hiszen az anyuka többnyire gügyög. Ez probléma, és bár OLYKOR teljesen rendben van a gügyögés, ha gyengédségből fakad, de többnyire bizony jól kell artikulálni (RITKÁN túlartikulálni is lehet, a prototípus miatt, pl figyelemfelhíváskor stb).


A lényeg, hogy egyszerű, hétköznapi módon kell kisgyermek előtt beszélni, de érthetően. Lehet akár olykor kicsit szlenges is a beszéd, nem baj, de többnyire érthetően, és gyermeki nyelven történjen.


Ha meg a felnőtt egy másik felnőtthöz szül a kisgyermek jelenlétében, akkor is természetesnek javasolt lenni, és lehetőleg szintén átlagos, rendesen artikulált kiejtéssel, de nem kell általában túlartikulálni, csak ritkán. És persze kerüljük a vulgaritást.


Na most, az, hogy az apa "néma", eredhet esetleg abból is, hogy elfáradt a munkában, és/vagy a felesége túlbeszéli. Nem védi akarok a férfit, csak felvetem, hogy nem egyértelműen hiba a leírásod szerint, hogy az apa vajon hibás.

2018. ápr. 23. 20:24
Hasznos számodra ez a válasz?
 43/61 anonim ***** válasza:
24%

* Elírtam:

szül -> szól

"Nem védi akarok a férfit, csak felvetem, hogy..."

-> Nem védENi akaroM a férfit, csak felvetem, hogy...

2018. ápr. 23. 20:28
Hasznos számodra ez a válasz?
 44/61 A kérdező kommentje:
Természetesen nem úgy értettem hogy "tanítja", hogy leülteti és akkor azt kell csinálni amit mond neki, hanem játékosan. Pl pápázzunk a mamának, és akkor ha anya integet, a gyerek is utánozza majd. Vagy pl, hol van mama? És akkor megmutatja, hogy hol van. Ilyesmikre gondoltam, hogy ezek a dolgok nincsenek, ez is abból adódóan, hogy alig szólnak hozzá.
2018. ápr. 23. 20:38
 45/61 anonim ***** válasza:
0%

Kedves kérdező, egy másik kérdéshez írt válaszomat bemásolom ide, a nagy része válasz a te felvetéseidre. Javaslom, gondold végig, érdemes felülvizsgálnod ismereteidet és tévhiteidet a kisgyermekek pszichés működésmódjáról, valamint a kisgyermeknevelés mikéntjéről.


Jó szándékból írom. De tényleg, légyszi, ami a másik kérdés miatt nem passzol ide, azt hagyd figyelmen kívül, hogy ne keletkezzen félreértés.


A lényeg, hogy javaslom, olvasd végig, amit ott válaszoltam, utólag érteni fogod, mely részek szólnak neked is. Egyébként legalább a 80-90%.a neked is szól, számodra is segítő infók.


A MÁSIK KÉRDÉSNÉL 3 ÉVES OVISRA, óvodai életre VONATKOZTATVA VÁLASZOLTAM AZ ALÁBBIAKAT, de részben a te kérdésedre is válasz.

KÉT ÉVESEKRE MÉG INKÁBB ÉRVÉNYES, AMIRŐL A 3 ÉVES GYERMEK KAPCSÁN ÍRTAM:


"A legtöbb magyarországi óvodában már legalább 20 éve NINCS semmiféle FELADAT óvodában tehát, egyfelől a rajzolás, színezés se feladat, se semmi! SŐT, CSATLAKOZNI SE KELL egy valamire való pedagógiai módszertant, óvodai programot, nevelési attitűdöt folytató óvodában a gyermekeknek!


EZ NEM ISKOLA, értesz? :)


Amiről te írsz, az direkt fejlesztésnek hívják, és TILOS az óvodában ez a hozzáállás, kivéve valamilyen szinten a nagy testnevelés, épp ezért csak heti egy ilyen alkalmat viszek be a heti ütemtervbe. Mint a nyomelem a szervezetnek, kell a nagytesi is, de csak kevés.

Kivétel továbbá, tehát indokolt direkt módszer továbbá pl a veszélyhelyzetek elmagyarázása, DE CSAK OTT ÉS AKKOR, pl zebrán átkelünk, elmondjuk nekik a vonatkozó szabályok.


És még egy-két kivétel, DE SEM,MI TÖBB KIVÉTEL!


Legalább 95%-ban INDIREKT fejlesztést alkalmaz a legtöbb óvoda Magyarországon, már legalább 20 év óta!


A direkt fejlesztés, akár játékos, akár nem, a direkt fejlesztés iskolába való! Óvodába csak tehát néhány kivétellel lehetséges, de legalább 95%-ban INDIREKT módszert szabad alkalmazni a 7 év alattiak fejlesztése során!


A direkt módszer: tanítás, direkt bevonás feladathoz, oktatás, stb. Ez akkor is hiba, ha 7 év alattiak fejlesztéséről van szó, ha játékosan zajlik!


Kísérletek is igazolják, hogy ha egy gyermek NEM vesz részt olyan tevékenységben, amiben SPONTÁN módon, adott esetben a legtöbb gyermek részt vesz, pl adott esetben sokan beálltak körjátékozni, A NEM JÁTSZÓK AKKOR IS TUDNI FOGJÁK a körjátékokat, PONT AZÉRT,

MERT NEM ERŐLTETJÜK!! ÉS MERT SZUBLIMINÁLISAN, TUDATKÜSZÖB ALATT felfogják.


Pl Katika babázik egyedül, mert ahhoz van kedve, akkor hagyjuk babázni! Hiába körjátékozom a többi gyermekkel. És Katika , tegyük fel, hetekig csak babázni akar és babázik is, míg a többiek körjátékoznak.


És Katika TUDNI FOGJA BETÉVE az összes körjátékot, dallammal, szöveggel, játékszabállyal is esetleg, bár a szabálytudat csak 4 évesen alakul, tehát azt így értsd.


A 7 év alatti gyermekek agykérgi gátlása még gyenge, ezért különösen jól tanulnak AKKOR, HA NEM ERŐLTETIK, ha nem várnak el tőle "részvételt" bármi tevékenységbe.


Ekkor ösztönösen mindent magukba szívnak, amit érzékelnek, tapasztalnak.


Felnőtt korban is ideális kiegészíteni indirekt, jobb agyféltekés, illetve két agyféltekés módszerekkel a tanulást, erre pl dr Domján László, az orvostudományok kandidátusa remek példa, aki elterjesztette Magyarországon az agykontrollt, és különféle HATÉKONY TANULÁSI TECHNIKÁKAT.


Linkeljem? Ha érdekel, linkelem, vagy bármi mást, amire rákérdezel. A tömörség kedvéért nem linkeltem szakirodalmat és nem idéztem most se. Csak ha kéred, vagy ha indokoltnak látom.


Szóval kisgyermekkorban meg kifejezetten ilyen módon fejlődik a gyermek: ha hagyják!


Mutatunk ötleteket, és a viselkedésünket is utánozza a kisgyermek. DE A SPONTÁN, SZABAD JÁTÉK A LEGFEJLESZTŐBB TEVÉKENYSÉGE A 7 ÉV ALATTIAKNAK!


És ezért ennek kell elsősorban és nagy %-os arányban teljesülnie az óvodai élet során is!


IDÉZEK AZ ONAP-BÓL:


(Óvodai Nevelés országos AlapProgramja, 1996 óta kötelező minden óvodában, csak 18 oldal, tehát minden más tekintetben szabad kezet kapnak az óvodapedagógusok) :


" V. (azaz ÖTÖS bekezdés) :


AZ ÓVODAI ÉLET TEVÉKENYSÉGI

FORMÁI ÉS AZ ÓVODAPEDAGÓGUS

FELADATAI

Játék

1. A játék a kisgyermekkor

legfontosabb és legfejlesztőbb

tevékenysége, s így az óvodai nevelés

leghatékonyabb eszköze. A játék –

szabad-képzettársításokat követő

szabad játékfolyamat – a kisgyermek

elemi pszichikus szükséglete, melynek

mindennap visszatérő módon,

hosszantartóan és lehetőleg

zavartalanul ki kell elégülnie. A

kisgyermek a külvilágból és saját belső

világából származó tagolatlan

benyomásait játékában tagolja. Így válik

a játék kiemelt jelentőségű tájékozódó, a

pszichikumot, a mozgást, az egész

személyiséget fejlesztő, élményt adó

tevékenységgé."


SZABAD,

SPONTÁN

játék!"

2018. ápr. 23. 21:28
Hasznos számodra ez a válasz?
 46/61 anonim ***** válasza:
24%

Kedves kérdező, még mindig én vagyok, az előző hozzászólásomból kiemelem azt, ami kifejezetten a tévhited feloszlatása céljából írtam, a részleteket meg imént közöltem abból a célból, hogy meg is érthesd.


Most tehát kizárólag a kulcsmondataimat másolom az iméntiből, kifejezetten a te számodra:


"A direkt fejlesztés, akár játékos, akár nem, a direkt fejlesztés iskolába való! Óvodába csak tehát néhány kivétellel lehetséges, de legalább 95%-ban INDIREKT módszert szabad alkalmazni a 7 év alattiak fejlesztése során!


A direkt módszer: tanítás, direkt bevonás feladathoz, oktatás, stb. Ez akkor is hiba, ha 7 év alattiak fejlesztéséről van szó, ha játékosan zajlik!"

2018. ápr. 23. 21:32
Hasznos számodra ez a válasz?
 47/61 anonim ***** válasza:
35%

"Hogy érdeklődjek sértődés nélkül a gyerekről?"


Sehogy. Én egyszer csak a gyerek nevét kérdeztem meg. Erre anyuka, hogy mit érdekel engem.


Sztori: Állok valahol, talán megálló, odamotorozik egy 2 éves és vigyorog. Anyuka fut utána, beér minket. Mondom, a kislánynak, hogy "de szép vagy, és milyen szép a motorod." Erre anyuka, hogy hát igen, most kapta (Mosolyog). Erre én, "de jó neked kicsi", majd ránézek anyukára, és megkérdem hogy hívják. Erre, hogy miért érdekel!!!??? Meglepődöm. Mondom, csak "kíváncsiság, de persze nem kell válaszolni", csak az emberek meg szokták kérdezni, mert mégis mit kérdezzenek, ami nem sértő.


És én akkor voltam 28 év körül, jól szituált, nem hajléktalan kinézetű akármi, ami külsőre okot adott volna félelemre.

2018. ápr. 24. 06:03
Hasznos számodra ez a válasz?
 48/61 anonim ***** válasza:
27%

Hát 47-es nagyon rosszul közelítettél. Te mit szólnál, ha egy vadidegen odalépne hozzád, megdícsérné a táskád és neved, lakcímed után érdeklődne? Mindenhol a gyerekrablásokról lehet hallani, majd biztos elmondja a nevét amivel már könnyebben el is lehet csalni egy kisgyereket.

Kérdező, te pedig nagyon rossz viszonyban lehetsz ezzel a családdal. Ha még a szülőkkel sem tudsz kommunikálni, különben régen lejátszódott volna a 25-ös által leírt párbeszéd valamilyen formában. Ha nem vagy jóban a szülőkkel ezt a gyerek megérzi, persze hogy nem produkálja magát. Az ott a madár, ott a mama mutogatás pedig 1 éveseknek való.

2018. ápr. 24. 09:38
Hasznos számodra ez a válasz?
 49/61 A kérdező kommentje:
1 éveseknek való igen... ő meg már 2 múlt és nem történik ilyesmi.
2018. ápr. 24. 10:55
 50/61 anonim ***** válasza:
43%
El sem tudom képzelni, nálatok milyen lehet egy családi összejövetel. Ültök kukán egész nap agymás mellett és méregetitek a másikat? Beszélgetsz egyáltalán a szülőkkel? Mert ha nem, akkor tényleg nem ezzel kell kezdeni.
2018. ápr. 24. 10:58
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2 3 4 5 6 7

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!